handdator

Visa fullständig version : Jäkligt go'



Nina
2013-02-26, 15:33
Nu har jag ägt Mazdan under drygt 1,5 veckas tid och jag tycker mer och mer om den. Den var i och för sig mycket bra vid provkörningen men nu har jag bekantat mig mer med bilen och jag gillar den mer och mer. Måste säga: de har lyckats väldigt bra med modellen, Mazda. :)

Den slog VW Passat kombi i ett test, imponerande. Så även i ett SUV-test slog Mazda CX5 Volvo XC60 (!). Billigaste suven i testet och slog ut Volvo, då har man jobbat bra tycker jag.

Jag tog med dragkrok för bilen ska dra husvagnen och alla ska få plats samt att bilen skulle vara billig i skatt & försäkring (den är t o m billigare än hundkojan!) och den ska ha goda lastmöjligheter. Jag tycker den fyllde upp alla krav jag ställde och nu har jag kört med den under drygt 1,5 veckas tid. Den här bilen kommer bli gammal i vårt hushåll, det är en sak som är klart.

Eftersom jag inte längre får låna skåpbilen från företaget så kan jag nu koppla på ett släp och ta Husqvarnan upp till Älvdalen. Skåpbilen har varit tråkigt att jag inte fått låna. Inte för att jag skulle ha kört åt helsike med skåpet eller struntat i att tanka den etc, nej tvärtom. De fick den tillbaka med full tank och det var inte ens full tank när jag tog den. Men jag är så, visar tacksamhet för att jag fått låna ett fordon genom att tanka i mer än jag egentligen behöver. :-)

Snart är det dags för hojturer igen, Husqvarnan har stått i garaget hela vintern. Märkligt, jag som verkligen GILLAR att köra hoj i snö har denna vinter låtit hojen stå i garaget (!). Har mer känts som att jag hinner nog, ingen brådska med det där, det kommer fler vintrar så varför stressa...

Hej hopp, snart är våren här. =)

pentti01
2013-02-27, 07:28
Kul att du trivs med nya bilen ! I och med att vi köpte en till hund så blev behovet av att byta ut "familje-bilen" ( min är en 2-sitsig pickis), mot en med större bagageutrymme. Valet föll på en Passat kombi. Första gången jag kör en mordern VW och måste säga att jag blev positivt överraskad av kvalite´n! Nu hoppas jag bara att motorn; 1,8L Turbo ska räcka till för att dra vår lilla husvagn,,?
Till sist; jag hoppas oxå på att våren snart är här :)

Nina
2013-02-27, 10:02
Gubben har en VW CC, han kikade på Passat Alltrack men den fick inte dra husvagnen som väger 1380. Så han fick ta en CC. Den förra CC:n kunde man inte sitta i mitten, den var reggad för tre passagerare, han tyckte han behövde fack för dricka etc bak så mittenplatsen försvann och där var en lucka för behållare för dricka och annat. Ingen använde den… Så den här CC:n fick sittplats i mitten bak och det var just det som blev sågad av testet mellan Mazda 6 och Passat kombi, den som sitter i mitten bak sitter bättre i en Mazda 6 än i en Passat kombi. I det stora hela slog Mazda 6 Passat kombi vilket förvånade mig.

Hur mycket betalar du i skatt för din Passat? Jag betalar 800 kr per år på min Mazda, ca 2900 kr i försäkring inkl hyrbil per helår. :)