handdator

Visa fullständig version : yamaha virago - suzuki intruder



randyroxy
2013-03-17, 14:47
Hej jag är en kille på 21 år som håller på att ta motorcykel kort.

Har en fråga!
Jag ska köpa mig en glidar hoj och funderar kring vad som är bäst och lämpligast?
Tyvärr är det mellanklassen A2 ( max 35kw ) jag får ta körkort på och det gör mig väldigt begränsad i vad jag kan välja.

Jag funderar kring en Yamaha virago 535 eller en suzuki intruder 800, problemet är att suzukin måste strypas då den är på 36kw och jag har hört att yamahan är liten och klen för en lång person, jag är ca 184 cm och väger 80kg. Vill mest ha en hoj att glida med i stan och skjutsa tjejen ibland.

Vad ska jag välja? jag har ingen kunskap om detta!

tack på förhand

Ankan1
2013-03-17, 16:47
Om du bara ska puttra runt i stan så lär väl en customhoj som Yamaha Virago 535 vara mer än nog om den nu klarar ditt nya kommande körkort med dessa nya löjliga körkortsklasser i Sverige.Välj hoj efter ditt eget hjärta och inte efter andras önskemål.

Reject
2013-03-17, 17:35
What Ankan said...Provkör och gå på känsla. Nu diggar jag iofs stuket på Intrudern, men det behöver ju inte betyda något.

När jag själv köpte min nuvarande hoj satt jag själv och googlade forum och jämförde prestandasiffror till höger och vänster. Till slut fick jag spatt och körde på känsla, helt enkelt...

TheCrow
2013-03-17, 18:06
Antar att det är olika på olika Intruders, men den som jag köpte så står det 39kW i papprena. Jag skulle gå på Virago. De är sjukt vanliga så det blir mycket billigare, jag har sett priser neråt 20k på dessa. Då slipper du strypa den, vilket antagligen kostar pengar. Sen lär du behöva regga om den, vilket kostar pengar och på det dyrare i inköp.

Så Virago är det mest logiska känns det som. Så kan du byta när det är dags för tungtung-kort. Ett alternativ om du vill ha det är väl att kolla på Honda Shadow 600 eller Kawasaki EN 500. Hondan tycker jag ser riktigt fina ut.

För övrigt fattar jag inte klagolåten över körkortsklasserna. Det var väl i princip lika dant förut väl?

/Freddo

Ankan1
2013-03-17, 19:05
Antar att det är olika på olika Intruders, men den som jag köpte så står det 39kW i papprena. Jag skulle gå på Virago. De är sjukt vanliga så det blir mycket billigare, jag har sett priser neråt 20k på dessa. Då slipper du strypa den, vilket antagligen kostar pengar. Sen lär du behöva regga om den, vilket kostar pengar och på det dyrare i inköp.

Så Virago är det mest logiska känns det som. Så kan du byta när det är dags för tungtung-kort. Ett alternativ om du vill ha det är väl att kolla på Honda Shadow 600 eller Kawasaki EN 500. Hondan tycker jag ser riktigt fina ut.

För övrigt fattar jag inte klagolåten över körkortsklasserna. Det var väl i princip lika dant förut väl?

/Freddo

Om vi säger så här då :

1. För inte allt för länge sedan så tog man körkort för mc (A-kort) vid 16 år för lätt mc där detta körkort sedan automatiskt gällde för samtliga kubik så fort du blev 18 år.(När denna körkortsklass gällde som idag motsvarar Klass (A) kunde man även fara fram på en 125cc som kanske hade runt 25 hk och mer och där detta var fullt lagligt vilket det inte är mer).

2. Idag tar man något som heter Klass (A1) som gäller för lätt mc på max 125cc vid 16 år.(Begränsad effekt).

3. Vill man sedan fortsätta att köra tung begränsad hoj så tar man Klass (A2) vid 18 år.(Begränsad effekt).

4. Om man sedan tänkt köra tung obegränsad Klass (A) så får man vänta tills 24 år.

5. Har du vidare redan haft Klass (A2) i minst 2 år från 18 års ålder så kan du skaffa obegränsat Klass (A) kort redan vid 20 års ålder.

6. Till detta kan man sedan skaffa sig en lämplig hoj som då inte får överstiga vissa kubik och ha ett begränsat antal hästkrafter till (A1) och (A2) vilket ju vidare komplicerar livet om man tvingas montera diverse strypsatser.

Om man då jämför punkt 1 med punkt 2-3-4-5-6 så inser man kanske problemet för dessa nya körkortstagare idag där lilla Sverige är så gott som helt ensamma om dessa regler i hela Europa trots att EU annars är så himla noga att följa för dessa politiker.

Mvh Ankan1. :)

TheCrow
2013-03-17, 20:40
Men punkt 1 var väl ändå rätt länge sen eller? Tycker det har pratats om det där med begränsad effekt hur länge som helst. Men som du har stolpat upp det så är det lite skillnad förstås.

/Freddo

Ankan1
2013-03-17, 21:25
Men punkt 1 var väl ändå rätt länge sen eller? Tycker det har pratats om det där med begränsad effekt hur länge som helst. Men som du har stolpat upp det så är det lite skillnad förstås.

/Freddo

Uppstolpningen i text av de olika körkortsklasserna kan man läsa om på de flesta valfria sidor om olika körkortsklasser för mc och är skrivet på detta vis för att man så enkelt som det nu bara går ska förstå skillnaden mellan de olika mc korten.

Och då ska vi inte glömma att t ex min gamla mamma fick detta A körkort på köpet en gång i tiden till sitt B körkort utan minsta körprov för hoj och har full rätt att sätta sig på min Blackbird och fara iväg efter eget önskemål.Hennes nuvarande pojkvän som är 86 år har t.o.m frågat om han får prova en runda när vädret blivit bättre.Mycket ska man höra i detta liv ... LOL. :D

Mvh Ankan1.

TheCrow
2013-03-17, 21:43
Hehe, jo man är väl skitpigg på att låna ut pärlan... om ett fett arv väntar så kan det ju vara en idé :D

Men jag trodde att systemet med begränsad effekt funnits med ett tag så det kändes inte direkt som en nyhet för mig. Mer som en justering bara. Statistiken är ju rätt tydlig så jag har egentligen inte några större synpunkter på det nya. Fast det kanske beror på att jag passerat 24 med råge :) Men nu ska vi inte stjäla tråden mer.

Virago eller Shadow skulle jag ha satsat på. Finns väl dragstar 650 också som kvalar in, de är också snygga.

/Freddo
Som iaf provstartade cykeln idag

klaus
2013-03-18, 01:51
antar att du inte är ute efter övningshoj utan en efter att fått kortet (ingen av dom var optimala övningshojar)
som sagt ta en som redan är färdigt reggad för ditt kort,så slipper du massa byråkratjobb som kostar både tid och pengar
eftersom du inte har kort så får du inte provköra,ha is i magen,priserna är lägre senare på sommaren och du hinner gå och kolla mera och få en bättre uppfattning vad du vill,koncentrera på att få kortet så länge
lycka till

lasrberglund
2013-03-18, 07:25
Ägt en entruder o kört viago.

Viragon känns betydligt mindre än intrudern, men då är jag 189cm.

Markus
2013-03-18, 12:16
Får också instämma, jag är 184cm och jag tyckte Viragorn kändes liten när jag satt på den. Kollade först på en sån för det fanns flera med väldigt tilltalande priser.

Ove
2013-03-18, 13:15
Får också instämma, jag är 184cm och jag tyckte Viragorn kändes liten när jag satt på den. Kollade först på en sån för det fanns flera med väldigt tilltalande priser.

Hmm? Mitt vanliga råd - välj inte med ögona för dom ser inte vad andra kroppsdelar känner. ;)

Reject
2013-03-18, 13:18
Beror väl på preferenser också. Jag är cirka 184 och tycker min EN500 är helt OK i storleken. Den drar bra också tycker jag - låg vikt och bra med hästar.

Jag provkörde en 650 Dragstar som kändes som en båt i jämförelse. Jag tror säkert dock att Dragstaren är en bra hoj dock, men EN500:an passar mig personlingen bättre även ifall vissa nog hade sagt att den är lite liten. Körbarheten, för att vara en glidare, är också väldigt bra.

Foosi
2013-03-23, 02:09
Uppstolpningen i text av de olika körkortsklasserna kan man läsa om på de flesta valfria sidor om olika körkortsklasser för mc och är skrivet på detta vis för att man så enkelt som det nu bara går ska förstå skillnaden mellan de olika mc korten.

Och då ska vi inte glömma att t ex min gamla mamma fick detta A körkort på köpet en gång i tiden till sitt B körkort utan minsta körprov för hoj och har full rätt att sätta sig på min Blackbird och fara iväg efter eget önskemål.Hennes nuvarande pojkvän som är 86 år har t.o.m frågat om han får prova en runda när vädret blivit bättre.Mycket ska man höra i detta liv ... LOL. :D

Mvh Ankan1.

hahaha :eek:

Foosi
2013-03-23, 02:26
ägt ett par Intruder 1400, kört 800.
kört Virago 1100 och 750.
tror definitivt om man är lite större att Viragon känns för liten och ihoptryckt, med org styre dvs.
Intrudern med rakt bredare styre räcker nog bättre för en lite längre person.
men säger som föreg ... du får provsitta.. och känna efter, sittställningen på samtliga av dessa ändras ganska mycket beroende på om det är raka styren eller org och om det är framflytt eller org fotp. etc..

TheCrow
2013-03-23, 10:19
Jag kollade in min mc-bok från 2010 och där fanns ju det där med begränsad effekt med även om det var lite andra gränser. Så jag vidhåller nog att jag inte riktigt förstår all upprördhet.

För övrigt har jag självt valt en Intruder delvis för att den verkade passa mig bättre rent storleksmässigt. Vi får väl se om vi trivs med den.

Olle Å
2013-03-23, 12:06
Jag kollade in min mc-bok från 2010 och där fanns ju det där med begränsad effekt med även om det var lite andra gränser. Så jag vidhåller nog att jag inte riktigt förstår all upprördhet.

För övrigt har jag självt valt en Intruder delvis för att den verkade passa mig bättre rent storleksmässigt. Vi får väl se om vi trivs med den.

Oavsett vad det gäller för hoj, så finns stora möjligheter att anpassa hojen efter viss person.
Gillar man hojen, så skall det inte stupa på att orginalutförandet gör att man inte kan köra den på ett säkert sätt.
Det går ju att byta styre eller sänka sadeln, flytta fotpinnar eller plattor osv.:):)

pumpe3
2013-03-23, 12:20
Passar på att låna tråden lite, kommer kanske få tillgång till en gammal Intruder 750 för tjejen att ha som pendlar moppe. Men jag gillar inte orgstuket speciellt på den, någon som känner till några sköna sidor där man kan få lite inspiration och kanske vet vart man ska leta delar till vettiga priser (tänker inte lägga några större summor på en pendlar moppe)?

TheCrow
2013-03-23, 15:58
Jag har sökt mest över allt på nätet och det verkar lite svårt att hitta prylar till vettiga priser. Jag funderar själv på möjligheterna att göra min hoj lite mer "Classic". Det mesta kostar fyrsiffrigt, men det beror väl lite på vad du vill göra också.

/Freddo

rakarör
2013-03-23, 17:49
Passar på att låna tråden lite, kommer kanske få tillgång till en gammal Intruder 750 för tjejen att ha som pendlar moppe. Men jag gillar inte orgstuket speciellt på den, någon som känner till några sköna sidor där man kan få lite inspiration och kanske vet vart man ska leta delar till vettiga priser (tänker inte lägga några större summor på en pendlar moppe)?

Typ något liknande detta? http://www.youtube.com/watch?v=c-2BACDmpoQ

pumpe3
2013-03-23, 20:04
Typ något liknande detta? http://www.youtube.com/watch?v=c-2BACDmpoQ

absolut, riktigt cool

Ville
2013-03-24, 20:56
Hej!
Läste någonstans här att en shadow 600 kan vara lämplig för att ta tung MC. kort..stämmer det??
Mvh.
Ville

TheCrow
2013-03-25, 07:27
Den är nog rätt trevlig som första custom. Dock så gissar jag att den är för klen för uppkörning för A-kort. Du måste ha minst 35kW i effekt. Fast under uppkörning kan man ju låna mc av körskolan.

/Freddo

lasrberglund
2013-03-25, 18:47
Den är nog rätt trevlig som första custom. Dock så gissar jag att den är för klen för uppkörning för A-kort. Du måste ha minst 35kW i effekt. Fast under uppkörning kan man ju låna mc av körskolan.

/Freddo

Men det är alltid fördel att köra upp med din egen hoj som du känner.

Foosi
2013-03-26, 08:12
Typ något liknande detta? http://www.youtube.com/watch?v=c-2BACDmpoQ

den är tuff.. fast från egen erfarenhet skulle jag valt ett annat styre ;)
Intrudern och flesta choppers är inte så kul göra U-sväng, eller någon sväng :cheers: för den delen med ett jättesmalt styre :eek: du vill kunna ha lite häv-kraft :D

rakarör
2013-03-26, 13:47
den är tuff.. fast från egen erfarenhet skulle jag valt ett annat styre ;)
Intrudern och flesta choppers är inte så kul göra U-sväng, eller någon sväng :cheers: för den delen med ett jättesmalt styre :eek: du vill kunna ha lite häv-kraft :D

Håller med, jag gillar inte smala styren överhuvudtaget, endast på en racer då (typ clip-on).

Olle Å
2013-03-26, 15:30
Typ något liknande detta? http://www.youtube.com/watch?v=c-2BACDmpoQ

Den hojen är nog ganska svårmanövererad i trafiken. Du har ju ingen närkontakt med hojen utan kroppen kan ju vingla hit och dit. Motsatsen är ju en RR-förare:eek::eek:

TheCrow
2013-03-26, 15:52
den är tuff.. fast från egen erfarenhet skulle jag valt ett annat styre ;)
Intrudern och flesta choppers är inte så kul göra U-sväng, eller någon sväng :cheers: för den delen med ett jättesmalt styre :eek: du vill kunna ha lite häv-kraft :D

Nu vet jag inte om jag tycker att Intruder har så mycket med vare sig smala styren eller choppers att göra. Det tycker nog inte chopper-åkare heller :0). Tvärtom så tycker jag att det är rätt brett styre och man sitter upprätt som på en off-road men lite lägre. Stora skillnaden är väl fötterna kommer lite längre fram och avståndet i höjd är lite mindre.

/Freddo

Foosi
2013-03-26, 19:12
Nu vet jag inte om jag tycker att Intruder har så mycket med vare sig smala styren eller choppers att göra. Det tycker nog inte chopper-åkare heller :0). Tvärtom så tycker jag att det är rätt brett styre och man sitter upprätt som på en off-road men lite lägre. Stora skillnaden är väl fötterna kommer lite längre fram och avståndet i höjd är lite mindre.

/Freddo

njao... nu syftade jag på styret på bilden av bygget alltså ,, inte org :beer:

TheCrow
2013-03-26, 22:36
Ok, trodde du pratade om Intruder i allmänhet. Den länkade MC:n har väl lika mycket med Intruder att göra som chopper har med HD :O). Sätter man dit ett sånt styre så får man ju skylla sig själv helt enkelt.

/Freddo

Foosi
2013-03-27, 01:59
Ok, trodde du pratade om Intruder i allmänhet. Den länkade MC:n har väl lika mycket med Intruder att göra som chopper har med HD :O). Sätter man dit ett sånt styre så får man ju skylla sig själv helt enkelt.

/Freddo

haha.. precis