handdator

Visa fullständig version : Honda Dominator NX 650



Väse Conny
2013-03-24, 20:07
Jag har idag kört med min Honda för första gången på riktigt, det blev en tur till Karlstad
Det är +2 cirka ute, bakdäcket är varmt i gummit ? skall det va så
Hojen känns vinglig vid asfaltsskarvar Michelin Sirac däck sitter på
5:ans växel går inte att bruka under 100km/t är de drevade så

Känns gött o ha hoj

Olle Å
2013-03-24, 21:58
Jag har idag kört med min Honda för första gången på riktigt, det blev en tur till Karlstad
Det är +2 cirka ute, bakdäcket är varmt i gummit ? skall det va så
Hojen känns vinglig vid asfaltsskarvar Michelin Sirac däck sitter på
5:ans växel går inte att bruka under 100km/t är de drevade så

Känns gött o ha hoj

Om du kunnat ta hojen hem till mig, så kunde jag nog ge dig ett svar.
Nu förfaller det som om du har ett alltför lågt lufttryck i däcken. Eller så har du en anliggande broms. Lätt att kolla. Vinkla upp hojen på sidostödet och snurra på hjulen. Hojen skall gå mycket bra på Siracdäck.
Om du har skitigt luftfilter eller skit i förgasaren, så orkar den inte mycket. Du kan prova med att köra en liten bit utan luftfilter, helst på dammfri väg. Har du skit i förgasare eller pålagringar, så häll i en halv flaska STP förgasarrengörnig i tanken
Du ska kunna köra 55-60 på 5.ans växel, men helst inte. Har du rätt tändstift? Du frågade om det tidigare.
Visserligen brukar en del dreva om hojen, men då behövs lite andra förändringar oxå för att matcha ett större framdrev. Tror inte att det hela beror på drevningen. Tror den skall vara 15-45.

Väse Conny
2013-03-25, 21:47
Det är inget fel på motorgången, den funkar bra nu
Var ute räknade kugg 15-47 så det var åt andra hållet mot vad du trodde
Jag skall känna lite hur stark den är på 1an o 2 an när isen är borta från de riktiga vägarna
Men vad tror ni om att bakdäcket är varmt, har ingen erfarenhet av MC däck
På min husvagn är däcken rejält varma när vi stannar 1600 Kg/2 = 800 Kg
MC 180+jag 100 =280 kg/2 = 140Kg

Olle Å
2013-03-25, 22:31
Det är inget fel på motorgången, den funkar bra nu
Var ute räknade kugg 15-47 så det var åt andra hållet mot vad du trodde
Jag skall känna lite hur stark den är på 1an o 2 an när isen är borta från de riktiga vägarna
Men vad tror ni om att bakdäcket är varmt, har ingen erfarenhet av MC däck
På min husvagn är däcken rejält varma när vi stannar 1600 Kg/2 = 800 Kg
MC 180+jag 100 =280 kg/2 = 140Kg

Tror det är orginaldrevningen. Kolla lufttrycket vid en mack. Kommer inte ihåg vilket tryck det skall vara. Tror runt 2 kg. Jag körde mycket grus och hade då betydligt lägre tryck.
Alla däck blir varma, speciellt om du har för lågt tryck på asfalt. Kör man fort och länge på asfalt blir inte däcken varma, de blir heta.:rock::rock:

engström67
2013-03-30, 17:47
Glad påsk alla.Vart premiär tur på Hondan idag :) allt funkade bra,rätt pigg mä måste jag säga i tanke på den lilla spisen.Dock lite väl surrig,typ 4000varv i 90,he he vid dom varven gick ju teneren i 140-150,men är väl en vanesak.Ska sätta på nya däck till veckan Tkc 80 får se om den går lite mjukare.Dom t-63,orna som som sitter på är ju nått år och bara 5-6mm kvar bak.Nå längre turer lär det ju knappast bli,men lite småturer i skogen eller säljer jag den,får väl se.Kan ju vara kul att ha kvar med ifall man blir sugen på grusturer.

:3169

Månne
2013-03-30, 23:36
Såg ju shysst ut!

engström67
2013-03-31, 01:34
Såg ju shysst ut!

:):):) tack itanke på hur den såg ut i höstas då jag köpte den,lila och turkos??Har haft ner den i varje beståndsdel i vinter.Blästrat och lackat ram,lämnat kåpor,tank på lack.Bytt ringar,honat cylindern,bytt kamkedja,drev,slipat in ventiler.även hela avgassystemet blästrat ,lackat.Styre från Ktm 990, risers.Kapat om bakskärm,sidokåpor.är rätt nöjd.Bara musöron som fattas.

Väse Conny
2014-03-09, 00:25
Nu i vinter så har jag öppnat upp insuget, bytt till större munstycken 152, 52 istället för 148,48 höjt trottelnålen med ett schims samt monterat en annan ljuddämpare. toppfarten ökade med 20Km/t
Varvräknaren går glatt upp till 7500 varv direkt på alla växlar även 5 an även åt andra hållet alltså att hacka sig fram på tomgång går väldigt mycket bättre, bara fördelar...njae hojen för ett jäkla väsen den låter för mycke

Putte1981
2014-05-19, 19:44
Hej alla!
Hoppar in i tråden ist för att skapa ny.
Har en nx650 dominator -98. Har nyss gjort förgasarrengöring och ventiljustering etc etc. Lite svårt att ställa blandskruven optimalt, den sitter ju under förgasaren, och jag når den bara med tång. N¨gon som har något tips om hur man kan underlätta? Har sett at det finns eftermarknads skruvar som är längre och har en rejäl "skruv" = enklare att nå. Står att de ska passa alla keihin 4t förgasare. Erfarenheter kring detta??

Olle Å
2014-05-20, 08:27
Hej alla!
Hoppar in i tråden ist för att skapa ny.
Har en nx650 dominator -98. Har nyss gjort förgasarrengöring och ventiljustering etc etc. Lite svårt att ställa blandskruven optimalt, den sitter ju under förgasaren, och jag når den bara med tång. N¨gon som har något tips om hur man kan underlätta? Har sett at det finns eftermarknads skruvar som är längre och har en rejäl "skruv" = enklare att nå. Står att de ska passa alla keihin 4t förgasare. Erfarenheter kring detta??

Nu blir jag lite fundersam om du verkligen har blandskruven under förgasaren. Sitter den inte på sidan?:confused:

bertilla
2014-06-19, 13:27
Hej alla!
Hoppar in i tråden ist för att skapa ny.
Har en nx650 dominator -98. Har nyss gjort förgasarrengöring och ventiljustering etc etc. Lite svårt att ställa blandskruven optimalt, den sitter ju under förgasaren, och jag når den bara med tång. N¨gon som har något tips om hur man kan underlätta? Har sett at det finns eftermarknads skruvar som är längre och har en rejäl "skruv" = enklare att nå. Står att de ska passa alla keihin 4t förgasare. Erfarenheter kring detta??

Hej!

Jag är intresserad av samma sak. Har en -93 som jag ännu inte rivit förgasaren på. Den dippar då och då på tomgång/låga varv.

Har ännu ej sett blandskruven trots div. speglar.

Finns det en bild på denna berömda skruv?

Olle Å
2014-06-19, 15:44
Hej!

Jag är intresserad av samma sak. Har en -93 som jag ännu inte rivit förgasaren på. Den dippar då och då på tomgång/låga varv.

Har ännu ej sett blandskruven trots div. speglar.

Finns det en bild på denna berömda skruv?

Jag körde nog 10000 mil med min gamla Dominator. Har aldrig rört någon blandskruv, men däremot har jag hällt i en flaska STP förgasarrengörning, vår och höst (pendlade till jobbet året runt). Har för mig att den skruven nertill på förgasaren var till för att tömma flottörhuset.:):)

bertilla
2014-06-21, 09:53
Jag körde nog 10000 mil med min gamla Dominator. Har aldrig rört någon blandskruv, men däremot har jag hällt i en flaska STP förgasarrengörning, vår och höst (pendlade till jobbet året runt). Har för mig att den skruven nertill på förgasaren var till för att tömma flottörhuset.:):)

Tack för det Olle Å! Min -93 har bara gått 2900 och går kanon i övrigt så jag ligger lågt. Jag har bara haft den i 6 mån och började oxå med STP, vilket förbättrade gången. (Den hade inte gått på 4 år!.) Det som kan få mig att vilja justera är att den är så ryckigt på framförallt 5:an och ofta slår av på tomgång. (Samma problem som många andra skriver om) Den är ändå ganska lågt växlad och varvar 4000 vid 90km/h. Det känns som om den är för snålt ställd och ligger av/på vid konstant, liten gas. Gasar man så går den utan tvekan. Jag har original på både insug och utblås och vill inte pilla där i onödan. Jag tror att det är lite snålt ställd avgasrening som ligger bakom detta och skulle vilja börja med "blandskruven" innan jag tar ner förgasaren och prövar med ett litet större lågfartsmunstycke.

Olle Å
2014-06-21, 11:37
Tack för det Olle Å! Min -93 har bara gått 2900 och går kanon i övrigt så jag ligger lågt. Jag har bara haft den i 6 mån och började oxå med STP, vilket förbättrade gången. (Den hade inte gått på 4 år!.) Det som kan få mig att vilja justera är att den är så ryckigt på framförallt 5:an och ofta slår av på tomgång. (Samma problem som många andra skriver om) Den är ändå ganska lågt växlad och varvar 4000 vid 90km/h. Det känns som om den är för snålt ställd och ligger av/på vid konstant, liten gas. Gasar man så går den utan tvekan. Jag har original på både insug och utblås och vill inte pilla där i onödan. Jag tror att det är lite snålt ställd avgasrening som ligger bakom detta och skulle vilja börja med "blandskruven" innan jag tar ner förgasaren och prövar med ett litet större lågfartsmunstycke.

HM. Jag pillade lite med min Dominator. Bytte till en KN luftfiler, satte i 2 nr större huvudmundtycke, öppnade ljuddämparna, ( ev kan man montera ett slipon ) samt ökade ett kugg på framdrevet.
Resultatet blev 500/min varv lägre vid 100 km/tim, samt en betydligt piggare hoj.
Om exvis nålventilen kärvar lite kan det ge lite oljämn gång. Kanske bäst ändå att ta loss förgasaren och plocka isär den och kolla ordenligt. Är lit knepigt jobb för det är lite trångt. Det viktigast vid monteringen igen är att luftgummibälgen mellan förgasren och filterhuset kommer rätt. Annars kan det komma in orenad luft där.
Kolla samtidigt att bensinkranen inte är igensatt. EV kan problemet sitta där, så kolla den först. Lossa slangen vid förgasaren och se om det kommer bensin utan problem.:):)

bertilla
2014-06-21, 21:45
HM. Jag pillade lite med min Dominator. Bytte till en KN luftfiler, satte i 2 nr större huvudmundtycke, öppnade ljuddämparna, ( ev kan man montera ett slipon ) samt ökade ett kugg på framdrevet.
Resultatet blev 500/min varv lägre vid 100 km/tim, samt en betydligt piggare hoj.
Om exvis nålventilen kärvar lite kan det ge lite oljämn gång. Kanske bäst ändå att ta loss förgasaren och plocka isär den och kolla ordenligt. Är lit knepigt jobb för det är lite trångt. Det viktigast vid monteringen igen är att luftgummibälgen mellan förgasren och filterhuset kommer rätt. Annars kan det komma in orenad luft där.
Kolla samtidigt att bensinkranen inte är igensatt. EV kan problemet sitta där, så kolla den först. Lossa slangen vid förgasaren och se om det kommer bensin utan problem.:):)

Bra information där! Gav du dig på originaldämparna? Och gjorde i så fall vad/hur? Jag gav 5 000:- för cykeln så att lägga lika mycket på ett annat system känns tveksamt speciellt som jag är fundersam till vad det er i objektiv effektökning. Men att ta isär förgasaren känns oundvikligt inser jag. Bytte du bara huvudmunstycke? Gick du upp två strl. direkt eller provade du dig fram? Kommer du ihåg vilken storlek du tog? Vilken årsmod. hade du? Kör du ryckfritt på femman? (Många frågor blir det?)

Ove
2014-06-22, 07:10
:) En -93;a som bara gått 2.900 för 5.000:- !? Jag vill bara gratulera till en riktigt bra affär!
Den kan du verkligen kosta på innan den kommer upp i sitt rätta värde.. :shakehands:

Väse Conny
2014-06-23, 10:19
Jag skall ta en bild på luftskruven som sitter rakt ned, jag skruvar på den med hjälp av en liten bits o tång men det ä pilligt
visst rycker den det ä ju en en stånka
Grattis till ett fyndköp

bertilla
2014-06-23, 20:27
Jag skall ta en bild på luftskruven som sitter rakt ned, jag skruvar på den med hjälp av en liten bits o tång men det ä pilligt
visst rycker den det ä ju en en stånka
Grattis till ett fyndköp

Ser fram mot bilden! Bra köp? Ja helt sjukt och dessutom är den välvårdad och har knappt en repa...Ibland händer det!

Stånkor rycker ja absolut, jag har haft flera, XT500, XT600, XL500S med 23"s framhjul. Ingen har dock haft så rå gång som Domin, men inte heller sådant drag i motorn!

bertilla
2014-07-12, 23:01
Nu har jag "hittat" blandskruven. Den satt mycket riktigt mitt under förgasaren. Jag tog bort vevhusslangarna mm och justerade den från vänster sida med en rak bits 4.5 i bitshållare. Skruven var bara utskruvad 1 varv. Nu är den ute 2 1/2. Omedelbara förbättringar inträffade i form av: stabilare tomgång utan plötsliga stopp, jämnare gång på liten gas (ingen mer av/pågång) kraftigt förbättrad gång på fyran och femman=mindre ryck. Nu kan jag köra på femman i 65km/h vid 2750v/min. :)

bertilla
2014-09-07, 10:36
En sida med bra, allmän info om förgasare, inställningar etc.

http://www.snailracing.se/Teknik/forgasare.htm

Saxat från denna:

"Blandningen av luft/bensin varierar med motorns varvtal och belastning genom att det finns flera munstycken som är aktiva vid olika mycket gaspådrag. På många förgasare (i alla fall 4taktare) sker detta i fyra steg:

Blandskruven - från tomgång till 1/8 gas
Lågfartsmunstycke - mellan 1/8-1/4 gas
Nålen - 1/4-3/4 gas
Huvudmunstycket 3/4-full gas
I praktiken överlappar effekten av munstyckena, men effekten blir ungefär som ovan."

engström67
2014-09-07, 17:47
Ser fram mot bilden! Bra köp? Ja helt sjukt och dessutom är den välvårdad och har knappt en repa...Ibland händer det!

Stånkor rycker ja absolut, jag har haft flera, XT500, XT600, XL500S med 23"s framhjul. Ingen har dock haft så rå gång som Domin, men inte heller sådant drag i motorn!

23 tums framhjul:eek:

Olle Å
2014-09-07, 19:56
Nu har jag "hittat" blandskruven. Den satt mycket riktigt mitt under förgasaren. Jag tog bort vevhusslangarna mm och justerade den från vänster sida med en rak bits 4.5 i bitshållare. Skruven var bara utskruvad 1 varv. Nu är den ute 2 1/2. Omedelbara förbättringar inträffade i form av: stabilare tomgång utan plötsliga stopp, jämnare gång på liten gas (ingen mer av/pågång) kraftigt förbättrad gång på fyran och femman=mindre ryck. Nu kan jag köra på femman i 65km/h vid 2750v/min. :)

Dominatorn är faktiskt en härlig hoj med tanke på dess förutsättningar. Man får ju inte jämföra den med mera hårdtrimmade hojar i samma storlek.
Men 23" framhjul ställer jag mig nog frågande till. Skall nog vara 21"
Dominatorn är otroligt slitstark och tål rejäla vurpor och höga volter ner i backen. Hem och meka i garaget, så är den snart på hjulen igen. Med lite service, så rullar den lätt 10.000 mil.
Med KNfilter , lite större munstycke och ett öppnare avgassystem, så jäklar.:evil::evil::eek.
Då orkar den dessutom med att ha 16 kugg fram och sänker då varvet med ca 500varv/min. vid 100 kmh

engström67
2014-09-08, 17:26
Dominatorn är faktiskt en härlig hoj med tanke på dess förutsättningar. Man får ju inte jämföra den med mera hårdtrimmade hojar i samma storlek.
Men 23" framhjul ställer jag mig nog frågande till. Skall nog vara 21"
Dominatorn är otroligt slitstark och tål rejäla vurpor och höga volter ner i backen. Hem och meka i garaget, så är den snart på hjulen igen. Med lite service, så rullar den lätt 10.000 mil.
Med KNfilter , lite större munstycke och ett öppnare avgassystem, så jäklar.:evil::evil::eek.
Då orkar den dessutom med att ha 16 kugg fram och sänker då varvet med ca 500varv/min. vid 100 kmh

Rejäla vurpor och höga volter???onödigt är väl bättre att hålla sig på hjulen eller öva lite:rolleyes:

Olle Å
2014-09-08, 19:32
Lätt att säga. Knepigt att man inte alltid kan råda över omständigheterna. Ett talesätt tycker jag är fint och det är ; bättre att spänna en båge vars stäng brister än att inte spänna alls.
Om man övar hårt, så gäller det ovanstående.

DaK
2014-09-09, 13:34
Men 23" framhjul ställer jag mig nog frågande till. Skall nog vara 21"


Du kanske skall låta bli att skriva om saker du inte känner till:)

Olle Å
2014-09-09, 15:24
Du kanske skall låta bli att skriva om saker du inte känner till:)

Tänk först och skriv sedan. Dominatorn har haft 21" framhjul som standard från 1988 till sista modellen 2002 tror jag det var, som standard. Om du har något annat så kan det vara ett framhjul som kanske är avsett för chopperbygge. Mig veterligen finns ingen standardhoj med 23" framhjul. Eftersom du inte nämner att den skulle vara ombyggd, så förutsätter jag standard.
:D:D:D

engström67
2014-09-09, 20:45
Tänk först och skriv sedan. Dominatorn har haft 21" framhjul som standard från 1988 till sista modellen 2002 tror jag det var, som standard. Om du har något annat så kan det vara ett framhjul som kanske är avsett för chopperbygge. Mig veterligen finns ingen standardhoj med 23" framhjul. Eftersom du inte nämner att den skulle vara ombyggd, så förutsätter jag standard.
:D:D:D

Håller med Olle..21 tum är det,ingen har 23.Jäntas trampcykel kanske;)

swedan
2014-09-10, 14:58
XL500S med 23" framhjul:
http://www.hondaxl.it/Moto/Storia/moto_storia_XL500S.htm

Olle Å
2014-09-10, 16:29
XL500S med 23" framhjul:
http://www.hondaxl.it/Moto/Storia/moto_storia_XL500S.htm

OK det var för 35 år sedan. Kan ju vara möjlig att någon fått tag i ett 23" hjul.
Undrar var det går att få tag i 23". Har sett någon chopper med 23" på bild från USA.:):)

engström67
2014-09-10, 17:42
XL500S med 23" framhjul:
http://www.hondaxl.it/Moto/Storia/moto_storia_XL500S.htm

Ok.Vem säljer moderna däck till slikt då:confused:

bertilla
2014-09-29, 22:04
Kul diskussion! Den hade faktiskt 23"s framhjul!

OK artikel om XL500S här:
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_xl500s%2079.htm

Efter två timmars Googlande hittar jag nytt 23" från Bridgestone här:

http://www.motorcycle-superstore.com/14725/i/bridgestone-tw9-trail-wing-dual-sport-front-tire?SiteID=SLI|Honda%20Xl500s&WT.MC_ID=10010 :)

Det var en -79 jag hade, likadan som den på bilden i artikeln.

Jag ersatte min Yamma XT500 -77 med Hondan. Klart bättre motor i Hondan med 4-ventilat. Framhjulet klättrade bra och gjorde det lätt att köra på bakhjulet (mycket gyro). Det blev dock ingen kommersiell succé och Honda slutade med det efter 2-3 år.

:cool: