handdator

Visa fullständig version : Väldigt prisskillnad på Suzuki VZ 800 Mauruder.



Netmatte
2013-02-18, 21:10
Hej ska köpa min första mc nu hade jag tängt. Och har kollat runt på Suzuki VZ 800 Mauruder
För jag tycker det är en snygg model. Men priset vandra väldigt mycket tycker jag. Samma pris
För alla tycker jag nästan spelar ingen roll hur mycket eller lite dom har rullar i mil.
Är det vanligt att priserna ser ut så på mc? Är som sakt ny på deta området. Har Hålt på med bilar inna. O då är ju Priset äfter milen kan man ju säja.

Mvh

Markus
2013-02-18, 22:27
När jag köpte min första hoj förra året så reagerade jag också på detta, jag tittade på priser mellan 20-35 000 och såg att årsmodellen gjorde priset oavsett hur långt den hade gått. Hade den gått toklångt så var det förvisso billigare men inte så stor skillnad annars, så jag köpte den som hade minst mil på mätaren. En 99’a som hade gått 273mil, kändes som en ny hoj :)

Netmatte
2013-02-18, 23:02
Ja det är skumpt. Men det fins många finna ute så det är väl bara att välja en fin =)

Markus
2013-02-18, 23:06
Ja det är skumpt. Men det fins många finna ute så det är väl bara att välja en fin =)

Precis, och välkommen hit. Såg precis att det var din första post.

Netmatte
2013-02-18, 23:19
Tackar =) japps var det. Tänkte är nog en bra ställe att fråga lite på =)

rakarör
2013-02-18, 23:24
Jag upplevde samma sak när jag letade hoj på senhösten, tittade efter Kawa VN800 samt VZ800 bl.a. När jag insåg att jag nätt och jämt skulle få råd med en Sportster och började leta en sådan så var det likadant med dem, försökte hitta en som inte var så långt bort, lågt miltal samt hade den utrustning/utseende jag ville ha och till slut så hittade jag den.

Om en hojmodell är i stort sett oförändrad under ett antal år så köper då jag hellre en äldre lågmilare än betalar mer för en nyare årsmodell, om man dessutom hittar en hoj som har den ev. extrautrustning man vill ha så kostar den oftast inte mer för det och man slipper köpa till dyra prylar i efterhand.

Netmatte
2013-02-19, 00:18
Jo det är nog sant det du Säjer om åren och så på mcna. Hur värkar det om man köper på firma kan man pruta någont på priserna eller är som väldigt bestämda tror?

Markus
2013-02-19, 00:23
Jo det är nog sant det du Säjer om åren och så på mcna. Hur värkar det om man köper på firma kan man pruta någont på priserna eller är som väldigt bestämda tror?

Jag prutade från 32 500 till 27 500 hos en handlare, blev själv förvånad över att han gick med på det :) Men han hade mest bilar så han kanske bara ville bli av med dom hojarna som stod där.

Netmatte
2013-02-19, 00:28
Kan ju vara som du sa för han sålde bilar. Men klart dom vet nog med att en vill ha ner priset. Så jag antar att lite kan man nog allt göra hoppas jag på =)

Olle Å
2013-02-19, 09:37
Jag prutade från 32 500 till 27 500 hos en handlare, blev själv förvånad över att han gick med på det :) Men han hade mest bilar så han kanske bara ville bli av med dom hojarna som stod där.

Jag tänkte byta bort en hoj för ett år sedan och frågade några mchandlare. De verkar ha någon sorts överenskommelse att de skall ha ett påslag för att sälja hojarna. Påslaget är 6-7000 kr.
Om de får in en äldre hoj i fint skick, så behöver kanske inget göras åt den och då finns det ju prutmån.
Det är ju därför att privathojarna kan säljas billigare för där finns ju inga kringkostnader. Ej heller några garantier.
Har för mig att de enda som en mchandlare garanterar på en gammal hoj är att de skall vara trafiksäker. DVS. däck, bromsar och belysning.:):)

Twenty2
2013-02-20, 00:25
Priset på VZ800an är som du säger rätt svajjigt.
Några saker som ska tänkas på om du funderar på en sådan är att det skett en del förändringar genom årens gång.
Med reservation för missuppfattnignar och generaliseringar.
97-98 är i stort sett samma hoj.
99 drogs avgassystemet om och jag tror att det är samma fram till 2003
Många delar passar mellan 97 och 03.
Efter 03 så tror jag att den egentligen heter M800 intruder,
Kardan drift. Andra kåpor och som jag förstått det även annan ram.

Vill du ha möjligheten att uppgradera hojen så är det en modell från 99 och frammåt som jag skulle rekommendera.
Några direkt kända barnsjukdommar har jag inte riktigt koll på. Vet att 97 och 98 avgassystemet tydligen har något innerrör som sitter i första kröken som brukar kunna lossna och orsaka ett skallrande tills hojen hunnit bli ordentligt varm. Och efter en period så försvinner inte skallrandet trots att den är varm.

Netmatte
2013-02-20, 01:07
Ne det klart dom blir lit dyra hos handlarna dom ska ju ha lön dom med =) jag söker runt på blocket o kollar runt äfter en pris värd hoj. Som sakt sprida skura på priset på dom.

Netmatte
2013-02-20, 01:09
O tack för infon ska jag tänka på =)


Priset på VZ800an är som du säger rätt svajjigt.
Några saker som ska tänkas på om du funderar på en sådan är att det skett en del förändringar genom årens gång.
Med reservation för missuppfattnignar och generaliseringar.
97-98 är i stort sett samma hoj.
99 drogs avgassystemet om och jag tror att det är samma fram till 2003
Många delar passar mellan 97 och 03.
Efter 03 så tror jag att den egentligen heter M800 intruder,
Kardan drift. Andra kåpor och som jag förstått det även annan ram.

Vill du ha möjligheten att uppgradera hojen så är det en modell från 99 och frammåt som jag skulle rekommendera.
Några direkt kända barnsjukdommar har jag inte riktigt koll på. Vet att 97 och 98 avgassystemet tydligen har något innerrör som sitter i första kröken som brukar kunna lossna och orsaka ett skallrande tills hojen hunnit bli ordentligt varm. Och efter en period så försvinner inte skallrandet trots att den är varm.

Netmatte
2013-02-20, 01:26
Någon dom har koll på om det är dyrt med service på dom?

Twenty2
2013-02-20, 01:33
Jag gör service på min VZ800 på egenhand.
Har bara haft den i 2 år, men olja, broms/Kylvätska, luft/oljefilter är inga problem att utföra på egen hand.

Netmatte
2013-02-20, 01:37
Vet du vad det brukar kosta på ett ungefär ? Och hur ofta gör du det?





Jag gör service på min VZ800 på egenhand.
Har bara haft den i 2 år, men olja, broms/Kylvätska, luft/oljefilter är inga problem att utföra på egen hand.

Twenty2
2013-02-20, 01:51
byter olja var 600mil.
Olje filter var 1200mil samtidigt som oljebytet.
kylarvätska vart annat år.
broms olja bytte jag samtidigt som jag bytte slang men där är rekommendationen i boken på 2år vill jag minnas.
Luftfilter har jag bytt varje år.
Samma med tändstift.
Olja betalade jag typ 450spänn för 4L, räcker till två byten.
Oljefilter 150
Luftfilter 250
Tändstift 100
broms olja 200
-----------------
Lämnade in hojen första gången den skulle servas för att få en genomgång på status och så där.
Den kostade 3500-4000
Då byttes allt ovanstående,
Förgasarna justerades
Bromsbeläggen byttes.
Genomgång av länkage och generell uppsmörjning och statuskontroll.
----------------------
Låt säga att du kör 1200 mil per år så bilr kostnaden på ovanstående ca7-800:- om du utför jobbet på egen hand.

Netmatte
2013-02-20, 01:57
Det lät inte farligt dyrt vill jag säja. Kommer nog göra dom själv. Kostar mindre att göra service på hela mc en av vad det gör att bytta ett oljebyte på min domar bil jag har nu hehe. Är du nöjd anars med hojen?

Twenty2
2013-02-20, 02:03
jag är nöjd med den.
Har haft lite strul med krypströmmar och misständning. Men det hänger nog mer ihop med att han som hade hojen innan mig hade börja byggt om den och jag är inte helt övertygad om att han visste riktigt vad han pysslade med.
Har kollat upp all el och den verkar stämma nu.
Hittade lite damasker som inte satt fast mellan förgasare och insug.
Men utöver det gillar jag hojen skarpt.
Har även "store brorsan" VZ1600. Den är stabilare i konstruktionen och mera komfort när man ligger och marschar.
VZ800an är rätts å ansträngd när det börjar gå över 110km/h, har hört att folk har ändrat drevningen för att få den att bli mindre ansträngd vid motorväg.

Netmatte
2013-02-20, 02:10
Oki doki låter bra det=) vad menar du med ansträng? Att den varvar mycket eller?
Tänkte det skulle bli en bra fösta hoj att glida på.

Twenty2
2013-02-20, 02:21
Jo precis den varvar ganska så friskt när man ligger på motorväg.
Jämfört med 1600an så är den lite skakig i dom hastigheterna men det är nog ganska så naturligt.
Köpte min 800 som första hoj också. Tycker den fyller syftet väldigt bra som en första glidare.
Inte så spårkänslig då den har ett lite grövre framdäck. Sambons VN800 känns betydligt vingligare på vägen än VZ800an.
Ett minus är Original sadeln. Den är ganska så hård och man blir lätt öm i röven av den.
Kan rekomendera en sadel som jag hade innan jag kapade sönder min. Saddlemen profiler sadel. Kostar typ 2000 spänn inklusive frakt från staterna.

Netmatte
2013-02-20, 13:30
Oki doki låter bra det=) jag tackar så mycket för alla info. Jort Att mit val känns rätt av mc.

Twenty2
2013-02-20, 18:57
Är det nåt du undrar så tveka inte att dra iväg ett pm. Är långt ifrån nån expert men har hunnit med en del under de två åren jag har haft och byggt på vz800an

Netmatte
2013-02-20, 20:33
Det ska jag göra =)

Lillen
2013-02-21, 21:50
Tjenare.
Hade en Mauruder förra året. Det man ska kolla på dom är glapp i sving och bakhjulet. Kollade runt och det var ett känt fel, dom har för klena lager.
Sen är den inte trevlig i farter över 70.
Lillen

Netmatte
2013-02-21, 22:50
Asså lät ju inget vidare att den inte var bra över 70. Kan du säja vad det var som gjorde att den inte var bra då?

Twenty2
2013-02-22, 09:31
hade inte koll på att det var problem med lagren på dom.
Tack och bock för det tipset.
Att den inte ska vara trevlig i farter över 70 känner jag inte igen. Tycker att den kan vara lite ansträngd på motorväg men inte i så "låga" farter som 70

Lillen
2013-02-24, 11:09
Hade en Honda shadow 750 och den var trevligare på alla sätt, förutom att den är dyrare. Den gick stabilare, aven i högre farter. Känndes inte som en "liten" hoj, som det ändå är. Men som sagt, tyvärr en annan prisklass.
Lillen

Netmatte
2013-02-25, 21:19
Så nu har jag köpt en fin vz800 med lite saker till. Mätarställning: 1420 mil
Färg: Svart/grön
Typ: Custom
Info: Mycket välvårdad VZ800 marauder, Suzukis lilla Power crusier här utrustad med Dyno jet kit, annat luftfilter och öppen pipa för bättre kraft och ljud. Bänkörd av Claessons i Bromölla som också installerat jet kittet (49, 81 hk och 59, 61 Torque). Övrig utrustning är framflyttade fotpinnar, sissy och pakethållare. Orig delar medföljer.
Får den hem laverade i morgon =)

Twenty2
2013-02-25, 21:48
si där ja... får grattulera.
Har lite "reservdelar" liggandes till VZ800 till och med 2003. om det skulle vara nåt som du behöver.. Original sadel, luftburk mm,

Netmatte
2013-02-25, 21:49
Man tackar. Den var riktigt fin allt. Asså bra att vet ju iaf man skulle behöva något =)

Twenty2
2013-02-25, 22:03
Hoppas du får mycket nöje med hojen.
Vilken årsmodell var det ?

Netmatte
2013-02-25, 22:19
Ja det hoppas jag med. Var riktigt fin allt. Det är en 98a. Så den är ju inte så ny. Men däremot väldigt bra skick =)

Twenty2
2013-02-25, 22:43
Ok. Har en 98 jag med. Är som sagt nöjd med den. Har varit lite problem med tändningen men jag har en känsla av att det hänger ihop med att han som hade den innan mig pysslade en del med elen utan att ha riktigt koll som det känns. Men förhoppningsvis så är allt fullt fungerande nu. Testkörningen som blir av så fort snön släpper sitt grepp och vägarna får utvisa hur min felsökning och åtgärder gått.

Netmatte
2013-02-25, 23:03
Oki doki segt när folk vart och lekt med elen ju. Kan tror du är lite sugen på att pröva den. Det är jag med med min hehe. Var i Varberg och köpte min där. Fans ingen snö där lite avis på dom hehe

Twenty2
2013-02-25, 23:09
passade du på att ta en liten provrunda när det var snöfritt ?
Jag har bara kunnat testköra lite i parkeringsgaraget där jag har mekplatsen så lite har jag kunnat köra men det är inte direkt nåt fullskaligt test. Behöver få hem bakskärmen också annars så kommer det inte att vara så snyggt på ryggen efter vinterns lilla lek med vinkelslipen.

Netmatte
2013-02-25, 23:13
Ne jag körde ingen. Har ju inger kort en så hade inte får pröva en då. Köpte den på firma. Asså har du byggt om lite ? Tror jag med kommer ändra lite. Vill ha lite mer svart på den en crom. Men får se =)

Twenty2
2013-02-25, 23:16
Jo den är lite modifierad. Så här står den just nu. Finns några till bilder i galleriet.
http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=462&pictureid=3328

Netmatte
2013-02-25, 23:21
Gött stuk på den =) får se vad man får för idé i framtiden =)

Twenty2
2013-02-25, 23:32
Det är bara att gå lös.... det mesta går att fixa med en vinkelslip och en svets.
Kan rekomendera ebay om du vill hitta vettiga prylar till vettiga priser.

Netmatte
2013-02-26, 00:06
Jo det är la sant det hehe. Jo jag har kollat ebay lite. Köpte saker där till min gammal sommar bil för halva priset. Så jag var tvungen kolla om det fans prylar till mc det och det fans det en dal av. Inte fel alls.

Netmatte
2013-02-26, 14:09
Nu är pärlan hemma hehe. Vilket gött ljud det var i den. Trodde inte en Japan hoj kunde låta så gött =)

rakarör
2013-02-26, 14:56
Nu är pärlan hemma hehe. Vilket gött ljud det var i den. Trodde inte en Japan hoj kunde låta så gött =)

Grattis!:)

Netmatte
2013-02-26, 19:18
Tackar =)

Twenty2
2013-02-26, 22:55
Fan vad trevligt med bra ljud i hojen ;)
Du får uppdatera "hoj" i din profil nu då

Netmatte
2013-02-27, 00:03
Yes inte fel ju =) sitter ett lazer system på den tror det stavas så. Ska ta nåra finna bilder o lägga utt =)

Netmatte
2013-02-27, 11:55
Så nu ligger det en bild på hojen. Kommer bätter bilder snart =)

Twenty2
2013-02-27, 20:00
Ser fin ut.
Hoppas du får mycket nöje med den :D

Netmatte
2013-02-27, 20:06
Ja den var i väldigt bra skick Moste jag säja. Inga repor eller Bucklor. Kommer garanterat få mycket finns mil på den =) kommer lite bättre Bilder snart =)

Twenty2
2013-02-27, 21:11
Bara att säga till om du vill låna en vinkelslip och korta av den ;)

Näe då. Njut av hojen. och som du säger hoppas du får många fina mil på den.

Netmatte
2013-02-27, 21:28
man tackar haha. Lite långt men hehe. Men lite saker blir det nog gjort med den. När man har lite pengar över =)

hasse40
2013-03-19, 17:01
Hej ska köpa min första mc nu hade jag tängt. Och har kollat runt på Suzuki VZ 800 Mauruder
För jag tycker det är en snygg model. Men priset vandra väldigt mycket tycker jag. Samma pris
För alla tycker jag nästan spelar ingen roll hur mycket eller lite dom har rullar i mil.
Är det vanligt att priserna ser ut så på mc? Är som sakt ny på deta området. Har Hålt på med bilar inna. O då är ju Priset äfter milen kan man ju säja.

Mvh
Hej netmatte.
jag kollade runt i 4-5 månader innan jag hittade en bra cykel till frugan och det föll på en Maruder 800-2003 med 765 mil på mätaren men fick åka 70 mil t o r för den men sparade 4000 kr och ca 1500mil på mätaren så det kan löna sig att röra sig lite för den rätta hojen.
nu väntar vi bägge in våren och premiär turen för henne och cykeln.
Lycka till med letandet och köpet (om du nu inte hittat vad du söker)

Netmatte
2013-03-20, 19:45
Tjena Jag har köpet en fins nu alt. Fins bild på den ochlitr info om den här =)

steffe
2013-04-19, 20:06
Ooooo

Netmatte
2013-04-21, 22:12
Tjena blev en 98a med 1400 mil och gör fin=) sitter lazer system på den och kn filter. Dynojet kit. Och bänkad med. Går riktigt fint allt. Ska börja med kortet när jag har råd hehe

Twenty2
2013-04-21, 22:56
Vi får nästan styra upp en VZ800 träff när ni är klara med korten pojkar ;)

TheCrow
2013-04-22, 14:28
Varför inte en allmän Intruder/Maruder-träff? Verkar vara lite dåligt med sånt. Juli/augusti har jag mitt körkort med lite tur :D

/Freddo

Pronby
2013-04-22, 17:27
Om det blir en sån träff så ska jag försöka komma, blev med Marauder i lördags och är nöjd som satan så här långt. En -97:a på 1700 mil.

Twenty2
2013-04-22, 17:30
Det var inte mycket mil för att vara en 97:a.

Tyvärr så är min Marauder på verkstan. Den går som en kratta vid varvpåslag. Hade förhoppningen på att den skulle vara klar efter att de bytte insugsgummin som var risiga. Men det verkar vara något mer. Antagligen skit i förgasarna men kan även vara soppa pumpen. :(

Pronby
2013-04-22, 17:40
Det var inte mycket mil för att vara en 97:a.

Tyvärr så är min Marauder på verkstan. Den går som en kratta vid varvpåslag. Hade förhoppningen på att den skulle vara klar efter att de bytte insugsgummin som var risiga. Men det verkar vara något mer. Antagligen skit i förgasarna men kan även vara soppa pumpen. :(

Tydligen import så risken finns ju att den är skruvad. Å andra sidan är den så fräsch så att jag inte riktigt tror på det.

Hoppas det löser sig för dig och att det inte är pumpen!

Twenty2
2013-04-22, 18:02
Jo det är ju en risk att någon har pillat på mätaren.
Hur länge hade förra ägaren haft den ?
Har du koll på när han servade den senast?
Är det oklart så skulle jag rekommendera dig att lämna in hojen på en liten genom gång/statuskontroll. Gjorde det när jag köpte min. Och det gav mig ro att sova om nätterna när jag visset att allt var i sin ordning.

Netmatte
2013-04-22, 18:58
Skulle vara kul med en sådan träff =) får se om jag har tid med körkortet i år blir jobba för hella slanten hehe. Hoppas dom hittar felet på din hoj. Inte kul när det krånglar ju.

Pronby
2013-04-25, 18:02
Jo det är ju en risk att någon har pillat på mätaren.
Hur länge hade förra ägaren haft den ?
Har du koll på när han servade den senast?
Är det oklart så skulle jag rekommendera dig att lämna in hojen på en liten genom gång/statuskontroll. Gjorde det när jag köpte min. Och det gav mig ro att sova om nätterna när jag visset att allt var i sin ordning.

Förra ägarn har haft den sen 2011 och servade den förra året. Dock kom den inte in i landet förrän 2003...Men jag är inte speciellt orolig, den är förbannat välhållen och går motsvarande bra så jag sover rätt gott. :)

steffe
2013-04-30, 07:57
Oooooo

Twenty2
2013-04-30, 09:59
Det vore kul meden marauder träff... eller enträff över lag för de som är intresserade.
Skulle vara riktigt skoj om jag fått ordning på 800an så att man kan "fin åka" lite till en sådan tillställning. Men på verkstan verkar dom mest sitta och klia sig i skallen och inte riktigt veta vad som är knas. Dom hade fått in en intruder800 med samma symptom så nu har dom två hojar som de inte riktigt vet vad dom ska göra med. :(

TheCrow
2013-04-30, 17:33
Det vore kul meden marauder träff... eller enträff över lag för de som är intresserade.
Skulle vara riktigt skoj om jag fått ordning på 800an så att man kan "fin åka" lite till en sådan tillställning. Men på verkstan verkar dom mest sitta och klia sig i skallen och inte riktigt veta vad som är knas. Dom hade fått in en intruder800 med samma symptom så nu har dom två hojar som de inte riktigt vet vad dom ska göra med. :(

Provat att byta bensinfilter?

När det är förgasare kan det ju dels vara pumpen men ibland blir förgasarna slitna och dränker cylindern vid påslag. Hade en bil en gång som gjorde så. Men pumpen eller filtret är väl det mest troliga. Pumpen är väl bara att mäta upp för dom och filtret kan ju inte vara så svårt att kolla...

/Freddo

Twenty2
2013-04-30, 22:11
Tack för tipset Freddo.
Har lämnat in hojen då jag kännde att jag gjort allt som jag har kunnat och kännt mig bekväm med.
Bytt och testat: CDI, spänningsreg, tank, bränsleslangar, tändstift, luftfilter, säkringar, huvudsäkringsenhet, bränslepump.
Förgasarna rengjorda, Insugsgummin utbytta, testat med original avgassystemet. Har säkert gjorts mer som jag inte kommer ihåg.

TheCrow
2013-04-30, 23:56
Verkar ju som du bytt det mesta, konstigt att problemet fortsätter då. Om du haft otur och fått tag på en dålig reservdel...

/Freddo

Twenty2
2013-05-01, 00:30
går lite i dom tankarna faktiskt.
SKa förbi verkstan på torsdag och lämpa in min tidigare CDI. Det är den enda delen som sitter kvar som jag har testat med.
Börjar fundera på om det är något överslag på elsidan när generatorn ger en viss spänning när den går upp på högvarv.
Har lite teorier men det är inte helt lätt att testa när jag inte har full tillgång till hojen. skulle vilja ställa den i ett mörkt rum med alla ljus från hojen avstängda och se om man kan se någon krypström från något när det är varvpåslag.

Snackade med verkstan i dag och dom hade fått in en intruder med samma symptom. Så löser det ena sig så kanske den andra kan ge sig snabbare.

TheCrow
2013-05-01, 02:32
Du kan ju alltid slänga ut frågan här: http://www.suzuki800.com/

Mvh
Freddo

Borken
2013-05-01, 07:36
Du hade ju redan testat med en annan cdi, men kolla för säkerhets skull även att tändningen backar när du varvar, enkelt gjort med en stroboskoplampa. Har haft några motorer med trasiga tändmoduler/cdi:er....

Twenty2
2013-05-01, 08:20
Freddo: återigen tack för tipset. Redan lagt ut frågan där under Maintanance & Bike Care Section. Hänger du på det forumet också ?

Borken: Jag är helt rudis på hur motorer funkar egentligen. Bra på att skruva isär och sätta ihop men kan inte dra så mycket slutsatser. Antar att du menar att tändningen ska komma lite senare vid högre varv. Hur kan jag se det med strob ? Vart ska jag kolla ? Förvisso vet säkert grabbarna på verkstan detta men jag blev lite nyfiken.

Ove
2013-05-01, 08:40
Antar att du menar att tändningen ska komma lite senare vid högre varv.

Nej. Lågtändning = sen tändning vid start och högtändning = tidig tändning vid högre varv.

Vet inte hur man ställer in på MC- motorer men på bil finns/fanns det märken på balanshjulet som man lyste på vid justering.

Numera inget problem för att omställning sker med automatik men förr, när man fick ställa om tändningen med en liten spak på styret, kunde man få en flygtur om man försökte kicka igång men tändningen fel. :eek:

TheCrow
2013-05-01, 09:34
Hänger är väl att överdriva något. Jag har varit där för att kolla in lite ombyggnationer. Tänkte ändra lite detaljer, fast jag har konstaterat att allt är svindyrt att köpa till.

Planen var annars att byta fotpinnar/reglage, handtag, speglar och avgassystem. Sedan hade jag funderingar på en motorbåge. Men det är lite strulig att se vad som passar och hur det ser ut irl. Så en hojträff skulle vara kul om man kan få det att passa i kalendern.

/Freddo

Borken
2013-05-01, 13:57
Som Ove nämnde så tänder motorn tidigare på högre varv. Om man lyser på svänghjulet med en strobolampa så ser man tydligt om märket backar vid högre varv, ligger den still så är din cdi/tändmodul trasig eller delvis trasig.