handdator

Visa fullständig version : Villken hoj ? Leka o toura ?



LinusE
2013-03-10, 13:43
Tjabahej.

Läget är så att jag har en bardomsdröm om o köra sve/norge runt på hoj och tänkte slå slag i saken är dock att jag kommer använda hojen mest som lekhoj alltså kvällsrundor med kurviga vägar o lite träffar o så men vill ändå kunna ha en okej resa när man kör lite längre.

Gillar yamaha och specielt deras nya fz8n men...
Är den verkligen okej o köra långrunda med ...

Någon som har något tips. Eller rent av kör liknande ?

Ankan1
2013-03-10, 16:28
Finns ju dom som nyligen kört moped över alperna så varför skulle då inte en FZ8N duga till kvällsrundor om träffar.Pendlade ca två säsonger på en CB750 Sevenfifty och fritidskörde med samma hoj mellan dessa rundor och jag stortrivdes.Så då lär det säker gå bra på en modernare FZ8N.

http://www.mcnytt.se/nyheter/pa-moped-over-alperna-del-nio

Eller köper du en Hayabusa och kör både långt, snabbt och har Hay(bus)a roligt. :D

http://www.youtube.com/watch?v=OINQNliUifI

Molgan
2013-03-10, 17:36
Utan att ha provat den tror jag att den funkar kanon, men jag skulle nog välja s-modellen med halvkåpa.

TMax500
2013-03-10, 18:13
Jag har läst ditt inlägg flera gånger, men bli inte riktigt klar över om du
-frågar efter hojtips i allmänhet?
-eller om du frågar särskilt om FZ8?

Vad saknar du idag på din ER6:a? Det kan vara en start att fundera på det. Saknar du väderskydd? Vridmoment? Packmöjligheter? Annat? Eller har den allt det där redan? Då så, ut och kör! :)

Som Ankan indirekt skrev så kan man åka långt med det mesta. Sverige-Norge är inte mer avancerat än att din ER6:a ledigt löser den uppgiften.

(Jag har kört både i fjäll, grusväg och autobahn på en caféracer. Det funkar också. Inte allra bäst, men det går. Nu hade jag visserligen möjlighet att komplettera "stallet" så jag köpte en sporttouring också. Och visst, den gör ett bättre jobb på längre sträckor och högre hastigheter.)

Hondamannen
2013-03-10, 19:01
Hej,

Jag har kört fz6 och tva saker som jag reagerade pa var den hetta som motorn alstrade samt att den var surrig i mina öron. Jag upplevde den mer som lekhoj som jag inte skulle vilja köra langt pa men det är min uppfattning.

LinusE
2013-03-10, 19:19
Er6 går säkert o köra med absolut men tycker den upplevs liten o klen
Den skriker inte direkt kvalité om vi säger så.
Sen att de är en 2 cyl maskin gör den mer kittlande :)
Är lite som hondamannen säger. Känns som er6 är mer leksak än stabil långfärds hoj.

Så frågan är egentligen tips på hoj som passar mig.
Med utgångsläge att jag gillar fz8n till utseendet och sitter okej.

Är 187 o väger 95 kg

Hondamannen
2013-03-10, 20:00
Nej sa sa jag inte. Jag skrev om fz6 och inte er6:an. Er6:an gar att köra bade langa och korta sträckor med.

Själv kör jag med en cbf 500 som är en ännu mindre hoj och jag har kört bade langa och korta sträckor med den.




Er6 går säkert o köra med absolut men tycker den upplevs liten o klen
Den skriker inte direkt kvalité om vi säger så.
Sen att de är en 2 cyl maskin gör den mer kittlande :)
Är lite som hondamannen säger. Känns som er6 är mer leksak än stabil långfärds hoj.

Så frågan är egentligen tips på hoj som passar mig.
Med utgångsläge att jag gillar fz8n till utseendet och sitter okej.

Är 187 o väger 95 kg

LinusE
2013-03-10, 20:06
Aa missa du skrev fz6

Håkan46
2013-03-10, 20:55
Honda! Honda! Honda!
Yamaha är värdsledande på kvalitetsmotorer.
Suzuki och Kawasaki Mycket mer för pengarna!!!

http://www.bikez.com/bike/rating.php?idbike=26220 Glöm inte att scrolla ner..
http://www.bikez.com/bike/rating.php?idbike=26319

JämförelseTest på BikeZ mellan V-strom ch Versys 650 båda ligger i topp. Jämför exvis BMW F650GS 2-cyl (Medioker)

Men det vet väl alla...
//Håkan

Molgan
2013-03-10, 21:55
Er6 går säkert o köra med absolut men tycker den upplevs liten o klen
Den skriker inte direkt kvalité om vi säger så.
Sen att de är en 2 cyl maskin gör den mer kittlande :)
Är lite som hondamannen säger. Känns som er6 är mer leksak än stabil långfärds hoj.

Så frågan är egentligen tips på hoj som passar mig.
Med utgångsläge att jag gillar fz8n till utseendet och sitter okej.

Är 187 o väger 95 kg
Vi har ungefär samma dimensioner, och jag körde en sväng runt Europa på min SV650. Funkade kanon! Utnämnde hojen till den ultimata tourern vid hemkomst. har i princip samma prestanda son er6 men v-twinnen i sukan är dokumenterat trevlig.

Men det handlar ju om preferenser, känns som att du redan egentligen bestämt dig för att du gillar fz8 så kör på känslan. Mer motor är för det mesta aldrig fel. Vill ändå än en gång tipsa om att kolla på versionen med halvkåpa en gång till. Lika kul som halvfightern men när du ska åka långt så kommer den skänka mer livskvalite. ;)

LinusE
2013-03-10, 21:58
Börjar mer o mer faktiskt bli sugen på att göra de med er6an just för att de går o tror man njuter er av ett ny köp o kanske rent av köper något helt annat då man fått nya erfarenheter :)

Vi fortsäter frågandet. Vad bör man ha för väskor ? Hårda mjuka ?

RobbeS
2013-03-10, 22:11
Börjar mer o mer faktiskt bli sugen på att göra de med er6an just för att de går o tror man njuter er av ett ny köp o kanske rent av köper något helt annat då man fått nya erfarenheter :)

Vi fortsäter frågandet. Vad bör man ha för väskor ? Hårda mjuka ?

Klokt att börja med vad du har tills du har mer kött på benen och vet vad du verkligen vill ha ut av en ny mc. Gällande väskor så kvittar det enligt min högst personliga uppfattning. Båda har säkert sina för och nackdelar men till syvende och sist så är dom till för att packa grejer i. Kolla på priset och köp det billigaste om du ändå ska sälja hojen så småningom.

LinusE
2013-03-10, 22:24
Biltemas mjuka e både biliga o många som verkar tycka dom e helt okej.
Någon som har erfarenhet ?

Tankväskan ser trevlig ut (lille med gps fodral)

RobbeS
2013-03-10, 22:50
Biltemas mjuka e både biliga o många som verkar tycka dom e helt okej.
Någon som har erfarenhet ?

Tankväskan ser trevlig ut (lille med gps fodral)

Funkar säkert alldeles utmärkt. Kolla bara så att infästningen till mc:n är säker och kvalitén på dragkedjorna.

pumpe3
2013-03-10, 22:50
Skulle säga att du kan göra allt och lite till på de flesta hojarna där ute, allt handlar om inställning och hur man själv vill ha/göra.
Tjejen körde en Fz6n och uppgraderade i somras till en Fz8n för att få lite mer kräm och mindre surr och såklart utseende, vi planerar tripp bla till Norge i år vi har inga problem med avsaknad av kåpor bara andra förutsättningar.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

RobbeS
2013-03-10, 22:54
Biltemas mjuka e både biliga o många som verkar tycka dom e helt okej.
Någon som har erfarenhet ?

Tankväskan ser trevlig ut (lille med gps fodral)

Kollade in väskorna och dom ser fina ut. kolla bara så att dom inte tar i avgassystemet. Läste i en tråd på sporthoj där en fått sina väskor brända.

Ove
2013-03-10, 23:03
Biltemas mjuka e både biliga o många som verkar tycka dom e helt okej.
Någon som har erfarenhet ?

Tankväskan ser trevlig ut (lille med gps fodral)

:) Säkert en OK väska - men passar den på din tank? Bäst om du kan prova för det skiljer väldans mycke på tankarnas form. Jag hade en tankväska som passade pefekt på den hojen som jag köpte den till men satt som en fladdertaska på dom andra. Fick följa med när jag sålde. Sen dess kör jag med topbox och kartan i klädnypor på fågelpinnen :rolleyes:

Molgan
2013-03-11, 00:58
Är ingen anhängare av hårda väskor, mjuka kombinerat med spännband är smidigare och flexiblare. En liten billig tankväska och en rygga (som jag fått gratis på jobbet) fastsnurrad med spännband bak tog mig ända hit:

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=162&pictureid=1411

Inget som sticker ut på sidorna och sabbar luftströmmen på autobahn. =)

Ove
2013-03-11, 09:43
Är ingen anhängare av hårda väskor, mjuka kombinerat med spännband är smidigare och flexiblare. En liten billig tankväska och en rygga (som jag fått gratis på jobbet) fastsnurrad med spännband bak tog mig ända hit:

Inget som sticker ut på sidorna och sabbar luftströmmen på autobahn. =)

:) Snyggt packat för en liten tripp till sydeuropa ifrån långt borti norr. :)

Olle Å
2013-03-11, 09:56
Börjar mer o mer faktiskt bli sugen på att göra de med er6an just för att de går o tror man njuter er av ett ny köp o kanske rent av köper något helt annat då man fått nya erfarenheter :)

Vi fortsäter frågandet. Vad bör man ha för väskor ? Hårda mjuka ?

När det gäller packning för mig och kanske veckoturer i exvis Norge, så blir det hårda sidoväskor plus en topbox. det hela hänger ju på de kläder man vill ha med sig. Vill man ha "civila" kläder på kvällarna och ha med sig extra tröjor osv, så går det åt utrymme. Brukar ha lite verktyg osv med oxå.
Annars så följer alltid topboxen med, för den är bra att ha. Kan låsa in hjälmen i den.
En annan fördel med hårda väskor är ju att om man glider omkull, så skyddar väskorna hojen. De jag har, Givi 36 l, verkar vara absolut regntäta. Sitter på en Transalp.:):):)

engström67
2013-03-11, 19:08
Är ingen anhängare av hårda väskor, mjuka kombinerat med spännband är smidigare och flexiblare. En liten billig tankväska och en rygga (som jag fått gratis på jobbet) fastsnurrad med spännband bak tog mig ända hit:

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=162&pictureid=1411

Inget som sticker ut på sidorna och sabbar luftströmmen på autobahn. =)

Alla lösningar funkar väl,gillar själv inte väskor men bra att ha på resor.Och angående luftströmmar så är det ju inget man märkte när man åkte sporttouring på autobahn i 200-250 kmt .Men har ju mycket med hojen att göra :)

Molgan
2013-03-11, 19:33
Och angående luftströmmar så är det ju inget man märkte när man åkte sporttouring på autobahn i 200-250 kmt .Men har ju mycket med hojen att göra :)
Kompisen åkte på en ZZR1400, jag fick ta till varje knep ur boken för att vi skulle komma fram till övernattningarna samtidigt, eller samma dag i alla fall.. :p

Fast när vi väl kom ner mot österike och vägarna blev krokiga var det jag som hängde av honom. =)

engström67
2013-03-11, 19:40
Kompisen åkte på en ZZR1400, jag fick ta till varje knep ur boken för att vi skulle komma fram till övernattningarna samtidigt, eller samma dag i alla fall.. :p

Fast när vi väl kom ner mot österike och vägarna blev krokiga var det jag som hängde av honom. =)

Det kan jag tro,lite bångstyriga dom där supersporttouringarna när det svänger.:)

LinusE
2013-03-12, 23:33
Kollat runt mer o blir o köra er6an iallafall denna säsong oxå.

Tackar för all input tråden get mig :)