handdator

Visa fullständig version : USA: Kan bli lagligt att köra mot rött med MC



pewa
2013-02-18, 11:38
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2012/rodljus.jpg

USA: Kan bli lagligt att köra mot rött med MC
Motorcyklister kan komma att få köra mot rött om Nebraskas senator får sin vilja
igenom. Det kontroversiella lagförslaget gillas dock inte av den lokala polisen.

Det nya lagförslaget går ut på att motorcyklister ska få köra mot rött ljus, om de
väntat i över två minuter och det inte finns några andra fordon i närheten.
Anledningen till förslaget är att en del av dagens trafikljus-sensorer inte är
optimerade för att känna av motorcyklar. Detta gör att trafikljusen inte slår om
förrän det kommer ett större fordon.

Problemet, enligt polisen, är att det kommer bli omöjligt att i praktiken övervaka
så att motorcyklar stannar för rött då de faktiskt ska det. Sen finns även en stor
risk att "tvåminutersregeln" kommer att missbrukas för att ta sig fram fortare.
Ökad risk för fler trafikolyckor med andra ord.

Utöver Nebraska överväger en rad andra stater att införa liknande lagar

Vad tycker ni? Bra förslag? Har ni upplevt liknande problem här hemma?

Källa: Bytbil.com (http://www.bytbil.com)

Nina
2013-02-18, 12:12
Ha ha, ja vem har inte stått och väntat i tid och otid vid rödljusen? Somliga säger att det måste vara järn i ramen för att sensorerna i marken ska reagera, andra menar att mc:n måste väga ett visst antal kilo. Spelar ingen roll vilken mc jag än sitter på, jag får minsann vänta tills det dyker upp en bilist bakom som ordnar fram ett grönt ljus.

Tjita1
2013-02-18, 12:40
Jag har faktiskt vart med om det ett par gånger med bil tillochmed. Man rullar fram till ett rödljus närm man börjar jobba nån gång mitt i natten i centrala Helsingborg och det vägrar slå om. Inte en bil i sikte. Vad gör man? Bara att se sig för och köra mot rött ju, annars får man ju vänta till morgonen...

Ankan1
2013-02-18, 12:45
Har passerat rödljus med försiktighet naturligtvis vid tidpunkter när inte en enda människa finns ute.Varför ska jag då stå och vänta på något som ett rödljus bestämmer.GLÖM DET.Undrar i miljösammanhang hur mycket de här rödljusen förstört denna luft när man ofta varit med om att trafiken ibland stått helt stilla på samtliga håll och fordonsförare sett förvånade ut och förmodligen inbillat sig att något var fel när ingen kunnat köra pga detta röd ljus.Som systemet fungerar idag är det helt förlegat, tyvärr.Man kunde lika väl återgått till att bygga om dessa trafikljuskontrollerade korsningar till rondeller som ger ett klart snabbare flyt i trafiken.

Däremot så gillar jag den nedräknande och cirkelformade rödljusstapeln på bilden så man som fordonsförare har någon form av information om när det eventuellt återigen blir grönt.

Ankan1
2013-02-18, 16:01
Det här verkar ju idiotiskt. Hur många fler olyckor kommer inte att ske?!

Håller med dig.Hur många till ska behöva då av luftföroreningar bakom ett rödljus trots att ingen trafik finns på mils avstånd.

räven
2013-02-18, 17:22
Håller med dig.Hur många till ska behöva då av luftföroreningar bakom ett rödljus trots att ingen trafik finns på mils avstånd.

Just det, ibland tycker man att dom sprider rödljus omkring sig som dom vore gratis

engström67
2013-02-18, 17:41
Då slipper man ju stå där och svettas:) och med ögonen med sig så behöver det ju ej bli nå mer olyckor,men som sagts,kan komma att missbrukas och då blir det väl nått.Händer ju ofta att man kör mot rött om det är öde.

Olle Å
2013-02-18, 20:09
Då slipper man ju stå där och svettas:) och med ögonen med sig så behöver det ju ej bli nå mer olyckor,men som sagts,kan komma att missbrukas och då blir det väl nått.Händer ju ofta att man kör mot rött om det är öde.

Finns det inte en jäkel inom synhåll, så kör man ju ändå.
Visst skull det vara bra om det fanns någon sorts nerräknare vi stoppljusen.
För ganska många år sedan jobbade jag i Vargön och körde då genom Vänersborg. Ett trafikljus var helknäppt . Ibland fick man vänta i evighet. Men en morgon visade ljuset grön åt alla håll och det blev en riktig krocK MED FLERA FORDON INBLANDADE. Efter det så justerades signalerna.
Varför skall det hända en olycka innan vederbörande reagerar trots flera tidigare påpekanden.

Mavve65
2013-02-21, 12:09
Nerräknare vid trafikljus finns exempelvis i Bulgarien, där jag var på semester för flera år sedan.

pentti01
2013-02-23, 14:00
Borde väl i denna högteknologiska värld gå att lösa detta utan att behöva köra mot rött?
Tills dess gör jag som många andra; kör mot rött .

Olle Å
2013-02-23, 21:56
Borde väl i denna högteknologiska värld gå att lösa detta utan att behöva köra mot rött?
Tills dess gör jag som många andra; kör mot rött .

Snart kanske det kommer minutkontrollanter vid trafiksignalerna. varför inte? De kan ju då vinka fram trafiken. Blir väl då som i gamla ryssland där en extra kassörska stod och kontrollerade kassan med en kulram.:D:D:D

LowTech
2013-02-25, 00:35
...Man kunde lika väl återgått till att bygga om dessa trafikljuskontrollerade korsningar till rondeller som ger ett klart snabbare flyt i trafiken.
.
Du har uppenbarligen inte varit i Jönköping, här har vi uppfunnit en alldeles egen regel som är "stoppplikt innan infart i rondell".
Då har jag inte nämnt andra lokala regeln om att man sänker hastigheten till <5kmh innan högersväng, sannolikt beroende på risk för överdrivet däckslitage om man svänger så snävt i högre hastigheter..
Synnerligen befrämjande för trafikflödet måste jag nog tillstå...:D

Mer seriöst, nej, alla undantag, från allmänna regler, typ "tillåten rödljuskörning, för mc" är en risk. Anser att vi redan har problem med omgivande trafik som inte ser oss, ska det sen vara möjligt att tillämpa egna specialregler vid rödljus där det redan är uppmärksamhetsproblem?
Nej tack..

pentti01
2013-02-25, 10:37
Snart kanske det kommer minutkontrollanter vid trafiksignalerna. varför inte? De kan ju då vinka fram trafiken. Blir väl då som i gamla ryssland där en extra kassörska stod och kontrollerade kassan med en kulram.:D:D:D

:D !!!

pentti01
2013-02-25, 10:39
Du har uppenbarligen inte varit i Jönköping, här har vi uppfunnit en alldeles egen regel som är "stoppplikt innan infart i rondell".
Då har jag inte nämnt andra lokala regeln om att man sänker hastigheten till <5kmh innan högersväng, sannolikt beroende på risk för överdrivet däckslitage om man svänger så snävt i högre hastigheter..
Synnerligen befrämjande för trafikflödet måste jag nog tillstå...:D

Mer seriöst, nej, alla undantag, från allmänna regler, typ "tillåten rödljuskörning, för mc" är en risk. Anser att vi redan har problem med omgivande trafik som inte ser oss, ska det sen vara möjligt att tillämpa egna specialregler vid rödljus där det redan är uppmärksamhetsproblem?
Nej tack..

I vår lilla stad har vi som regel att dom som kör på en "större väg" har företräde, oavsett
högerregeln,,, :confused:

Tjita1
2013-02-25, 13:09
I vår lilla stad har vi som regel att dom som kör på en "större väg" har företräde, oavsett
högerregeln,,, :confused:

Det tycker jag det verkar som dom flesta tror. Eller att den som kommer ur en T-korsning alltid ska lämna företräde. Stannar jag för nån här i byn som kommer från höger tittar dom mycket förvånat på mig och undrar vad jag håller på med..

Ove
2013-02-25, 17:19
:cool: Vanligt i mindre orter är lokala regeln att den som ska rakt fram i en fyrvägskorsning alltid har företräde. :eek:

Ankan1
2013-02-25, 18:44
Du har uppenbarligen inte varit i Jönköping, här har vi uppfunnit en alldeles egen regel som är "stoppplikt innan infart i rondell".
Då har jag inte nämnt andra lokala regeln om att man sänker hastigheten till <5kmh innan högersväng, sannolikt beroende på risk för överdrivet däckslitage om man svänger så snävt i högre hastigheter..
Synnerligen befrämjande för trafikflödet måste jag nog tillstå...:D

Mer seriöst, nej, alla undantag, från allmänna regler, typ "tillåten rödljuskörning, för mc" är en risk. Anser att vi redan har problem med omgivande trafik som inte ser oss, ska det sen vara möjligt att tillämpa egna specialregler vid rödljus där det redan är uppmärksamhetsproblem?
Nej tack..

Då skulle du provat på Malmö trafiken ... LOL.Blinkers anses tydligen vara extrautrustning även på dyrare fordon, förekommer även trafikanter med denna extrautrustning som t ex blinkar höger och sedan svänger vänster.Möjligt att dessa blinker är fekopplade från fabrik !?, en stor del av trafikanterna saknar körkort men kör körkortskrävda fordon ändå med uppenbart egna trafikregler, högerregeln är något som förmodligen kommer från ett annat planetssytem, somliga bilister använder baksätet som lekplats till sina barn som hoppar omkring på detta baksäte i trafik !?,

Blir man omkörd av någon i innerfilen på motorväg så är det inget ovanligt, störst kör ofta först, vinglar någon med bil fram och tillbaka melan två filer så var inte orolig.Personen är inte sjuk eller full utan mer upptagen av sin mobil än av trafiken, alla kör samtidig i fyrvägskorsningar utan trafikljus.Varför ska någon behöva vänta på att den andre ska bestämma sig verkar honörsordet vara, är det rött ljus så håller ofta fordonet långt över gällande stoplinje.Med andra ord, de har kört mot rött.

Minsta lilla fördröjning eller misstag leder till att signalhornet från andra genast ljuder, inne på storområdesparkeringar som t ex utanför större köpcentrum finns inga trafikregler överhuvudtaget.Här gäller djungelns lag, står någon redan i vänsterfil vid rödljus ska naturligtvis den högerfilskörande trafikanten visa att den är snabbast från trafiksignalen när det väl lyser rött - stavas även s-t-r-e-e-t-r-a-c-e.I Malmö är det uppenbart förbjudet med ljuse på cyklar vid mörker.Du ser dom inte utan hör bara när du träffar eller träffas av dom, EU skotrar tycks ha ständig dispens att köra på trottoarer och andra platser som annars anger att fordonstrafik är förbjuden.I Malmö är tyvärr övergångsstället den farligaste platsen att passera en väg på.Osv ...

Bighoj
2013-02-25, 21:42
Att köra mot rött har ju varit lagligt i Sverige alltid,det har aldrig varit förbjudet så jag förstår inte att det skulle vara någon nyhet.

Tjita1
2013-02-26, 22:12
Är det det? Sen när då? Så här står det i Trafikförordningen 2 kap, 2 paragrafen:


2 § En trafikant skall följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel gäller anvisningen framför regeln.
En anvisning genom fast sken i en trafiksignal gäller framför en anvisning om stopplikt eller väjningsplikt som meddelas genom ett vägmärke.
En särskild anvisning för cyklist, förare av moped klass II eller gående gäller för sådan trafikant framför andra anvisningar. Förordning (2007:101).

I vägmärkesförordningen 3 kap 6 paragrafen står det så här:


6 § Fordonssignaler och cykelsignaler visar följande signalbilder.
Signalbild Närmare föreskrifter
Röd stopplinjen eller, om sådan saknas, signalen. Stopp. Fordon får inte passera
Signal med konturpil gäller endast den eller de färdriktningar som anges med pilen.
Röd+gul omedelbart förestående. I övrigt har signalbilden samma innebörd som röd. Växling till grön signalbild är
Grön Fordon får fortsätta framåt.
Grön pil innebär att signalen gäller den färdriktning som anges med pilen. Fordon får föras i pilens riktning även om en annan signalbild visas samtidigt.
Gul stopplinjen eller, om sådan saknas, signalen i annat fall än då det hunnit så långt fram när signalbilden växlar från grön till gul att det inte kan stannas utan fara. Stanna. Fordon får inte passera
Blinkande gul iakttas vid passage.

pentti01
2013-02-27, 07:17
Jag tror nog att Bighoj ämnade att vara lite sarkastisk i sitt inlägg,,,? ;)

LowTech
2013-02-27, 08:03
Jag tror nog att Bighoj ämnade att vara lite sarkastisk i sitt inlägg,,,? ;)

En passagerare åker i en taxi.
Taxiförare kör upprepade gånger mot rött ljus..
Passareraren undrar förvånat varför.
Taxiföraren:
- Säkrast så, finns så mycket galet folk ute på nätterna..
Plötsligt kommer man till ett grönt ljus - och taxiföraren tvärnitar...
Passageraren:
- Va, det är ju grönt! Varför stanna?
- Eru inte klok - det kan ju komma en taxi....

Så fick jag ett tillfälle att berätta DEN historien, kunde inte låta bli. :D
Finns nog vettiga taxichaffisar också..

Bighoj
2013-02-27, 18:27
Jag tror nog att Bighoj ämnade att vara lite sarkastisk i sitt inlägg,,,? ;)

Helt riktigt.Min trafiklärare brukade nämligen fråga eleverna om man fick köra MOT rött ljus och alla svarade NEJ och åter NEJ-FEL svarade läraren-Du får köra MOT rött men däremot får du inte köra förbi rött ljus.