handdator

Visa fullständig version : Våren i antågande!



Nina
2013-02-13, 15:20
Känns som våren är på gång att smyga in över landet. För härom morgonen hörde jag fågelkvitter runtom i träden medan jag rastade jyckarna, så härligt det lät. Även hundarna verkade tycka att det var ett härligt läte för de började busa och spritta omkring som ett par valpar igen. Jag kunde inte låta bli att lyfta blicken uppåt och se hur många det fanns i träden. Jag häpnades över att det var ganska många som satt och sjöng här och var. Härligt, nu är snart våren här, tänkte jag glatt. Man blir glad av så lite, lite fågelsång på morgonen och dagen är gjord. :)

Snart dags att plocka ut hundkojan och övriga hojar för säsongens färder. Det är redan mitten av februari, nyss var det december. Tänk, så går tiden undan igen.

I helgen fick dottern ett par marsvin som egna husdjur. Hon har drömt om eget husdjur (fast hon hade ena hunden) men hon glömde visst att läsa på lite om dessa gulliga djur: de är nämligen nattdjur. Buren står i hennes rum, de är så tysta och fina menade hon men så kom natten. Sömnen uteblev för de drack vatten och då skramlade flaskan mot gallret och de pratade i ett och sprang runt i buren hela natten. Det var allt annat än en glad tonåring som kom upp på morgonen sen…

Nu börjar hon vänja sig vid att de far runt under natten, de har inte lyckats väcka henne lika lätt i natt så i morse var hon så pass glad att hon inte såg ut som om hon ätit en citron. Hon kanske läser på lite mer inför nästa husdjur nästa gång hö hö. ;)

Men vad gulliga de är, jag har aldrig hållit i ett marsvin så nu passar jag på varje lunch. De behöver vänja sig vid att man håller i dem och klappar dem etc så varje lunch hemma tar jag upp dem och kelar lite med dem. Den ena är så tyst, försiktig och lugn. Den andra låter som nån slags brandsirén och är snabb på att springa undan, lustigt att två syskon kan vara så olika. Så nu har vi 6 husdjur: 3 dvärgschnauzer, 1 nymfparakit och 2 marsvin. Och så jag. ;)

Hej hopp, ha det gott. :)

pentti01
2013-02-13, 19:59
Härligt att höra att någon tror på vårens ankomst, här uppe i "norr " är det full vinter; igår riktigt fasligt snöande o blåsande,, burr,, :mad:
En av våra hundar trivs inte alls medans valpen inte verkar bry sig :)
Marsvin o liknande är bland de enda djur som jag är lite rädd för, DE BITS!! :o

Mymlan
2013-02-13, 20:55
Hej på dej! Ett litet tips angående marsvinen, har själv haft fyra styckna samt en dvärgkanin. Testa att lägga ett skynke el något över lagom till natten så att det blir mörkt i buren, det brukar lugna ner dem litegranna. Det tar dock en liten tid innan det fungerar så var noga med att göra det ungefär samma tid varje kväll. Helt tyst kommer de nog aldrig bli om nätterna eftersom de är nattdjur, men lite lugnare blir de ivarjefall :)

Mymlan
2013-02-13, 21:00
Härligt att höra att någon tror på vårens ankomst, här uppe i "norr " är det full vinter; igår riktigt fasligt snöande o blåsande,, burr,, :mad:
En av våra hundar trivs inte alls medans valpen inte verkar bry sig :)
Marsvin o liknande är bland de enda djur som jag är lite rädd för, DE BITS!! :o

Ha ha! Marsvin bits faktiskt väldigt sällan, av alla de marsvin jag haft var det bara ett av dem som bet mig (detta skedde bara en gång). Dock hade vi en halvgalen dvärgkanin som hatade mina röda stövlar, jag blev alltid anfallen om jag hade dem på fötterna. :rofl:

pentti01
2013-02-14, 02:30
Ha ha! Marsvin bits faktiskt väldigt sällan, av alla de marsvin jag haft var det bara ett av dem som bet mig (detta skedde bara en gång). Dock hade vi en halvgalen dvärgkanin som hatade mina röda stövlar, jag blev alltid anfallen om jag hade dem på fötterna. :rofl:

Ja, det är faktiskt av hamstrar jag blivit biten mest. Flera gångeer,, :(
Men ändå ogillar jag ha sådana smådjur springades lösa på golvet,, huga !! :o

Nina
2013-02-14, 06:38
Ha ha nej de här två är snälla, ingen bits och i min famn lugnar de ner sig. De börjar vänja sig vid att jag tar i dem nu så jag tror det kommer bli bra. De har ett eget hus att vara i och där är de hela tiden under dagtid. De kommer inte få springa lösa på golvet då vi har hundar som avlades fram just för att fånga råttor. Möjligen i dotterns rum, vi har ett burgaller satt vid dörren så hundarna kan inte komma in till marsvinen (bara se dem). :)

I går undrade jag var Doris var, hon pratade och lät nånstans så jag letade och letade. Ingen Doris syntes till. Hon stod nämligen uppe vid dotterns dörr och pratade, hon ville in och träffa marsvinen. Det går inte för sig, jag antar de kommer tro att det är råttor och jaktinstinkten startar. Doris är den som har mer av det i sig, hon brukar låtsas jaga råttor i snön. Borrar ner nosen och sniffar och byter ställe om vartannat. Men dock fick den vita dvärgschnauzern träffa marsvinen i går. Inför den mer lugnare av dem var han lugn men när han nosade på den andra blev han lite uppjagad och hade lite svårt att lyda mig.

Det är trevligt med djur, jag är uppvuxen med hundar, som barn hade vi även katter men jag tål inte katter. Jag är allergisk mot hundar också men har jag egna hundar så tål jag katter lite bättre. Det är som om jag får ett bättre immunförsvar då. Vissa katter tål jag bättre än andra, men jag vet själv inte vilka som jag inte tål utan det brukar visa sig efter en stund. Mögelskadade hus kan jag reagera väldigt starkt på. Jag hade en uppfödare till min Dobermann en gång för länge sen. De bodde i en villa och varje gång jag var där blev jag jättesjuk. Jag trodde det var katten för de hade katt också. Det visade sig senare att hela husgrunden var mögelskadad, så det jag reagerat på var mögelsporer. När de hade sanerat hela huset blev jag inte sjuk sen och katten tålde jag. :)

Svärmor hade för några år sen köpt ett hus i Skåne, jag blev sjuk varje gång jag var där. Hon trodde det var för att det var alla pollen som flög runt. Men jag blev ju bra utomhus, efter nån timme inomhus var jag sjuk som tusan igen. Hon tog ut heltäckningsmattan ur gästrummet där vi sov men det hjälpte inte. Jag sa att det är mögelsporer, jag var helt säker på min sak. Det visade sig senare att taket läckte in och ovanför mig på vinden fanns det mögel...

Min fågel fyllde 23 år i höstas, jag köpte honom i nov 1989, hundarna är rädda för honom. Så när han är ute är de på sin kant. :)