handdator

Visa fullständig version : Bromsskivor



Smoegen
2013-02-22, 11:40
Hej, trodde fram tills jag läste senaste MC-nytt att jag skulle behöva byta skivorna fram på min Triumph... men fick syn på en liten notis om RG-Brakes i Mariestad..

Firman har tagit fram ett verktyg som gör det möjligt att både serva å renovera flytande skivor till en rimlig kostnad, skall plocka av mina skivor i helgen å få iväg dom till firman, vore ju suveränt om mina skivor blev som nya för en bråkdel av vad jag skulle få betala för nya, billigaste skivorna jag hittat var i England.. 3000 pund , men min polare misstänkte det var kinakopior å det hade ju inte känts så kul att skruva dit något som man inte är helt säker på kvaliteten på...

Jag lägger mer info här när jag fått tillbaks mina skivor..

Ha det gott alla,, å snart är det vår!!

visst ja, kanske ska dela med mej med firmans webadress...

www.rgbrakes.se

engström67
2013-02-22, 16:02
Hej, trodde fram tills jag läste senaste MC-nytt att jag skulle behöva byta skivorna fram på min Triumph... men fick syn på en liten notis om RG-Brakes i Mariestad..

Firman har tagit fram ett verktyg som gör det möjligt att både serva å renovera flytande skivor till en rimlig kostnad, skall plocka av mina skivor i helgen å få iväg dom till firman, vore ju suveränt om mina skivor blev som nya för en bråkdel av vad jag skulle få betala för nya, billigaste skivorna jag hittat var i England.. 3000 pund , men min polare misstänkte det var kinakopior å det hade ju inte känts så kul att skruva dit något som man inte är helt säker på kvaliteten på...

Jag lägger mer info här när jag fått tillbaks mina skivor..

Ha det gott alla,, å snart är det vår!!

visst ja, kanske ska dela med mej med firmans webadress...

www.rgbrakes.se

3000pund :eek::eek:kan ju aldrig stämma

räven
2013-02-22, 17:33
30000 svenska kronor ?

Tjita1
2013-02-22, 23:23
3000 pund eller 3000 kronor?
3000 pund ~ 30000 kronor kan inte vara möjligt? Vad är det för material i dom? Ren platina?

klaus
2013-02-23, 01:16
jag köpte mina customiserade bromsskivor också från England, dom gick på 850£ för 3st, alltså mindre än 3000sek styck
Gäller att ha koll på nollor och valutor :)

V Saarela
2013-02-23, 05:09
Problemet när en skiva slår sig, är att dom är dyra dom orginaldel. Brukar ligga på en cirka 3-4000/styck. Sen tillkommer också mätning för att ta reda på vilken av skivorna det är fel på.

Då är det enklare och vanligast att köpa 2 nya "piratskivor" istället. Finns massor av helt okej skivor av olika fabrikat för cirka 300 pund för 2 st.

Återkom gärna och berätta hur det gick. Nya pads är ett måste också.(såg att dom också slipar in dom gamla)

Smoegen
2013-02-28, 14:57
ja jäklar, vart fel på lite nollor... å inte kom jag iväg till Hans på RG heller.. råkade ut för en misshandel på fredagskvällen så ligger jag med sviterna efter en allvarlig hjärnskakning...

Men så snart jag är kry igen skall jag låta RGBrakes titta på mina skivor, vore ju kul om han fixar originalskivorna nu när dom ändå inte rullat så många mil ännu...

pentti01
2013-02-28, 15:31
ja jäklar, vart fel på lite nollor... å inte kom jag iväg till Hans på RG heller.. råkade ut för en misshandel på fredagskvällen så ligger jag med sviterna efter en allvarlig hjärnskakning...

Men så snart jag är kry igen skall jag låta RGBrakes titta på mina skivor, vore ju kul om han fixar originalskivorna nu när dom ändå inte rullat så många mil ännu...

Nä? fy så tråkigt!! :( Hoppas att du repar dig snart !
Nyfiken fråga; vad är det för fel på bromsskivorna, sneda?
Har alltid undrat hur det går till, jag har aldrig råkat ut för det personligen men köpte min nuvarande hoj med sneda skivor. Tur att det är en "gammal Härk" som det finns beg. att köpa till ,,,, (överkurs med nytt till denna) :cool:

Olle Å
2013-02-28, 22:23
Nä? fy så tråkigt!! :( Hoppas att du repar dig snart !
Nyfiken fråga; vad är det för fel på bromsskivorna, sneda?
Har alltid undrat hur det går till, jag har aldrig råkat ut för det personligen men köpte min nuvarande hoj med sneda skivor. Tur att det är en "gammal Härk" som det finns beg. att köpa till ,,,, (överkurs med nytt till denna) :cool:

En bromsskiva kan antingen slå sig och bli lite av en pannkaka till formen eller kan bli lite skålformad. Behöver inte ta lång tid alls. Dessa fenomen kan uppstå när bromsklossarna blivit närapå slut och kolvarna har svårt att släppa trycket helt. Kan ocxå bero på att kolvpackningen har gått sönder och hindrar att kolven går tillbaka helt. i dessa fall ligger lite bromstryck kvar och orsakar då varmgång i skivan eftersom den aldrig hinner svalna.
I mitt fall orsakade en trasig packning som smulat sig, en vurpa på en asfaltväg med sk. svarthalka. Helt plötsligt så stannade framhjulet. Jag och hojen gled nog närmare 100 m på isen.

V Saarela
2013-03-01, 09:44
En bromsskiva kan antingen slå sig och bli lite av en pannkaka till formen eller kan bli lite skålformad. Behöver inte ta lång tid alls. Dessa fenomen kan uppstå när bromsklossarna blivit närapå slut och kolvarna har svårt att släppa trycket helt. Kan ocxå bero på att kolvpackningen har gått sönder och hindrar att kolven går tillbaka helt. i dessa fall ligger lite bromstryck kvar och orsakar då varmgång i skivan eftersom den aldrig hinner svalna.
I mitt fall orsakade en trasig packning som smulat sig, en vurpa på en asfaltväg med sk. svarthalka. Helt plötsligt så stannade framhjulet. Jag och hojen gled nog närmare 100 m på isen.


....och sen finns det däckomläggare som inte förstår vad dom sysslar med. Använder skivan som stöd för däckjärnet.

pinnen
2013-03-01, 12:14
Och sen klassikern, glömma skivbromslåset ;)
Är nog en av dom vanligaste orsakerna till slagen skiva

pentti01
2013-03-01, 12:23
....och sen finns det däckomläggare som inte förstår vad dom sysslar med. Använder skivan som stöd för däckjärnet.

Oj oj oj,, bäst att närvara vid däckomläggning. Jag har hittils anlitat en Mc verkstad för däckomläggning. Kan vara bra att känna till om man anlitar någon annan dock!
Tack för tipset :shakehands:

Smoegen
2013-03-11, 16:51
Hej på er, var faktiskt iväg till RG-Brakes igår och fick fixat mina skivor, en var lite skev, med största sannolikhet beroende på kärvande nitar... och givetvis så glömde jag ju att ta med beläggen.. men å andra sidan är plåtbiten på Nissin original i vanligt bonnjärn, har nu beställt nya som sitter på kopparplatta, glider betydligt bättre i oken...

Hoppas på att vårvädret håller i sig, då blir det snart en provtur, skall bli kul med en hoj som bromsar lika bra som den axar... =)

Olle Å
2013-03-11, 17:11
Och sen klassikern, glömma skivbromslåset ;)
Är nog en av dom vanligaste orsakerna till slagen skiva

Tror nog inte att en skiva kan böjas av kvarglömt lås. Den borde nog spricka och gå sönder i stället eftersom skivan är väldigt hård. Någon metallurg kanske kan rätta mig om jag har fel:confused::confused::confused:

Ove
2013-03-11, 18:16
En fråga: På något bilmärke var det vanligt att bromsskivorna skevade sig. Efter en del letande fann man orsaken i att efter att bromsat skivorna varma satt man kvar med foten på bromsen så att dom kallnade ojämnt pga att beläggen låg pressade mot och behöll värmen längre på en del av dom.
Kan samma sak hända på MC?

Olle Å
2013-03-11, 18:39
En fråga: På något bilmärke var det vanligt att bromsskivorna skevade sig. Efter en del letande fann man orsaken i att efter att bromsat skivorna varma satt man kvar med foten på bromsen så att dom kallnade ojämnt pga att beläggen låg pressade mot och behöll värmen längre på en del av dom.
Kan samma sak hända på MC?

Ja, det har hänt mig då en packning till frambromsen på min gamla Dominator pajat och smulat sig varvid kolven inte gick tillbaka helt utan pressade backarna lite mot skivan. Resultatet blev att skivan blev skev och lite skålformad av den värme som bildades. :mad::mad:

swedan
2013-03-11, 19:41
Tror nog inte att en skiva kan böjas av kvarglömt lås. Den borde nog spricka och gå sönder i stället eftersom skivan är väldigt hård. Någon metallurg kanske kan rätta mig om jag har fel:confused::confused::confused:

En bekant som jobbat som besiktningsman hävdar att skivor kan bli skeva om man glömmer låset. Han trodde det var det som hänt på min hoj, då det pulserade en del vid bromsning i låg fart.
Tidigare ägaren har inte haft något lås vad jag vet och det syntes inget på någon av skivorna, att det skulle ha suttit ett lås som slagit i. Borde väl blivit märken då?
Dessutom var båda skivorna lite skeva, gissningsvis av värme.
Jag lyckades rikta dem så att det blev bättre med hjälp av träkloss och hammare.
Kanske inte är att rekommendera, men det fungerade provisoriskt iallafall.

Så jag tror mer på värme än kvarglömda lås. :)

TMax500
2013-03-11, 22:33
Jodå, det fenomenet finns. Skeva skivor p g a kvarglömt lås är rätt vanligt. Jag har själv kört i väg med låset kvar och fick byta skiva efter det... :(

Någon påstod att det alltid inte är själva skivan som slår sig utan materialet "innanför" (vad den delen nu kallas...), den delen där skruvar/bultar sitter. Den är mjukare än själva skivan. Sades det av någon.

Jan-Olov
2013-03-11, 23:35
När jag tabbade mig med låset i bromsskivan så så byttes skivan. På MC-firman så sa dom att det var regel att göra så, försäkringsbolaget accepterade så det var nog riktigt.

Olle Å
2013-03-12, 07:52
Jodå, det fenomenet finns. Skeva skivor p g a kvarglömt lås är rätt vanligt. Jag har själv kört i väg med låset kvar och fick byta skiva efter det... :(

Någon påstod att det alltid inte är själva skivan som slår sig utan materialet "innanför" (vad den delen nu kallas...), den delen där skruvar/bultar sitter. Den är mjukare än själva skivan. Sades det av någon.

Den teorin kan nog stämma. Att det är annan materialsammansättning eller annan härdning stämmer nog. För jag bytte till större bromsskiva på en xr 600 en gång. Behöll orginalcentrum och skar ur och svetsade dit det på den andra skivan. Gjorde även en adapter och flyttade ut oket.:D:D

LowTech
2013-03-12, 08:18
När jag tabbade mig med låset i bromsskivan så så byttes skivan. På MC-firman så sa dom att det var regel att göra så, försäkringsbolaget accepterade så det var nog riktigt.

Skulle aldrig kunna tänka mig att köra med en "riktad" skiva.
Den kan kanske "mäta rätt" och tyckas plan och rak vid en kontrollmätning men det finns fortfarande inbyggda spänningar i skivan som kommer fram när den blir varm (metallen har "minne")
Nu är jag ju inte metallurg och hållfasthetslära var inget av mina bästa områden men...

Använder inte skivlås - av en viss anledning, mitt minne..:D

TMax500
2013-03-12, 08:52
En sådan här låspåminnare för 13 kr kan spara många dyra bromsskivor: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Laspaminnare-82327/ Funkar rätt bra när man har vant sig.

Försäkringbolaget? Tar de en sådan skada? Det borde jag kanske ha tänkt på... Nu fick jag betala 1700 kr plus montering ur egen ficka.

Eller räknas det i så fall som vagnskada? I så fall är självrisken ofta hög.

Jan-Olov
2013-03-12, 09:35
Orsaken till att jag glömde var att jag satte låset på höger sida, numer alltid på vänster vilket gör att låset syns bättre. Jag har även en liten påminnare, en gul plastremsa med ett kardborreband som fästes i en väska som sitter på fågelpinnen. remsan täcker tändningslåset och det går inte att missa samt väldigt enkelt att montera. De vanliga påminarna brukar vara ett spiralformat snöre vilket alltid trasslar sig och hänger upp sig i något, då är det lätt att strunta påminnaren.

V Saarela
2013-03-12, 09:44
En enkel påminnelse:
Trär på en bit bensinslang på låsnyckeln. När man låser hojen, så flyttar man slangen till startnyckeln.

Olle Å
2013-03-12, 11:46
En enkel påminnelse:
Trär på en bit bensinslang på låsnyckeln. När man låser hojen, så flyttar man slangen till startnyckeln.

:rock::rock::rock:

Smoegen
2013-03-12, 15:50
Snackade igår med Hans på RG-Brakes, kompisen har en VTR med skada på en skiva efter skivbromslåset som varit kvarglömt.. men han fixar även sådana skador!!

Jourtjänst
2013-03-12, 22:43
En sådan här låspåminnare för 13 kr kan spara många dyra bromsskivor: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Laspaminnare-82327/ Funkar rätt bra när man har vant sig.



Jag har alltid undrat vad nyckelringen som alltid sitter på ena änden av dessa påminnare har för funktion. Nån som vet?

epa23
2013-03-12, 23:19
Tanken är att trä låset igenom nyckelringen, sedan drar du öglan i andra änden över gashandtaget.

Mvh Peter

engström67
2013-03-13, 21:25
Hmm många sätt att påminna om skivbromslås.Men förstår INTE hur man kan glömma,hålla på med massa knep och knåp hit och dit.Är väl som med blinkers som många glömmer.Men det är ju viktiga saker och bara att träna in,får inte hända.Nåja blinkersen behöver man ju inte tänka på längre eftersom den slår av sig själv på Explorern:)

TMax500
2013-03-13, 21:56
Det är hur enkelt som helst att glömma låset. Särskilt om man använder hojen till vardags och/eller göra många stopp.

Scen 1: Stannar till några minuter bara, låser enbart styrlåset, in i en butik, ut igen. Kör vidare.
Scen 2: In i nästa butik (eller möte?). Tar kanske lite längre tid? Ruffigare kvarter? Låser både styrlås och skivbromslås.

Eller nöjer sig med styrlåset ibland, vid kortare fikastopp eller när man ser hojen hela tiden. Men låser ordentligt (alla lås) vid ett längre stopp, eller när man inte ser hojen.

I sådana lägen är det lätt som en plätt att man rör till det för sig själv och missar låset.

klaus
2013-03-14, 06:58
har Abus skivlås med larm,den går inte att glömma - larmar direkt när du rör på hojen