handdator

Visa fullständig version : Tranresan 2013



Ove
2013-03-02, 16:46
:banana: Dags för Tranresan igen. Just nu har jag noll koll på var dom befinner sig, men det kommer.

Förra året snöade Tranresan inne, men det blev ändå några turer dit för mig. Var ju ute och kollade mackor och vägar före, en gång i sällskap med Olle och efteråt när snön var borta igen så var jag där och träffade på namn och WBR.

Siktet är inställt på Lördagen den 6;e April. Det bli nu att försöka komma ut och se på vägarna som kan se lite olika ut efter vintern, kolla kaffe och mackor på plats. Jo en del ska göras bara den där f*****de snön försvinner.

Alla är välkommna! :shakehands:

räven
2013-03-02, 18:51
Hoppas det blir väder i år. Just nu blåser å regnar det i småland. Min isiga väg hem til mig börjar töa så sakteliga.

namn
2013-03-02, 19:00
en bit utanför Göteborg idag...
http://forumbilder.se/CDKQ9/20130302-122617.jpg (http://forumbilder.se/CDKQ9/20130302-122617)

Vintern är slut !

Jourtjänst
2013-03-02, 20:14
Var startar denna resa tro?

räven
2013-03-02, 20:22
Var startar denna resa tro?

Vanligast vid hemmet

Ove
2013-03-02, 23:25
Var startar denna resa tro?


Vanligast vid hemmet

:D Bra fråga och ett bra svar. Ska förklara....

Jo, man kör till Bjurum som ligger vid Hornborgasjön. Hur man tar sig dit varierar, en del bor över i trakterna och andra kör dit som en dagstur. Jag har ett par fasta långväga som knoppar över i min lilla koja och så kör vi till Trandansen för jag bor rätt nära - bara 8 mil. Andra varianter har varit B&B i närheten eller att man kommer direkt hemifrån. Jag tror att den som kört längst på morgonkvisten kom från Stockholm.

Vanligt har varit att vi träffats vid Hembygdsgården vid Bjurums kyrka och kikar på fåglana en stund. Samlas och fikar. Mera fågelskådarskådning och sen en sväng till Kinnekulle och lunchbuffe.(Bra om man vet ungefär hur många vi blir så det går att boka bord på ett ungefär)
Vill man så går det att ta en runda på em i vilken riktning som önskas. Bara kul att träffas och att köra hoj i värens tid. :cool:

PS: Om ni inte vill eller kan ta hojen så ta bilen, men ha hjälm och hanskar på så att vi ser att ni tillhör våran grupp. :) DS

tore
2013-03-03, 14:14
Hej
Som motvikt till "namn" bifogar jag en bild hur långt bort vi är i Piteå innan vi har barmark(i N Sverige) då ni planerar för tranresan bl. a.
Men det är trevligt att läsa planering för kommande säsong
Vi kanske ses framöver

räven
2013-03-03, 18:08
Hej
Som motvikt till "namn" bifogar jag en bild hur långt bort vi är i Piteå innan vi har barmark(i N Sverige) då ni planerar för tranresan bl. a.
Men det är trevligt att läsa planering för kommande säsong
Vi kanske ses framöver

Får vi hoppas Tore. Vi trivdes ju tillsamans sist. Nord å syd.

Reese
2013-03-03, 20:27
-19, 30 cm ny snö och fulltankade skotrar. I morgon så blir det Tärnasjön som får ett besök. Men hoppas att våren som vi meterologiskt har kommit in i (Matfors där jag bor). Kämpar på så att även jag får starta hojjen snart. Ifjol blev det en stockholmssväng 22 mars. Kan man slå det? Blir avundsjuk på er som kan åka redan nu.

Susie
2013-03-03, 22:22
Skulle så gärna vilja dit, har varit på väg i flera år! Vem vet kanske blir det av i år och på hoj dessutom vore skoj :-) Det suger i kroppen att börja köra snart..

räven
2013-03-03, 23:14
Vore kul, är häftigt med alla stora fåglarna

Reese
2013-03-03, 23:23
Jo trandans ser man ju på höstens älgjakt en del med 50-60 fåglar. Men detta är ju lite större...............

Jourtjänst
2013-03-04, 00:58
:

PS: Om ni inte vill eller kan ta hojen så ta bilen, men ha hjälm och hanskar på så att vi ser att ni tillhör våran grupp. :) DS

Jag är ingen fågelskådare men kommer att köra massor av hoj den här säsongen. Så är vädret körbart den 6:e april så kommer jag med min hoj. Nån gång ska vara den första i fågelskådandets värld dessutom och vem vet, kanske tycker jag det är kul också! Detta ska ju dessutom vara lite utöver det vanliga och är kanske en sak man ska göra medan man lever. :D :D

Olle Å
2013-03-04, 09:51
Vore kul, är häftigt med alla stora fåglarna

Skulle vilja ha sett den gången då en knutte som kollat på tranorna, startade sin HD och fick en riktig baktändning. Knallen gjorde så att 10000 fåglar glömde dansen och rivstartade rakt upp. :D:D

Ove
2013-03-04, 10:16
Jag är ingen fågelskådare men kommer att köra massor av hoj den här säsongen. Så är vädret körbart den 6:e april så kommer jag med min hoj. Nån gång ska vara den första i fågelskådandets värld dessutom och vem vet, kanske tycker jag det är kul också! Detta ska ju dessutom vara lite utöver det vanliga och är kanske en sak man ska göra medan man lever. :D :D

:) Vem är fågelskådare? Jag brukar mera skåda på den arten än på fåglarna för där finns många arter. Det viktiga är att komma ut och att få träffas en stund.

Hmm..... Du har rätt, klart att man ska titta på fåglarna medan man lever. I nästa liv kanske man är trana och då är det ju bra att ha sett dansstegen. ;)

Ove
2013-03-05, 00:00
Skulle så gärna vilja dit, har varit på väg i flera år! Vem vet kanske blir det av i år och på hoj dessutom vore skoj :-) Det suger i kroppen att börja köra snart..

:) Skulle verkligen vara trevligt att träffas. Med tanke på hur det är att köra minst 40 mil i tidig morgon så tidigt på våren (jädrans ruggigt, isigt och dant) och att vi brukar träffas redan 10.00 så skulle jag rekommendera resa dagen före och övernatta lite närmare. :)

Jourtjänst
2013-03-05, 00:42
:) Skulle verkligen vara trevligt att träffas. Med tanke på hur det är att köra minst 40 mil i tidig morgon så tidigt på våren (jädrans ruggigt, isigt och dant) och att vi brukar träffas redan 10.00 så skulle jag rekommendera resa dagen före och övernatta lite närmare. :)

Låter som ett bra tips.

räven
2013-03-05, 08:57
Hörde årets första trana i dag, 07,00 från postlådan.

räven
2013-03-05, 08:59
Låter som ett bra tips.

Du kan ju träffa nån smålänning på halva vägen

Ove
2013-03-05, 09:14
Hörde årets första trana i dag, 07,00 från postlådan.

:) Bra Räven, att du står post i lådan. ;)

räven
2013-03-05, 11:50
:) Bra Räven, att du står post i lådan. ;)

Och sprider vårtecken

Ove
2013-03-05, 13:05
Och sprider vårtecken

:) Gläder oss andra! Kan bidra med att 2 st sångsvanar passerade över mig idag. :)


Jag har också hört att det ska vara helt fantastiskt! Man kan antagligen få se väldigt snygga (http://se.flirtfair.org/) vyer :)

:p Hittar du nakna fruntimmer i tranflocken så OK! Egentligen fel miljö för dom ser nog bara frusna ut. :rolleyes:

Ove
2013-03-05, 18:08
Hörde årets första trana i dag, 07,00 från postlådan.

:) Pratade med Håkan N. i Mariestad på eftermiddagen. Han hade hört på radion att första tranan kom idag. Kan vara samma fågel för det är väl bara 20 25 mil fågelvägen?

Tipsade honom om Tranresan - kanske han kommer....

Olle Å
2013-03-05, 18:47
Kanske det. Men det var nog spejaren som kom och sedan rapporterar vidare:):):)

Susie
2013-03-06, 00:15
:) Skulle verkligen vara trevligt att träffas. Med tanke på hur det är att köra minst 40 mil i tidig morgon så tidigt på våren (jädrans ruggigt, isigt och dant) och att vi brukar träffas redan 10.00 så skulle jag rekommendera resa dagen före och övernatta lite närmare. :)

Bra tips där,tror nog att det lutar att köra på 4 hjul men som sagt beror på vädret...

Jourtjänst
2013-03-06, 01:20
Du kan ju träffa nån smålänning på halva vägen

En småländska kanske :-)

wbr
2013-03-06, 01:30
:banana: Dags för Tranresan igen. Just nu har jag noll koll på var dom befinner sig, men det kommer.

Förra året snöade Tranresan inne, men det blev ändå några turer dit för mig. Var ju ute och kollade mackor och vägar före, en gång i sällskap med Olle och efteråt när snön var borta igen så var jag där och träffade på namn och WBR.

Siktet är inställt på Lördagen den 6;e April. Det bli nu att försöka komma ut och se på vägarna som kan se lite olika ut efter vintern, kolla kaffe och mackor på plats. Jo en del ska göras bara den där f*****de snön försvinner.

Alla är välkommna! :shakehands:

Ja inte fel alls, skall läsa tråden lite bättre och se hur ni planerat. Förra året var tranrekord med 26500 den 3/4. Det var på upphällningen då vi träffades där Ove. Du gillar ju GRUSvägar Ove, då måste du gilla tranor med?

Ove
2013-03-06, 08:49
Ja inte fel alls, skall läsa tråden lite bättre och se hur ni planerat. Förra året var tranrekord med 26500 den 3/4. Det var på upphällningen då vi träffades där Ove. Du gillar ju GRUSvägar Ove, då måste du gilla tranor med?

:) Jodå. Bara gruset kommer fram på min backe ska jag ta en tur och kolla om det ligger grus på vägarna och även titta efter Grus Grus. ;)

räven
2013-03-06, 15:45
Jag övade lite i dag. Nu ser GSen ut som den brukar.

Susie
2013-03-06, 19:46
Har letat boende i dag verkar fullbokat både här o där. Nån som har förslag?

Ove
2013-03-06, 20:09
Har letat boende i dag verkar fullbokat både här o där. Nån som har förslag?

:hmmmm2: Ööööööööööööööööhmmmm va? Tänker.... tänker .......? går dåligt idag. Jag har sett en del B&B omkring Hornborgasjön men har inga adresser nu. Kanske du skulle testa turistbyråerna i Falköping, Skara, Mariestad och Skövde. Något måste ju finnas. Hotell i städerna finns ju också. Chansen är ju stor att det finns en massa folk med grova kikare som har bokat in i förväg.

Jag ska se vad jag kan få ögona på men då blir det varken särskilt billigt eller nära så prova runt lite. ;)

Olle Å
2013-03-06, 20:39
:hmmmm2: Ööööööööööööööööhmmmm va? Tänker.... tänker .......? går dåligt idag. Jag har sett en del B&B omkring Hornborgasjön men har inga adresser nu. Kanske du skulle testa turistbyråerna i Falköping, Skara, Mariestad och Skövde. Något måste ju finnas. Hotell i städerna finns ju också. Chansen är ju stor att det finns en massa folk med grova kikare som har bokat in i förväg.

Jag ska se vad jag kan få ögona på men då blir det varken särskilt billigt eller nära så prova runt lite. ;)

Bara det inte går grusgrus i maskineriet:D:D:D

Susie
2013-03-06, 20:52
Jag har bara börjat kika mest på B&B men plötsligt så händer det sägs det. Super om du kommer på nåt ställe!

Ove
2013-03-06, 21:11
Jag har bara börjat kika mest på B&B men plötsligt så händer det sägs det. Super om du kommer på nåt ställe!

:mad: Kommer knappast till och absolut inte ut ur garaget pga ishinder. Alltså, jag kan inte köra på ett tag och jag får kolla på plats, så det dröjer.

räven
2013-03-06, 22:19
Vi bodde för några år sedan ca 2 mil norr om. Men minnet sviker när det gäller namn.

Ove
2013-03-06, 22:52
Vi bodde för några år sedan ca 2 mil norr om. Men minnet sviker när det gäller namn.

Stensgården eller Långesäter mellan Lerdala och skövde? GeCe bodde en gång i Gröna huset Eggby.

Jag har sett att det finns något med en massa flaggor vid ett ställe, Lycke eller Bjällum, vid norra änden av sjön. Förmodligen fullt av tyska fågelskådare.

Hornborgasjöns Stugby AB, Hornborgasjön turism - [www.falkoping.nu]
www.falkoping.nu/article.php?articleID=371

Kan detta vara något?

Susie
2013-03-07, 11:21
Ska kolla tack för tipset! Jag vill ha våååååår

Ove
2013-03-07, 11:49
Ska kolla tack för tipset! Jag vill ha våååååår

:D Lugna dej nu flicka lilla! Du får vänta några veckor med att bli yster, först skall kung Bore göra ett besök, sen är det dags för gumman Tö att komma med kvasten. ;)

wbr
2013-03-07, 17:39
Ska kolla tack för tipset! Jag vill ha våååååår

Jag har bokat enkelrum 6-7:e, pratade nyss med dem och de har fler lediga rum, cykeln får man ställa in på en "innergård", bättre skyddad.
Lidköpings Vandrarhem, Lisbeth. 0510-66430 www.lidkopingsvandrarhem.com

Susie
2013-03-07, 23:42
Jag har bokat enkelrum 6-7:e, pratade nyss med dem och de har fler lediga rum, cykeln får man ställa in på en "innergård", bättre skyddad.
Lidköpings Vandrarhem, Lisbeth. 0510-66430 www.lidkopingsvandrarhem.com

Ska surfa in o kika tack ska du ha!

Susie
2013-03-07, 23:45
:D Lugna dej nu flicka lilla! Du får vänta några veckor med att bli yster, först skall kung Bore göra ett besök, sen är det dags för gumman Tö att komma med kvasten. ;)

Undrar om det är du eller jag som längtar efter våren....det var väldigt länge sedan någon kallade mig för flicka haha

Ove
2013-03-09, 08:32
:) Enligt dagboksanteckningar från Hornborgasjöns fältstation:

3/3 60.000 tranor har flugit iväg norrut och 15.000 finns ff kvar.

5/5 De första har kommit till Trandansen.

Det brukar vara så att några är väldigt tidiga. Det brukar vara dom som kommer att häcka långt söderut och ju senare dom kommer ju längre åt norr flyttar dom. Ganska logiskt för annars finge dom första bygga bo av snö och is. :rolleyes:

Webbkamerorna vid Trandansen startar inte förrän 20/3.

Ove
2013-03-09, 10:14
Undrar om det är du eller jag som längtar efter våren....det var väldigt länge sedan någon kallade mig för flicka haha

:cool: Du får nog finna dig i att vara lilltösen i gubbagänget, men det är väl OK? :D

räven
2013-03-09, 10:38
Jag ligger redan på bönemattan å ber om varmare vindar

Olle Å
2013-03-09, 10:46
Jag ligger redan på bönemattan å ber om varmare vindar

VERKAR SOM OM DU FÅR JOBBA EXTRA HÅRT I ÅR MED TANKE PÅ DE KALLA NÄTTERNA.:D:D

räven
2013-03-09, 11:04
VERKAR SOM OM DU FÅR JOBBA EXTRA HÅRT I ÅR MED TANKE PÅ DE KALLA NÄTTERNA.:D:D

Hjälp

Ove
2013-03-09, 13:03
VERKAR SOM OM DU FÅR JOBBA EXTRA HÅRT I ÅR MED TANKE PÅ DE KALLA NÄTTERNA.:D:D

:cool: Lugn och fin, veckor kvar.... :cool:


Hjälp

:adore: Du känner väl vårt stöd...:adore::adore::adore:

Susie
2013-03-10, 16:19
Nu så boende fixat! Det blev här http://www.hotellranten.se tar ungefär 20 - 30 min att ta sig till sjön och runt en tio min till Bjurum enligt hotellet :)

Ove
2013-03-10, 22:10
Nu så boende fixat! Det blev här http://www.hotellranten.se tar ungefär 20 - 30 min att ta sig till sjön och runt en tio min till Bjurum enligt hotellet :)

:) Fint. Två vägar dit. Med bilen raka vägen mot Skara så ligger Trandanse halvvägs. Med Hojen Torbjörnstorp ->Broddetorp -> Trandansen(skyltat). Kanonväg på sommaren iallafall, längre men krokigare. ;)

Håkan46
2013-03-10, 23:26
Ove
Vilken tid på dagen blir det samling, cirka ?
//Håkan

Ove
2013-03-11, 06:47
Ove
Vilken tid på dagen blir det samling, cirka ?
//Håkan

Kl. 10.00 på de lilla Hembygdsgården som ligger utanför, söder om, kyrkogårdsmuren till Bjurums kyrka. Där finns värme, kaffe, goda nygjorda mackor, korv och mycket trevliga damer som sköter om det hela. Ibland är gubbarna där och dom är också trevliga.

Tranor finns tvärs över vägen men den stora hopen brukar finnas några hundra meter norröver. Hur många? Blir till att räkna...

Olle Å
2013-03-11, 10:00
Kl. 10.00 på de lilla Hembygdsgården som ligger utanför, söder om, kyrkogårdsmuren till Bjurums kyrka. Där finns värme, kaffe, goda nygjorda mackor, korv och mycket trevliga damer som sköter om det hela. Ibland är gubbarna där och dom är också trevliga.

Tranor finns tvärs över vägen men den stora hopen brukar finnas några hundra meter norröver. Hur många? Blir till att räkna...

Nu har bussbolagen vaknat till. En busstur med besök på några platser och transkådning inklusive lunch 200:- Kanske man skulle fråga om man kan få ta med mcn.:D:D

Håkan46
2013-03-11, 10:58
Kl. 10.00 på de lilla Hembygdsgården som ligger utanför, söder om, kyrkogårdsmuren till Bjurums kyrka. Där finns värme, kaffe, goda nygjorda mackor, korv och mycket trevliga damer som sköter om det hela. Ibland är gubbarna där och dom är också trevliga.

Tranor finns tvärs över vägen men den stora hopen brukar finnas några hundra meter norröver. Hur många? Blir till att räkna...

Då blir det till att stiga upp i arla morgonstund... Jag har ca 26 mil att åka.
Har inte bestämt mig slutgiltigt ännu, har just bytt drev på hojen så nu återstår att få nya kedjan på plats inkl. nitning detta är ju snart gjort, tänkte åka iväg till någon som kan utföra detta. Orginal drev/kedja hängde med 4380 mil, föregående ägaren åkte inte en meter på grus vilket väl är en del av orsaken till den höga "driftlängden".
//Håkan

Ove
2013-03-11, 11:56
Då blir det till att stiga upp i arla morgonstund... Jag har ca 26 mil att åka.
//Håkan

:)Hmm? är de 26 milen med eller utan kreativa vägval? ;) :D

Olle Å
2013-03-11, 12:39
Då blir det till att stiga upp i arla morgonstund... Jag har ca 26 mil att åka.
Har inte bestämt mig slutgiltigt ännu, har just bytt drev på hojen så nu återstår att få nya kedjan på plats inkl. nitning detta är ju snart gjort, tänkte åka iväg till någon som kan utföra detta. Orginal drev/kedja hängde med 4380 mil, föregående ägaren åkte inte en meter på grus vilket väl är en del av orsaken till den höga "driftlängden".
//Håkan

Gratulerar till dina många mil med din kedja. Jo visst nöter blött grus kedjan oerhört mycket och även dreven. Kan ju fundera på varför inte kedjan är mera skyddad. Fanns ju en hoj på 50-60 talet som hette Adler tror jag, som hade heltäckande kedjeskydd.
På tal om nitning. Hade bytt kedja och drev på min Transalp och skulle nita kedjan, men glömde totalt bort det. Jag letade och letade senare efter skarven, men hittade den inte, så jag lät det bero.
Körde nog 1500 mil med kedjan i alla fall.:):):)
Hoppas du medverkar i Trandansen:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Håkan46
2013-03-11, 22:11
:)Hmm? är de 26 milen med eller utan kreativa vägval? ;) :D

Okej då, Kreativa..
Ca 24 mil efter E4 Hur kul är det?
//Håkan

Håkan46
2013-03-11, 22:17
Gratulerar till dina många mil med din kedja. Jo visst nöter blött grus kedjan oerhört mycket och även dreven. Kan ju fundera på varför inte kedjan är mera skyddad. Fanns ju en hoj på 50-60 talet som hette Adler tror jag, som hade heltäckande kedjeskydd.
På tal om nitning. Hade bytt kedja och drev på min Transalp och skulle nita kedjan, men glömde totalt bort det. Jag letade och letade senare efter skarven, men hittade den inte, så jag lät det bero.
Körde nog 1500 mil med kedjan i alla fall.:):):)
Hoppas du medverkar i Trandansen:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Håller helt med, bättre kedjeskydd vore önskvärt, borde kanske ändå bytt tidigare, framdrevet var helt utnött och några länkar i kedjan verkar vara i dåligt skick

:confused::confused:1500 mil? Satt det en onitad nitlänk på då eller..? :confused::confused:

Lovas det någorlunda väder så kommer jag, på hojen.

//Håkan

Olle Å
2013-03-12, 07:58
Håller helt med, bättre kedjeskydd vore önskvärt, borde kanske ändå bytt tidigare, framdrevet var helt utnött och några länkar i kedjan verkar vara i dåligt skick

:confused::confused:1500 mil? Satt det en onitad nitlänk på då eller..? :confused::confused:

Lovas det någorlunda väder så kommer jag, på hojen.

//Håkan

Japp!!!!
Kommer ihåg att det var väldigt trögt att klämma dit brickan. Har som tur är ett verktyg som gör att man kan pressa ihop länken
Använder samma verktyg för att sätta dit ett vanligt kedjelås.:):eek::)

räven
2013-03-12, 11:20
Stackars tranor, kallt satan i natt

Ove
2013-03-12, 12:57
Stackars tranor, kallt satan i natt

:) Tror dom klarar sig rätt bra där nere i Tyskland eller var dom nu är. Inte många ord om fåglarna ännu från Hornborgasjön, varken på Fältstation eller transtatistiken. Troligen kommer det väl att bli nya rekord eftersom antalet totalt ökar och inmatningen verkar vara väldigt effektiv. Hoppas bara att vi kommer på rätt dag med rätt väder och allt. :adore::adore:

räven
2013-03-12, 14:08
:) Tror dom klarar sig rätt bra där nere i Tyskland eller var dom nu är. Inte många ord om fåglarna ännu från Hornborgasjön, varken på Fältstation eller transtatistiken. Troligen kommer det väl att bli nya rekord eftersom antalet totalt ökar och inmatningen verkar vara väldigt effektiv. Hoppas bara att vi kommer på rätt dag med rätt väder och allt. :adore::adore:

Förplanering kan vara vanskligt

Olle Å
2013-03-13, 09:30
Förplanering kan vara vanskligt

Tycker att Räven som känner Britt Sommer, skall be henne att ta ett snack med Bore, för nu snöar det igen.:mad::mad:

Ove
2013-03-13, 10:24
Tycker att Räven som känner Britt Sommer, skall be henne att ta ett snack med Bore, för nu snöar det igen.:mad::mad:

Läste i bladet - "Lusadräpa" som det hette förr, att flyttfåglarna har gjort en taktisk reträtt. Men dom kommer igen, det brukar dom ju göra. Här snöar det och det är lika bra att det kommer nu och inte 6/4. Tycker att Jan verkar sköta det här bra, - ställer fåglarna på kö så dom alla kommer samtidigt för då blir det rekord igen. :)

räven
2013-03-13, 10:55
Även smålandsposten skriver att flyttfåglarna (tranor inberäknat) ledsnat på att kämpa mot iskalla nordanvindar.
Vädergudarna hör icke bön. Blir kanske bättre med ny påve?

Ove
2013-03-15, 13:49
Hornborgasjöns sidor: Tysssstnad råder. Det kunde väl finnas någon info hur fåglarna flyttar sig och var dom är just nu - men icke! :mad:

Ove
2013-03-18, 09:00
Frontområde med snöoväder flyttar fram över tranorna nu var dom än är i Europa och det vädret kommer att drabba oss typ på Tisdag. därefter kommer det att bli bättre och jag hoppas att iseländet försvinner så jag får några dagars förhandskörning före Tranresan för att kolla läget och vägarna. Men det är ju nästan 3 veckor dit så det hinner att hända mycket fram tills dess.
Om 2 dagar, 20/3, öppnas webbkamerorna vid Trandansen. När räkningen börjar får man bara se, verkar vara olika varje år.

Olle Å
2013-03-18, 09:29
Tycker mig ha anat en viss trend hos flera åskådare. Antalet husbilar och utländska besökare har ökat markant. Antalet jättestora teleobjektiv likaså.:D
Otroligt hur mycket pengar tranorna drar in till bygden i form av ökad handel och även övernattningar.:):)
Utöver p-avgifter, så får vi kanske betala för att få titta på pippisarna från den iordninggjorda utsiktplatsen. Skulle inte förvåna mig i så fall och skälet sägs nog vara att det är så dyrt att mata fåglarna. Men det är det faktiskt.:mad:
I viket fall som helst, så är det trevligt att komma dit och se bekanta..........:eek::eek:

Ove
2013-03-18, 10:14
Tycker mig ha anat en viss trend hos flera åskådare. Antalet husbilar och utländska besökare har ökat markant. Antalet jättestora teleobjektiv likaså.:D
Otroligt hur mycket pengar tranorna drar in till bygden i form av ökad handel och även övernattningar.:):)
Utöver p-avgifter, så får vi kanske betala för att få titta på pippisarna från den iordninggjorda utsiktplatsen. Skulle inte förvåna mig i så fall och skälet sägs nog vara att det är så dyrt att mata fåglarna. Men det är det faktiskt.:mad:
I viket fall som helst, så är det trevligt att komma dit och se bekanta..........:eek::eek:

Stämmer. För många år sen, då rekordet låg på 5 - 6 - 7 tusen och tranorna gick på potatis var det nog mest folk från närområdet(radie 20 - 30 mil) som kom dit. Nu kommer många så långväga ifrån så det är svårt att förstå språket. :rolleyes:

Kostar att mata fågel gör det, man kan ju titta på webbkameran på kvällen när dom kör ut foder så kan man få en uppfattning vilka volymer det går åt. :eek:

Träffa bekanta? ja vi är ju lätta att känna igen. Det var någon som skrev i en tidigare Tranresetråd att "Dom är stiliga där dom struttar omkring på sina långa ben" och vi stod på rad och tackade för komplimangerna. :shakehands: :D

Ove
2013-03-21, 10:06
Kamerorna har startat. Inte en kråka ens, bara is och snö. Men snart kommer värmen, i nästa vecka eller så. ;)

räven
2013-03-21, 13:14
Tror ni att dom stackars tranorna kämpar i nordanvinden ?

Ove
2013-03-21, 15:26
Tror ni att dom stackars tranorna kämpar i nordanvinden ?

:cool: Tuffa pippi dom där. Kan ju hända att själva kulmen dras lite framåt men nog tror jag att det kommer att finnas tranor på plats, dom är nog väldigt äggnödiga när tiden är den rätta. Får dom bara några dagar med rätt vind så är dom där och eftersom det är motigt nu så kommer dom att koncentreras i tid. Frågan är ju alltid - kommer det att vara väder för oss? Vi har ju inte riktigt lika trängande skäl att vara på plats.. :D

räven
2013-03-21, 15:29
Ok, våren kommer till småland efter påsk

simen
2013-03-22, 12:16
:)Hej

Jag har precis kollat Webkamrorna från Hornborgasjön. Inte en enda pippi!!!! Och det såg jättekallt ut der ochså:( Så nu börjar jag med att:adore::adore::adore: att värmen snart är på väg. Så hojen får stå i forvaring til över påsk.



____________
:)Simen

Olle Å
2013-03-22, 13:08
:)Hej

Jag har precis kollat Webkamrorna från Hornborgasjön. Inte en enda pippi!!!! Och det såg jättekallt ut der ochså:( Så nu börjar jag med att:adore::adore::adore: att värmen snart är på väg. Så hojen får stå i forvaring til över påsk.



____________
:)Simen

Kan nog behövas. Om de kommer i tid, så måste de nog ha kölappar för att kunna hinna landa. Hoppas bara att flygledaren har koll på det hela.:D:D

Olle Å
2013-03-23, 10:25
Kan nog behövas. Om de kommer i tid, så måste de nog ha kölappar för att kunna hinna landa. Hoppas bara att flygledaren har koll på det hela.:D:D

Kollade webbkamran och ser då att svanarnas landningsbana fortfarande är isbelagd. Däremot så finns det ju lite barmark där det kommer att finnas möjlighet att lägga ut mat till de pippisar som anländer.
Blir nog fågelvår i år oxå, men den blir nog kort och intensiv.:):):)

räven
2013-03-23, 10:28
Kollade webbkamran och ser då att svanarnas landningsbana fortfarande är isbelagd. Däremot så finns det ju lite barmark där det kommer att finnas möjlighet att lägga ut mat till de pippisar som anländer.
Blir nog fågelvår i år oxå, men den blir nog kort och intensiv.:):):)

Frågan är om det händer den 6/4

Ove
2013-03-23, 11:30
Frågan är om det händer den 6/4

:) Lugn och fin nu! Fixar du vädret så ska jag fösa tranor ska du se. ;) Ojdå, glömde:adore::adore::adore:

räven
2013-03-23, 11:34
:) Lugn och fin nu! Fixar du vädret så ska jag fösa tranor ska du se. ;) Ojdå, glömde:adore::adore::adore:

Ok, knäskydd på

wbr
2013-03-24, 01:21
Kollade webbkamran och ser då att svanarnas landningsbana fortfarande är isbelagd...

Hej Olle Å! Vad har du för länk till trankameran?

Väse Conny
2013-03-24, 01:42
http://www.webbkameror.se/djurkameror/hornborgasjon/index.php
Här skall pippina vara KANSKE

Olle Å
2013-03-24, 09:14
Hej Olle Å! Vad har du för länk till trankameran?

Föregående skribent har angivit den rätta länken.:):):)

Ove
2013-03-24, 10:35
:) En titt på Webbkameran nu på morron visade en del gäss som kommit, men också att solen har gjort ett gott jobb med isen bara på några dagar, trots minusgrader. Jan jobbar bra! :adore::adore:

Ett tips är att söka Hornborgasjön och lägga till deras hemsida som favorit. Info, onm den kommer :rolleyes:, klick till webbkameror och tranräkning. ;)

räven
2013-03-25, 10:07
Tranorna är på Rygen å väntar på varmare väder

Olle Å
2013-03-25, 12:01
Tranorna är på Rygen å väntar på varmare väder

Förståndigt, för här har dom väl inget att hämta ännu, men det kan snart vända.:):)
En del gäss har anlänt i dag.

Ove
2013-03-28, 17:48
:) Finns dom vid Rugen kan dom klara att komma i tid, som mest tre dagsresor om dom genar. bara varmen kommer och vinden ar med dom. :)

räven
2013-03-28, 19:09
VÄDERPROGNOS VISAR = +3 växlande moln nordostlig vind 6m/sek

Olle Å
2013-03-28, 22:22
VÄDERPROGNOS VISAR = +3 växlande moln nordostlig vind 6m/sek

JIPPIPIPPI. 3 ST HAR ANLÄNT.:):):):)

Skoogsnisse
2013-03-29, 00:39
Jag åkte förbi Hornborgasjön idag.
Där var det fler husbilar än tranor

Olle Å
2013-03-30, 22:33
Jag åkte förbi Hornborgasjön idag.
Där var det fler husbilar än tranor

Tja, om de skall bli något större antal till den 6:e, så får pippisarna sätta fart. hoppas i allafall på 10.000.:D:D

Ove
2013-03-31, 06:35
Tja, om de skall bli något större antal till den 6:e, så får pippisarna sätta fart. hoppas i allafall på 10.000.:D:D

:hmmmm2: Pippisarna kommer nog. det verkar bli kyla natten till dan 6;e och det ar inte bra for oss, kan bli halt. Hoppas Klart.se har fel. :adore:

räven
2013-03-31, 10:43
Metrologen tycks inte vara på vår sida denna sega vinter. +1 på lördagen kl 10, med nordlig vind.

Ove
2013-04-02, 14:11
Metrologen tycks inte vara på vår sida denna sega vinter. +1 på lördagen kl 10, med nordlig vind.

:confused: Kallt om natten men sköna dagar. 53 tranor igår, det är bara 16.947 färre än samma dag förra året så dat kan fort ändra sig, det är ju 4 dagar kvar. ;)

På grund av omständigheter som jag inte råder över har jag inte möjlighet att kajka omkring på hojen runt sjön som jag gjort tidigare år, men i år ska jag dit på annonserad tid, även om jag måste ta bilen! Jag föutsätter att tjälen varit elak mot vägarna där, precis som här där vi här. Vi har helt nya gupp och hålor så ta det lugnt. :cool:

Håkan46
2013-04-02, 14:44
Skidåkning idag 2 varv = 1 mil, på en golfbana.;);):confused:
Skall prova ta ut hojen snart. Siktar fortfarande på Trandansen den 6 april. Skall var med hojen annars inte.:mad:
//Håkan

simen
2013-04-02, 15:47
:)

Det blir nog inte nån Trandans för våran del i år:( Hojen står fortfarande i forvaring:mad:, och vi måste åka til Norge nu på fredag.


____________
:)Simen.

Susie
2013-04-02, 16:01
Är fortfarande på hoppas bara att både tranor o tempratur ökar.

Olle Å
2013-04-02, 16:39
Är fortfarande på hoppas bara att både tranor o tempratur ökar.

Tror nog att tranorna har väntat på Ove. Vad temperaturen beträffar, så kommer det nog att vara kyligt på morgonen, men fint frampå dagen.
hoppas bara att jag får min nya vindruta före helgen, för annars vet jag inte om jag åker.:):)

Reese
2013-04-02, 17:35
Har ni fått några rapporter på om dom är sena i år? Det är ju snö och is kvar i stora delar av Sverige. Så dom kan ju inte flyga vidare (gissar jag).

räven
2013-04-02, 18:30
Frågan är om det inte vore lämpligt att flytta fram träffen en vecka.? Mer fåglar å varmare vädet ?

Olle Å
2013-04-02, 18:41
Frågan är om det inte vore lämpligt att flytta fram träffen en vecka.? Mer fåglar å varmare vädet ?

Naturligt sett, så borde det bli så.:):)

Susie
2013-04-03, 11:22
Just varit inne o kollat, ser fortfarande glest ut med birdisar... har så gärna under flera år velat se dessa fåglar i så stora flockar och nu när det äntligen ska bli av så verkar det ju bli lite klent med uppslutningen av dem.Väntar tills imorgon och ser om vi ska avboka trippen eller inte.

Foosi
2013-04-03, 12:20
ser väl lite halvgläst ut med Tranor iaf... lite andra fåglar som vore goda i ugnen finns ju :)
http://webbkameror.se/djurkameror/hornborgasjon/hornborgasjon_2_1280.php

hade varit trevligt haka på detta, men jag tror mer på Trandans framåt helgen 13/14 är jag rädd för.

Ove
2013-04-03, 16:50
ser väl lite halvgläst ut med Tranor iaf... lite andra fåglar som vore goda i ugnen finns ju :)
Hade varit trevligt haka på detta, men jag tror mer på Trandans framåt helgen 13/14 är jag rädd för.

:) Det kommer nog tranor så att vi iallafall får titta på var sin. Det är kul om det är många tranor men det är roligare att träffas.

Det verkar ändå som det blir bra väder och det finns fortfarande hopp om att det kommer många fåglar även om det inte blir något rekord just den dagen. ;)

wbr
2013-04-03, 19:24
510 tranor i går, ökande.:)

Olle Å
2013-04-04, 08:50
Med tanke på vilka pippisar man ser på webbkamerorna, så borde nog sjön döpas om till Svansjön.
Antalet tranor ökar ju friskt, så att framåt helgen är den nog kanske 10000.:):):)

Susie
2013-04-04, 09:12
Avbokade vårt boende sent i går då det kändes glest med fåglar som jag skrev igår. 10000 skriver du Olle, ångrar jag mig nu? blir lite trött..Såg ju framemot båda fåglar o fä.

Ove
2013-04-04, 09:22
Med tanke på vilka pippisar man ser på webbkamerorna, så borde nog sjön döpas om till Svansjön.
Antalet tranor ökar ju friskt, så att framåt helgen är den nog kanske 10000.:):):)

:) 1300 igår. Kan lätt bli 10.000 till bara dom hittar på att flyga häråt. :)


Avbokade vårt boende sent i går då det kändes glest med fåglar som jag skrev igår. 10000 skriver du Olle, ångrar jag mig nu? blir lite trött..Såg ju framemot båda fåglar o fä.

Jodu Susie! Fåglar kan man inte lita på till 100%. Men ångra sig fram och tillbaka kan man göra flera gånger. ;)

Susie
2013-04-04, 09:32
Jo så är det

wbr
2013-04-04, 09:45
[QUOTE=Ove;75382]:) 1300 igår. Kan lätt bli 10.000 till bara dom hittar på att flyga häråt. :)

Det tar sig, visst hinner det bli tillräckligt många för att titta på en stund. Om det blir rekordmånga någon dag är ju omöjligt att sia om, kanske 16:e-18:e gissar jag på att de är som flest. Men vi som har en bit att åka har ju svårt att pricka in detta.

Chappy
2013-04-04, 09:47
Ångra sig! Ja det är just det som är risken. Just nu är jag på, men det är fortfarande minusgrader ute kl. halv 10.
Tempen vid starten kl 6:00 på Lördag???
Klarar jag 18 mil i den kylan?

Olle Å
2013-04-04, 14:52
Ångra sig! Ja det är just det som är risken. Just nu är jag på, men det är fortfarande minusgrader ute kl. halv 10.
Tempen vid starten kl 6:00 på Lördag???
Klarar jag 18 mil i den kylan?

Har samma problem med tidig start, men det passar inte nästa veckoslut, så tranorna får finna sig i detta. Kan de, så kan vi.:hello::hello:

Ove
2013-04-05, 09:22
:) Ökat till 1570 tranor igår och vädret är fint. Med bra termik och lite vind kan det öka fort nu. :)

Vad göra efter tranorna? Vi har ju brukat dra över till Kinnekulle för att äta av deras lunchbuffé men nu har det dykt upp ett alternativ: Rea på allt i butiken hos MC- Kompaniet i Väring. Vill man dit så blir det lite framåtebax men båda ställlena, men jag tror att det finns en bra pizzeria i Axvall. :hmmmm2:

Jag brukar ringa till Kinnekulle och boka bord från Trandansen när jag vet hur många som vill komma med så det ordnar sig där. ;)

Olle Å
2013-04-05, 09:32
Väring låter intressant. Skulle behöva några prylar. Matställen finns ju nästan överallt.:D:D

wbr
2013-04-05, 17:05
:) Ökat till 1570 tranor igår och vädret är fint. Med bra termik och lite vind kan det öka fort nu. :)
...
Jag brukar ringa till Kinnekulle och boka bord från Trandansen när jag vet hur många som vill komma med så det ordnar sig där. ;)

Jag kommer, åker hemifrån vid ca. 07.:) Besök i Väring kanske inte fel.
Du hittar säkert något bra matställe om inte Kinnekulle. Fin utsikt från kullen.:)

Håkan46
2013-04-05, 18:30
Jag kommer. Jag tar bilen, för kallt på morgonen för mig på hoj, - 6 grader klockan 6 i morse.
Kommer även jag att åka förbi Väring på hemvägen.
//Håkan

räven
2013-04-05, 19:04
Jag kommer inte, för kallt för mig, har ju över 25 mil. Får se om det blir varmare nästa helg. Trist att jag missar träffa er.

Jourtjänst
2013-04-05, 20:22
Är det i morgon som gäller? I så fall - var och vilken tid? Jag tog hem hojen idag och är så sugen på en tur. Var ute och körde 10 mil idag, temperatur 6 grader, fem lager kläder på överkroppen och tre på benen. Coolmax underst, allvädersställ överst, bomull mitt emellan. Började dock frysa efter sju-åtta mil, men mest om fötterna.

Chappy
2013-04-05, 21:18
Just avslutat en 8milatur i mörkret. Tempen -1. Över 75km/tim var det ej behagligt. Lär bli många minus innan morgonen gryr och full dag innan det blir plusgrader .
Avstår i helgen och upptagen nästa.
När dansar Snorkråkan, Hugsvalan o Smörgåsen?

Ove
2013-04-05, 21:24
Är det i morgon som gäller? I så fall - var och vilken tid? Jag tog hem hojen idag och är så sugen på en tur. Var ute och körde 10 mil idag, temperatur 6 grader, fem lager kläder på överkroppen och tre på benen. Coolmax underst, allvädersställ överst, bomull mitt emellan. Började dock frysa efter sju-åtta mil, men mest om fötterna.

:) Hembygdsgården utanför muren vid Bjurums kyrka kl. 10.00. Väl mött och kör försiktigt! Jag har inte varit ute och kollat vägarna i år. :o

wbr
2013-04-05, 21:27
Är det i morgon som gäller? I så fall - var och vilken tid? Jag tog hem hojen idag och är så sugen på en tur. Var ute och körde 10 mil idag, temperatur 6 grader, fem lager kläder på överkroppen och tre på benen. Coolmax underst, allvädersställ överst, bomull mitt emellan. Började dock frysa efter sju-åtta mil, men mest om fötterna.

Japp lördag 6/4 kl.10 har jag läst lååångt tidigare i tråden.
Vid Trandansen, N58.27635 E13.48874.
Fik intill på N58.26916 E13.49345.
Vi ses / Kjell

Jourtjänst
2013-04-06, 00:03
Jag måste konstatera att det är för långt att åka i detta kyliga väder, det är endast 5 grader utlovat i morgon. 300 kilometer enkel väg blir lite för mastigt i sådanda förhållanden. Så tyvärr kommer jag att hålla mig hemma och ta en tur till Malmö i stället.

Foosi
2013-04-06, 10:58
var sugen på en första tur till denna spontana träff men ...neh orkar inte en första långtur i minusgrader :(
hoppas ni som åkte får en fin dag

Ove
2013-04-06, 18:14
:) Hemma igen efter en ngt ovanlig Tranresa. Håkan46, Olle Å, och jag kom per bil. wbr var den ende som kom på 2 hjul. Alltså, vi blev fyra som träffades. Tranorna lyste i sin gråa prakt här och där men bäst syntes alla svanar och flest var gässen.

Anledningen till bilåkandet var -9 grader för Håkan och 32 mil att köra. Olle och jag med ryggar som inte ville vara med men Olle började ändå dagen med 15 mil i minusgrader.

Efter Trandansen tog vi en tur till Väring för att shoppa loss, Olle blev med ny halskrage. Vi avslutade med att käka pippi i mitt kök.

Ser nu fram emot att Chappy annonserar att han har en Smörgås som dragplåster. ;)

Tack för sällskapet gubbar! :)

Olle Å
2013-04-06, 20:40
:) Hemma igen efter en ngt ovanlig Tranresa. Håkan46, Olle Å, och jag kom per bil. wbr var den ende som kom på 2 hjul. Alltså, vi blev fyra som träffades. Tranorna lyste i sin gråa prakt här och där men bäst syntes alla svanar och flest var gässen.

Anledningen till bilåkandet var -9 grader för Håkan och 32 mil att köra. Olle och jag med ryggar som inte ville vara med men Olle började ändå dagen med 15 mil i minusgrader.

Efter Trandansen tog vi en tur till Väring för att shoppa loss, Olle blev med ny halskrage. Vi avslutade med att käka pippi i mitt kök.

Ser nu fram emot att Chappy annonserar att han har en Smörgås som dragplåster. ;)

Tack för sällskapet gubbar! :)

:hello: Tack själv Ove, som bjöd på pippisar med dans samt pippi med pasta.:hello:

Håkan46
2013-04-06, 22:16
Tack Ove, Olle och Wbr för den trevliga samvaron. En händelserik dag.:hello:
Min vana trogen så blev det en sväng extra norrut på hemvägen, över Närkes Kil och Rockhammar. Det slutade på över 60 mil totalt. Som sagt det var ju varmt i bilen. Start 06.30, hemma ca 19.00
Hade såklart hellre åkt hoj men -9 grader i morse och en del snö och slask på vägarna gjorde att det fick bli bil denna gång.:(
Imponerande mycket folk hos MC-Kompaniet i Väring idag. Perfekt dag för diverse provkörningar etc..
Mvh Håkan

Ove
2013-04-07, 07:51
:p Räknade till 2.000 men oj va fel det blev. Det var bara 1.930 st. - fick väl men några skådare också. Kul att ses men jag lämnar gärna över som diktator för Tranresan för jag har dålig tumme med vädergudarna och även med fåglarna. :rolleyes:

Susie
2013-04-07, 09:45
Låter som ni hade en trevlig dags samvaro med fjäderfä både för öga och gom. Kom igen nu Ove tredje gången gillt nästa år ska du se.

Ove
2013-04-07, 14:30
Låter som ni hade en trevlig dags samvaro med fjäderfä både för öga och gom. Kom igen nu Ove tredje gången gillt nästa år ska du se.

:cool: Skulle i så fall bli 8;e, eller så. Jo det var trevligt, men kallt så förbajjat. Förkyld innan och det blev inte bättre men det är smällar man får ta. :cool:

wbr
2013-04-07, 22:31
Tack Håkan46, Olle Å och kocken Ove som såg till att vi överlevde och fick värme. Trevligt att träffas.:)
Efter våra bravader i går, trandans, fika, MC-Kompaniet i Väring och mat hos Olle, nattade jag i Lidköping på vandrarhemmet, riktigt bra.:sleep:
Vid starten därifrån i dag var det -1 men det blev snabbt +grader. det blev ytterligare en rundtur i dag på vägen hem via Trollhättan, där Missing People Sweden i dag gick skallgång efter en försvunnen person. Det var tillräckligt med folk så jag kryssade runt på kanalöns alla småvägar i stället, har aldrig varit där på ön förut.

Nästa inlägg blir jubileum 100 hehe.

namn
2013-05-03, 18:31
kan kanske vara en del av förklaringen
http://forumbilder.se/CE8EE/420641-387674888012835-1753499259-n.jpg (http://forumbilder.se/CE8EE/420641-387674888012835-1753499259-n)

:D

Ove
2013-05-03, 19:08
:hmmmm2: September? Det innebär att tranorna kommer att vara stannfåglar för dom kommer ju inte att flytta till södern om vägen är avstängd. Blir kris nästa år om alla tranor redan är på plats. :bawling: