handdator

Visa fullständig version : Varadero VS Africa Twin?



Månne
2013-03-18, 13:03
Jag ska ha en bekväm långtourer som funkar på grus och velar mellan 2 hojar slutligen så är därför inte intresserad av tips på annat för att förtydliga.

Jag ska åka Transibirian Highway genom Ryssland till Vladivostok och därefter vidare till Japan vilket handlar om i runda slängar 3000 mil så därför är de främsta kriterierna att hojen skall vara bekväm för långa dagsetapper samt att den ska funka på grusvägar, jag ska inte ut i terrängen men lättare offroadkörning lär det bli tal om.
Båda har förgasare i rätt årsmodell vilket också är ett krav pga varierande soppakvalité.

Vad jag kunnat läsa mig till är följande:

Africa Twin

Bra offroad
Delade meningar om bekvämligheten
Dålig bränslepump
0.5 liter milen


Varadero
Fungerar på grus
Bekväm långfärdshoj
Dålig bränslepump
0.55 liter milen


Input?

Mats Liifv
2013-03-18, 14:17
Här kan du läsa om Africa Twin (http://forum.soe.se/showthread.php?39562-Honda-XRV750-Africa-Twin-tr%E5den)

Månne
2013-03-18, 16:30
Jo ATn finns det spaltmeter av men Varaderon mindre...

Mats Liifv
2013-03-18, 17:55
Vet inte varför jag inte noterade att du ville ha info om Varadero också? Fick för mig att det rörde sig om TransAlp. Själv har jag haft en Varadero -02. Blev så nöjd med den att jag uppgraderade till en -10 inför förra säsongen. Skulle personligen välja Varaderon, inte minst på grund av komforten och kraften i motorn. Har gjort ett par 75-milaetapper utan minsta problem, varken för mig eller passageraren. En suverän touringhoj i mina ögon. Om man har lite gruserfarenhet så funkar även det underlaget med lite grövre däck. Tror inte problemet med bränslepumpen är lika uttalat med Varaderon. Inget problem under 5.500 mil min hoj hade gått när den såldes. Går alltid att gardera sig med någon annan lösning. Hojen kan upplevas som stor visuellt. Ändras raskt när den är på rull. Sök på Varadero här på forumet. Finns en del att läsa...

engström67
2013-03-18, 18:59
Rejäl tur måste jag säga:).Har inte så mycket egen erfarenhet av dom där hojarna.Men har hört en del sagt att dom äldre varadero med förgasare är törstiga.Trevlig resa:)

Martin454
2013-03-18, 19:21
Det finns renoverings-kit till pumparna som ryms i en tändsticksask... ca 200kr medan en pump kostar 2800 Det är samma pump på båda dvs samma problem.

Har själv en Affe och är riktigt nöjd.

För mina korta ben så blev Varaderon för topptung och bred.

Kolla på www.wemoto.com Rekomenderar att ta med ett kit vid en sådan lång resa!

Månne
2013-03-18, 19:48
Vet inte varför jag inte noterade att du ville ha info om Varadero också? Fick för mig att det rörde sig om TransAlp. Själv har jag haft en Varadero -02. Blev så nöjd med den att jag uppgraderade till en -10 inför förra säsongen. Skulle personligen välja Varaderon, inte minst på grund av komforten och kraften i motorn. Har gjort ett par 75-milaetapper utan minsta problem, varken för mig eller passageraren. En suverän touringhoj i mina ögon. Om man har lite gruserfarenhet så funkar även det underlaget med lite grövre däck. Tror inte problemet med bränslepumpen är lika uttalat med Varaderon. Inget problem under 5.500 mil min hoj hade gått när den såldes. Går alltid att gardera sig med någon annan lösning. Hojen kan upplevas som stor visuellt. Ändras raskt när den är på rull. Sök på Varadero här på forumet. Finns en del att läsa...

Tack för svaret!

Månne
2013-03-18, 19:49
Det finns renoverings-kit till pumparna som ryms i en tändsticksask... ca 200kr medan en pump kostar 2800 Det är samma pump på båda dvs samma problem.

Har själv en Affe och är riktigt nöjd.

För mina korta ben så blev Varaderon för topptung och bred.

Kolla på www.wemoto.com Rekomenderar att ta med ett kit vid en sådan lång resa!

Men hur är det med komforten på Affen? Sitter du 75 mil utan våndor på den?

Olle Å
2013-03-18, 20:54
Men hur är det med komforten på Affen? Sitter du 75 mil utan våndor på den?

Jag tror nog att det går bra. 100 mil på en Transalp eller på en Dominator har jag gjort,. AT har nog lite bättre komfort.:D:D

Månne
2013-03-18, 21:37
Jag tror nog att det går bra. 100 mil på en Transalp eller på en Dominator har jag gjort,. AT har nog lite bättre komfort.:D:D

Jo men sen är det rejäler skillnad om man ska sitta på hojen i 2 månader...

V Saarela
2013-03-19, 06:38
Skulle nog välja en XT660 för en sån tur......

AT:ns sadel är en katastrof, men och andra sidan så känns den mer naturlig att stå och köra med.
Soppapumparna är inget större problem. Lätt och byta på AT:n. På Varaderon är den inget stort problem, det hinner nog brinna tio pumpar på en AT i jämförelse med Varaderon.

Bakre stötdämparen är också en katastrof på äldre Varadero, så den bör vara ny om man ska ut på en 3000 milatur. Kamkedjesträckaren är också bra om den är bytt(ingen större kostnad)

Nyare Vardero har inga problem som nämnts ovan....

Mats Liifv
2013-03-19, 08:43
Skulle nog välja en XT660 för en sån tur......


Instämmer, hade nog själv valt en XTZ 660 Tenéré för motsvarande resa...

Månne
2013-03-19, 12:12
Jag har en XT 660 men problemet med den är att jag litar inte på den.

*Startar hojen hemma och kör de 250 meterna till macken, slår av tändningen och tankar upp. Vrider om tändningen, trycker på startknappen och inget händer?
Ringer Yamahacenter.
Felkod 30.
Den har trillat så tippsensorn har löst ut, går inte att starta om systemet och går inte att bygla sensorn...
Den stod upprätt hela tiden.

* I höstas 3400 mil och balansaxellagerras...

Om något av detta eller annat allvarligt fel inträffat på en mack Mellan Kraznoyarsk och Irkutsk?

Plus att sadeln knäcker röven redan efter 3 dagar.

räven
2013-03-19, 12:24
Jag har en XT 660 men problemet med den är att jag litar inte på den.

*Startar hojen hemma och kör de 250 meterna till macken, slår av tändningen och tankar upp. Vrider om tändningen, trycker på startknappen och inget händer?
Ringer Yamahacenter.
Felkod 30.
Den har trillat så tippsensorn har löst ut, går inte att starta om systemet och går inte att bygla sensorn...
Den stod upprätt hela tiden.

* I höstas 3400 mil och balansaxellagerras...

Om något av detta eller annat allvarligt fel inträffat på en mack Mellan Kraznoyarsk och Irkutsk?

Plus att sadeln knäcker röven redan efter 3 dagar.

GS dax ?

Månne
2013-03-19, 13:18
GS dax ?

Långt över budgeten tyvärr annars hade valet varit självklart.
En GS kostar 10-30.000:- över alternativen.

Om det räcker...

Mats Liifv
2013-03-19, 13:54
Jag har en XT 660 men problemet med den är att jag litar inte på den.

*Startar hojen hemma och kör de 250 meterna till macken, slår av tändningen och tankar upp. Vrider om tändningen, trycker på startknappen och inget händer?
Ringer Yamahacenter.
Felkod 30.
Den har trillat så tippsensorn har löst ut, går inte att starta om systemet och går inte att bygla sensorn...
Den stod upprätt hela tiden.

* I höstas 3400 mil och balansaxellagerras...

Om något av detta eller annat allvarligt fel inträffat på en mack Mellan Kraznoyarsk och Irkutsk?

Plus att sadeln knäcker röven redan efter 3 dagar.Trist, förstår att du vill testa något annat!

Här (http://www.xl-forum.se/) kan läsa mer om Varaderon!

Begagnattest av Varaderon (http://www.mcnytt.se/test/honda-xl1000v-varadero-19992002-2133)

räven
2013-03-19, 15:07
Långt över budgeten tyvärr annars hade valet varit självklart.
En GS kostar 10-30.000:- över alternativen.

Om det räcker...

Ok, förstår

Månne
2013-06-07, 18:46
Jahapp då blev det en Varadero till slut.
Bra pris, packväskor, full dokumentation samt sambons knän och 3 månaders garanti fällde avgörandet.

http://forumbilder.se/CEIJC/1image.jpg (http://forumbilder.se/CEIJC/1image)

Olle Å
2013-06-07, 19:51
Nu har du fått en slitvarg som kan ta dig dit du vill. Det är ju en tung offroadhoj som har en utmärkt fjädring och ett jäkla drag i motorn.
Lycka till med många roliga mil.:):):)

pinnen
2013-06-08, 21:51
Välkommen till gänget :)

LinusE
2013-06-09, 10:36
Grattis manne :)

Hoppas du lägger upp din resa ordentligt så man kan följa dig både med planering o under resan :)

V Saarela
2013-06-10, 06:19
Det var ju en jädrans tur att den var röd :)

Månne
2013-06-10, 10:48
Det var ju en jädrans tur att den var röd :)

Du noterade det också Veijo! ;)

AT-gubben
2013-06-11, 17:34
När bär det iväg? Hoppas du dokumenterar och även uppdaterar här under resans gång!

Månne
2013-06-11, 21:48
Jo det kommer jag att göra men jag åker inte förrän nästa år, behöver skrapa ihop en rejäl slant först och lite annan utrustning än vad jag har idag.

Månne
2013-06-30, 23:34
Det har varit många turer i försäljningen av min XT med folk som sagt att de ska ha hojen och sedan hoppat av så det blev inget köp av den röda ovan utan jag byter istället mig till en annan på lördag.

Denna blir det istället.

http://forumbilder.se/CEKRD/1image.jpg (http://forumbilder.se/CEKRD/1image)

Gurrag
2013-07-01, 07:35
Vad väger en varadero som är expeditionskittad?

Månne
2013-07-01, 09:37
Ingen aning men det lär man ju bli varse den dagen man tippar den! :D

Olle Å
2013-07-01, 20:45
Ingen aning men det lär man ju bli varse den dagen man tippar den! :D

Då är det bara att hoppas att du är stark eller har en hjälpare till hands. Hojen väger väl ca 240 kg utan utrustning som olika packväskor och ev. extrautrustning. Sedan kommer ju din packning till.
AT:n väger väl ca 20 kg mindre.:):)

Jan-Olov
2013-07-01, 22:51
Tankad o klar ca.275kg, sedan väskor och annat man hänger på. Varaderon är en tung jäkel att baxa men inte på rull.

Olle Å
2013-07-02, 13:57
Tankad o klar ca.275kg, sedan väskor och annat man hänger på. Varaderon är en tung jäkel att baxa men inte på rull.

OK Den äldre Varaderon var lättare. Dagens 244 kg + vätskor.

Månne
2013-07-02, 19:21
Ja jag är inte orolig, 105 kilo muskler klarar det mesta! (En del i vila...) :D

LinusE
2013-07-02, 21:56
Teknik heter de inte muskler.

Kolla tuben på goldwing och hur dom får upp en lagd sådan.
Små taniga brudar so. Reser dom upp..

Jourtjänst
2013-07-02, 23:11
Då är det bara att hoppas att du är stark eller har en hjälpare till hands. Hojen väger väl ca 240 kg utan utrustning som olika packväskor och ev. extrautrustning. Sedan kommer ju din packning till.
AT:n väger väl ca 20 kg mindre.:):)

No problems, kolla den här länken, http://vimeo.com/8048765, som Gert bjöd på i en annan tråd

V Saarela
2013-07-03, 04:25
Jag simmade med en Varadero(den tyngre årsmodellen) mitt i vintern och bröt lite revben då.
Jag är inte speciellt lång(1,74), men drog upp den ensam. Dryga halvtimman senare fick dom hjälpa av mig från hojen.

Ingredienserna för att lyfta upp en hoj är i nämnd ordning
1.adrenalin
2.teknik
3.muskler


Så, vurpar man så ska man ge sig på hojen direkt :)

Olle Å
2013-07-03, 08:38
Jag simmade med en Varadero(den tyngre årsmodellen) mitt i vintern och bröt lite revben då.
Jag är inte speciellt lång(1,74), men drog upp den ensam. Dryga halvtimman senare fick dom hjälpa av mig från hojen.

Ingredienserna för att lyfta upp en hoj är i nämnd ordning
1.adrenalin
2.teknik
3.muskler


Så, vurpar man så ska man ge sig på hojen direkt :)

Speciellt då man står på ett halt underlag. Ett mycket bra hjälpmedel är ju om man kan låsa handbromsen med något exvis med ett spännband eller en tejp och få i en växel.
Sällan att man har optimala förutsttningar med jämt och halkfritt underlag.
Svårast hojarna att resa upp är ju en större offradhoj, nytankad och med grejer i topboxen.
Har man hårda sidoväskor eller en Bumse, så är ju halva jobbet gjort.:):):)

Jan-Olov
2013-07-03, 14:13
Det måste vara svårast när den fallit på höger sida för då har man inget stöd att ställa hojen mot. Hur gör man då, filmer visar alltid åt andra hållet.

Mats Liifv
2013-07-03, 15:09
Det måste vara svårast när den fallit på höger sida för då har man inget stöd att ställa hojen mot. Hur gör man då, filmer visar alltid åt andra hållet.Det är ju bäst när den fallit åt höger eftersom man då kan fälla ut stödet. Lite pilligare att både resa upp hojen och fälla ut stödet om den ramlat på vänster sida.

Olle Å
2013-07-03, 17:28
Det måste vara svårast när den fallit på höger sida för då har man inget stöd att ställa hojen mot. Hur gör man då, filmer visar alltid åt andra hållet.

Såg faktiskt en film då en snubbe reste en hoj åt höger. Föll naturligtvis över, varpå han kunde resa den åt vänster efter att ha fällt ut sidostödet.:):D:):D:):D

LinusE
2013-07-03, 17:57
Faller på "fel håll" men ser inte jätte svårt ut...

http://youtu.be/-8Er4FFEQ8I

Ove
2013-07-03, 19:36
Såg faktiskt en film då en snubbe reste en hoj åt höger. Föll naturligtvis över, varpå han kunde resa den åt vänster efter att ha fällt ut sidostödet.:):D:):D:):D

:hmmmm2: Finns nog inget annat att göra om hojen ligger på fel sida. Bara att häva upp den och slänga omkull den åt andra hållet så att man kan göra det man ska på rätt sätt. ;) :)

Jan-Olov
2013-07-04, 01:21
Va kul den är fördärvad på båda sidorna, är nog lugnast att be om hjälp.

Månne
2013-07-08, 22:50
Kan berätta att jag drog ut monstret på gruset för första gången ikväll och det funkade fint, visst bra mycket tyngre än en XT 660 men faktiskt oerhört välbalanserad ändå.
Man fick vara snäll på gasen då det brutala Finlandsfärjevridet ville skicka bakhjulet i spin jamnt, ständigt och alltid men överlag ville jag inte köra hem!
...så ja, jag missade middagen...och kvällsmaten...

Men det var det värt! :D :D :D

http://forumbilder.se/CESF5/image.jpg (http://forumbilder.se/CESF5/image)

pinnen
2013-07-09, 18:25
he he he, förstår att du har haft kul :)