handdator

Visa fullständig version : Tips första MC



Kugg
2013-03-02, 00:39
Hej där!
Jag håller på med att ta MC-körkort (A2) och har börjat haft funderingar över vad jag ska köpa för motorcykel när jag är klar, och jag tänkte om ni MC-kunniga hade lust att tipsa mig om några motorcyklar!

Det jag söker på en MC är detta

Pålitlighet. blev alldeles less på att skruva med motorer under min mopedtid, Kör på lördag, laga söndag till fredag.
Går att "glida" (rätt ordval?) omkring med. En MC du kan köra i 70 helt bekvämt och när du känner "det där" så vrider du på gasen och flyger iväg. Vet inte riktigt om jag ger en klar bild, men det ska kännas att man har mycket "kräm" att ta till vara på när man glider omkring. Högt vridmoment
En viss terrängtålighet. Inte åka runt på stigar givetvis, men att fara omkring på gamla grusvägar är något som står mig nära hjärtat, så jag undviker gärna att titta bakåt i spegeln och behöva se ett moln av skruvar och muttrar

Utseendemässigt är jag inte kräsen, jag har alltid gillat HD-looken samt gamla brittiska motorcyklar.
Det jag har tittat på mest är Yamaha Virago XV535
Jag är inte intresserad av en cross.

engström67
2013-03-02, 01:31
Hej där!
Jag håller på med att ta MC-körkort (A2) och har börjat haft funderingar över vad jag ska köpa för motorcykel när jag är klar, och jag tänkte om ni MC-kunniga hade lust att tipsa mig om några motorcyklar!

Det jag söker på en MC är detta

Pålitlighet. blev alldeles less på att skruva med motorer under min mopedtid, Kör på lördag, laga söndag till fredag.
Går att "glida" (rätt ordval?) omkring med. En MC du kan köra i 70 helt bekvämt och när du känner "det där" så vrider du på gasen och flyger iväg. Vet inte riktigt om jag ger en klar bild, men det ska kännas att man har mycket "kräm" att ta till vara på när man glider omkring. Högt vridmoment
En viss terrängtålighet. Inte åka runt på stigar givetvis, men att fara omkring på gamla grusvägar är något som står mig nära hjärtat, så jag undviker gärna att titta bakåt i spegeln och behöva se ett moln av skruvar och muttrar

Utseendemässigt är jag inte kräsen, jag har alltid gillat HD-looken samt gamla brittiska motorcyklar.

Jag är inte intresserad av en cross.

Ja ska du ha en maskin med högt vrid och som det händer nått när du gasar så lär du upp över 1000cc till att börja med.Möjligtvis tiger 800 eller bmw 800,dom går riktigt bra.Annars har du ju Honda varadero som har bra krut och är billiga:)Funkar bra på grusväg och hänger lätt av många sporthojar när det svänger om man vill det:)

RobbeS
2013-03-02, 02:19
Oj, du lär få lika många svar som det finns mc modeller. Mitt tips är som Engströms med tillägget Transalp. Sen är det ju en definitionsfråga vad "flyger iväg" innebär. En bra instegsmodell är alltid allroundmaskinerna som funkar både på asfalt och lite bättre grusvägar. Att köra grus med sporttouring som jag har är inget vidare och custom som Virago ska nog också hålla sig på asfalt. Med det inte sagt att det inte går, för allt går om viljan finns, men räkna med lite obekväm körning och risk att hasa av vägen.
Om mitt syfte var att utforska gamla grusvägar och kunna glida omkring i 70 och ändå flyga iväg när rullen vrids om så skulle jag välja nya BMW 1200 GS. Mest för att den är snygg dock:D

Kugg
2013-03-02, 02:35
Ja ska du ha en maskin med högt vrid och som det händer nått när du gasar så lär du upp över 1000cc till att börja med.Möjligtvis tiger 800 eller bmw 800,dom går riktigt bra.Annars har du ju Honda varadero som har bra krut och är billiga:)Funkar bra på grusväg och hänger lätt av många sporthojar när det svänger om man vill det:)

Tack för tipset! Tyvärr är A2 begränsat till 35 kW dvs 46.9 hästar.

Olle Å
2013-03-02, 09:22
Hej där!
Jag håller på med att ta MC-körkort (A2) och har börjat haft funderingar över vad jag ska köpa för motorcykel när jag är klar, och jag tänkte om ni MC-kunniga hade lust att tipsa mig om några motorcyklar!

Det jag söker på en MC är detta

Pålitlighet. blev alldeles less på att skruva med motorer under min mopedtid, Kör på lördag, laga söndag till fredag.
Går att "glida" (rätt ordval?) omkring med. En MC du kan köra i 70 helt bekvämt och när du känner "det där" så vrider du på gasen och flyger iväg. Vet inte riktigt om jag ger en klar bild, men det ska kännas att man har mycket "kräm" att ta till vara på när man glider omkring. Högt vridmoment
En viss terrängtålighet. Inte åka runt på stigar givetvis, men att fara omkring på gamla grusvägar är något som står mig nära hjärtat, så jag undviker gärna att titta bakåt i spegeln och behöva se ett moln av skruvar och muttrar

Utseendemässigt är jag inte kräsen, jag har alltid gillat HD-looken samt gamla brittiska motorcyklar.
Det jag har tittat på mest är Yamaha Virago XV535
Jag är inte intresserad av en cross.

Tycker att du förutsättningslöst skall prova på en Honda Dominator. Helst på alla sorts underlag. En hoj som man inte behöver hålla på att skruva på.:):):)

lasrberglund
2013-03-02, 09:24
Tack för tipset! Tyvärr är A2 begränsat till 35 kW dvs 46.9 hästar.

Som de andra sa: Svårt att hitta en glidare som trivs på grus.

Samma sak med vridet, 35KW ger inget vrid.
Du får nog välja vilken typ av körning du vill satsa på i alla fall tills du tar A.

Jag har en yamaha xt600 som jag stortrivs med.
Stämmer ganska bra in på dina spec utom stuket.
Lätthanterlig i stan o ingen vägbom stoppar mig :p

Jåke
2013-03-02, 10:01
Hej där!
Jag håller på med att ta MC-körkort (A2) och har börjat haft funderingar över vad jag ska köpa för motorcykel när jag är klar, och jag tänkte om ni MC-kunniga hade lust att tipsa mig om några motorcyklar!

Det jag har tittat på mest är Yamaha Virago XV535
Jag är inte intresserad av en cross.
Den passar nog för glidande och passar stuket. Dock saknar den tyvärr resten. Andra har redan gett dig enda tipset: bestäm vad du vill ha, utseende eller användbarhet.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

pentti01
2013-03-02, 11:03
Oavsett hur stor hoj ( CC) du tänker köpa skulle jag vilja rekomendera dig en hoj med upprätt körställning.

Kugg
2013-03-02, 12:48
Oj, tack för alla bra tips!
Har lite att fundera på nu. Det verkar som det är japanerna man ska vända sig till.
Hur är till exempel en Honda Dominator att köra längre ? Rolig att köra?
Tack åter igen! Roligt att läsa era inlägg

namn
2013-03-02, 13:17
Vad har du tänkt dig för budget?
Transalpen är en sjukt bra hoj,
Ska det vara "underhållsfritt" så är det nog en Honda du ska ha och det låter (om du nu kan släppa "glidare" )som att det är den du ska börja provköra, en xl700 med abs .... du kommer att gilla den (den måste strypas något, men det är inget problem, och en relativt låg kostnad)

Med 50 hp så kommer dom "snabba" hojarna falla bort, och du får inte strypa hur mycket som helst, (max 70kw org, effekt 70x1,36=95,2 hp)

Honda nc700x ?
Honda Transalp xl700 v ?
...

Olle Å
2013-03-02, 14:33
Oj, tack för alla bra tips!
Har lite att fundera på nu. Det verkar som det är japanerna man ska vända sig till.
Hur är till exempel en Honda Dominator att köra längre ? Rolig att köra?
Tack åter igen! Roligt att läsa era inlägg

Som jag skrivit tidigare, så är Dominatorn en jäkligt bra hoj att kunna köra överallt med. Fin på grus och dåliga vägar, går att åka undan med på asfalten, mycket lätthanterlig. Dessutom en hoj man inte behöver skruva speciellt på, annat än vanlig service.
Dessutom slipper man att betala för en ombesiktning om man stryper en starkare hoj.:):)

eljem
2013-03-02, 16:14
jag brukar råda folk som tar kort att köpa en billig hoj i början på *hoj karriären* ! det går nästan allltid att sälja vidare sen.
lycka till

Bighoj
2013-03-03, 10:18
Jag skulle funderat på till vad jag ska ha hojen till d v s mestadels och sedan valt en hoj som passar till detta.Kör du 80% landsväg/20% grus är det kanske dumt att köpa en hoj som är mer anpassad till grus.Har du tänkt dig att mc semestra ska du kanske titta på packmöjligheter lite mer samt komfort.
Som någon var inne på så tror jag också att det kan vara en fördel att välja en hoj med lite mer upprätt körställning då jag personligen tror man sparar rygg och armar med en sådan körställning.(Nu säger kanske många att om man belastar rygg och armar så har man fel teknik då man kör)Personligen är en upprätt körställning bäst för mig då jag kör 90 % landsväg/motorväg.
Vill du skruva så lite som möjligt tror jag att märke av Japanskt är att föredra.Honda är ju faktiskt kända för sin pålitlighet,som en gammal Volvo 740.

Reese
2013-03-04, 01:50
Jag har en Suzuki V-Strom DL 1000 som första tunghojj. Tog exakt 21år från dagen då jag fick tungkortet tills jag köpte den. Funkar bra och är pålitlig. Den har en lillebrorsa på 650 kubik om jag inte mins fel. Som säljer som f-n i övriga Europa. Vi i Sverige gillar ju lite mer muskler. Men den fick bra kritik i mcfolket för ett par nummer sedan.

Pronby
2013-03-04, 15:03
Min första hoj införskaffades för snart ett år sedan och valet föll på en Kawasaki KL650 Tengai bland annat för att den var billig men också för att den var smidig att övningsköra på. Har vart nöjd som tusan med den, skön att köra asfalt med men funkar kalas på grusväg och har till och med kört lite på en bana i en grusgrop jag hittade i höstas.

Den har faktiskt gott vrid men blir inte riktigt klok på effekten, överallt på internet står det att den är 36 kW men hos Transportstyrelsen står den som 30 kW. Dock är jag sugen på att testa nån annan typ av hoj nu så ska sälja den, om det är av intresse TS, så skicka ett pm. Är det inte av intresse så kan jag ändå starkt rekommendera den typen av hoj.

Molgan
2013-03-04, 15:33
Du gillar engelskt, så varför inte en Scrambler? Nina här på forumet har ju en och hon kan nog övertala dig. =)

http://www.ralepi.com/wp-content/uploads/2011/02/Triumph-Scrambler-2011-Picture-06.jpg

janlef
2013-03-04, 20:01
Oj, tack för alla bra tips!
Har lite att fundera på nu. Det verkar som det är japanerna man ska vända sig till.
Hur är till exempel en Honda Dominator att köra längre ? Rolig att köra?
Tack åter igen! Roligt att läsa era inlägg

Hade en dominanter som första hoj. Rolig att köra var den, och gick stadigt på grusvägen. Ingen hoj att skjutsa på dock då det är trångt om utrymme på sadeln. Vill du åka bekvämt skall du nog välja en med fler än en cylinder. Transalpen är nog ett bättre val i så fall. Ja nu är ju Honda dominator ett budgetalternativ till flera andra betydligt modernare äventyrare, med mycket kul per krona, men inget jag personligen skulle skaffa igen.

TheCrow
2013-03-12, 20:31
Om du kollat in Virago så skulle jag passa på och kolla in Dragstar också eller varför inte Honda Shadow 600. Customhojar båda två. Viragon är väl förvisso billigare i regel eftersom den verkar vara sjukt vanlig.

Sen när det gäller vad som behövs för att kräma på så är jag lite skeptisk till hojfolk som tycker att det krävs mer 1000cc. Jag har nyligen köpt en Intruder M800 och när jag räknade på den så vart det lika, i princip, många kg/hp som min Saab Aero och då tycker jag nog att det räcker rätt långt. Men jag antar att preferenserna är olika.

/Freddo

Jourtjänst
2013-03-12, 22:24
BMW 800 modellerna går att strypa såvitt jag vet. Annars är ju enstånkan 650GS riktigt trevlig och går att köra rakt av på begränsad behörighet (åtminstone hade vi en sådan på körskolan när jag tog kortet förra året - den användes för uppkörning för begränsad effekt). Jag körde den en del och tycker att den funkade bra på både asfalt och grus. Och med mina lite opretentiösa behov så tycker jag att det var tillräckligt med kräm i den också. Sedan föll valet iofs på BMW F800 ST (ej strypt) när hoj skulle inköpas förra sommaren.

Ove
2013-03-12, 23:41
:cool: Ett litet tips från en som är lat: Köp en hoj som passar in ostrypt i din körkortsbehörighet.
Inget krångel, hojen har en motor som passar( ingen j - a moppemotor i racechassie), du kan köpa billigt för "alla" vill ha minst +1000 cc. När du tagit nästa kort har du ett val, sälja eller behålla och ha den som andrahoj.

Olle Å
2013-03-13, 09:23
:cool: Ett litet tips från en som är lat: Köp en hoj som passar in ostrypt i din körkortsbehörighet.
Inget krångel, hojen har en motor som passar( ingen j - a moppemotor i racechassie), du kan köpa billigt för "alla" vill ha minst +1000 cc. När du tagit nästa kort har du ett val, sälja eller behålla och ha den som andrahoj.

En annan synpunkt på det hela är ju att bortse från vissa hojar och koncentrera sig på att lära sig att KÖRA hoj. Då menar jag att man skall skaffa sig en mycket lättmanövrerad hoj som inte kostar så mycket, som om man vurpar inte heller kostar så mycket att reparera. Både Yamaha och Honda har billiga hojar på 600-650 cc, som tål tuffa tag om det behövs. Det är alltför många som köper ett slagskepp och sedan inte kan klara sig något vidare i plötsliga situationer som exvis sand på vägen eller då man kanske måste lägga ner hojen ordentligt eller lära sig att inte bara använda bakbromsen.
SMC ordnar ju KNIX-kurser för alla. Dessa kurser är ju lämpliga för alla, som vill ha lite mera rutin.
Lycka till och ta det första året som ett läroår.:):):)
DET BEHÖVS INGEN HJÄRNA FÖR ATT KÖRA FORT, MEN FÖR ATT KÖRA SÄKERT

Molgan
2013-03-13, 15:05
En annan synpunkt på det hela är ju att bortse från vissa hojar och koncentrera sig på att lära sig att KÖRA hoj. Då menar jag att man skall skaffa sig en mycket lättmanövrerad hoj som inte kostar så mycket, som om man vurpar inte heller kostar så mycket att reparera. Både Yamaha och Honda har billiga hojar på 600-650 cc, som tål tuffa tag om det behövs. Det är alltför många som köper ett slagskepp och sedan inte kan klara sig något vidare i plötsliga situationer som exvis sand på vägen eller då man kanske måste lägga ner hojen ordentligt eller lära sig att inte bara använda bakbromsen.
SMC ordnar ju KNIX-kurser för alla. Dessa kurser är ju lämpliga för alla, som vill ha lite mera rutin.
Lycka till och ta det första året som ett läroår.:):):)
DET BEHÖVS INGEN HJÄRNA FÖR ATT KÖRA FORT, MEN FÖR ATT KÖRA SÄKERT

Håller med i allt du säger, men vill tillägga en sak: man måste få ha roligt också. Köper man en hoj som man tycker är ful, tråkig eller helt enkelt inte motsvarar det man ser framför sig när man drömmer om hojlivet kan glöden svalna och hojen blir ståendes. Köra hoj är inte ett jobb som ska göras, det är ett njutningsmedel i första hand. ;)

Jan-Olov
2013-03-13, 17:37
Jag tycker så här. Utseendet är inte viktigt men känslan är väldigt viktig likaså att den är rolig att köra. Jag tycker att customhojarna är snygga men dom har inte det andra därför kör jag min Varadero.

engström67
2013-03-13, 19:25
Håller med ovanstående förutom det angående utseendet,det är ju hur viktigt som helst,för mig i allafall.Och som tur är så finns det ju snygga hojar inom alla typer som tur är:)

Ankan1
2013-03-14, 16:27
Om inte utseendet är viktigt och kör offroad kan man ju nöja sig med kronans gamla automatiska Husqvarna hojar.Hållbara, funktionella och lagom fula.Körde omkring på en sådan för mer än trettio år sedan som bla hade vinterskidor monterade.Händer att jag fortfarande vaknar genomsvettig när den hemsöker mig i drömmarna med sitt tvåtaktsknatter.

Grusbusen
2013-03-14, 17:22
Jag köpte en Yamaha XTZ 660 (1992) i höstas som min första hoj. Har kört lite på en P-plats och den känns som en bra första hoj. Inte alltför tung och man sitter upprätt, tyvärr är den för liten för att använda vid uppkörning för A utan begränsning.

Vad jag sett på nätet ska motorn vara mer eller mindre bombsäker.

RymdBörje
2013-03-22, 00:30
jag brukar råda folk som tar kort att köpa en billig hoj i början på *hoj karriären* ! det går nästan allltid att sälja vidare sen.
lycka till

Ett stort...tycker jag också är ett mkt bra råd!
Till TS:
Lås inte upp för mycket pengar första gången...dessutom tar det resurser från budgeten för personlig utrustning...den är snudd på viktigare att den blir rätt än vilken första hojen blir.

Lycka till...

Not sent from an IThing?