handdator

Visa fullständig version : Värt att investera i kommunikationsutrustning



pumpe3
2013-02-06, 13:05
Ni som burkar vara ute och åka framför allt med två hojar (el fler), upplever ni det som att det är värt att köpa ex Scala för att kunna snacka mellan hojarna?
Tanken är om det är värt att investera inför helgresor men framför allt på dagsturer, eller om man klarar sig bra utan.

räven
2013-02-06, 13:14
Ni som burkar vara ute och åka framför allt med två hojar (el fler), upplever ni det som att det är värt att köpa ex Scala för att kunna snacka mellan hojarna?
Tanken är om det är värt att investera inför helgresor men framför allt på dagsturer, eller om man klarar sig bra utan.

Vad ska ni snacka om när ni kör hoj?

engström67
2013-02-06, 14:16
Vad ska ni snacka om när ni kör hoj?

:):) Har kört med scala nått år och har sålt det.Blir nog aldrig nåt mer heller.Som du säger vad ska man prata om.Den dagen dom tar fram nått som funkar HELT klockrent så kanske jag skulle fundera på det.Nä är så lungt och skönt.Vill inte sitta och babbla och ännu mindre lyssna på musik,blä.Är vi ute och åker jag och min sambo så är det tecken som gäller,har funkat alltid.Skit kan man snacka när man stannat.Folk kör ju av vägen på löpande band i dag för att dom inte kan köra bil och prata i telefon samtidigt.Är ju ett störande moment vid hojkörning med.

Olle Å
2013-02-06, 14:19
Vad ska ni snacka om när ni kör hoj?

Har oxå funderat på samma sak. Om man sitter och matar på en motorväg är väl en sak.
Kör man på småvägar exvis i Norge, där det händer saker hela tiden i form av olika vyer, tvära kurvor och annat, så undrar jag om inte det är otrevligt att höra någon annan kommentera något när man själv är i en helt annan situation. Då kan man ju lätt bli distraherad. Nu menar jag inte om man glider fram i 50 knyck, för då spelar det ju ingen roll.:):):)

Oden68
2013-02-06, 15:15
Jag och kompisen har kört med scalarider i 2 år nu och är grymt nöjda.
Funkar skitbra i alla lägen och skitbra när den ena kör om och kan tala om att det är fritt fram för den andre med. Folk brukar titta konstigt när man kör om mitt i en snäv skymd kurva.
Det där med snacket gör man ju som man vill med, vi brukar inte prata särskilt mycket när vi kör, det tar bort känslan tycker vi.
Mest när vi ska stanna eller om det är nåt, man MÅSTE ju inte prata bara för att det går.
Samma med mobilen, man MÅSTE inte koppla in den!

Kör man hoj så kör man hoj...

Mats Liifv
2013-02-06, 15:39
Vill inte snacka med kompisarna när jag är ute och kör.

En helt annan sak är att tala med min passagerare. För min del tillförde det en massa när vi började med intercom. Utmärkt att kunna samtala om var man ska stanna, vilken väg man ska ta eller om det man ser efter vägen. Alla är vi ju olika, men för min del vill jag inte vara utan den möjligheten.

pumpe3
2013-02-06, 17:17
Kan ibland känna att jag saknar just att man ibland ser saker som man vill uppmärksamma den andra på, eller om man ska svänga hit eller dit om man tappat bort sig osv, tanken är ju att det är sambon som ska vara på andra sidan exempelvis när vi tänkt åka till Norge.
Därför jäkligt skoj att höra era åsikter som kör och har kört med det.

Ankan1
2013-02-06, 17:49
Herregud, räcker det inte med upplevelsen av själva körningen.Ska man behöva lyssna på en massa dösnack då blir det väl inget kul.Kan man ju åka bil istället.

Agathon
2013-02-06, 19:38
Jag och en kompis kör med Scala Rider och skulle absolut inte vilja vara utan det. Det är trevligt att kunna kommentera det man ser, vart man skall stanna, vilken väg man skall välja och så vidare. Andra får göra sina bedömningar om hur de vill ha det, men vi är mycket nöjda, och det fungerar alldeles utmärkt åtminstone så långe man är inom någorlunda synhåll från varandra.

Bighoj
2013-02-06, 21:37
Vill inte snacka med kompisarna när jag är ute och kör.

En helt annan sak är att tala med min passagerare. För min del tillförde det en massa när vi började med intercom. Utmärkt att kunna samtala om var man ska stanna, vilken väg man ska ta eller om det man ser efter vägen. Alla är vi ju olika, men för min del vill jag inte vara utan den möjligheten.

Vill nog säga att jag håller med dig ang att det tillför en hel del att kunna kommunicera med sin passagerare.Att det skulle vara trafikfarligt som någon var lite inne på kan ju diskuteras,är nog mer trafikfarligt om man sitter och petar på varandra och pekar på saker man vill den andre ska se.
Har t ex Maud sett något intressant hon vill att jag ska se så räcker det att hon säger det i intercomet så kan jag kolla när situationen tillåter det,och det tycker jag är kanon.

rogga
2013-02-06, 22:12
Jag övningskör med min son, och då är de ovärderligt att kunna snacka med varandra :)

Olle Å
2013-02-06, 22:18
Jag övningskör med min son, och då är de ovärderligt att kunna snacka med varandra :)

ja där har vi en verklig anledning:):):):)

Oden68
2013-02-07, 08:36
Kan även vara bra om någon glömt blinkersen på eller har lös packning på hojen eller om man vill varna för rullgrus i en kurva eller nåt sådant.
Man behöver ju som sagt inte prata om man inte vill.

Gert
2013-02-07, 08:53
Jag övningskör med min son, och då är de ovärderligt att kunna snacka med varandra :)

Jag köpte en Scala rider Q2 av samma anledning men använder den numera även mellan frugan och mig.

V Saarela
2013-02-07, 10:14
Jag är nog mer inne på Ankans linje.
Känns dessutom att man också tappar lite snacket under stopperna typ "- såg du....."

Jag hade en telefon inkopplad ett tag på långturer, men efter under telsamtalen så tappade man bort orienteringen på nåt sätt och funderade var tusan man är.

Neeh, njuter av tystnaden från någon alla former av lurar under körning.

DearHunter
2013-02-07, 10:45
Har investerat i nya billiga öronproppar från Noizezz.
Helt underbart att utestänga allt buller!

namn
2013-02-07, 12:07
Jag har andvänt headset i hjälmen av olika slag i flera år ( ? 5år ) och jag tycker det är underbart,
Åker jag själv så kan jag slå på radio / musik på transportstäckorna, jag har även telefonen kopplad till det så jag hör när någon ringer eller skickar meddelanden... och behöver alltså inte stanna stup i kvarten för att få bekräftat att ex. mitt hotell är bokat eller att färjan avgår i tid. (brukar be frugan lösa det och skicka meddelande när det är klart)
Jag kan även föra en dialog med min fru som inte är särskilt van vid att åka hoj, ex. jag växlar ner och gör mig klar för en omkörning, min fru har inte en blekaste aning om vad jag planerar att göra, men tackvare intercom så kan jag i lugn och ro tala om vad jag ska göra och förbereda henne på vad jag önskar/kräver av henne då.

Men bäst av allt, jag kan välja att ha det avslaget om jag inte vill bli störd ...

pentti01
2013-02-07, 15:10
Jag har aldrig haft behov av komunikations-utrustning men är nyfiken på en sak; på hur lång sträcka kan ni komunicera ? dvs. hur långt avstånd mellan hojarna ungefär?

Ove
2013-02-07, 16:52
:hmmmm2: Funderat på vad man han ha för nytta av kommunikation medan man kör? Övningskörning är naturligtvis bra anledning och att kunna kolla så att passageraren inte sittter och somnar kan vara bra ibland. Men ha mera prat i hjälmen skulle jag nog inte önska, och musik.... Nevvver!. Motorcykeln är ju enstöringens bäste vän. ;)

Mats Liifv
2013-02-07, 17:15
Det verkar vara en del här som inte vill kommunicera när ni kör hoj.

Min fundering är: Gäller detsamma när ni kör bil, ingen musik och inget prat med passageraren? För min del blir det inget telefonsnackande varken i bil eller på hoj, däremot gärna musik eller radio.

räven
2013-02-07, 17:28
Det verkar vara en del här som inte vill kommunicera när ni kör hoj.

Min fundering är: Gäller detsamma när ni kör bil, ingen musik och inget prat med passageraren? För min del blir det inget telefonsnackande varken i bil eller på hoj, däremot gärna musik eller radio.

Varning Mats, blanda inte bil å Mc körning i samma inlägg

Ove
2013-02-07, 19:07
Det verkar vara en del här som inte vill kommunicera när ni kör hoj.

Min fundering är: Gäller detsamma när ni kör bil, ingen musik och inget prat med passageraren? För min del blir det inget telefonsnackande varken i bil eller på hoj, däremot gärna musik eller radio.

:) Får väl svara för mig. Bilkörning är mest bara transport på vägar som är ganska ointressanta. Prata lite men inte diskutera.... OK. Lyssna på radio P1... OK. Musik - nej tack! Vill njuta av musik och det gör jag inte i milö med ljud som inte hör musiken till. Jag undviker t.o.m att gå in och äta på restaurang om det sitter en trubadur och hojtar sina låtar i en mick. Dom ljudanläggningarna brukar vara av den arten att dom gör sig bäst avstängda.

Ja ja, jag vet. Gillar inte oväsen, men sån är jag.. :rolleyes:

Håkan46
2013-02-07, 19:59
Jag är ingen stor vän av ljud i öronen då jag kör Mc.
Vid ett tillfälle var det dock bra att ha. När vi kom 3 hojar in i en stad i rusningstrafik..
//Håkan

Pentti: Moderna kom.utrustningar fungerar som längst upptill 1.5 kilometer mellan hojarna.

Oden68
2013-02-07, 22:31
Jag har aldrig haft behov av komunikations-utrustning men är nyfiken på en sak; på hur lång sträcka kan ni komunicera ? dvs. hur långt avstånd mellan hojarna ungefär?

Jag har scala rider g4 och det varierar väldigt beroende på terrängen men med antennen uppe så och lite dalsländska vägar så är det väl runt 4-600 meter gissar jag på.

namn
2013-02-07, 22:35
Ni vill inte ha oljud i öronen,:cool: men när det pratas om avgassystem så är det okej att det bullrar och låter högt...:D
:shakehands:

Ove
2013-02-07, 23:17
Ni vill inte ha oljud i öronen,:cool: men när det pratas om avgassystem så är det okej att det bullrar och låter högt...:D
:shakehands:

:) Nähäjdu! Talar återigen för mig själv.... Avgasljud vill jag inte ha från MIN hoj så att jag hör det när jag kör. Hur andra låter är deras ensak, inom rimliga gränser. ;)

Pronby
2013-02-08, 00:42
Ni vill inte ha oljud i öronen,:cool: men när det pratas om avgassystem så är det okej att det bullrar och låter högt...:D
:shakehands:

Well, det är ju inte oljud. ;) Hade jag haft en bil med vettigt ljud hade jag aldrig haft en stereo i den, därför jag inte lyssnar på musik när jag kör hoj.

Däremot kan jag förstå nyttan att kunna konversera med passagerare och andra förare. Speciellt om man övningskör. Och bara för att man kan prata så måste man ju inte prata.

Förresten, du har väl hört att raka rör räddar liv? ;)

Tjita1
2013-02-08, 17:45
Personligen tycker jag att det känns lite olustigt att inte vara anträffbar, sen kan jag tycka att det vore trevligt med lite P3, Rix FM, Mix Megapol eller för den delen lite egen musik i öronen emellanåt. Är inte av den typen som lyssnar på musik konstant, men lite underhållning emellanåt skadar inte, i synnerhet om man ligger och nöter motorväg eller står i kö på essingeleden.. ;)

Angående buller, jag är inte heller den typen som vill att det ska dåna så mycket som möjligt om fordonet, men ett väl avstämt inte allt för högt avgasljud tycker jag är njutbart, i synnerhet om det är en motor som låser trevligt, mao V-motorer med vassa kammar så dom går lite hårt och ojämt.. ;)

wbr
2013-02-10, 03:56
Att småprata med åk-kompisen ger liksom ytterligare en dimension till körandet, är man van vid detta är det svårt att vara utan. Har alltid haft komradio i och på mina fordon. Det betyder inte att man tjatar hål i huvudet på kompisen, utan mera små kommentarer ibland som "blink" (du har glömt din blinkers), "nu vill jag ha fika", "såg du puddingen till höger", "vilken parfym - de var inte oljerök de", "behöver tanka snart" eller "det kommer ett blåljus bakifrån" eller liknande småprat.:)

RymdBörje
2013-03-20, 22:06
Jag övningskör med min son, och då är de ovärderligt att kunna snacka med varandra :)

Jag har också använt det vid övningskörning och instämmer helt.

Förutom det så har det varit ovärderligt för att:


Tala om att det är dags att tanka
Dags för "pinkelpause"
Vart är du på väg ngnstans...?
Nästa höger/vänster
Se upp det är ngt ....
Varianter av ovanstående...

Månne
2013-03-22, 01:00
Jag kör med blåtandsutrustning på hojen var både GPS och telefon "pratar" med mig och trivs fint med det.
Jag kör alltid med musik i lurarna och skyller det på ren vana vilket en del anmärker på men samma personer har alltid radion på i bilen vilket är lite äpplen och päron.
Jag är egenföretagare och missar ogärna ett jobb pga ett missat samtal vilket jag slipper med den utrustningen jag har som gör att jag både hör och blir hörd i motorvägsfart på en stånka.

wbr
2013-03-24, 12:21
Skulle väldigt gärna vilja veta om man kan para ihop två blåtandsutrustningar med varann även om de är av olika fabrikat, det tycker jag det talas tyst om. Är det ingen här som gjort det?:hmmmm2:

namn
2013-03-24, 19:18
Skulle väldigt gärna vilja veta om man kan para ihop två blåtandsutrustningar med varann även om de är av olika fabrikat, det tycker jag det talas tyst om. Är det ingen här som gjort det?:hmmmm2:

Jag har provat några olika tillverkare. Men hittills har jag inte fått något att fungera från olika tillverkare. Däremot så näf jag har haft Cardo ( scala rider ) solo. G4. Osv har det alltid fungerat oavsett ålder på dom olika enheterna.

wbr
2013-03-30, 12:51
Jag har provat några olika tillverkare. Men hittills har jag inte fått något att fungera från olika tillverkare. Däremot så näf jag har haft Cardo ( scala rider ) solo. G4. Osv har det alltid fungerat oavsett ålder på dom olika enheterna.

Hej Namn. Det lutar åt att jag köper "Cardo Scala Rider G9 Powerset", får starta jaga bra pris, det är ju två par vi behöver sonen och jag. :)
Varje fabrikat har tydligen (genom kodning) sett till att endast egna fabrikatet kan paras ihop. Märkligt förfarande.
Tänk om det nu dyker upp ett fabrikat som berättar att med denna utrustning kan du para ihop med vilket annat blåtands-set som helst, vilken försäljningsfördel det skulle bli.

TheCrow
2013-03-30, 15:54
Jag hitta "Walkie Talkie" över blåtand till iPhone som jag tänkte pröva när det väl är dags för tjejen att hoppa upp bak på bönpallen.

Gratis var den så det känns ju värt att prova.

/Freddo

Oden68
2013-04-01, 09:19
Problemet med att använda mobilen när man kör är att det bryter ibland när man är ute och kör. Givetvis beroende på vart man bor i landet.
En annan aspekt är ju priset, dyrt att ringa när man är utomlands.
Kör man mycket så är det värt pengarna med en riktig intercom, sen kan man ju få röstinstruktioner från gps med intercom vilket också är en stor bonus om man använder det.

Jag och kompisen körde med mobilerna när vi övningskörde men köpte scalarider efter ett tag och detta är nu 3 år sen och vi ångrar inte köpet. Värt varenda krona!

Susie
2013-04-01, 10:40
Vi köpte en scala rider G4 när jag började övningsköra och det var verkligen toppen, i början var jag lite orolig att vi skulle prata för mkt eller att det skulle bli onödigt surr men det blev det verkligen inte. Utan den har fungerat som ett ypperligt kompliment till själva körningen där det behövs och är det fortfarande i dag när jag nu inte längre övningskör. Men vi använder oss även av alla dessa tecken som hör till själva körningen och det funkar utmärkt.

Min man och jag känner ju inte riktigt varandras körstil än.. dvs han har en tydligare stil än jag som jag inte lärt mig läsa av än och min är säkert lite oberäknelig eller obefintlig än så länge innan jag blir varmare i kläderna haha. Så jag är verkligen för kommunikation då det tillför en dimesion som wbr skrev i sitt inlägg.

Alltså: japp det är värt det!

TheCrow
2013-04-01, 11:28
Problemet med att använda mobilen när man kör är att det bryter ibland när man är ute och kör. Givetvis beroende på vart man bor i landet.
En annan aspekt är ju priset, dyrt att ringa när man är utomlands.
Kör man mycket så är det värt pengarna med en riktig intercom, sen kan man ju få röstinstruktioner från gps med intercom vilket också är en stor bonus om man använder det.

Jag och kompisen körde med mobilerna när vi övningskörde men köpte scalarider efter ett tag och detta är nu 3 år sen och vi ångrar inte köpet. Värt varenda krona!

Appen jag hittade kör över BlueTooth så det kostar inget, men det funkar naturligtvis bara om man har nån på bönpallen. Huruvida det bryter eller inte vet vi inte än.

/Freddo

Oden68
2013-04-09, 15:25
Aha, då kan det ju kanske funka men måste man inte trycka in någon knapp eller nåt för att prata?

En annan bra sak om man väljer att använda intercom är om det är mycket trafik och man har lite bråttom :) så funkar det grymt bra om den ena hinner köra om så kan den meddela om det är "fritt"...
Har fått många konstiga blickar under mina omkörningar. :)

TheCrow
2013-04-09, 19:49
Nä man behöver inte hålla in nån knapp och hemma i soffan funkade det fint :O) Det är väl mer om man står ut med ett headset i örat.

Mvh
Freddo

namn
2013-05-18, 21:58
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=765587

Tänkte bara skvallra lite om en bra deal.
1895kr / G9 ...en enhet!

engström67
2013-05-18, 22:39
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=765587

Tänkte bara skvallra lite om en bra deal.
1895kr / G9 ...en enhet!

Bara hoppas att det funkar bättre än föregångarna.Kopplar i och ur sig hela tin.Störande,dessutom lär man ju ha två set för att kunna prata med passageraren.Bra pris men avstår och musiken hörs ej över 70 ändå och tigern bjuder på ljuvligare musik.:)

pumpe3
2013-05-19, 21:26
Gick och köpte oss G9 set fasiken va najs använder den jämt nu både jag och sambon uppskattar det massa bl.a. vart/hur man ska åka (ex inne i stan), vid omkörningar och allt man ser och nu kan vi även snacka vid rådjurs (japp vi bullrar som satan så går inte att prata).
1895:- verkar vara ett kanon pris, vi fick en kanon deal på hojcenter på ett powerset som gjorde det omöjligt att tacka nej.

Mc-Bosse
2013-05-29, 02:58
Kan ibland känna att jag saknar just att man ibland ser saker som man vill uppmärksamma den andra på, eller om man ska svänga hit eller dit om man tappat bort sig osv, tanken är ju att det är sambon som ska vara på andra sidan exempelvis när vi tänkt åka till Norge.
Därför jäkligt skoj att höra era åsikter som kör och har kört med det.

Jag har en kompis som är expert på att vifta med armarna hit och dit när han kör före mig och jag fattar sällan vad han menar. Jag brukar fråga när vi stannar och då var det för att varna för nylagd asfalt (som jag i ett fall vet lades för tre dagar sedan) eller har han gett tummen upp för att det är ett vackert landskap. Frågade sist varför han höll sig till höger i vägbanan när den längst fram ju normalt håller sig till vänster och den som kör bakom håller till höger. Jag ville inte köra så fort för jag ville spana in havet och ville att bilarna skulle köra om fick jag till svar.

Rätt kul med detta viftandet faktiskt! :)