handdator

Visa fullständig version : Ironbutt?



Markus
2013-02-18, 22:35
Hej

Är det någon som har gjort Ironbutt, SS1000 Southern Sweden och känner för att dela med sig lite av erfarenheterna kring denna? Det är rundan Southern Sweden som jag är nyfiken på (har googlat och läst om en massa andra rundor). Hur lades körningen upp? Vilka tankstop, osv.

Har följt ”See you in HEL” körningen och det börjar växa konstiga tankar i min hjärna, absolut ingen vinterkörning men kanske till sommaren…. :)

Olle Å
2013-02-18, 23:27
Hej

Är det någon som har gjort Ironbutt, SS1000 Southern Sweden och känner för att dela med sig lite av erfarenheterna kring denna? Det är rundan Southern Sweden som jag är nyfiken på (har googlat och läst om en massa andra rundor). Hur lades körningen upp? Vilka tankstop, osv.

Har följt ”See you in HEL” körningen och det börjar växa konstiga tankar i min hjärna, absolut ingen vinterkörning men kanske till sommaren…. :)

Kolla på www.ironbutt.se , så hittar du all info:evil::evil:

Kraftfull
2013-02-18, 23:44
Hej där, jag gjorde en "southern sweden" i höstas. Du kan läsa om mina erfarenheter här: http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=7817&PN=2

Här är reglerna för rutten: http://www.ironbutt.se/special.html

Jag startade från Göteborg och körde "moturs". Klarade mig på att tanka i de orter som anges i reglerna, förutom att jag tankade en extra gång på Hallandsåsen.

Lycka till, jag tyckte att det var betydligt roligare än jag trott innan!

Markus
2013-02-18, 23:54
Hej där, jag gjorde en "southern sweden" i höstas. Du kan läsa om mina erfarenheter här: http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=7817&PN=2

Här är reglerna för rutten: http://www.ironbutt.se/special.html

Jag startade från Göteborg och körde "moturs". Klarade mig på att tanka i de orter som anges i reglerna, förutom att jag tankade en extra gång på Hallandsåsen.

Lycka till, jag tyckte att det var betydligt roligare än jag trott innan!

Tackar, trodde jag hade letat noga men din tråd hade jag missat. Jag har bara 14L i tanken och brukar tanka efter 20-22 mil (borde gå längre men har ingen bensinmätare..), så det kommer nog bli lite mer stop än vad du hade. Kanske behöver jag ta med min en reservdunk för att få lite flyt i körningen?

Kraftfull
2013-02-19, 00:07
Tackar, trodde jag hade letat noga men din tråd hade jag missat. Jag har bara 14L i tanken och brukar tanka efter 20-22 mil (borde gå längre men har ingen bensinmätare..), så det kommer nog bli lite mer stop än vad du hade. Kanske behöver jag ta med min en reservdunk för att få lite flyt i körningen?

En reservdunk kan vara bra om du inte kommer mer än 20-22 mil. Här har du min rutt och enligt googlemaps var jag nog uppe i styvt 30 mil mellan några tankningar: http://goo.gl/maps/vmsUJ

Hör av dig om du undrar något mer!

Markus
2013-02-19, 00:15
En reservdunk kan vara bra om du inte kommer mer än 20-22 mil. Här har du min rutt och enligt googlemaps var jag nog uppe i styvt 30 mil mellan några tankningar: http://goo.gl/maps/vmsUJ

Hör av dig om du undrar något mer!

Borde komma 28mil, 30 är nog kört. Men kanske plocka med sig en 3 extra liter och försöka tanka på 25mil. Så har man lite marginal. Jag får köra lite gympa och gång i samma busskur som du så får lokalborna något att prata om :)

V Saarela
2013-02-19, 08:19
Jag har ju aldrig haft ett behov av att ha ett papper på mina mil, men...
Jag spontankörde ner från Boden och hakade på 125-dagen en bit. Körde med dom från Silleskrog norr om Nyköping upp till Borlänge och hoppade av där igen.

För min del blev hela turen 172 mil på 25 timmar. Kärran jag körde har åtta hästar och 3,7 liters tank. Eftersom jag inte hade draghjälp(förutom mellan en Silles och Borlänge), så blev det i princip bara köra mrd full gas och tanka. Hann inte ens ta av mig hjälmen.

Med en större maskin kan man ju ta det ganska lugnt, så pass lugnt att man kan tom stanna och ta en tupplur. Förmodligen så behöver man ju inte, men den tid man förlorar är ju bara att gasa ifatt.

Tjita1
2013-02-19, 14:56
Hm, detta måste man prova nån gång. Men, utan motorcykel blir det svårt, sen ska man kanske inte vara helt grön när man ger sig ut på 19 timmar i sadeln en och samma dag..

Mats Liifv
2013-02-19, 15:38
Själv läste jag i någon hojtidning om den förste svensk som gjorde en Ironbutt. Tänkte för mig själv att det där fixar jag också. Tanke och handling blev snart ett och jag gav mig ut på en träningsrunda. Åkte från Stocklholm upp till Mora och vidare från Malung över till Värmland. Blen en liten runda på dryga hundra mil, vilket tog mig tolv timmar.

Nu visste jag att jag skulle fixa det hela. Nästa helg tankade jag upp hojen och gav mig iväg. Följde ostkusten ner till Öland, åkte ut till Borgholm för att tanka och vände sedan tillbaka över bron. Fortsatte längs kusten hela vägen ner till Ystad, där jag vände. Fortsatte sedan längs västkusten hela vägen upp till Uddevallatrakten. Här genade jag tvärs över landet för att komma ut i Karlstad och sen var det raka spåret hem.

För min del blev det totalt 181 mil på en tid av 22,2 timmar. Egentligen inga större problem. Gäller att tanka på rätt ställen för att kunna dokumentera sin resa, alltså där man vänder eller viker av för att bevisa var man varit. Förberedde egentligen ingenting, tog bara med mig lite kaffe och några mackor som jag åt efter vägen. Allt går att fixa på mackarna. Gäller bara att äta lätt mat, inga pizzor eller liknande som man bara blir trött av. Det var min första resa och den gjorde jag ensam. Sen har jag gjort två resor till, en gång var vi två och en gång var vi tre. Smidigast och bäst att åka ensam, då kan man bestämma raster etc utifrån vad som passar en själv. Allt tar längre tid när man är flera. Fler än två tycker jag inte att man ska vara.

Det gäller att hålla en jämn fart, alla tre gångerna har jag hamnat på en snitthastighet av 80 km/h. Där någonstans är klokt att ligga, helt meningslöst att tokköra.

Lycka till ni som vill testa!

racer
2013-02-19, 17:26
Varför skall man dokumentera?? gör man en Iron but för sin egna skull eller för att impa på kompisar.
Jag gjorde en för några år sedan på en hemresa ute i europa och kände ingen behov av att spara kvitton som bevis...jag vet ju att jag gjort det och det räcker för mig :) och jag behövde komma hem i tid.

engström67
2013-02-19, 19:56
Varför skall man dokumentera?? gör man en Iron but för sin egna skull eller för att impa på kompisar.
Jag gjorde en för några år sedan på en hemresa ute i europa och kände ingen behov av att spara kvitton som bevis...jag vet ju att jag gjort det och det räcker för mig :) och jag behövde komma hem i tid.

:):):) räcker väl att man vet att man klarar det ;)

Markus
2013-02-19, 20:16
Skulle jag nu skulle köra en så kommer jag lämna in kvitto för att jag känner för det, för min egen skull. Vet inte vad man har för kompisar som skulle bli imponerade, inte mina i alla fall. Vill dock poängera att jag verkligen inte har bestämt mig, 160 mil är ganska långt.

Precis som med alla körningar gör man väl hur man vill, lägger upp fantastiska reseberättelser på nätet för allmän beskådning, registrerar sig på en Ironbutt, berättar om dom här på Hojen eller håller dom för sig själv. Det är väl det som är den fantastiska valfriheten vi har.

Men det är kul att höra era tankar kring detta, dom är precis som mina egna. Väldigt delade :)

Markus
2013-02-19, 20:19
Hm, detta måste man prova nån gång. Men, utan motorcykel blir det svårt, sen ska man kanske inte vara helt grön när man ger sig ut på 19 timmar i sadeln en och samma dag..

Det är mitt problem, är nog egentligen lite för grön för denna typ av körning. Men vintern gör en lite tokig, kommer kanske på bättre tankar när det blir varmt :)

klaus
2013-02-21, 06:55
Gjorde min andra godkända Ironbutt sommaren som var,planerar du lite så finns det sovtid över,hade 3 timmars sovpaus och ändå över en timme till godo vid målgång. Kör du över hastighetsgränserna mellan tankningarna så blir du diskad.Säkerheten först,inte lämpligt att köra mc om man är för trött. Jag tankar efter 15-20mils körning. Kommande sommar ska jag köra 200mils Ironbutt. Lycka till och välkommen i gänget.