handdator

Visa fullständig version : Avfettning Yes eller Big no-no?



jrutgers
2013-03-14, 17:36
Läste någonstans att det är fullständigt obra att använda avfettning i samband med tvätt/ grovrengörning av mc.

Jag som har en gammal 81:a som inte fått kärlek på länge står inför en tuff utmaning att rengöra hela hojen, men blir tveksam till att ösa på avfettning kring kedja, lager mm.

Hur brukar / skulle du göra för att få rent?

Tacksam för alla tips

RobbeS
2013-03-14, 20:05
Läste någonstans att det är fullständigt obra att använda avfettning i samband med tvätt/ grovrengörning av mc.

Jag som har en gammal 81:a som inte fått kärlek på länge står inför en tuff utmaning att rengöra hela hojen, men blir tveksam till att ösa på avfettning kring kedja, lager mm.

Hur brukar / skulle du göra för att få rent?

Tacksam för alla tips

Avfettning vågar och bör du använda om hojen är riktigt skitig men undvik högtryckstvätt mot lager och liknande. Kedjan är det bara att smörja igen efter tvätt.

LowTech
2013-03-14, 20:14
"Avfettning" är just avfettning..
Man tvättar bort fett, olja och en hel del sk-t som beblandat sig med oljeprodukterna...
Avfettningen begriper tyvärr inte om det är överflödigt fett/olja eller om det är nödvändigt fett, typ lagerfett, den tvättar bort allt..
Det enda jag skull undvika att "avfetta" är en tätad kedja, där är det nästan omöjligt att återställa nödvändig smörjfettsmängd..
Å anda sida är det för mig ett litet problem, jag gillar ju kardandrivning.. :D

Köpte för många år sedan en beg motor (1800mil) tvättad i trikloretylen i en anläggning för sådant idag förbjudet lösningsmedel.
Den såg ut som ny!

Vet man vad man pysslar med, är avfettning inget större problem.

namn
2013-03-14, 20:57
"Avfettning" är just avfettning..
Man tvättar bort fett, olja och en hel del sk-t som beblandat sig med oljeprodukterna...
Avfettningen begriper tyvärr inte om det är överflödigt fett/olja eller om det är nödvändigt fett, typ lagerfett, den tvättar bort allt..
Det enda jag skull undvika att "avfetta" är en tätad kedja, där är det nästan omöjligt att återställa nödvändig smörjfettsmängd..
Å anda sida är det för mig ett litet problem, jag gillar ju kardandrivning.. :D

Köpte för många år sedan en beg motor (1800mil) tvättad i trikloretylen i en anläggning för sådant idag förbjudet lösningsmedel.
Den såg ut som ny!

Vet man vad man pysslar med, är avfettning inget större problem.

Det saknas en "gillaknapp" !
(det skulle vara bra att kunna ge feedback till ett riktigt bra inlägg, som detta var)

Jan-Olov
2013-03-14, 23:44
"

Köpte för många år sedan en beg motor (1800mil) tvättad i trikloretylen i en anläggning för sådant idag förbjudet lösningsmedel.
Den såg ut som ny!

Vet man vad man pysslar med, är avfettning inget större problem.

Jag såg en förgasare som en på jobbet tvättade i tritvätten, den blev jätteren men full av hål så det var bara till att kasta. Men den var ren.

jrutgers
2013-03-15, 00:02
"Avfettning" är just avfettning..
Man tvättar bort fett, olja och en hel del sk-t som beblandat sig med oljeprodukterna...
Avfettningen begriper tyvärr inte om det är överflödigt fett/olja eller om det är nödvändigt fett, typ lagerfett, den tvättar bort allt..
Det enda jag skull undvika att "avfetta" är en tätad kedja, där är det nästan omöjligt att återställa nödvändig smörjfettsmängd..
Å anda sida är det för mig ett litet problem, jag gillar ju kardandrivning.. :D

Köpte för många år sedan en beg motor (1800mil) tvättad i trikloretylen i en anläggning för sådant idag förbjudet lösningsmedel.
Den såg ut som ny!

Vet man vad man pysslar med, är avfettning inget större problem.

Superbra! Tack för detta och alla andra svar.
Skall vara försiktig

Månne
2013-03-15, 00:03
Jag kör med naturavfettning då det är snällast mot hojen och eftersom jag kör i alla väer året runt så sprayar jag alltid hojen med wd40 eller 5-56 på de utsatta områdena. Kanske inget för sporthojaren eller glidaren men kör man som jag 2000 mil om året så gör det det 10 gånger lättare att hålla hojen ren plus att det smörjer och driver ut fukt på oönskade ställen.