handdator

Visa fullständig version : Öronproppar



Jourtjänst
2013-03-21, 00:52
Jag undrar lite hur vanligt det är med öronproppar och hur mycket det verkligen minskar oljud av vindbrus. Vad säger ni som kör med dessa? Finns det sorter som är bättre än andra? Är ni många som använder proppar?

Månne
2013-03-21, 02:24
Jag kör med formgjutna siliconproppar ifrån Audiovox.

...finns det andra värda namnet?

Dyra men Värda varenda spänn!

RobbeS
2013-03-21, 08:07
Jag undrar lite hur vanligt det är med öronproppar och hur mycket det verkligen minskar oljud av vindbrus. Vad säger ni som kör med dessa? Finns det sorter som är bättre än andra? Är ni många som använder proppar?

Jag tror att dom flesta kör med öronproppar. T.om dom som sätter bullerburkar på sina hojar vilket man ju kan undra över. Propparna minskar vindbruset och dämpar motorljudet så det blir dovare. Skulle aldrig köra utan proppar idag då jag upplever att jag blir mindre trött av att filtrera bort det mesta av vindbruset och mycket av motorljudet.

RymdBörje
2013-03-21, 08:34
Jag undrar lite hur vanligt det är med öronproppar och hur mycket det verkligen minskar oljud av vindbrus. Vad säger ni som kör med dessa? Finns det sorter som är bättre än andra? Är ni många som använder proppar?

Utan proppar skulle jag inte åka särskilt långt. Jag kör med Howard Leight? 37 db proppar. De klipper det mesta av vindbruset. På hoj utan kåpa går det bra med betydligt mindre dämpning. Men aldrig utan...numera. Avgasljudet är för mig inget problem nivåmässigt, det är primärt vind- och strömningsbrus som stör mig.

Not sent from an IThing?

Ove
2013-03-21, 08:49
Jag körde med oranga proppar som man köper på apoteket tidigare och dom var ganska bra när dom hamnade rätt. Kan använda dom fortfarande om jag räknar med att köra i timmar. Men sedan jag köpte min korvätarhjälm från Biltema så fungerar det ändå, känner inget behov av att proppa öronen pga vindbrus som tidigare. Lite brus är det men inte så störande som med andra hjälmar. Passform är viktigare än märke! :)

Olle Å
2013-03-21, 09:26
Jag undrar lite hur vanligt det är med öronproppar och hur mycket det verkligen minskar oljud av vindbrus. Vad säger ni som kör med dessa? Finns det sorter som är bättre än andra? Är ni många som använder proppar?

Jag köper mina på Apoteket. Kan användas flera gånger. Beroende på hur mycket man vill höra, så kan de appliceras olika. Om du fuktar dem och klämmer ihop dem och trycker in dem i hörselgången, så hör du ingenting av hojen utom ett svagt morrande. Samtal är dock omöjliga då. :):)

Ankan1
2013-03-21, 10:03
En bra hjälm och en balaklava under så jag behöver inte några öronproppar.Mycket tyst ändå utan vindbrus och drag.Använder annars bara öronproppar till mp3 spelaren.

räven
2013-03-21, 10:42
Jag har inte proppar, tycker dom fjärmar mig från trafik ljud jag vill höra när jag kör. Blir liksom instängd på något sätt. Däremot är jag en mycket besvärlig kund när jag ska byta hjälm. När jag provkört 5e hjälmen brukar expiditen se riktigt sur ut.

stefan.
2013-03-21, 10:57
Kör med apotekets musik och simproppar, tycker de fungerar bra. Skönt, framförallt på längre turer att dämpa vindbruset.

pentti01
2013-03-21, 11:02
Jag har inte proppar, tycker dom fjärmar mig från trafik ljud jag vill höra när jag kör. Blir liksom instängd på något sätt. Däremot är jag en mycket besvärlig kund när jag ska byta hjälm. När jag provkört 5e hjälmen brukar expiditen se riktigt sur ut.

,,jasså,, varför då,,, ? ;)

pentti01
2013-03-21, 11:04
Jag har slutat med proppar efter att jag började köra med raka rör,,,
Anledningen är väl självklar,,? :rolleyes:

Olle Å
2013-03-21, 15:34
Jag har slutat med proppar efter att jag började köra med raka rör,,,
Anledningen är väl självklar,,? :rolleyes:

Jovisst är den det!!!!!!!!!! Om du inte redan är hörselskadad, så blir du det. Det är inte alltid som ett högt buller ger skador utan ett lägre buller under en längre tid är mycket farligt. Likaså om man kör utan proppar, så kommer vindbruset att hos de flesta förorsaka hörselskador.:eek::eek::eek:
Du kanske liksom jag, är bullerskadad, men då gäller det att vara mycket rädd om det som är kvar.
har man fått lite tinitus, så kan det lätt bli värre.
ANVÄND PROPPAR BÅDE I ÖRON OCH I AVGASRÖREN:D:D:D:D

räven
2013-03-21, 15:53
Jovisst är den det!!!!!!!!!! Om du inte redan är hörselskadad, så blir du det. Det är inte alltid som ett högt buller ger skador utan ett lägre buller under en längre tid är mycket farligt. Likaså om man kör utan proppar, så kommer vindbruset att hos de flesta förorsaka hörselskador.:eek::eek::eek:
Du kanske liksom jag, är bullerskadad, men då gäller det att vara mycket rädd om det som är kvar.
har man fått lite tinitus, så kan det lätt bli värre.
ANVÄND PROPPAR BÅDE I ÖRON OCH I AVGASRÖREN:D:D:D:D

Föreslår träplugg i avgasrören

swedan
2013-03-21, 16:41
Jag har testat med proppar från Apoteket några gånger men tyckte att för mycket ljud från omvärlden försvann.
Kanske funkar bättre med någon annan sort?
Vindbruset vill jag gärna bli av med.....

Olle Å
2013-03-21, 17:43
Jag har testat med proppar från Apoteket några gånger men tyckte att för mycket ljud från omvärlden försvann.
Kanske funkar bättre med någon annan sort?
Vindbruset vill jag gärna bli av med.....

Tror att märket heter Bilsom och brukar finnas i verktygsaffärer. Används mycket inom verkstadsindustrin. Den proppen är mycket hårdare och man trycker inte in den så långt. Då är den heller inte lika effektiv, men dämpar ändå buller ganska bra. det går att samtala med de propparna i. Dämpar vindbruset .:):):)

engström67
2013-03-21, 20:11
Jag kör också med Audiovox.Funkar perfekt,visst går det utan men är man van så låter det illa utan.Tycker det är mer eller mindre störande vindbrus i alla hjälmar,till och med dom senaste jag har som tillhör dom tystaste som finns från Shoei och Schubert.Något annat som spelar stor roll på ljudet är ju hastigheten.Ligger gärna på lite mycket och länge och då låter det mer såklart.Skulle jag ligga och puttra i 70 jämt så är det ju inte mycket vindbrus.

räven
2013-03-21, 20:59
Jag kör också med Audiovox.Funkar perfekt,visst går det utan men är man van så låter det illa utan.Tycker det är mer eller mindre störande vindbrus i alla hjälmar,till och med dom senaste jag har som tillhör dom tystaste som finns från Shoei och Schubert.Något annat som spelar stor roll på ljudet är ju hastigheten.Ligger gärna på lite mycket och länge och då låter det mer såklart.Skulle jag ligga och puttra i 70 jämt så är det ju inte mycket vindbrus.

I småland fins massor med goa 70 vägar

swischmc
2013-03-21, 21:28
Jag provkör just nu öronproppar från oronproppar.se. De har proppar för motorsport och för mig fungerar de bra. Finns med olika dämpning. Ibland är de lite svåra att få in "rätt" i örat, men när de väl sitter där är de kanon.
Mjuka är de, känns inte alls. Det som jag gillar med dessa, jämfört med engångsproppar bl.a, är att dessa dämpar vindljud men inte motorljud och tal. Bara att ta av hjälmen när man stannar och alla ljud hörs msom om man var utan proppar.
Nackdelen är att man hör sig själv prata, på så vis hamnar man i en egen värld, som något skrivvit tidigare.

Jag hade tänkt köpa den dyra varianten, med formgjutna proppar, men det är mycket pengar. Trist om de inte passar... Dessa jag provkör med nu kostar under 200 kr.

V Saarela
2013-03-21, 22:09
Jag fixar inte öronproppar pga att jag då tappar lite på balansen......

Jan-Olov
2013-03-21, 23:27
Jag slarvade i början med proppar, men har i dag mycket mer tinitus vilket är jäkligt otrevligt
så var försiktig med hörseln det märks inte förr än det är försent. Jag använde bilsom proppar eller dom oranga från apoteket.

Jourtjänst
2013-03-22, 00:30
Jag har kört utan öronproppar i den korta MC-karriär jag har hittills, men det är uppenbart att den samlade erfarenheten är för proppar och använder dem.

Månne
2013-03-22, 00:43
Jag var lite anti det höga priset på formgjutna proppar innan jag beslöt mig för att köpa och kollade på Audiovox samt ett annat märke som var representerat på 2012 års MC mässa i Gbg. (minns inte namnet)
Det andra företaget hade proppar i hårdplast och per erfarenhet vet jag att mina hörselgångar ömmar efter ett par timmars körning så därför valde jag Audiovox som gör sina i silicon. Dessutom var de hårda propparna oberättigat tusenlappen dyrare och jag frågade dem vad som berättigade det men det kunde de slutligen inte svara på.

Det går även att välja infästning för hörlurar som i mitt fall blev Sony Ericsson men de har även för Iphone m fl samt Neckmike. väljer man till en kanal för medhörning i proppen så hör man allt folk säger även med propparna i.
Kör man man mycket hoj som jag gör (2-2500 mil/år) så är siliconproppar en ren investering.
Går t o m med att prata i telefon på en XT 660 i motorvägsfart, man hör glasklart och mottagaren undrar om man sitter i bil!

Kan bara rekommendera!

pentti01
2013-03-22, 09:14
Föreslår träplugg i avgasrören

No way!!!!!!! :aetsch:

swedan
2013-03-22, 11:56
Hittade ett test av öronproppar.
http://fastbikes.se/index.php/reportage/testade-prylar/5255-oeronproppar-i-test

Jag ska testa den här sorten.
http://www.happyears.se/

Mats Liifv
2013-03-22, 13:21
Tror att det spelar mindre roll vilken typ av öronproppar man har. Det viktiga är funktionen och att de passar ens hörselgångar, måste vara bekväma så att man använder dom. Har själv formgjutna i plast. Dyra, men bekväma. Kan ha dom i ett dygn utan att det känns obehagligt på något sätt. Lite svårt att försvara kostnaden på runt två tusenlappar när det finns alternativ för någon femtiolapp.

jtr
2013-03-22, 15:46
De bästa och billigaste finns på JULA. Fem par "Bluewear" kostar 20,-SEK. Har testad även andra betydligt dyrare modeller tex. ALPINE ca 300,-/par med etui (bortkastade pengar). Men jag har aldrig provad "formgjutna" öronproppar - tycker att det är för dyrt om man tappar bort de.

engström67
2013-03-22, 17:22
I småland fins massor med goa 70 vägar

Jag vet det,men dom är så goa och kurviga och vill ju inte leda hojen igenom kurvorna;)

Håkan46
2013-03-22, 18:04
De bästa och billigaste finns på JULA. Fem par "Bluewear" kostar 20,-SEK. Har testad även andra betydligt dyrare modeller tex. ALPINE ca 300,-/par med etui (bortkastade pengar). Men jag har aldrig provad "formgjutna" öronproppar - tycker att det är för dyrt om man tappar bort de.

Har också Alpine ca 300 kr, fungerar inte för mig heller. Jag föredrar en typ av Moldex (flerfärgade).
//Håkan

räven
2013-03-22, 18:50
Jag vet det,men dom är så goa och kurviga och vill ju inte leda hojen igenom kurvorna;)

+ moms

engström67
2013-03-22, 19:37
+ moms

:):):)