handdator

Visa fullständig version : Bra/trevliga MC-vägar i Sverige



Figurehead
2013-03-02, 15:25
Gjorde en sökning men hittade ingen direkt tråd om detta. Tänkte ni kunde dela med er av er bästa, vackraste eller bara mest lämpade vägar för att åka MC. Så kan man kika här och kanske välja en annan väg i sommar, för att se nya delar av landet...

Jag skulle vilja tipsa om vägsträckan mellan Motala-Laxå-Degerfors. Åkte där i somras och vill minnas en fin kurvig väg nära olika vattendrag och lite trafik.
Om jag inte tar miste (hoppas någon rättar mig isf) kan också tipsa om väg 214 mellan Eskilstuna och Åsköping. Lågtrafikerad vägsträcka som slingrar sig genom naturområden bestående till stort av ekar, fårhagar och fält.

eljem
2013-03-02, 16:21
har du vägarna förbi västmanland och skall fortsätta uppåt så är denna rutt ganska trevlig.
arboga.köping-kolsva-ferna-fagersta-norberg-sala-östervåla och sen vill man mer uppåt eller öst.kusten är bara att välja vidare.
lycka till ...snart är det bara och åka **** hoj**** :)

Ove
2013-03-03, 09:47
:confused: Jättesvårt! Inte att hitta roliga vägar för MC för dom är så många att det går knappast att hitta de verkliga russinen. Jag hjälper gärna till men då är det lättast om det finns två punkter att dra ett maximalt krokigt rakt streck emellan. Ställ bara frågan med önskemål om bara asfalt eller även grus får ingå. ;)

pumpe3
2013-03-03, 16:55
Lite sköna vägar runt Södertörn (enligt mig iaf);

http://goo.gl/maps/foNiO

Sen finns det ju en heldel roliga vägar runt Vagnhärad, Gnesta, Nykvarn som är nära.

räven
2013-03-03, 18:16
Jag har två favolän, småland naturligtvis, men även dalsland har mycket trevliga vägar

Olle Å
2013-03-03, 20:01
Jag har två favolän, småland naturligtvis, men även dalsland har mycket trevliga vägar

Har oxå Dalsland som favorit och då jämsides med Värmland. Om nån vill ha tips på kanonfina hojvägar , så hör av er, men inte glidarvägar, utan det gäller grusvägar och mycket knixiga och ibland ganska hoppiga asfaltvägar.:):):)

Figurehead
2013-03-03, 23:19
Kul med era tips! Ser fram emot att botanisera lite i sommar!
Värmland/Dalsland är lite mina favoriter, dock mest för att jag är hemma här. Men är det likadant i övriga Sverige, att när man hittar en väg som är riktigt riktigt trevlig, så sitter man i bilen och känner inte av groparna. Och när man sedan tar samma väg med hojen är det inte alls lika fantastiskt? Tycker det händer mig för jämnan. =)

Olle Å
2013-03-04, 09:58
Kul med era tips! Ser fram emot att botanisera lite i sommar!
Värmland/Dalsland är lite mina favoriter, dock mest för att jag är hemma här. Men är det likadant i övriga Sverige, att när man hittar en väg som är riktigt riktigt trevlig, så sitter man i bilen och känner inte av groparna. Och när man sedan tar samma väg med hojen är det inte alls lika fantastiskt? Tycker det händer mig för jämnan. =)

Det är som sagt lite besvärligt att beskriva en fin väg allmänt, för då blir alltid någon kategori av hojåkare besviken. Vi som kör hojar med långslagig fjädringsväg typ Transalp struntar i om det är en massa tjälskador och liknande, det är ju bara att köra på.:):):)

räven
2013-03-04, 10:32
Kul med era tips! Ser fram emot att botanisera lite i sommar!
Värmland/Dalsland är lite mina favoriter, dock mest för att jag är hemma här. Men är det likadant i övriga Sverige, att när man hittar en väg som är riktigt riktigt trevlig, så sitter man i bilen och känner inte av groparna. Och när man sedan tar samma väg med hojen är det inte alls lika fantastiskt? Tycker det händer mig för jämnan. =)

Fjädring är faktiskt inte så fjantigt

Ove
2013-03-04, 13:47
Kul med era tips! Ser fram emot att botanisera lite i sommar!
Värmland/Dalsland är lite mina favoriter, dock mest för att jag är hemma här. Men är det likadant i övriga Sverige, att när man hittar en väg som är riktigt riktigt trevlig, så sitter man i bilen och känner inte av groparna. Och när man sedan tar samma väg med hojen är det inte alls lika fantastiskt? Tycker det händer mig för jämnan. =)

:confused: Problem!Men det du säger är så sant. Vi har alla ganska olika krav på vägstandarden.
Pratade lite med en gubbe som ändå hade en toringhoj, han klagade uppgivet över hur dåliga vägar det var i ett speciellt område, en ö. Jag hade kört omkring överallt där tidigare samma dag och hade tydligen missat något för min upplevelse var att vägarna var i jättebra skick, men jag har ju också långa fjädrar.

Figurehead
2013-03-05, 00:31
Är medveten om att avsaknaden av fjädring är lite av en nackdel, men inte så mycket som folk kan tro. Har åkt bra skadade vägar utan större bekymmer. Dum och stönig som man är. =)
Det jag menar är mest att man ofta upptäcker en vägsträcka i bilen som med MC inte alls uppfattas lika fin, av olika anledningar...
Är lite sugen på att byta ut Camaron mot en MC av mer lansvägsvänlig typ, så standarden på vägen inte är lika kinkig.

Oden68
2013-03-05, 21:49
Favoritturen är som dalslänning brudfjällsvägen (Sveriges krokigaste väg) ToR sen vidare genom långed och vänster på väg 172, efter drygt 100 m svänger jag in höger på "gatan" och håller mot Bengtsfors sedan vidare mot lennartsfors, Årjäng och sen mot bengtsfors igen och hem.

Ljuvliga asfaltsvägar hela vägen!

2 mil norrut i säffle brukar jag köra ut mot värmlandsnäs, samma där, grymt skön väg frånsett sista kilometrarna innan cafét.

räven
2013-03-05, 22:28
Favoritturen är som dalslänning brudfjällsvägen (Sveriges krokigaste väg) ToR sen vidare genom långed och vänster på väg 172, efter drygt 100 m svänger jag in höger på "gatan" och håller mot Bengtsfors sedan vidare mot lennartsfors, Årjäng och sen mot bengtsfors igen och hem.

Ljuvliga asfaltsvägar hela vägen!

2 mil norrut i säffle brukar jag köra ut mot värmlandsnäs, samma där, grymt skön väg frånsett sista kilometrarna innan cafét.

Massvis med goa vägar i Dalsland, Ed till Nössemark krokigt å vackert utmed sjön Stora Le. Så får man åka båt oxå.

Oden68
2013-03-05, 22:31
Massvis med goa vägar i Dalsland, Ed till Nössemark krokigt å vackert utmed sjön Stora Le. Så får man åka båt oxå.

Ed-nössemark körde jag ifjol, riktigt kul men riktigt dålig asfalt större delen. Rykten säger att den snart är nyasfalterad! Ev. skulle dom räta den något också men man får väl åka lite fortare i stället. :)

räven
2013-03-05, 23:33
Ed-nössemark körde jag ifjol, riktigt kul men riktigt dålig asfalt större delen. Rykten säger att den snart är nyasfalterad! Ev. skulle dom räta den något också men man får väl åka lite fortare i stället. :)

Ny asfalt blir bra, men snälla inte räta

wbr
2013-03-06, 02:06
Favoritturen är som dalslänning brudfjällsvägen (Sveriges krokigaste väg) ToR sen vidare genom långed och vänster på väg 172, efter drygt 100 m svänger jag in höger på "gatan" och håller mot Bengtsfors sedan vidare mot lennartsfors, Årjäng och sen mot bengtsfors igen och hem.

Ljuvliga asfaltsvägar hela vägen!

2 mil norrut i säffle brukar jag köra ut mot värmlandsnäs, samma där, grymt skön väg frånsett sista kilometrarna innan cafét.

Brudfjällsvägen? Vilken är det. Tror jag åkt på den men hittar den inte på kartan nu.

Oden68
2013-03-06, 07:01
Den går till håveruds akvedukt, sök på det och utgå från den och kör mot dals långed.

Ove
2013-03-06, 08:53
Brudfjällsvägen? Vilken är det. Tror jag åkt på den men hittar den inte på kartan nu.

Mellan Håverud och Tissleskog går den. Kröker gott och följer den kuperade terrängen så det blir även lite upp och ner. Sveriges krokigaste? Tror jag inte, men fin. :cool:

Olle Å
2013-03-06, 09:10
Den går till håveruds akvedukt, sök på det och utgå från den och kör mot dals långed.

Om du kommer söderifrån så kör den vägen tills du kommer ut på Dals Långedsvägen och ta till höger mot Åmål. kör någon mil och kör förbi Fengersfors och mot Bengtsforsvägen norrut. När du komit ut på den vägen kör vänster mot Bengtsfors. Efter någon mil, en ca 1 km lång uppförsbacke, tag vänster mot Fengersfors igen. Sedan vägen tillbaka till Håverud. Brudfjällsvägen är så knixig att du tror att du kommit till en helt ny väg igen för det är mycket svårt att komma ihåg alla backar och böjar på den.
Helst skall du ha en hoj som tål ordentliga nerlägg och lite bättre fjädring än en sporthoj.
Brudfjällsvägen är nog den häftigaste asfaltslingan jag känner till i min omgivning.
Vill du i stället ha en flera mil lång grusväg, så kör norr om Årjäng mot Arvika och vid Södra Ström och kör mot Lenungshammar. Samma sak däe . Vänd och köe tillbaka för du kan inte komma ihåg vägen så det blir en helt nu väg. Den har använts av Svenska Rallyt tidigare.
Alternativt kan du köra söderut från Lenungshammar. Då kan du villa bort dig på allsköns grusvägar. Du hamnar då i Glaskogen och eftersom de flesta vägar saknar vägskyltning är en bra karta eller GPS nödvändig. Det är många turister som kört vilse där och blivit sittande.
Räven har ju åkt med mig på dessa vägar och vet ju vad det handlar om.
Skulle du vilja ha guidning, så hör av dig.:):):)

räven
2013-03-06, 11:04
Brudfjället är som ni skriver underbar liten väg (tyvärr för kort). Men vägen är smal krokig å backig vilket gör att det är mycket begränsad sikt. Somliga kör som dom köpt vägen, mest bilar men även mc. Haft några jobbiga möten där med vänstertrafikanter.

Figurehead
2013-03-13, 12:24
Många bra tips nu!
Gillar ni grusvägar och framförallt skog, kan jag varmt rekommendera mina "hemtrakter" . En ganska lång slinga med skogsvägar går från Torsby. Kör västerut på Östmarksvägen mot Östmark. Fortsätt sedan på Röjdåforsvägen mot Norge. Vid ett vägskäl kan man välja att åka västerut mot Norge (längre) eller norrut mot Bograngen.
Tar du mot Norge rundar du sjön Rögden och tar norrut mot Breisjöå Bru och sedan höger/öster mot Röjden/Bograngen. Sedan är det mot Torsby igen. En rundtur på 10-15 mil ensliga vägar, så en GPS är nog att föredra... Men det i mina ögon en av Sveriges härligaste områden.

räven
2013-03-13, 12:34
Många bra tips nu!
Gillar ni grusvägar och framförallt skog, kan jag varmt rekommendera mina "hemtrakter" . En ganska lång slinga med skogsvägar går från Torsby. Kör västerut på Östmarksvägen mot Östmark. Fortsätt sedan på Röjdåforsvägen mot Norge. Vid ett vägskäl kan man välja att åka västerut mot Norge (längre) eller norrut mot Bograngen.
Tar du mot Norge rundar du sjön Rögden och tar norrut mot Breisjöå Bru och sedan höger/öster mot Röjden/Bograngen. Sedan är det mot Torsby igen. En rundtur på 10-15 mil ensliga vägar, så en GPS är nog att föredra... Men det i mina ögon en av Sveriges härligaste områden.

Obs, vägskyltar å sånt trams är dom inte så noga med

Ankan1
2013-03-13, 22:29
Ja varför inte ... Osby - Hästveda - Farstorp - Gammalstorp - Vankiva - Finja, i Skåne.Och då snackar vi det gamla smala hållet och inte de nya breda vägarna.

pumpe3
2013-04-09, 15:26
Kanske någon som har lite tips till en tysk, så visar Sverige från bästa sidan!?
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=877091

pentti01
2013-04-09, 16:00
Beror vart du ska/hur långt hemmifrån. Åker du till Dalarna kan jag rekomendera att köra längs Dalälven. Kör ; Hedemora- Husby- St.skedvi-Torsång-Borlänge. I Torsång finns ett trevligt cafe´
(mitt absoluta favorit).

Susie
2013-04-09, 22:45
-Så, alla inlägg hitintills jag tycker verkar intressanta, sparat elektroniskt och ska bara inprickas på min beställda Ducatikarta...
Jättebra tråd där Figurehead!

Mitt lilla tips, Sättra vägen- Rialavägen i södra Roslagen (norr om Åkersberga) den blir man glad av, mkt roligare än Bogesundvägen..

Lottaje
2013-04-09, 22:51
Tipsar om denna sida/app igen.
Lägg ut!

http://www.bestbikingroads.com/motorcycle-roads/motorbike-rides-in-sweden-/sweden-__2546.html

Susie
2013-04-09, 22:56
Japp den är kul att följa!

janlef
2013-04-10, 18:54
Tipsar om denna sida/app igen.
Lägg ut!

http://www.bestbikingroads.com/motorcycle-roads/motorbike-rides-in-sweden-/sweden-__2546.html

Kul sida! Hoppas det fylls på med fler tips.

TobiasOlofsson
2013-04-15, 09:50
Jag och en kompis håller i nuläget på att utveckla android-appen "Utmärkta Vägar" som är en förbättrad version av bestbikingroads, som dessutom riktar sig mot svenska vägar och användare.

Utmärkta Vägar kommer bli en community-liknande app där användarna själva lägger till sträckor som de vill att andra ska kunna ta del utav. För varje sträcka kan man ange en beskrivning samt attribut såsom underlag, miljö, rak/kurvig-vägtyp osv. Sträckor kan även betygsättas, favoriseras och kommenteras.

För att enkelt hitta bra sträckor kan man söka/hämta/filtrera enligt följande:
- Hämta sträckor inom län/orter
- Hämta sträckor inom angiven radie för nuvarande eller vald position.
- Sortera på högst betyg.
- Enbart visa sträckor med vissa attribut, exempelvis underlag.

Om allt går enligt planerna kommer appen släppas inom 1-3 månader. Om någon är sugen på att prova appen kan ni PMa mig, vi har en beta-version som vi utvärderar just nu.

Figurehead
2013-04-15, 16:57
Jag och en kompis håller i nuläget på att utveckla android-appen "Utmärkta Vägar" som är en förbättrad version av bestbikingroads, som dessutom riktar sig mot svenska vägar och användare.

Utmärkta Vägar kommer bli en community-liknande app där användarna själva lägger till sträckor som de vill att andra ska kunna ta del utav. För varje sträcka kan man ange en beskrivning samt attribut såsom underlag, miljö, rak/kurvig-vägtyp osv. Sträckor kan även betygsättas, favoriseras och kommenteras.

För att enkelt hitta bra sträckor kan man söka/hämta/filtrera enligt följande:
- Hämta sträckor inom län/orter
- Hämta sträckor inom angiven radie för nuvarande eller vald position.
- Sortera på högst betyg.
- Enbart visa sträckor med vissa attribut, exempelvis underlag.

Om allt går enligt planerna kommer appen släppas inom 1-3 månader. Om någon är sugen på att prova appen kan ni PMa mig, vi har en beta-version som vi utvärderar just nu.

Det där låter ju suveränt! Hoppas allt går "vägen"(hehe) för er med lanseringen, och att folk är intresserade! Kommer det vara nån medlemskostnad för att vara med, eller blir det en engångssumma för appen bara?

TobiasOlofsson
2013-04-15, 17:57
Det där låter ju suveränt! Hoppas allt går "vägen"(hehe) för er med lanseringen, och att folk är intresserade! Kommer det vara nån medlemskostnad för att vara med, eller blir det en engångssumma för appen bara?
Kul att höra!

Just nu är planen att den blir helt gratis, både för nedladdning och användning.

Ullstrm
2013-04-26, 21:43
Appen "Utmärkta Vägar" är nu lanserad!

Appen går att finna på Google Play Store under namnet "Utmärkta Vägar". Den släpptes idag (26/4) och det ligger därför endast ett fåtal sträckor inne. Därför behöver vi ER hjälp! Ladda ner appen och lägg till just dina favoritsträckor!

Länkar för nedladdning:
Gratisversion med lite reklam:
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.kau.utmarktavagar

12kr-version utan reklam:
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.kau.utmarktavagarpro


Vi kommer under nästa vecka själva försöka fylla på med ett antal bra sträckor hämtade från olika kartor.

Om ni har några önskemål på designmässiga konstigheter som ni tycker borde fixas, eller om det är någon annan fundering så tveka inte en sekund att skriva det här eller maila (jonas.ullstrom@gmail.com). I detta tidiga skede av den släppta appen så finns det förmodligen mycket designmässigt som vi själva är blinda för då vi utvecklat den.

Så skriv gärna konkreta förslag här! Sannolikheten att de kommer hamna i appen inom kort är väldigt stor! Speciellt om det bara är smågrejer.


I övrigt hoppas vi att appen kommer fungera bra och att det inom kort fylls på med utmärkta vägar ;)

Figurehead
2014-07-08, 23:07
Kom precis hem efter en resa tor. Karlstad-Linköping. Hade glömt bort både denna tråden och appen! Men jag hittade massor av fina vägar ändå! Appen är nu nedladdad och vägarna markerade. Bra jobbat! Nu slipper jag och köra på vinst och förlust i fortsättningen... =)

janlef
2014-07-21, 22:07
Favoritturen är som dalslänning brudfjällsvägen (Sveriges krokigaste väg) ToR sen vidare genom långed och vänster på väg 172, efter drygt 100 m svänger jag in höger på "gatan" och håller mot Bengtsfors sedan vidare mot lennartsfors, Årjäng och sen mot bengtsfors igen och hem.

Ljuvliga asfaltsvägar hela vägen!

2 mil norrut i säffle brukar jag köra ut mot värmlandsnäs, samma där, grymt skön väg frånsett sista kilometrarna innan cafét.

Åker från Leksand på torsdag mot Göteborg. Tänkte testa brudfjällsvägen, men vore glad över tips utöver det. Åker inte på grushoj men räds inte några mil grus om det skulle dyka upp.