handdator

Visa fullständig version : Vilka inställningar gäller? (Fjädring och lufttryck)



triumphtobbe
2013-02-18, 22:08
Hej.
Hej jag tänker lite på det här med inställningar mm.
På min gamla hoj ställde jag in fjädringen för aktiv körning, Sportig. Thats it!
Däcktryck höll jag alltid noga koll på 2,9/2,5 bar.

Nu är det lite mer att tänka på verkar det som? Olika fjädrings inställningar för vilken typ av körning man är ute efter och olika däcktryck on road / off road.
Är det så? När bör man ändra fjädring och lufttryck? Gör ni det ofta?

Låt säga att ni kör iväg på en runda med grabbarna-grus. Ensam på hojen, ni kör 7-8 mil asfalt och sen ska ni ta den där gamla leriga igenväxta traktorvägen i skogen. Stannar ni då och släpper ut luft och ställer om fjädringen för off-road körning?

/ Tobbe.

Mats Liifv
2013-02-19, 15:52
För min del har jag aldrig hållit på och ändrat lufttrycket. Har funkat alldeles utmärkt för mig och de flesta andra. Har kört med samma tryck och fjädringsinställningar oavsett underlag. Så har de flesta av mina gruskompisar också gjort. Kör du med lite luft riskerar du genomslagspunktering och skev fälg om du kör på en sten eller ner i ett hål. Har sett det några gånger med folk som kört med lägre tryck, en avvägning att göra där.

Molgan
2013-02-19, 16:07
Har aldrig hänt att jag ställt mig och joxat med fjädring och däck i fält (förutom punkalagning..) utan har hittat en inställning och däckstyp som funkar till min körning. Nu har jag ju inte så många inställningsmöjligheter på min hoj så det kanske ger mer utdelning på en enduro?

triumphtobbe
2013-02-19, 18:49
Aha, tack. Det var väl det jag tänkte?
Självklart att man ändrar på fjädringen om man ska köra med full last och passagerare.
Men annars är det bara att tuta och köra med andra ord.

/ Tobbe.
:hmmmm2:

räven
2013-02-19, 19:00
Nu förtiden trycker man knapp på styret för att ändra fjädringen