handdator

Visa fullständig version : Köptips: DL650 eller Triumph 800xc



johan314
2013-03-07, 10:53
Är ny på forumet. ska köpa min första hoj nu innan sommaren. men funderar mellan dessa två :confused:

jag är 30, 188 lång och väger ca 95kg, tänker mest i andra hand, 2010 eller 2011, kommer inte att köra mkt offroad, kanske nån resa till norge. förutom prisskillnad, vad skulle ni rekommendera för mig som nybörjare? blir triumph:en för "tung" som första hoj och svår att hantera för mig?

vill hellre inte meka med hojen (iaf inte de första åren) utan vill gärna ha en promlemfri cykel, läste mig till att suzuki står för kvalitet.

har också tittat på tenere 600 xtz, gillade höjden men den känns mer som "offroad".

tacksam för alla svar och kommentarer. :beer:

Mats Liifv
2013-03-07, 12:26
Alla hojarna är bra val. Vilken just du ska välja beror på hur du ska använda hojen. Ska du köra med passagerare skulle jag välja bort Yamahan på grund av förhållandevis svag motor.
Det är hugget som stucket vilken du väljer, ingen är bättre än någon annan. Det är mer beroende av vilken typ av motor du gillar och vilken som känns bäst för din kropp. Väldigt jobbigt med en hoj som du upplever som för liten rent storleksmässigt. Bara att testa dig fram.

stefan.
2013-03-07, 13:48
Ska du inte ut och smiska grus ordentligt, eller mer *off*road, skulle jag skippa 600 Teneren.

johan314
2013-03-07, 19:49
tack för era inlägg. rent krasst lockar 800xc mig mer men jag är orolig för kvalitetsproblem :S
finns det några triumph-ägare här som kan 'marknadsföra" denna hoj? :)

TMax500
2013-03-07, 22:31
Äger ingen Tiger men väl ett par andra trajjor. Har en 5 år gammal Thruxton och en 10 år gammal Sprint i garaget. Kvaliteten behöver du inte oroa dig för. Oljeläckage hörde 1960- och 70-talet till...

Fråga gärna andra här i forumet, nån av tjejerna har väl ett par trajjor, Engström har en, osv!

Prova båda och köp den du gillar bäst. Betydligt mer effekt i trajjan. DL 650 kanske rentav känns något större rent fysiskt? Rätta mig gärna om jag har fel här, men VStrom är rätt så "fullvuxen" i måtten trots att det "bara" är en 650.

Båda är bra val (enligt tester) så dina personliga preferenser bör få avgöra.

engström67
2013-03-07, 23:47
Som ovanstående sa,trajan har mer effekt än suzukin men den går fint den med,har ej provkört den men dom påstår att den går bra.Viktmässigt skiljer det nog inte så mycket.jag skulle valt Triumphen pga modernare och rappare.Men som sagt prova båda först:)

classe8
2013-03-08, 12:23
Mitt val hade blivit Triumphen. Du verkar redan luta lite åt det hållet men du måste självklart prova och känna så den motsvarar dina förväntningar. provade en själv förra året och gillade den men valde en större maskin. Kör nu själv Yamaha men har kört Triumph innan och skulle inte tveka att skaffa en igen om jag sprang på en hoj som tilltalade mig.
PS! Jag gillar inte heller att skruva.

johan314
2013-03-09, 00:03
tack för era åsikter, jag måste nog provköra båda innan jag avgör.

yamaha verkar också intressant men för "stor" för mig i dagsläget tror jag, kanske om 2-3 tre år :)

RobbeS
2013-03-09, 00:12
tack för era åsikter, jag måste nog provköra båda innan jag avgör.

yamaha verkar också intressant men för "stor" för mig i dagsläget tror jag, kanske om 2-3 tre år :)

Har du växt färdigt då;)....

Allvarligt talat så är det rent fysiskt inga problem med dina 188 cm. Du kan välja en stor 1200 GS eller någon annan 1200 i äventyrssegmentet också om du vill. Folk verkar allmänt ha en felaktig bild av att stora motorcyklar är fruktansvärt svårkörda oavsett om det gäller de fysiska måtten eller cc storleken.

johan314
2013-03-09, 01:09
Har du växt färdigt då;)....

Allvarligt talat så är det rent fysiskt inga problem med dina 188 cm. Du kan välja en stor 1200 GS eller någon annan 1200 i äventyrssegmentet också om du vill. Folk verkar allmänt ha en felaktig bild av att stora motorcyklar är fruktansvärt svårkörda oavsett om det gäller de fysiska måtten eller cc storleken.

hehe...jag syftade mest på motorstorlek, alltså cc-mässigt :) Först var jag inne på att skaffa mig en cbf150 :D

RobbeS
2013-03-09, 16:00
hehe...jag syftade mest på motorstorlek, alltså cc-mässigt :) Först var jag inne på att skaffa mig en cbf150 :D

Nej för sjutton undvik allt under 600 om du ska toura runt med den:). Med det du ska ha hojen till skulle jag föreslå absolut minst 700 cc och helst 1000 cc eller mer. Hanterligheten är ganska lika oavsett motorstorlek men komforten på de oundvikliga transportsträckorna är betydligt bättre.

Tiger of
2013-03-09, 21:50
Jag har haft tre Triumph treor, två av dom Tigrar, inga "kvalitetsproblem" ngn av dom.

Har ju inte provat 800xc, men har inte hört ngt negativt om den heller.
Prova, eller köp direkt en Triumph, så gjorde jag med mina

johan314
2013-03-10, 19:24
tack alla för era åsikter, verkligen mkt uppskattat! jag glömde nog sätta en budget på det hela, max 100k kr är jag beredd att lägga ut men hittar jag en dl650 för 50-60k (typ 2010) tror jag att jag går på den, iaf första året...

sen är min tanke att åka ner till tyskland och importera en större antingen 1200gs, tiger explorer, ktm 990 el. super tenere. kollade runt på vilka import-regler som gäller och det verkar inte vara så krångligt (att transportera hojen verkar vara billigaste sättet än att köra hit den). tror man måste ta hit en "stor" hoj om det ska vara värt besväret...någon annan som importerat hoj?

engström67
2013-03-10, 20:03
tack alla för era åsikter, verkligen mkt uppskattat! jag glömde nog sätta en budget på det hela, max 100k kr är jag beredd att lägga ut men hittar jag en dl650 för 50-60k (typ 2010) tror jag att jag går på den, iaf första året...

sen är min tanke att åka ner till tyskland och importera en större antingen 1200gs, tiger explorer, ktm 990 el. super tenere. kollade runt på vilka import-regler som gäller och det verkar inte vara så krångligt (att transportera hojen verkar vara billigaste sättet än att köra hit den). tror man måste ta hit en "stor" hoj om det ska vara värt besväret...någon annan som importerat hoj?

Blir det billigare att köpa i tyskland än att handla här?vart samma pris förut när jag kollade på skoj.Men jag vill ju ha nytt så då handlar jag här och får riktig garanti:)

Håkan46
2013-03-10, 20:49
Jag har också kollat priser både i England och Tyskland. Det verkar inte vara värt besväret, och dessutom tillkommer det viss osäkerhet rörande skick och historia etc.
Jag har ju en DL 650 och är mycket nöjd med den, den trevligaste hoj jag haft faktiskt. Har även haft en Versys 650, mycket trevlig den med, (bytte pga avsaknad av ABS). Däremellan hade jag en Suzuki GSF 1250 SA 2009 (Sporttouring)som jag köpte som ny. Tröttnade då jag tyckte att den var för tung för mig, nu letar jag lättare och smidigare hojar.
I somras provkörde jag nya Versys 1000. Den har Traction Control, ABS, Mappningar Sport/Normal. Förmodligen den billigaste (och bästa) idag, på marknaden, med dessa tre funktioner. Helt klart den absolut bästa, trevligaste/flexiblaste hoj jag kört, kan rekommenderas varmt finns tyvärr inga beggade på marknaden ännu.
//Håkan

johan314
2013-03-10, 21:01
Blir det billigare att köpa i tyskland än att handla här?vart samma pris förut när jag kollade på skoj.Men jag vill ju ha nytt så då handlar jag här och får riktig garanti:)

jorå, speciellt nu när euron är låg. titta på mobile.de så kan du jämföra med tex. blocket-priser. köper man från bil/mc-handlare tror jag inte det blir några problem eftersom garantin gäller även här i sverige. äldre modeller kan däremot strula kanske :S

engström67
2013-03-11, 19:12
jorå, speciellt nu när euron är låg. titta på mobile.de så kan du jämföra med tex. blocket-priser. köper man från bil/mc-handlare tror jag inte det blir några problem eftersom garantin gäller även här i sverige. äldre modeller kan däremot strula kanske :S

Ok kanske är så men jag ska ha nytt och vet vad som kan hända om nått går sönder och man vänder sig till en svensk handlare.

Mats Liifv
2013-03-12, 13:03
Här (http://www.allroadmc.com/) kan man läsa om import av hojar. Infon är några år gammal, men säkert finns ett och annat att lära...