handdator

Visa fullständig version : Låsa sidoväskorna?



TheCrow
2013-03-16, 13:35
Hej!

Finns det nått smart sätt att göra sidoväskorna låsbara? Det följde med två stycken i skinn på hojen jag köpte men de är inte låsbara såvitt jag kan se. Det vore liksom skönt om det inte bara var att lyfta på locket och ta för sig när man parkerat den på stan.

Mvh
Freddo :hmmmm2:

Jan-Olov
2013-03-16, 14:17
Ta en bild och visa hur dom ser ut.

Ove
2013-03-16, 16:19
:hmmmm2: Går det överhuvud taget att låsa en skinnväska på ett bra sätt? Klart det går att slöjda dit ett lås av enklare slag eller nita dit ett par byglar, öljetter + hänglås. Man sätter dit en smidig bygel på själva väskan och en oval öljett i locket, inget problem, läder är ett väldigt trevligt material att jobba med. Tittade lite efter lämplig bygel och det är väl där i så fall problemet är, men kanske hos sadelmakare eller någon som jobbar med presenningar.

Men den är ändå öppningsbar på vilken kant som helst bara man har en kniv till hands. Beror ju på vilken grad av stöldskydd du vill ha. :cool:

TheCrow
2013-03-16, 16:46
3167

Så där ser dom ut. Jag antar att man kan stansa hål i dom och nita dit en bygel. Men det kanske finns färdiga lösningar tänkte jag innan man börjar fippla med det.

/Freddo

Olle Å
2013-03-16, 16:48
3167

Så där ser dom ut. Jag antar att man kan stansa hål i dom och nita dit en bygel. Men det kanske finns färdiga lösningar tänkte jag innan man börjar fippla med det.

/Freddo

Visst en kedja och Abus Granit:D:D:D

TheCrow
2013-03-16, 16:49
:hmmmm2: Går det överhuvud taget att låsa en skinnväska på ett bra sätt? Klart det går att slöjda dit ett lås av enklare slag eller nita dit ett par byglar, öljetter + hänglås. Man sätter dit en smidig bygel på själva väskan och en oval öljett i locket, inget problem, läder är ett väldigt trevligt material att jobba med. Tittade lite efter lämplig bygel och det är väl där i så fall problemet är, men kanske hos sadelmakare eller någon som jobbar med presenningar.

Men den är ändå öppningsbar på vilken kant som helst bara man har en kniv till hands. Beror ju på vilken grad av stöldskydd du vill ha. :cool:

Jo det klart att man alltid kan skära sig in i väskan. Jag vill mest förhindra okynnesstölder så att man kan lämna förstärkningskläder i väskan utan att nån snorunge får för sig att lätta på locket och plocka åt sig handskar eller vad det nu kan vara man slänger ner där när man går iväg och tar en glass :)

/Freddo
P.S såg inte att tråden hade fått fler svar när jag la upp mitt förra inlägg.

TheCrow
2013-03-16, 16:51
En text som lyder "If the gun is missing it is a good chance it is pointing at you..."

/Freddo

Ove
2013-03-16, 16:58
3167

Så där ser dom ut. Jag antar att man kan stansa hål i dom och nita dit en bygel. Men det kanske finns färdiga lösningar tänkte jag innan man börjar fippla med det.

/Freddo

:) Enklaste sättet som skyddar mot klåfingrar är ju faktiskt att helt enket ha ett litet hänglås på remrnen utanför spännet. Snattarskydd men inte stöldskydd om man nu ska gradera. :rolleyes:

Jan-Olov
2013-03-16, 18:30
:) Enklaste sättet som skyddar mot klåfingrar är ju faktiskt att helt enket ha ett litet hänglås på remrnen utanför spännet. Snattarskydd men inte stöldskydd om man nu ska gradera. :rolleyes:

Precis vad jag skulle säga.
En möjlighet är att montera en sådan här. http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Lasoverfall-med-las-25321/
Fast då får du göra åverkan på väskan.

räven
2013-03-16, 19:15
Hmm, tjyvar bär nog kniv ?

TheCrow
2013-03-16, 19:46
Visste väl att det fanns ett enklare sätt än det jag kom på. Och jo visst, tjuvar finns alltid men det är nog mest ett snattarskydd jag är ute efter så att man kan lämna lite småplock och så när man parkerar på stan. Annars blir man ju inte direkt hjälpt av att ha väskor. Håltång och hänglås har man ju så det blir nog bra.

Sedan får man väl fixa tjockkedja och granitlås för att låsa fast hjälmen...

/Freddo

Ove
2013-03-16, 19:50
Sedan får man väl fixa tjockkedja och granitlås för att låsa fast hjälmen...

/Freddo

:confused: Men nog finns det väl ett hjälmlås som standard på hojen - finns väl på alla??

Olle Å
2013-03-16, 20:02
:confused: Men nog finns det väl ett hjälmlås som standard på hojen - finns väl på alla??

Alla lås är inte åtkomliga om man har sidoväskor.:D:D

räven
2013-03-16, 20:08
Alla lås är inte åtkomliga om man har sidoväskor.:D:D

Mina plåtlådor tröttar nästan ut mig med tre lås på varje väska

TheCrow
2013-03-16, 20:26
Alla lås är inte åtkomliga om man har sidoväskor.:D:D

Precis, det sitter snyggt och tryggt bakom sidoväskan... Nån tänkte inte färdigt när de konstruerade det där...

/Freddo

fransson
2013-03-16, 20:49
Precis, det sitter snyggt och tryggt bakom sidoväskan... Nån tänkte inte färdigt när de konstruerade det där...

/Freddo
Dessa hojar är väl inte byggda för att tora med... Förlåt kunne inte låta bli ;-)

Månne
2013-03-17, 05:15
Dessa hojar är väl inte byggda för att tora med... Förlåt kunne inte låta bli ;-)

Får man gilla?

TheCrow
2013-03-17, 17:59
Det är lugnt, det finns dom som fattar och dom som inte fattar. Men man kan ju vara en bra människa ändå :)

/Freddo