handdator

Visa fullständig version : Nedvärdering mot andra "hojåkartyper"?



Olle Å
2013-02-28, 09:45
Eftersom det i många trådar spårar ur med att skribenterna kommer med mer eller mindre personliga antydningar, så kan vi väl skriva lite om det här i stället för i trådar som exvis är tekniska.
Själv gillar jag ju att åka på alla slags vägar och tycker då att en Transalp är den bästa hojen för mig. Att man dessutom är pensionär och kört olika fordon i hela livet gör ju att man fått en viss kunskap.
Vad jag ogillar när det gäller hojägandet hos många jag mött, är att de vill kategorisera ANDRA ÄGARE, SOM INTE HAR SAMMA SORTS HOJ, som att var lite sämre än de själva.:mad::mad::mad:
Att vara avundsjuk eller yvas över någonting är väl något ganska svenskt??

rakarör
2013-02-28, 10:17
Vad jag ogillar när det gäller hojägandet hos många jag mött, är att de vill kategorisera ANDRA ÄGARE, SOM INTE HAR SAMMA SORTS HOJ, som att var lite sämre än de själva.:mad::mad::mad:

+1:shakehands:
Det är väl den gamla vanliga revirpinkarmentaliteten hos folket.:rolleyes:

swedan
2013-02-28, 12:27
Jag har haft lite olika hojar, offroad, enduro, cross och några custom.
Har aldrig provat sporthoj, men jag tror inte det är något för mig.
Mina hojbekanta åker en salig blandning olika typer, sporthoj, offroad, custom, scooter (eller vad man ska kalla det) och även trehjuliga Piaggio.
Oavsett vad vi har för hojar så respekterar vi varandras preferenser när det gäller vad man tycker är bäst.
Det viktigaste är att man delar intresse i form av mc och att man gillar att köra mc.
Att man föredrar lite olika typer av vägar beroende på vad man kör för något, får man försöka kompromissa om när man ska åka någonstans.
Tycker inte att någon är sämre bara för att de inte gillar den typ av hoj som jag kör.
:)

pentti01
2013-02-28, 13:07
Jag tycker oxå att det är tråkigt när man stöter på motorcyklister som bara vill umgås med "likasinnade" motorcyklister,,
Jag tycker att en riktig KNUTTE, accepterar och är även intresserad av andras hojar !!
Mitt motto är i alla lägen; Var o en blir salig på sin fason!

engström67
2013-02-28, 14:02
Kan hålla med.Är allätare och tittar gärna på alla hojar.Med dom jag åker med finns alla slags modeller och var och en gillar väl sin modell.Finns ju hojar jag inte vill ha och som är asfula,men skulle ju aldrig säga det till ägaren,det är ju hans val och inte mitt och vi kan ju ha skitkul ändå.Tänk bara och höra ett italienskt fullblod yla eller bara att se på,eller en Ruppande Hd på tomgång,musik det.Själv får man väl ofta gliringar av andra,har du bytt hoj igen vad var det för fel på den andra:confused: aldrig varit något fel eller varit missnöjd med mina hojar men är ju kul med nytt och prova nått annat:)Sporthoj har jag aldrig haft men skulle vara kul,men problemet är ju att få med sig grejerna på ett bra eller snyggt sätt och sedan tycker jag försäkringarna är för dyra.Men vem vet kanske blir någon värsting nästa gång.Bmw 1000rr eller Panigale eller rsv4:)

Nina
2013-02-28, 14:59
Håller med, är själv en salig blandning av olika sorters förare, gillar också när underlagen och även årstiderna växlar. Man kan inte ruta in mig som en viss sorts mc-förare och jag respekterar vad andra kör omkring på. Mitt synsätt är som Pentti01's: alla är lika saliga i sin fason. För, det är ju ändå en sak gemensamt i grund och botten hos alla: hojkörningen.

Hojen ser ut hur den vill men vi delar alla samma kärlek och känsla. :)

Borken
2013-02-28, 15:19
Spelar väl ingen roll vilken hoj man har? Hojintresset borde förena oss tillräckligt!

Dock lite grinigt att köra upp med feta customs eller extrema sporthojjar, kan kanske vara idé att ta någon lätthanterligare förstahoj imellanåt (inte riktad åt något håll utan alla gör som dom själva vill, bara en tanke).

Ankan1
2013-02-28, 17:56
Precis, så länge folk har vett att köra något som påminner om en sporthoj så är allt lugnt. :D

Mymlan
2013-02-28, 18:12
Att vara avundsjuk eller yvas över någonting är väl något ganska svenskt??

Ursäkta att jag gör dig besviken, men tyvärr är det ganska finskt också :(

Cy2
2013-02-28, 18:21
Bara jag slipper köra i grupp, får var en köra vad de vill.

Själv föredrar jag det sportiga hållet, skrapa fotpinnar är skoj....

rolfmm
2013-02-28, 20:52
Håller med, är själv en allätare och tittar på alla hojar (och allt annat med hjul på). Det viktigaste är å ha det roligt och då måste man köra vad man vill. Det är ju mångfalden som gör hojägandet intressant....

RobbeS
2013-02-28, 22:57
Tycker väl att de som kör custom är extra utsatta för diverse påhopp. Speciellt om de är 50 plus och äntligen fått råd med SIN drömhoj då amorteringarna på huset är avklarade och barnen flyttat hemifrån. Förmodligen beror det på den allmänna åldersnojan vi har i detta land där "äldre" ska ägna sig åt att påta i trädgården och baka bullar åt barnbarnen innan dom dör vid 50.
Som 45 och allt närmare 50 kan jag dock säga en sak. Det blir bara bättre ju äldre man blir. Prestigen avtar med åren, livet blir enklare och inte så förbannat allvarligt och man tar inte sig själv så seriöst längre. Ett bra bevis på detta är väl att fullvuxna karlar vågar klä sig i läder och fransar och susa ut på vägarna på en HD och bjuda på skratten de framkallar hos folk. MC är ju trots allt ett lekfordon utan en egentlig samhällsnyttig funktion mer än som glädjekälla för många.

Viragomannen
2013-03-01, 00:44
Håller med, är själv en allätare och tittar på alla hojar (och allt annat med hjul på). Det viktigaste är å ha det roligt och då måste man köra vad man vill. Det är ju mångfalden som gör hojägandet intressant....




:D:D;) Mycket väl talat!

Fores
2013-03-01, 07:39
Själv gillar jag oxå alla typer av hoj, har precis tagit kortet i höstas och har några kompisar som kör HD som är mycket trevliga men undrade när jag skulle köpa en "riktig" hoj. Så du har nog rätt där med de olika "lägren" tyvärr...
Men alla är vi olika och tur är väl det :)

V Saarela
2013-03-01, 09:41
Men vadå....smågnabba om vilken hoj, typ av hoj och att allt annat är bara skit hör ju till :)

Sen att en del inte har förmågan att göra det med glimten i ögat är ju deras förlust.....

Jourtjänst
2013-03-01, 09:41
Jag har nytaget körkort sedan i augusti och kör nu en mellanklass-BMW, jag tänkte att jag ville börja med något som inte är för extremt åt något håll (konstigt nog egentligen för att gilla lagom skulle knappast kompisarna säga är mitt signum). Jag har kört den trehjuliga Piaggion i två år innan jag tog lappen, så jag har testat på scooter också. Grushoj körde jag på utbildningen och vid uppkörningen. Men jag måste säga att jag är nyfiken och gärna vill testa alla sorter.

En annan sida av detta är hur folk hälsar. Jag har märkt att här i Skåne hälsar de flesta oavsett hoj men sedan finns det en och annan som inte rör handen eller ens ett finger när jag kommer. Särskilt vanligt var detta när jag körde piaggion, då kanske det var var 20:e som hälsade. Nu är det de flesta som sagt - utom när jag kommer till Stockholm. Där hälsar nästan ingen. Undrar lite vad det beror på?

LowTech
2013-03-01, 10:02
....och har några kompisar som kör HD som är mycket trevliga men undrade när jag skulle köpa en "riktig" hoj. Så du har nog rätt där med de olika "lägren" tyvärr...
Men alla är vi olika och tur är väl det :)
Ointressant vilken hoj man kör, olika typer olika intressen..
För egen del undrar jag bara vem som tidigare ägt min Goldwing..
T o m HA-folket i v:a Sverige hälsar på mig??:confused::confused:

Allaandranamnvarupptagna
2013-03-01, 11:36
Det är bara tur att folk tycker olika, hur roligt hade det varit om alla hade kört samma hoj i samma färg ? :S
alltid kul att se på andras hojar vissa i ren avensjuka och andra i mer eller mindre skratt.. vilken hoj man väljer eller kan spela mindre roll, vitsen e att du tycker en är rolig/fräck/elak/mysig/bekväm och om andra tvunget ska påpeka något negativt kan de slänga sig i väggen, MOGNAD OCH RESPEKT GOTT FOLK

Bighoj
2013-03-01, 20:05
Lite gliringar får man tåla speciellt då man kör Gl 1800,men det bjuder jag gärna på.Jag vet ju själv att det är den optimala hojen för mig och tanten när man ska på touring.Tror dom flesta har den hoj dom gillar bäst och som passar bäst för vad dom ska använda den till.Så länge man ger gliringar med glimten i ögat är det ok,men där finns ett fåtal som på fullt allvar kommer med urdumma kommentarer.Sen är väl Vingen en hoj man antingen hatar eller gillar och då får man vara beredd på kommentarer.För min del får andra tycka att den är ful,är en buss,en soffa m.m för vi är lika nöjd med vår hoj oavsett vad andra tycker.

Ove
2013-03-01, 21:17
:) Motsatsen till enfald är mångfald och just mångfald är väl vad som finns här på Hojen. Här finns moppar, = 50 cc, till Boss Hoss. Här finns rena noviser som ställer frågor som bara sådana kan, men som förtjänar riktiga svar från dom som är mera rutinerade för att dom också ska ha lust att bli det.
Det finns putsnissar och deras absoluta motsats - lort är vackert. Alla är vi olika och det är bara bra. Att lite gliringar förekommer är bra och livar upp men det finns naturligtvis gränser även där, Grova personangrepp och mobbing är inte acceptabelt. Lev och låt leva och ha så kul det går. :cool:

Molgan
2013-03-02, 00:56
Lite gliringar får man tåla
Absolut. Man ska undvika att vara otrevlig förståss, men även att vara allt för lättkränkt. Får dagligen höra från mina enduroorienterade vänner att min hoj är ett odugligt bojsänke, och de sportiga typerna anser att stånkan på sin höjd kan fungera som ett hjälpmedel vid akuta prostatabesvär. Jag är dock trygg i min hojidentitet och kan lojt skrocka bort deras obildade vanföreställningar. =)

engström67
2013-03-02, 01:38
Mitt tycke i det hela är ju att alla Motorcyklar är ju kul på sitt sätt och som ovan nämde så är ju Gl 1800 en överlägsen touringmaskin.Och hälsar,det gör jag när jag kan eller har lust ,men inte på vespor:)inget fel på dom och kan vara roliga att köra,men ingen motorcykel i mina ögon.

RobbeS
2013-03-02, 02:03
I det verkliga livet så är det nog inga större problem, där är det oftast med glimten i ögat man häcklar en annans val av mc. På forum däremot så blir det lätt allvar. Att hälsa är säkert bra och trevligt men jag tillhör kategorin som hälsar då jag känner för det. För den sakens skull behöver man inte vara dryg eller otrevlig eller ha aversioner mot andras val av mc. Förstår egentligen inte kravet på detta ständiga viftande så fort man möter en mc. Bättre då att gå fram och snacka med andra mc åkare då man tar en rast.

Olle Å
2013-03-02, 09:44
Ack ja!!!!
Så mycket kommentarer man kan få höra...
Är 50+ tant , kör en ´´kromad gyn-stol´´( enligt vissa)
kan inte köra sporthojar ,för gud gav mig fel kropp :eek:
skulle blivit en riktig amazonkvinna, istället blev jag en liiiten tant med taxben...:)
som har problem att nå ner på dom flesta hojar...

Något som kan roa mig är att folk kan stå och stirra t.ex. när man varit
och handlat, eller när man kör från jobbet,
tycker mest det är komiskt,

Håller med den som skrev att man bryr sig mindre med åren,
Dagen kommer för oss alla då vår stund på jorden tar slut,
under tiden tänker jag ha så roligt som möjligt.

Tycker för övrigt att det är kul med alla typer av hojar,

Kram på er alla
Man skall inte lita på vad man ser. För många år sedan såg jag en äldre dam utanför ett varuhus i Rotebro, som bärande på ett par kassar klev in i en gammal Amazon. Startade bilen som skramlade och lät illa. Kom ut på vägen och lämnade några fina kolmaskar på asfalten med sin tydligen vråltrimmade bil.:eek::eek:
Man får inte underskatta äldre damers framfart. En dam körde på en KNIXkurs med en Honda Goldwing. Hon körde gladligen ifrån storpratande gubbar på glidare. Själv var hon ganska försynt.:):):)

Nina
2013-03-02, 09:59
Man skall inte lita på vad man ser. För många år sedan såg jag en äldre dam utanför ett varuhus i Rotebro, som bärande på ett par kassar klev in i en gammal Amazon. Startade bilen som skramlade och lät illa. Kom ut på vägen och lämnade några fina kolmaskar på asfalten med sin tydligen vråltrimmade bil.:eek::eek:
Man får inte underskatta äldre damers framfart. En dam körde på en KNIXkurs med en Honda Goldwing. Hon körde gladligen ifrån storpratande gubbar på glidare. Själv var hon ganska försynt.:):):)

Ha ha ha, me like! Rätta takter det där, ungefär så jag skulle göra också. ;)

rolfmm
2013-03-03, 01:57
Kawasaki Norge drivs av en liten tjej som ofta får frågan "Är din pappa inne?"..........

LinusE
2013-03-03, 11:08
Villken jävla moraltråd...

Klart där är läger och ska så vara bara för att de står mc på pappret är de inte lika med att alla hoj åkare tycker de e bra ?
Bara för att jag har bilkort o kört racing o älska snabba o racinginspererande bilar så behöver jag inte gilla
Gammalt järnskrot från us lika dant med hojar.

Jag personligen älska hojar man kan köra aktivt men kan dock förstå folk som kör glidadar men vill absolut inte ha en själv
För det och såklart ska de då bli lite "tugg" om det, det är ju halva scharmen med hojåkandet...

Mc-Bosse
2013-03-03, 16:51
De med tunga scootrar då? T ex Suzuki Burgman, är de också välkomna eller går gränsen för vad en mc är innan moderna och bekväma cvtdrivna hojar? :)

räven
2013-03-03, 18:13
De med tunga scootrar då? T ex Suzuki Burgman, är de också välkomna eller går gränsen för vad en mc är innan moderna och bekväma cvtdrivna hojar? :)

Jag tycker dagens skotrar ser ok ut. Lite större hjul å mera motor. När det gäller trehjuliga skapelser som körs på bilkörkort blir jag fundersam

Mc-Bosse
2013-03-03, 19:24
Jag personligen skiter i vilket för jag är en ensamseglare när det gäller mc. Köra i grupp är inte alls min melodi. Om ekonomin tillåter det så funderar jag på en stor scooter till våren/sommaren för de är ju så bekväma!

räven
2013-03-03, 19:36
Kul att köra med vänner. Dom ska gilla samma vägar som jag, inte köra ifrån mig, köra lagom fort så jag inte blir uttråkad. HaHa roligt va ? Bjuder dom på kaffe å kanelbulle är det ett +

Jourtjänst
2013-03-04, 00:52
Kul att köra med vänner. Dom ska gilla samma vägar som jag, inte köra ifrån mig, köra lagom fort så jag inte blir uttråkad. HaHa roligt va ? Bjuder dom på kaffe å kanelbulle är det ett +

Kör vi tillsammans nån gång ska du få en gräddbulle till kaffet också :beer:

räven
2013-03-04, 10:38
Kör vi tillsammans nån gång ska du få en gräddbulle till kaffet också :beer:

Låter bra, vi kanske sess som fågelskådare 6-4

Olle Å
2013-03-04, 14:40
Jag gillar inte heller att köra i grupp, tycker man missar mycket av känslan då... En snygg tjej (http://www.sexgoteborg.com/) som jag dejtade förra året ville alltid att vi skulle åka i grupp, jag hatade det.

En del gillar ju gruppis:cool::cool:

pentti01
2013-03-04, 15:16
Jag gillar inte heller att köra i grupp, tycker man missar mycket av känslan då... En snygg tjej (http://www.sexgoteborg.com/) som jag dejtade förra året ville alltid att vi skulle åka i grupp, jag hatade det.

Jag är för både och! Kör mestadels själv men ibland är det skoj att köra i grupp oxå.
Brukar åka med 2 olika "en dag i veckan " -gäng, det är skoj för man vet aldrig vart man hamnar!
Gillar även själv att lägga upp en tur för intresserade.

Molgan
2013-03-04, 15:25
...
Du borde redigera ditt inlägg, en url har smygit sig in där som jag gissar att du inte lagt dit själv.. ?

Nina
2013-03-04, 16:13
Jag gillar inte heller att köra i grupp, tycker man missar mycket av känslan då... En snygg tjej (http://www.sexgoteborg.com/) som jag dejtade förra året ville alltid att vi skulle åka i grupp, jag hatade det.


Du borde redigera ditt inlägg, en url har smygit sig in där som jag gissar att du inte lagt dit själv.. ?

Jag gissar på detsamma, är nog lätt hänt att folk råkar få med saker de inte ska ha med till andra. Själv fick jag en beställning på sexleksaker från en kassör i en förening tillsammans med medlemskortet. Det hade bara råkat slinka med ner i kuvertet av misstag. Så jag antar att den där länkade länken inte är rätt?

räven
2013-03-04, 17:36
30 mil till Göteborg