handdator

Visa fullständig version : Rullgrus



racer
2013-03-07, 09:26
Det pratas mycket om rullgrus speciellt på våren....är det inte snart dax att sluta skrämma folk till "döds" om denna myt att man kör vält så fort det är lite grus på vägen.
Folk blir ju stela av skräck och bromsaer samt gör alla andra tänkbara fel på samma gång och kör av vägen.
Mitt råd är, Skit i gruset kör som det inte fans i laglig fart och inget händer kan jag lova :)

Alla nu som har råkat ut för olycka...handen på hjärtat.... visst bromsade ni eller stelnade till :rolleyes: jag har då aldrig varken sett hört någon annan version under min mc kariär sen 80 talet.

Olle Å
2013-03-07, 09:39
Det pratas mycket om rullgrus speciellt på våren....är det inte snart dax att sluta skrämma folk till "döds" om denna myt att man kör vält så fort det är lite grus på vägen.
Folk blir ju stela av skräck och bromsaer samt gör alla andra tänkbara fel på samma gång och kör av vägen.
Mitt råd är, Skit i gruset kör som det inte fans i laglig fart och inget händer kan jag lova :)

Alla nu som har råkat ut för olycka...handen på hjärtat.... visst bromsade ni eller stelnade till :rolleyes: jag har då aldrig varken sett hört någon annan version under min mc kariär sen 80 talet.

Jag brukar köra ganska mycket grusväg, så jag har viss erfarenhet av rullgrus. Vet inte riktigt vad du menar med rullgrus. Antar du menar grus på asfalt. Det är jäkligt obehagligt för alla.
Det värsta i rullgrusväg jag råkat ut för var en gång för länge sedan då en lasbil hade ärtsingel lastat och det runnit ut över flakkanten och spridits på vägen mitt i en skarp kurva. Helt plötsligt var jag vid sidan av vägen.:mad::mad:

Rullgrus på grusväg är inte farligt och anpassar farten därefter. Vägverket har ju på vissa ställen börjat med att bara skrapa grusvägarna på vissa ställen. Det kan betyda att mitt i en kurva kan vara nyskrapat på en för övrigt fin väg. Då kan man bli lite överraskad. Ett mycket bra sätt att träna på att åka på lösgrus är på mindre vägar som har en mittsträng med lösgrus. Kör där och träna upp förmågan att inte vara skrajsen då det slänger. Du märker nog snart att du känner dig säkrare på hojen om du kör kanske 70-80 än du kör 30-40. Kan du stå och köra är det ändå bättre.:hello::hello::hello:

pentti01
2013-03-07, 10:12
Det pratas mycket om rullgrus speciellt på våren....är det inte snart dax att sluta skrämma folk till "döds" om denna myt att man kör vält så fort det är lite grus på vägen.
Folk blir ju stela av skräck och bromsaer samt gör alla andra tänkbara fel på samma gång och kör av vägen.
Mitt råd är, Skit i gruset kör som det inte fans i laglig fart och inget händer kan jag lova :)

Alla nu som har råkat ut för olycka...handen på hjärtat.... visst bromsade ni eller stelnade till :rolleyes: jag har då aldrig varken sett hört någon annan version under min mc kariär sen 80 talet.

Håller med, att bli stel är den värsta faran. Träning kan krävas.

räven
2013-03-07, 10:26
Håller inte med riktigt här. Jag är vägspanare för SMC, jag brukar kolla olyckor å olyckstillbud som är vägrelaterat. Friktionen där det ligger grus på belagd väg kan vara väldigt låg. Har sett både nybörjare å rutinerade förare hamna i svårigheter. Så att säga att man ska nonchalera gruset tycker jag är fel.

easyrider
2013-03-07, 10:29
Jag tycker också det känns som att dra det lite väl långt att säga att grus på vägarna inte har någon som helst farlighetsfaktor.

Mavve65
2013-03-07, 10:32
Jag hamnade i rullgrus i en tvär sväng på en mindre väg, gruset låg som en sträng på vägen. Framhjulet kasade en bit, så jag släppte gasen och frikopplade och efter någon meter högg framdäcket i asfalten. Det skakde till lite och jag var ute på fel sida vägen en bit. Undrar om jag gjorde rätt?. hann inte tänka, men det kändes lite obehagligt,

rakarör
2013-03-07, 10:33
Alla nu som har råkat ut för olycka...handen på hjärtat.... visst bromsade ni eller stelnade till :rolleyes: jag har då aldrig varken sett hört någon annan version under min mc kariär sen 80 talet.

Jag insåg under en 100-dels sekunds eftertanke att jag inte skulle kunna ta en skarp kurva med rullgrus (hade passagerare i shorts) och gasade istället för att hoppa över ett stort dike och ut på en åker, landade hårt på hjulen, knäckte gaffeln en aning och slog kronjuvelerna hårt i tanken men lade aldrig omkull den gamla Trajan. Passageraren klarade sig oskadd och jag stod dubbelvikt i ca. 5 min, sedan åkte vi därifrån med styret nerbockat i en betydligt sportigare körställning än tidigare.:o

racer
2013-03-07, 11:19
Visst finns en fara med gruset, säger inget annan men min poäng med mitt resonomang är att du som förare är farligare en gruset om du överreagerar.
Om folk får vetra att man inte med automatik kör av vägen så fort det är lite grus kanske fler inte blir rädda och skadar sig.

Nina
2013-03-07, 11:21
På Sorundavägen under övningskörning för några år sen, hade jag kommit till en kurva med lite nerlägg men mitt i kurvan och i mitt spår låg en sträng med grus. Det var i samma färg som asfalten men jag hann se det i tid. Utan att tänka på vad jag skulle göra så la jag upp hojen i upprätt läge och slängde mig själv inåt i svängen. Det gick toppen, bakom kom svärfar och hann se hur jag gjorde och tog det varligt igenom kurvan. Jag vet inte om nån boende fortfarande roar sig med att slänga ut grus i kurvorna här och var men det fanns en tid när nån gjorde så, man fick ha ett extra öga på vägarna längs med Sorundavägen och slingerbulten.

Susie
2013-03-07, 11:34
Nyttig läsning oroar mig lite grann för den stundande våren och att ge mig ut men ska ta mig till ditt tips Olle.

Ove
2013-03-07, 11:45
Rullgrus och snabelgrus på asfalt = halt.

Rullgrus på grus beror på hur gruset ser ut under det lösa på ytan. Torrt och jämnt under blir faktiskt värre halt än på asfalt pga slätare yta. Är det däremot fuktigt och mjukt är det en helt annan sak. Grus är aldrig likadant och man för bedöma för stunden.

Mats Liifv
2013-03-07, 11:54
Visst är det obehagligt med grus på asfalt, men den största faran är nog jag själv som förare. Börjar jag svänga och/eller bromsa går det lätt över styr. Själv fortsätter jaq bara färden som vanligt. Har ett flertal gånger passerat ställen med grus på asfalten utan att ens reflektera över det, medan kompisar bromsat och nästan kört omkull. Har då inte ens noterat det, eftersom min hjärna inte sett det som något farligt.

Övertygad om att det till stor del sitter i hjärnan. Vi blir rädda, bromsar och vrider styret med en omkullkörning som resultat.

Ove
2013-03-07, 12:04
:confused: Nog märker man, även om man inte sett något, att hjulen flyttar ut sig en bit i kurvan. Om strängen tillräckligt bred så kan det bli att man inte får nytt grepp förrän man ligger ner och nöter väg. Gäller att se upp, men naturligtvis inte överreagera.

stefan.
2013-03-07, 13:05
Visst är det obehagligt med grus på asfalt, men den största faran är nog jag själv som förare. Börjar jag svänga och/eller bromsa går det lätt över styr. Själv fortsätter jaq bara färden som vanligt. Har ett flertal gånger passerat ställen med grus på asfalten utan att ens reflektera över det, medan kompisar bromsat och nästan kört omkull. Har då inte ens noterat det, eftersom min hjärna inte sett det som något farligt.

Övertygad om att det till stor del sitter i hjärnan. Vi blir rädda, bromsar och vrider styret med en omkullkörning som resultat.

Den stora skillnaden är väl om vi pratar om grus på vägen i kurva eller på raksträcka. Bara passera över lite grus är sällan problem, på sin höjd kan hojen åla sig lite. Komma in i en kurva och upptäcka grus med lite nedlägg är en helt annan sak...

racer
2013-03-07, 14:05
Den stora skillnaden är väl om vi pratar om grus på vägen i kurva eller på raksträcka. Bara passera över lite grus är sällan problem, på sin höjd kan hojen åla sig lite. Komma in i en kurva och upptäcka grus med lite nedlägg är en helt annan sak...

Och det är då du bromsar och lägger dig eller låter hojen utan din påverkan gå igenom svängen, det behövs rätt mycket för att hjulet skall mista fäste helt :)

Mats Liifv
2013-03-07, 14:30
Och det är då du bromsar och lägger dig eller låter hojen utan din påverkan gå igenom svängen, det behövs rätt mycket för att hjulet skall mista fäste helt :)Precis så är det som även jag upplever det. Kör man bara på som vanligt, utan att bromsa så funkar det högst sannolikt. Vet att det är svårt att motstå reflexen att bromsa, speciellt om man inte är så van förare. Man blir rädd, stel och tappar greppet.

Molgan
2013-03-07, 14:37
Om det inte fanns grus på vägen, vad skulle då sporthojspiloterna skylla på när de inte lyckas hålla spåret i kurvan? ;)

stefan.
2013-03-07, 14:47
Och det är då du bromsar och lägger dig eller låter hojen utan din påverkan gå igenom svängen, det behövs rätt mycket för att hjulet skall mista fäste helt :)

Nej, brukar inte bromsa i kurvor rent generellt, grus eller inte..
Vad sen din definition av rätt mycket är vet jag inte, det är klart det inte är någon större fara om det ligger en handfull grus på vägen, men om det är mycket så är risken att det släpper påtaglig.

Ove
2013-03-07, 16:13
Precis så är det som även jag upplever det. Kör man bara på som vanligt, utan att bromsa så funkar det högst sannolikt. Vet att det är svårt att motstå reflexen att bromsa, speciellt om man inte är så van förare. Man blir rädd, stel och tappar greppet.

:) Jag talar om max 30 graders nedlägg och jämn fart, inte bromsa, måttlig gas och lik förbajat kanar hjulen, både fram och bak iväg ur spåret. Oftast handlar det om någon sträng som bildats, så hjulen glider bara ett par dm åt sidan innan det blir grepp igen.

Jag tycker inte att det känns helt behagligt men stel och spänd hinner jag inte bli förrän det är förbi, trots att jag har ganska snabba reflexer.

Ankan1
2013-03-07, 16:13
Vet inte på vad för slags klistergrus en del verkar köra på men jag vet då några som fått släpp både bak och fram på rullgrus i kurvpartier.Så ofarligt vill jag inte påstå att det är att köra på denna grus.

Mats Liifv
2013-03-07, 16:55
:) Jag talar om max 30 graders nedlägg och jämn fart, inte bromsa, måttlig gas och lik förbajat kanar hjulen, både fram och bak iväg ur spåret. Oftast handlar det om någon sträng som bildats, så hjulen glider bara ett par dm åt sidan innan det blir grepp igen.

Jag tycker inte att det känns helt behagligt men stel och spänd hinner jag inte bli förrän det är förbi, trots att jag har ganska snabba reflexer.

Visst, det rister till lite men så länge du inte bromsar eller ökar gasen så funkar det oftast ganska bra. Det är när man blir rädd det blir farligt...

Olle Å
2013-03-07, 17:13
Vet inte på vad för slags klistergrus en del verkar köra på men jag vet då några som fått släpp både bak och fram på rullgrus i kurvpartier.Så ofarligt vill jag inte påstå att det är att köra på denna grus.

Gruset är ju aldrig lika. Om det är farligt beror det ju på om det finns på fel ställe ofta i kombination av lite hög fart.
Räven och jag körde på en ganska smal men mycket kurvig väg för ett par år sedan. Jag höll tyvärr lite för nära kanten ( den högra) i en skarp vänsterkurva med ett backkrön före, där regnet spolat ut grus på vägen. En sprucken sidoväska blev resultatet. I detta fallet var det nog lite för hög fart som var orsaken. Lurigt eftersom det var enda stället på vägen som det fanns grus.:):mad::)

räven
2013-03-07, 17:13
Påfartsvägar (grusväg) som ansluter till belagd väg i en kurva där tung trafik drar ut massar med grus. Stort varningstecken.

Olle Å
2013-03-07, 17:15
Påfartsvägar (grusväg) som ansluter till belagd väg i en kurva där tung trafik drar ut massar med grus. Stort varningstecken.

Det var ju just det som hände mig.:):):mad:

pandan
2013-03-07, 17:54
Jag insåg under en 100-dels sekunds eftertanke att jag inte skulle kunna ta en skarp kurva med rullgrus (hade passagerare i shorts) och gasade istället för att hoppa över ett stort dike och ut på en åker, landade hårt på hjulen, knäckte gaffeln en aning och slog kronjuvelerna hårt i tanken men lade aldrig omkull den gamla Trajan. Passageraren klarade sig oskadd och jag stod dubbelvikt i ca. 5 min, sedan åkte vi därifrån med styret nerbockat i en betydligt sportigare körställning än tidigare.:o

då undrar jag hur mycket man har mellan öronen om man kör någon klädd ishorts

rakarör
2013-03-07, 21:56
då undrar jag hur mycket man har mellan öronen om man kör någon klädd ishorts

Tjaa.. Vi är inte alla lika präktiga som dig förstår du.:rolleyes:

engström67
2013-03-08, 00:08
Rullgrus ska man se upp med,oftast ser man det eftersom man alltid söker efter alla slags faror.Att det är lungt att bara låta bli att bli stel och bara styra om man tar en kurva i rullgrus är ju skitsnack.99% av alla kör omkull om vägen är täckt av rullgrus.

räven
2013-03-08, 00:25
Gruset är ju aldrig lika. Om det är farligt beror det ju på om det finns på fel ställe ofta i kombination av lite hög fart.
Räven och jag körde på en ganska smal men mycket kurvig väg för ett par år sedan. Jag höll tyvärr lite för nära kanten ( den högra) i en skarp vänsterkurva med ett backkrön före, där regnet spolat ut grus på vägen. En sprucken sidoväska blev resultatet. I detta fallet var det nog lite för hög fart som var orsaken. Lurigt eftersom det var enda stället på vägen som det fanns grus.:):mad::)
Felet va att gruset var där, borde inte vara där. Annars va vägen mycket trevlig.

Jourtjänst
2013-03-08, 01:16
Rullgrus ska man se upp med,oftast ser man det eftersom man alltid söker efter alla slags faror.Att det är lungt att bara låta bli att bli stel och bara styra om man tar en kurva i rullgrus är ju skitsnack.99% av alla kör omkull om vägen är täckt av rullgrus.

99 % är kanske att ta i. Jag fick pröva detta i en kurva redan min första månad på MC nu i somras. Kör dock fortfarande ganska försiktigt så farten var inte överdrivet hög. Jag hann fatta att det bara var att gilla läget och bara rulla genom kurvan, som var skarp och det gick bra. Var dock lite obehagligt måste jag erkänna.

Jag är ganska bergis på att gruset tappats ut av någon. Det fanns inte där dagen innan. Lite oansvarigt att inte ta hand om sitt tappade grus tycker jag.

Mats Liifv
2013-03-08, 09:53
Rullgrus ska man se upp med,oftast ser man det eftersom man alltid söker efter alla slags faror.Att det är lungt att bara låta bli att bli stel och bara styra om man tar en kurva i rullgrus är ju skitsnack.99% av alla kör omkull om vägen är täckt av rullgrus.

Jobbigt läge när hela vägen är täckt av grus!

Dessbättre är det inte så ofta just det förekommer. Det vanliga scenariot, som jag ser det, är att det ligger måttligt med grus i någon kurva. Brukar vara bilar som genat och dragit upp lite grus från sidan av vägen. Det är utifrån dom omständigheterna jag berättat om mina erfarenheter och vad som funkat för mig.

Olle Å
2013-03-08, 09:56
Ett varnigstecken för grus och lera på vägen är ju om man kommer körandes på en lite mindre väg och känner lukten av nyfälld skog. Då är risken mycket stor att skogsmaskiner varit uppe på vägen och lämnat sina spår. Kan vara på både grus och asfaltväg.:eek::eek:

räven
2013-03-08, 10:19
Ett varnigstecken för grus och lera på vägen är ju om man kommer körandes på en lite mindre väg och känner lukten av nyfälld skog. Då är risken mycket stor att skogsmaskiner varit uppe på vägen och lämnat sina spår. Kan vara på både grus och asfaltväg.:eek::eek:

Doften av gödsel på vår å höst betyder släpp på rullen

Ove
2013-03-08, 10:46
:mad: Rullgrus, snabelgrus, lera från skog och åker, åsså hästskit! Allt kan ge otäcka kast. Varför bajsar 9 hästar av 10 på innersväng där man inte ser för gräs och busk på vägkanten? Det halkar till vid första kontakten och sen har man kletigta däck ytterligare en bit. Går det möjligen att montera uppsamlare på hästarna?

Håkan46
2013-03-08, 10:53
Hjälper det med TRC, TRaction Control i lägen som dessa? Någon som har erfarenhet?
//Håkan

räven
2013-03-08, 11:16
Hjälper det med TCR, Traction Control System i lägen som dessa? Någon som har erfarenhet?
//Håkan

Om man förlorar greppet i sidled måste svaret vara nej ....

racer
2013-03-08, 11:54
blir en aning fundersam, hur fort kör ni och hur skarp kurva med hur kraftigt ner har ni när det släpper i sidled????

Det går att köra med en del nerlägg på grus utan att det släpper och på asfalt med grusspill får det gå riktigt fort om det skall släppa.....är vi inte tillbaka där igen att det beror till större delen på förar fel än fysiska lagarna ?

räven
2013-03-08, 12:05
När Olle kasade på lösgruset höll vi nog ca 80, lagom styrfart på den vägen innan grusspillet. I grusspillet va det tydligen för fort. Va det svar på din fråga ?

racer
2013-03-08, 12:28
När Olle kasade på lösgruset höll vi nog ca 80, lagom styrfart på den vägen innan grusspillet. I grusspillet va det tydligen för fort. Va det svar på din fråga ?

Nä det var inte svar på frågan för jag vet ju inte vad han gjorde, blev han rädd, bromsade släpte gasen, försökte styra undan osv eller körde han bara igenom kurvan som att gruset inte fanns???

räven
2013-03-08, 12:40
Nä det var inte svar på frågan för jag vet ju inte vad han gjorde, blev han rädd, bromsade släpte gasen, försökte styra undan osv eller körde han bara igenom kurvan som att gruset inte fanns???

Förmodar att han lade ner hojen för att ta kurvan, plötsligt va gruset där å han tappade fästet

racer
2013-03-08, 12:48
Förmodar att han lade ner hojen för att ta kurvan, plötsligt va gruset där å han tappade fästet

Ganska dumt att speculera då det är bra Ove som kan svara om han gör det på ett ärligt sätt.

räven
2013-03-08, 12:51
Ganska dumt att speculera då det är bra Ove som kan svara om han gör det på ett ärligt sätt.

Olle va det som kasade i gruseet.

Olle Å
2013-03-08, 16:41
Förmodar att han lade ner hojen för att ta kurvan, plötsligt va gruset där å han tappade fästet

Rätt Jan. Fick framhjulssläpp. Hade jag haft den framdäckstyp jag oftast kör på hade de troligen inte hänt, nämligen crosstyp.:cool::cool:

räven
2013-03-08, 17:34
Lösgrus borde ha annan färg än beläggningen. När dom liknar varandra kan det vara svårt att hinna se i tid.

Olle Å
2013-03-08, 19:46
Lösgrus borde ha annan färg än beläggningen. När dom liknar varandra kan det vara svårt att hinna se i tid.
Toppen!!!!! Vi kanske skall rösta för att vi får röda vägar och E-vägarna blåfärgas.
I vilket fall som helst är lösgrus en styggelse, speciellt då vägverket lagar tjälbulor provisoriskt med grus och sedan låter det vara fastän bulan gått bort. Faktiskt livsfarligt att låta gruset vara kvar.:mad::mad:

räven
2013-03-08, 19:53
Toppen!!!!! Vi kanske skall rösta för att vi får röda vägar och E-vägarna blåfärgas.
I vilket fall som helst är lösgrus en styggelse, speciellt då vägverket lagar tjälbulor provisoriskt med grus och sedan låter det vara fastän bulan gått bort. Faktiskt livsfarligt att låta gruset vara kvar.:mad::mad:

Nää, Olle, gruset ska va bortsopat på 48 tim, så är reglerna. Men antreprenören sparar pengar på att inte sopa. Anmälla mera

Susie
2013-03-09, 10:19
:mad: Rullgrus, snabelgrus, lera från skog och åker, åsså hästskit! Allt kan ge otäcka kast. Varför bajsar 9 hästar av 10 på innersväng där man inte ser för gräs och busk på vägkanten? Det halkar till vid första kontakten och sen har man kletigta däck ytterligare en bit. Går det möjligen att montera uppsamlare på hästarna?

I Thailand på vissa stränder där hästar förekommer måste ägarna ha en sk uppsamlare för stora A

räven
2013-03-09, 10:37
Hästblöja på allmän väg

engström67
2013-03-09, 10:39
Jobbigt läge när hela vägen är täckt av grus!

Dessbättre är det inte så ofta just det förekommer. Det vanliga scenariot, som jag ser det, är att det ligger måttligt med grus i någon kurva. Brukar vara bilar som genat och dragit upp lite grus från sidan av vägen. Det är utifrån dom omständigheterna jag berättat om mina erfarenheter och vad som funkat för mig.

Helt rätt.Det är väl mängden grus som har betydelse.Som du säger så lite som typ bilar dragit upp funkar väl,men större samlingar är ju värre.Gäller ju även om man stannar och sätter ner foten;):)

Ove
2013-03-09, 20:10
:deal: Bara för skojs skull har jag ritat och (be-)räknat. Visst har jag fel för ingen oavsiktlig sladd är den andra lik, men:

Med 30 graders nedlägg och svängpunkt på ekipaget, =hoj + förare, som ligger 1 meter över mark råkar jag halka ut 30 cm med båda hjulen. Det guppar till som om jag kör utför ett trappsteg, 20cm och lutningen ökar till 45 grader. Om sladden blir 50 cm åt sidan blir "guppet" 35 cm och lutningen ökar till 55 grader = dom vinklar som är vanliga i MotoGP sammanhang. I det senare fallet går man nog omkull för det ligger nog skit på vägen och jag har inte varma sliks. Med lägre tyngdpunkt kommer effekten att bli större.

Nina
2013-03-09, 20:38
Gäller ju även om man stannar och sätter ner foten;):)

Ja finns väl ingen värre överraskning då foten vill glida iväg. Jag höll på att lägga Scramblern vid en sväng för ett par år sen. Jag skulle vänster in på grusväg och jag såg inte allt löst grus som låg i korsningen på asfalten. Tjong så gled hojen sidledes men av nån obegriplig handling där och då la jag ut vänstra foten som stöd och vips fick jag upp hojen. Utan att den la sig, vilken sabla tur jag hade där.

Olle Å
2013-03-10, 10:01
Kanske snabelgruset passar in här? Har kostat mig ett par byxor.:mad::mad::mad: