handdator

Visa fullständig version : Traktor



Nina
2013-02-14, 06:50
I går la traktorn av, till råga på allt mitt ute på vägen och just då kom plogbilen… Han tog skopan och puttade in traktorn på tomten och där stod vi i mörker med garagebelysningen som enda ljuskälla. Man såg knappt nåt så jag hämtade ficklampan. Bränslesystemet krånglade (diesel), vi rengjorde och pumpade tills vi blev blå (nästan). Till slut hade vi fått fram bränslet och efter en liten stund hoppade traktorn igång. Det är tur att jag inom Hv lärt mig hur ett bränslesystem med diesel fungerar och vilket evigt pumpande det är när systemet är tomt i alla ledningar. Vi köpte traktorn för tre år sen och den var nyrenoverad. Det enda den karln tydligen inte renoverade var bränsletanken… Så det kommer skit i filtret och stoppar upp tillförseln och då får man plocka isär och rengöra allt. Och pumpa fram bränslet manuellt, inte ovanligt står man och pumpar minst 100 ggr. Jag minns att på terrängbilarna inom Hv fick man om det blev tomt på bränsle och man fick manuellt pumpa fram bränslet igen så var det inte ovanligt med minst 200 pumpningar. Nu blev bara halva tomten plogad men det är okej, det går att köra bil på andra halvan, bara att bilen slingrar sig hit och dit då men med lite mera gas och tryck framåt så kommer man ju fram, även om det spinner lite. Man kan inte släppa av för då kör man fast så det gäller att hålla stumt och envisas med att bilen ska fram.

I dag är det Alla hjärtans dag och i dag ska vi få Mazda 6:an. Då är både motorvärmare och dragkrok monterat. Jag hoppas de hunnit med att få det monterat, annars får vi vänta lite till. De har inte ringt än och flyttat fram leveransen så jag antar den är redo för leverans. Å andra sidan så är det några timmar kvar tills dess och de kan ännu ringa och flytta fram tiden. Men jag hoppas att allt har gått enligt plan. :)

Chappy
2013-02-14, 09:28
Kanske inte något att rekommendera, men på min BM 320 brukade jag köra fram dieseln med startgas istället för att pumpa mig trött.

Nina
2013-02-14, 09:35
Kanske inte något att rekommendera, men på min BM 320 brukade jag köra fram dieseln med startgas istället för att pumpa mig trött.

Jo startgas var på tapeten i går under nåt andetag men vi hade ingen tillgänglig. Så det var bara att pumpa på. :)

engström67
2013-02-14, 09:54
Jo startgas var på tapeten i går under nåt andetag men vi hade ingen tillgänglig. Så det var bara att pumpa på. :)

Undvik startgas på en diesel,inte alls bra.Kolla membranet i handpumpen,det ska inte ta sån tid att pumpa fram.Släpp gärna på en spridare med brukar gå lite lättare för handpumpen.

Nina
2013-02-14, 10:08
Undvik startgas på en diesel,inte alls bra.Kolla membranet i handpumpen,det ska inte ta sån tid att pumpa fram.Släpp gärna på en spridare med brukar gå lite lättare för handpumpen.

Oki, tack för tips. Fast jag tyckte nog det gick rätt fort att pumpa fram bränslet ändå. Tog inte många minuter egentligen. Man behövde inte stå dumt heller så det kändes inte fel. Motorn är en 3-cyl gammal en från 50-talet. Enkel att jobba med, samma teknik som i dagens dieselmotorer egentligen. :)

Ove
2013-02-14, 10:29
Vet ju inte vad det är för traktor du har men på gamla Volvo satt det en luftningsskruv på toppen av spridarna.

Först pumpa fram soppa till pumpen och sen ett finger på startknappen med nyckel på spridaren och sen snurra på några varv med motorn tills det började komma ut diesel. När motorn börjat halta igång kan men lufta "i farten" tills den går någorlunda jämt. Sen dröjer det inte förrän du har full effekt igen.

Nu var det 6;or som jag jobbade med och dom kunde börja halta och gå redan på två cylindrar och sen var det hela klart på nån minut. ;)

Nina
2013-02-14, 10:32
Det är en sån här i samma skick som denna:

http://www.whitehavenandwesternlakeland.co.uk/vintage2011/tr-nuffield.jpg

pentti01
2013-02-14, 11:50
Nina: Nu blev jag nostalgisk/känslomässig; Just en sådan traktor var den sista vi hade innan vi flyttade till sverige på mitten av 60-talet !!
Alltid när jag är ute o åker och ser en Nuffield, slår mitt hjärta ett extra slag ! :)

Nina
2013-02-14, 12:29
Nina: Nu blev jag nostalgisk/känslomässig; Just en sådan traktor var den sista vi hade innan vi flyttade till sverige på mitten av 60-talet !!
Alltid när jag är ute o åker och ser en Nuffield, slår mitt hjärta ett extra slag ! :)

Åååh vad gott! Jag gillar den, den fyller sin uppgift här på tomten (plogning bl a). :)

engström67
2013-02-14, 12:41
Oki, tack för tips. Fast jag tyckte nog det gick rätt fort att pumpa fram bränslet ändå. Tog inte många minuter egentligen. Man behövde inte stå dumt heller så det kändes inte fel. Motorn är en 3-cyl gammal en från 50-talet. Enkel att jobba med, samma teknik som i dagens dieselmotorer egentligen. :)

NUFFIELD :):):) min drömtraktor :) samma teknik som dagens Dieslar nja vill inte hålla med dig där.Men var ju enklare förr mot dagens hypermoderna dieslar med commonrail och upp till 3 turboaggregat (Bmw).

Nina
2013-02-14, 12:48
Ha ha nja, nu tänkte jag driftsmässigt, det är ju fortfarande ledningar och filter samt pump plus återvinningsröret som låter överskottet rinna tillbaka, spridare med mera. Det var så jag tänkte. Commonrail kom långt senare. :)

Egentligen i grund och botten är tekniken densamma, se på en 1-cyl bensinmotor från begynnelsen drygt 100 år bakåt, samma sak där. En kolv, tändstift, kamaxel med mera. Det var så jag tänkte ang dieselmotorn. :)

pentti01
2013-02-14, 15:51
Nina; du får gärna tipsa om traktor-träffar och andra träffar där det brukar finnas gott om traktorer !
Viksta i Uppland känner jag till och ett lantgårds/nostalgimuseum som ligger strax väster om Möklinta.
Där finns det många traktorer, en del startar han om man frågar :)

Nina
2013-02-14, 17:05
Nina; du får gärna tipsa om traktor-träffar och andra träffar där det brukar finnas gott om traktorer !
Viksta i Uppland känner jag till och ett lantgårds/nostalgimuseum som ligger strax väster om Möklinta.
Där finns det många traktorer, en del startar han om man frågar :)
Nja, riktigt så inbiten är jag inte. Den är mer för bruks hemma, att ha en uppgift. Istället för att skotta tomten för hand så kommer den fram och plogar åt oss. Det finns sandaggregat och blad till den men svetsen släpper på bladet så bladet ramlar av. Han brukar ta skopan och skyffla bort snö med istället, fungerar det med. :)

…tyvärr får jag skotta gångbanan på tomten för hand, traktorn får inte plats där. ;)

Ove
2013-02-14, 17:19
:hmmmm2: Kikat på bilden men ser inte vad det är för insprutningspump. Är det möjligen en CAV med centrifugalregulator?

engström67
2013-02-15, 00:08
Ha ha nja, nu tänkte jag driftsmässigt, det är ju fortfarande ledningar och filter samt pump plus återvinningsröret som låter överskottet rinna tillbaka, spridare med mera. Det var så jag tänkte. Commonrail kom långt senare. :)

Egentligen i grund och botten är tekniken densamma, se på en 1-cyl bensinmotor från begynnelsen drygt 100 år bakåt, samma sak där. En kolv, tändstift, kamaxel med mera. Det var så jag tänkte ang dieselmotorn. :)

Jo du har ju rätt,kolvar osv det har ju alla,även returledningar även på bensinare.Insprutningspumpen är ju borta på dom flesta moderna dieslar,tex lastbilsmotorer,är väl ersatt av något elektroniskt:)