handdator

Visa fullständig version : Mälaren runt 2013



Joachim
2013-02-12, 20:12
Tänkte kolla om det är någon i Stockholm som redan nu tänktåka Mälaren runt i augusti?

pumpe3
2013-02-12, 20:48
Planen är att jag och sambon ska åka om inte vädret påstår regn hela dagen

Twenty2
2013-02-12, 21:24
Det finns nog en överhängande risk att det blir av.

pentti01
2013-02-13, 04:13
Bor inte i Stockholm men vill passa på att få tips; har hört att om man är med från starten vid Pampashuset, kan det vara lite trångt o gå väldigt sakta( läs; stå still),, Fick en rekomendation att haka på från Södertälje. Om jag väljer det senare, var är det lämpligt att vänta in kortegen?
Var svänger kortegen av från E4/E20?

Mats Liifv
2013-02-13, 09:53
Bor inte i Stockholm men vill passa på att få tips; har hört att om man är med från starten vid Pampashuset, kan det vara lite trångt o gå väldigt sakta( läs; stå still),, Fick en rekomendation att haka på från Södertälje. Om jag väljer det senare, var är det lämpligt att vänta in kortegen?
Var svänger kortegen av från E4/E20?

De första gångerna jag var med startade jag i Solna, vilket inte är att rekommendera. Du kan lätt bli stående i stort sett still i 30-40 minuter med motorn på tomgång i ett moln av avgaser. Numera startar jag i stället vid Shell/ MacDonald´s i Botkyrka, där kortegen lämnar E4:an. Brukar vara många som följer det exemplet, men det funkar ändå utmärkt att hänga på när täten kommer dit. Vänta inte för länge med att haka på, det kan vara svårt att komma in ledet efter en stund. Kommer en ny hoj ungefär varannan sekund. Att hitta en lucka att smita in i är inte helt lätt eller riskfritt då.

pentti01
2013-02-13, 15:18
De första gångerna jag var med startade jag i Solna, vilket inte är att rekommendera. Du kan lätt bli stående i stort sett still i 30-40 minuter med motorn på tomgång i ett moln av avgaser. Numera startar jag i stället vid Shell/ MacDonald´s i Botkyrka, där kortegen lämnar E4:an. Brukar vara många som följer det exemplet, men det funkar ändå utmärkt att hänga på när täten kommer dit. Vänta inte för länge med att haka på, det kan vara svårt att komma in ledet efter en stund. Kommer en ny hoj ungefär varannan sekund. Att hitta en lucka att smita in i är inte helt lätt eller riskfritt då.

Ok,Tack för råd o tips. Jag funderar på att haka på ledet från Bilisten-macken i Turinge, som ligger ca 1,5km efter trafikplats Nykvarn. Då kanske fältet har skingrats lite, vad tror du om det?

Joachim
2013-02-13, 23:35
Härligt! Jag ser fram emot att åka iår, det blir första gången. Några tips på vad man ska ha med sig?

pentti01
2013-02-14, 02:27
Härligt! Jag ser fram emot att åka iår, det blir första gången. Några tips på vad man ska ha med sig?

Öl, hembrännt, korv,snus o tobak ! NÄÄ,, skoja bara :D
Blir första gången för mig med, tar bara med Regnkläder o vatten, mycket vatten. (som jag i.o.f.s alltid brukar ha med).
Resten finns nog efter vägen, eller?

Mats Liifv
2013-02-14, 10:22
Ok,Tack för råd o tips. Jag funderar på att haka på ledet från Bilisten-macken i Turinge, som ligger ca 1,5km efter trafikplats Nykvarn. Då kanske fältet har skingrats lite, vad tror du om det?
Brukar vara en massa folk även där. Tänk på att parkera på höger sida av vägen. Samma problem där att hitta en lucka att smita in i om man väntat för länge. Gjorde en gång misstaget att tillsammans med några kompisar parkera på vänster sida, strax efter macken. Var nästan omöjligt att komma in i ledet igen, speciellt eftersom vi var några stycken. Om man inte varit med om det är det svårt att tänka sig hur mycket hojar som kommer i en tät följd. Lätt att ställa till med en olycka om man försöker ta sig in i ledet från "fel sida" av vägen. Man kör tätt ihop och alla är inte vana vid detta. Har sett en del olyckor genom åren där man kört ihop med varandra.

räven
2013-02-14, 11:29
Ursäkta, men sånt jippo är inte min grej

Mats Liifv
2013-02-14, 11:41
Ursäkta, men sånt jippo är inte min grej

Många ovana förare är ute på vägarna, så riskerna är inte obetydliga. Har åkt runt många gånger. Det bästa är nog egentligen att vara åskådare. Riktigt kul att se alla dessa hojar och människor av alla de slag. Bör upplevas någon gång, inte nödvändigtvis som deltagare i själva kortegen.

räven
2013-02-14, 13:10
Många ovana förare är ute på vägarna, så riskerna är inte obetydliga. Har åkt runt många gånger. Det bästa är nog egentligen att vara åskådare. Riktigt kul att se alla dessa hojar och människor av alla de slag. Bör upplevas någon gång, inte nödvändigtvis som deltagare i själva kortegen.

Låter vettigt, hyra en vilstol utmed vägen

Mats Liifv
2013-02-14, 14:08
Låter vettigt, hyra en vilstol utmed vägen

Massor av folk gör just detta, sitter i lugn och ro i sin vilstol och fikar medan hojarna rullar förbi i en aldrig sinande ström. Ett sant folknöje faktiskt!

engström67
2013-02-16, 13:41
Ursäkta, men sånt jippo är inte min grej

Håller med dig:):)vore kul och se men drygt att krypa fram:) Speciellt bland ovana förare man lär passa.

Olle Å
2013-02-16, 15:50
Håller med dig:):)vore kul och se men drygt att krypa fram:) Speciellt bland ovana förare man lär passa.

Jag har " kört " några gånger den sk.Långfredagsturen , mellan Kristinehamn- Filipstad - Karlstad
Ingen höjdare precis. Men det är kul att titta på alla vid starten och vid mellanlandningen i Filipstad.
Nästa gång blir det nog att man tar fällstolen med och sätter sig vid vägkanten.:):)