handdator

Visa fullständig version : Lufta bromsar



rolfmm
2013-03-12, 00:19
Tror jag blir tokig!
Har bytt styre på hojen och måtte då byta till länger bromsslang (från bromsvätskebehållaren/bromscylindern och ner). När jag nu fyller på bromsvätska för att lufta kommer det inga vätska ut. Om jag fyller på bromsvätska utan att ha slangen tillkopplat borde ju vätskan runnit rätt genom. Allt är ju precis som det var innan jag plockade bort den gamla slangen.......... :confused:

Jåke
2013-03-12, 07:48
-----

jrutgers
2013-03-12, 08:26
KOmmer det ingen vätska om du lossar banjon vid oket, och pumpar på bromsen?
Är det en ny eller beggad slang?

rolfmm
2013-03-12, 09:32
Nope! Jag begriper det inte! Har provat utan slang. Jag var på skroten och fann en annan cylinder och det var pricis samma sak. Har ju gjord det här på bil några gånger och det brukar vara en självklarhet.....

swedan
2013-03-12, 12:00
Kan det vara så att kolven i bromscylindern hamnat i fel läge, typ tryckts in för långt i handtaget så att kolven passerat någon kanal, och därför inte pumpar ut bromsvätska?
Har aldrig plockat isär en handbromscylinder så jag vet inte hur det ser ut inuti.

Sepe
2013-03-12, 12:22
Prova fylla via banjon först. Lyft, om du kan, banjon högre än bromsvätska behållare. annars om du kan försöka spruta bromsvätska in via banjon från oket.

Ove
2013-03-12, 13:01
Är det inte vanligt att man fyller/luftar bakvägen genom att trycka vätskan via luftningsskruven?

jrutgers
2013-03-12, 13:58
Vilket spännande och förmodligen förba--at irriterande problem, men jag tror nog att Swedan kan ha en poäng i att kolven i H-cyl sitter fel/fast.

Men om jag fårstår dig rätt så har du lossat öven uppe vid H-cyllen och inte heller då kommer det vätska?
Dom -H cyllar jag har erfarenhet ifrån har mycket fina kanaler mellan reservoaren och cylindern, så där måste det vara helt kliniskt. Vilket det kanske är?
Jag säger inte att det är rätt väg att gå, men jag hade nog provat att riva cylindern och kolla så den är som den skall?
Sen brukar det som Ove säger vara vanligt att fylla på från "fel" håll för att undvika luft i systemet.

rolfmm
2013-03-12, 14:38
Jag får testa ut och kolla lite, tack för alla förslag så länge :)

Borken
2013-03-12, 15:12
Det sitter ju en fjäder som trycker ut huvudbromscylinderns kolv, det som kan ha hänt är att cylindern framför kolven har ärgat lite, (kolven är ju aldrig där under vanliga omständigheter) sen att du tryckte in handtaget till botten gjorde att den fastnade.

Ta isär och rengör (hona lite om du har verktyg), kan hända att du måste ta till tryckluft för att få isär skiten.

/Janne