handdator

Visa fullständig version : Nya r1200gs provkörd



DearHunter
2013-02-28, 22:49
Verkar som man har lagt in lite idéer från K serien. Länk:

http://www.fastbikes.se/index.php/2012-12-19-07-20-47/provkoert/6144-bmw-r1200gs-2013-provkord

pentti01
2013-03-01, 12:24
Har alltid undrat hur det känns att köra en av i den kategorin, måste prova någon gång! :)

räven
2013-03-01, 12:46
Har alltid undrat hur det känns att köra en av i den kategorin, måste prova någon gång! :)

Prova inte, det är dyrt

RobbeS
2013-03-01, 13:40
Snacka om att BMW har skapat den snyggaste "äventyrsmaskinen" i klassen...

pentti01
2013-03-01, 14:55
Prova inte, det är dyrt

:D !!!

DearHunter
2013-03-01, 18:01
Ja, man måste säga att bumsar är svårslagna.
Den som mekar själv kommer lindrigt undan. Som för nästan vilken hoj som helst!

engström67
2013-03-02, 01:23
Ja smaken är som baken:).Tycker den nya bumsen ser för jävlig ut med en nu ÄNNU större näbb,förstör hela hojen.Men dom går fint det gör dom:).Hade jag gillat den så hade jag hämtat ut en.Får nöja mig med tigern som är vassare,billigare och mer utrustning:)Tycker det är lite häftigt när en sådan maskin kostar 200000 om man ska ha samma utrustning.

Tiger of
2013-03-15, 20:24
Ja smaken är som baken:).Tycker den nya bumsen ser för jävlig ut med en nu ÄNNU större näbb,förstör hela hojen.Men dom går fint det gör dom:).Hade jag gillat den så hade jag hämtat ut en.Får nöja mig med tigern som är vassare,billigare och mer utrustning:)Tycker det är lite häftigt när en sådan maskin kostar 200000 om man ska ha samma utrustning.

Kan bara hålla med, var och provsatt BMW och tycker mer om Triumph, någon annan gör tvärtom.

Foosi
2013-03-16, 20:17
kollar precis på några mc turer som man filmat, som "Long Way Round" och flera.
Jag undrar lite varför i hela friden man måste ta i så man skiter ner sig i storlek och tyngd, även på en OFFROAD hoj ? Då syftar jag inte på att man skall jorden runt och med packning som väger 100 xtra kg, MEN hur kul är det att försöka ratta dessa jättehojar i grus egentligen ?
alltså jag undrar vad ni som åker 1200 cc etc på grus, vad är grejen egentligen ?
är det modet eller har det några som helst annat än nackdelar att ha en offroad hoj som är så tung och klumpig att du knappt orkar av asfalten ?
jag undrar om vi blir allt mer dummare av att det skall vara större och större motorer, ju bättre :)
men rätt korkat om man skall ha kul offroad ;( lägg till det en camping utrustning, för att inte tala om passagerare kanske !

räven
2013-03-16, 20:58
Finnessen är väl att ha en hoj som funkar i dom flesta situationer. En 1200 GS väger ca 200 kg tom.

engström67
2013-03-16, 23:09
kollar precis på några mc turer som man filmat, som "Long Way Round" och flera.
Jag undrar lite varför i hela friden man måste ta i så man skiter ner sig i storlek och tyngd, även på en OFFROAD hoj ? Då syftar jag inte på att man skall jorden runt och med packning som väger 100 xtra kg, MEN hur kul är det att försöka ratta dessa jättehojar i grus egentligen ?
alltså jag undrar vad ni som åker 1200 cc etc på grus, vad är grejen egentligen ?
är det modet eller har det några som helst annat än nackdelar att ha en offroad hoj som är så tung och klumpig att du knappt orkar av asfalten ?
jag undrar om vi blir allt mer dummare av att det skall vara större och större motorer, ju bättre :)
men rätt korkat om man skall ha kul offroad ;( lägg till det en camping utrustning, för att inte tala om passagerare kanske !

Knappt orkar av asfalten???är ju det som är kul,åka ifrån sporthojar på kurviga vägar och köra med grussprut i 150knyck:D:D

RobbeS
2013-03-16, 23:57
kollar precis på några mc turer som man filmat, som "Long Way Round" och flera.
Jag undrar lite varför i hela friden man måste ta i så man skiter ner sig i storlek och tyngd, även på en OFFROAD hoj ? Då syftar jag inte på att man skall jorden runt och med packning som väger 100 xtra kg, MEN hur kul är det att försöka ratta dessa jättehojar i grus egentligen ?
alltså jag undrar vad ni som åker 1200 cc etc på grus, vad är grejen egentligen ?
är det modet eller har det några som helst annat än nackdelar att ha en offroad hoj som är så tung och klumpig att du knappt orkar av asfalten ?
jag undrar om vi blir allt mer dummare av att det skall vara större och större motorer, ju bättre :)
men rätt korkat om man skall ha kul offroad ;( lägg till det en camping utrustning, för att inte tala om passagerare kanske !

Du verkar inställd på att det just är grusbiten som är det viktiga och glömmer den andra biten av långtouring, asfalt, som faktiskt är den stora delen av touring. Jag vill väl säga som så att hur kul är det att köra asfalt med en 600 cc "crosswannabiehoj" som varvar som en bålgeting. Så fokusera om och tänk på att dom som köper en 1200GS inte gör det för att ägna all tid att leka i grustag för då finns det lämpligare maskiner. En 1200 GS köper man för att kunna köra på lite sämre grusvägar där en renodlad touringhoj knappt tar sig fram och ändå ha kraften och komforten på asfalten.

Foosi
2013-03-17, 00:16
Knappt orkar av asfalten???är ju det som är kul,åka ifrån sporthojar på kurviga vägar och köra med grussprut i 150knyck:D:D

nja åka ifrån sporthojar på kurviga vägar, om du har däck till det fästet i kurvorna har du nog inte däck till grus samtidigt tror jag ;) eller så är det mesiga sporthojar du är ute och åker med :aetsch: :rolleyes:

neh, jag skall inte säga för mycket då jag undrar helt enkelt, har ju ej själv provat något större/tyngre på grus än min gamla Suzuki 380.
Men det verkar lite overkill med 1200 uppe i bergen liksom :hmmmm2:
en massa xtra tyngd när du vill vara så lätt som möjligt.
det skiljer tex 50+ kg torrvikt mellan BMW800 adventure och 1200 adventure.
jag misstänker att man inte är så smidig med en 240kg hoj plus full packning om du är ute på äventyr med en BMW1200 :) i skogen ? Det måste vara som en traktor på gokart bana :eek:

Ove
2013-03-17, 07:57
neh, jag skall inte säga för mycket då jag undrar helt enkelt, har ju ej själv provat något större/tyngre på grus än min gamla Suzuki 380.
Men det verkar lite overkill med 1200 uppe i bergen liksom :hmmmm2:
en massa xtra tyngd när du vill vara så lätt som möjligt.
det skiljer tex 50+ kg torrvikt mellan BMW800 adventure och 1200 adventure.
jag misstänker att man inte är så smidig med en 240kg hoj plus full packning om du är ute på äventyr med en BMW1200 :) i skogen ? Det måste vara som en traktor på gokart bana :eek:

Nja - håller med för egen del, men det handlar väldigt mycket om vem som håller i styret. Körde efter Räven, på GS 1200 i västvärmland när kalasasfaltsvägen plötsligt i en kurva på ett krön blev till löst grovgrus. :eek: Det skulle gått att sätta en hink potatis i fåran han åstadkom om jordmånen varit bättre. Vi som kom efter såg dammet som tur var. Han har inga problem med storleken på hojen ens på kostig och det finns nog fler som klarar av dom.

Men jag vill ha smått. :cool:

Olle Å
2013-03-17, 09:14
Vi skall nog hålla isär lättviktare på kanske upp mot ca 150 kg, som är leksaker och de som väger ca 200 och lite uppåt. jag har ju kört mycket på dåliga traktorvägar osv med Dominator och Transalp, men en av de bästa hojarna jag sett på dåliga vägar var faktiskt en BMW HP2. Det var för några år sedan och föraren var en 60+.:D:D:D
Man skall väl inte överdriva sin packning, men det verkar som om en 1200 GS släpar med det mesta om bara föraren kan.:):)

engström67
2013-03-17, 09:18
nja åka ifrån sporthojar på kurviga vägar, om du har däck till det fästet i kurvorna har du nog inte däck till grus samtidigt tror jag ;) eller så är det mesiga sporthojar du är ute och åker med :aetsch: :rolleyes:

neh, jag skall inte säga för mycket då jag undrar helt enkelt, har ju ej själv provat något större/tyngre på grus än min gamla Suzuki 380.
Men det verkar lite overkill med 1200 uppe i bergen liksom :hmmmm2:
en massa xtra tyngd när du vill vara så lätt som möjligt.
det skiljer tex 50+ kg torrvikt mellan BMW800 adventure och 1200 adventure.
jag misstänker att man inte är så smidig med en 240kg hoj plus full packning om du är ute på äventyr med en BMW1200 :) i skogen ? Det måste vara som en traktor på gokart bana :eek:

Det räcker med dom däck som sitter orginal på dom typ av hojar:D.Sporthojar är ju naturligtvis snabbare på bana,men som svenska småvägarna ser ut,kurvigt,kuperat,upp och ned,nån knöl i vägen som INTE sporthojar gillar.Och sedan har man ju mera vridmoment än i en sporthoj,alltså bra att ha när det svänger häftigt och man ska ha upp farten utan att man måste upp i 10000varv innan det händer nått.Men visst jag håller med om att det är ju inga skogsmaskiner vi pratar om.Det är en touringhoj som funkar till det mesta,på alla vägar.

räven
2013-03-17, 10:28
En sleten klyscha = Det är inte storleken som har betydelsen

Foosi
2013-03-17, 12:45
har kollat halva serien tror jag ca, (3 dvd) "long way around" och inte blev vårlängtan mindre nu ;( fast jag tänker fan inte ge mig på köra i Mongolien eller Kazakstan typ.. man är bra slut när man åker och gråter i hjälmen ;( tyckte man lite synd om grabbarna.
Men en Sverige-Norge-Finland tur är på programmet till sommaren, och därav går jag i tankarna om att byta min ena hoj, Aprilian mot en som är lite mer touringvänlig, och faktiskt kan funka på dåliga grusvägar.
samtidigt vill jag inte ha ett monster jag inte ens får upp igen om jag välter ;( det känns ju sådär att vara ute på en solotrip uppe i Norrland ute på vischan och ha en hoj så tung att man inte klarar få upp den skulle man välta. samtidigt såklart skall den gå köra någorlunda bekvämt på asfalt.
Och Nej jag tänker inte någon cross hoj wannabe grej när jag tänker grushoj, det är jag väl medveten om att är en helt annan grej. Jag vill ha en hoj som går att packa på så jag klarar mig, dvs det vanliga kittet för att klara en långtur i vildmarken. Men somsagt, en hoj jag klarar åtminstone få på rätt köl om jag välter.
får jag fråga er, får ni upp era GS1200 skulle ni välta ? även om ni finge lossa av nån väska ?
jag är inte nån vekling, men jag har legat i lera och försökt få på rätt köl betydligt lättare hojar .. hehe.

Foosi
2013-03-17, 12:51
har kollat halva serien tror jag ca, (3 dvd) "long way around" och inte blev vårlängtan mindre nu ;( fast jag tänker fan inte ge mig på köra i Mongolien eller Kazakstan typ.. man är bra slut när man åker och gråter i hjälmen ;( tyckte man lite synd om grabbarna.
Men en Sverige-Norge-Finland tur är på programmet till sommaren, och därav går jag i tankarna om att byta min ena hoj, Aprilian mot en som är lite mer touringvänlig, och faktiskt kan funka på dåliga grusvägar.
samtidigt vill jag inte ha ett monster jag inte ens får upp igen om jag välter ;( det känns ju sådär att vara ute på en solotrip uppe i Norrland ute på vischan och ha en hoj så tung att man inte klarar få upp den skulle man välta. samtidigt såklart skall den gå köra någorlunda bekvämt på asfalt.
Och Nej jag tänker inte någon cross hoj wannabe grej när jag tänker grushoj, det är jag väl medveten om att är en helt annan grej. Jag vill ha en hoj som går att packa på så jag klarar mig, dvs det vanliga kittet för att klara en långtur i vildmarken. Men somsagt, en hoj jag klarar åtminstone få på rätt köl om jag välter.
får jag fråga er, får ni upp era GS1200 skulle ni välta ? även om ni finge lossa av nån väska ?
jag är inte nån vekling, men jag har legat i lera och försökt få på rätt köl betydligt lättare hojar .. hehe.

alltså nu är det inte bara vikten jag funderar över, utan även att dessa hojar har ändå ganska hög tyngdpunkt vilket gör det såklart xtra djävligt komma upp igen. vill man ha en äventyrshoj skall man ut på äventyr ju. det är liksom poängen med det hela :cheers:
för turer på asfalt och även fina grusvägar klarar jag köra med bägge mina vanliga hojar. en fin grusväg behöver man inte en äventyrshoj till lixom :D

Olle Å
2013-03-17, 13:03
För mig som inte är någon stålman räcker det med att lägga min Transalp på vägen för att få ta i ordentligt, för att få den på rätt köl igen. Men har jag hårda sidoväskor med lite packning i, så är ju hojen tyngre, men vilar då på väskan och är mycket lättare att få upp.:D
Ett tips till dig som lyckas att lägga ner hojen. Ha ett kort spännband med dig som du kan hålla in handbromsen med eller tejp går också bra. Underlättar lyftet i många situationer.:):)
En 1200 GS borde väl vara ganska lätt att få upp eftersom den vilar på någon cylindertopp. Förhppningsvis försedd med skyddsbåge.:cool:

Foosi
2013-03-17, 13:16
ser ju lätt som en plätt ut .. hehe
http://www.youtube.com/watch?v=kSgJ8O_atIs

Foosi
2013-03-17, 13:18
ser ju lätt som en plätt ut .. hehe
http://www.youtube.com/watch?v=kSgJ8O_atIs

utan väskor etc ;)

Foosi
2013-03-17, 13:21
För mig som inte är någon stålman räcker det med att lägga min Transalp på vägen för att få ta i ordentligt, för att få den på rätt köl igen. Men har jag hårda sidoväskor med lite packning i, så är ju hojen tyngre, men vilar då på väskan och är mycket lättare att få upp.:D
Ett tips till dig som lyckas att lägga ner hojen. Ha ett kort spännband med dig som du kan hålla in handbromsen med eller tejp går också bra. Underlättar lyftet i många situationer.:):)
En 1200 GS borde väl vara ganska lätt att få upp eftersom den vilar på någon cylindertopp. Förhppningsvis försedd med skyddsbåge.:cool:

jo, det är ett bra tips :D
har några ggr haft nytta av ett sånt själv :rock:

Foosi
2013-03-17, 13:36
En sleten klyscha = Det är inte storleken som har betydelsen

men som du vet har storleken en viss betydelse ... klyscha eller ej ;)

Olle Å
2013-03-17, 14:20
ser ju lätt som en plätt ut .. hehe
http://www.youtube.com/watch?v=kSgJ8O_atIs

Som jag tidigare skrev, lätt när den ligget på sina cylindrar. ta en Honda Varadero, nytankad i samma situation, så får du ta iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.:eek::eek::eek:

engström67
2013-03-18, 18:51
Många dom där stora maskiner,inklusive min egen kan nog vara besvärlig att få upp,men upp den det får jag det vet jag.Men tänker undvika lägga den,så vårdslöst kör jag inte:)

räven
2013-03-18, 19:44
Många dom där stora maskiner,inklusive min egen kan nog vara besvärlig att få upp,men upp den det får jag det vet jag.Men tänker undvika lägga den,så vårdslöst kör jag inte:)

Jasså ?

Olle Å
2013-03-18, 20:56
Många dom där stora maskiner,inklusive min egen kan nog vara besvärlig att få upp,men upp den det får jag det vet jag.Men tänker undvika lägga den,så vårdslöst kör jag inte:)

Fel sagt. Man behöver inte vara vårdslös för att lägga en hoj.:eek::eek::eek:

RobbeS
2013-03-19, 02:00
Många dom där stora maskiner,inklusive min egen kan nog vara besvärlig att få upp,men upp den det får jag det vet jag.Men tänker undvika lägga den,så vårdslöst kör jag inte:)

Tycker väl egentligen att grundregeln borde vara att man väljer en mc man kan få upp på rätt köl vid vurpa. Speciellt om man tänker botanisera i naturen:D

räven
2013-03-19, 10:18
Stora hål i cylindrarna väger ju inte så mycket

engström67
2013-03-19, 22:40
Fel sagt. Man behöver inte vara vårdslös för att lägga en hoj.:eek::eek::eek:

Måhända det låter lite,men jag är så rädd om mina maskiner och det får inte hända:).Och nog kör jag hårt med dom och behöver inte hända nått.Hojen ramlar ju inte av sig själv så nått fel lär man ju göra isåfall.

jtr
2013-03-20, 16:22
kollar precis på några mc turer som man filmat, som "Long Way Round" och flera.
Jag undrar lite varför i hela friden man måste ta i så man skiter ner sig i storlek och tyngd, även på en OFFROAD hoj ? Då syftar jag inte på att man skall jorden runt och med packning som väger 100 xtra kg, MEN hur kul är det att försöka ratta dessa jättehojar i grus egentligen ?
alltså jag undrar vad ni som åker 1200 cc etc på grus, vad är grejen egentligen ?
är det modet eller har det några som helst annat än nackdelar att ha en offroad hoj som är så tung och klumpig att du knappt orkar av asfalten ?
jag undrar om vi blir allt mer dummare av att det skall vara större och större motorer, ju bättre :)
men rätt korkat om man skall ha kul offroad ;( lägg till det en camping utrustning, för att inte tala om passagerare kanske !

Håller med Foosi. Har bytt min gamla 1200 mot 800 cc och den är mycket roligare - speciellt i skogen
Ps: Min MC försäkring och bränsle förbrukning har nästan halverats.