handdator

Visa fullständig version : Lördagsputs



Nina
2013-03-09, 15:38
Beväpnad med avfettning, diskmedel, en ren strumpa som ändå skulle kastas och diskhandskar gav jag mig på bakfälgen på min Triumph. Den hade fått fettprickar i kromet vilka jag slogs med i somras vid varje tvätt. De envisades med att vara kvar efter tvätt så nu tog jag till stora vapenarsenalen och gick lös. Förvånansvärt vad fort det gick nu att få av allt som satt fast? Jag som räknat med hela eftermiddagen. Kul när det går bättre än man tänkt sig!

Nu är bakfälgen skinande blank och fin, passade på att dra av varje eker för hand, när jag nu ändå satt där på huk i garaget och jobbade. =)

Bilden visar en skitig fälg före, röda ringen visar det som såg ut som rostangrepp och prickigt på kromet och en skinande fälg efter allt arbete. Allt försvann i ett nafs!

:love:

Ankan1
2013-03-10, 10:40
Ja om det är före och efter bilder så är det ju ett bra arbete nedlaggt på fälgarna.Förmodligen betydligt omständigare att rengöra dessa ekerfälgar än gjutna dito.Finns det inte något vaxliknande medel för dessa kromade fälgar som håller den värsta smutsen borta och förenklar arbetet nästa gång.

Var är bilderna där du sitter på huk ... :nurse: :D

Nina
2013-03-10, 10:52
Ja om det är före och efter bilder så är det ju ett bra arbete nedlaggt på fälgarna.Förmodligen betydligt omständigare att rengöra dessa ekerfälgar än gjutna dito.Finns det inte något vaxliknande medel för dessa kromade fälgar som håller den värsta smutsen borta och förenklar arbetet nästa gång.

Var är bilderna där du sitter på huk ... :nurse: :D

Ha ha ha, lite svårt att plåta sig själv på huk. :)

Det var enklare än jag trodde att få bort prickarna och putsa upp kromet, en gammal men ren strumpa vars make försvunnit nånstans fick agera mellan ekrarna på fälgen, gick toppen och fort att putsa fälgen. Jag hade retat mig på att det satt prickar kvar efter tvätten på bakfälgen i somras. Jag gned men de satt kvar… Nu tog jag tag i det och vips försvann allt och fälgen ser ut som sprillans ny igen. Vax kommer på senare men före första turen på vårkanten.

Det här var allt som behövdes, lite diskmedel som löser upp fett tillsammans med avfattningen gjorde susen. :)

Ankan1
2013-03-10, 16:37
Japp, någon form av vanlig vax lär säkert förenkla renhållningen.Men som allt annat så ska det ju göras.Resultatet blev som sagt var bra så när tid finnes lägg på vaxet.Det kan det ju vara värt.

Säg till gubben att han plåtar dig för att Ankan1 vill se arbetsställningen.Det är viktigt att kunna bedömma denna ställning så att framtida skador inte dyker upp.

Ha det gott ... :D

Shadowrider
2013-07-19, 00:11
Hej!! Jag har använt svinto, det är suveränt vid kromtvättning, sedan använder jag turtle vax å putsar in kromet med.

Cubalibre
2013-07-19, 20:52
Jag satt och funderade på hur hon kan tro att det är lördag idag då det bara är fredag, och varför ingen annan säger något. Eller är det jag som ligger en dag efter. Sen upptäckte jag att det var ett gammalt inlägg ;-)