handdator

Visa fullständig version : Vilka reseplaner?



pentti01
2013-02-04, 16:13
Vore skoj att höra vilka reseplaner som ni har ?
Jag kommer att hålla mig inom landet hela säsongen med reservation för en Åland-Finlands-tripp. Men de e ju "hemma" för mig ;)
Det jag hoppas att genomföra är : Mälaren runt (infaller på min födelsedag :) ),
En tur till Sigtuna på småvägar via Heby-Örsundsbro.
En Dala-sväng:Borlänge-Mora-Rättvik.
Västmanland runt som annordnas av Bågen Mc.
Viksta veteranmarknad om vädret tillåter( kan vara si o så i slutet av April).
Hedemora marknad/kortege.( den gillar jag ;) )
Har några till turer upplagda på datorn, färdiga att laddas ner i GPSen.
Förmodligen blir det som alltid; en del turer försvinner, andra tillkommer.
Men de e skoj o drömma lite så hår i vintermörkrtet , eller hur ? :)

Fores
2013-02-04, 16:28
Ja drömma är kul!
En resa till Norge, Geiranger är planerad till sommaren. Så det blir då en resa genom en bit av Sverige :)
Sen skulle jag vilja ta en tur till Öland, har aldrig varit där.

pumpe3
2013-02-04, 16:39
Tanken är (om sambon får ledigt),
Norge 5-9/6, har varit där många gånger i bil men aldrig på mc,
Någon helg runt Dalarna med pappa,
MälarenRunt, i år händer det,

Sen så blir det så klart massa dagsturer både arrangerade som Sthlm Snurren och egna.

Olle Å
2013-02-04, 17:27
Funderingar på en jubileumstur till Norge i början av Juni. Det blir tionde året i rad som jag åkt turer där. I år tänker vi plocka russinen ur kakan.
Vad sägs om Lysebottn med Norges häftigaste serpentinväg, Småvägar runt Voss.
Fjällvägar mellan Övre Årdal och Lom.
Dalsnibba, Geiranger och Trollstigen.
Vägen genom Eikesdalen upp mot Aursjön på högfjället och ner till havsnivån vid Sunndalsöra. 6 mil grusväg.
EV. några platser kvar i gruppen, om ni tål grusväg och har god vana från småvägar och inte har passagerare.:):):):)

ralsbo
2013-02-04, 17:27
Mina planer börjar bli hyggligt klara nu, men det hinner ändra sig flera gånger innan man kommer iväg i sommar. Men i stort är det spikat.
I början på Maj åker jag en tur till England, troligtvis södra delen.
Den "stora" semesterresan går ner till Stelviopasset i Italien, för att sedan åka ner till Nice och Monaco. Efter det så ska jag åka Route de grande Alpes upp till Schweiz, men innan jag kommer in i Schweiz fortsätter jag norrut i Frankrike för att till slut hamna i Ardennerna. Om det blir Franska eller Belgiska delen på Ardennerna vet jag inte riktigt, men jag kommer att snurra runt lite där. Troligtvis blir det i Belgien, så att jag kan smaka av alla lokala ölsorter man kan träffa på där.
Efter Ardennerna blir det hemåt och umgås med frugan resten av semestern.

jtr
2013-02-04, 19:02
Så länge har jag bara planerad att åka min hoj till jobbet varje dag (t.o.r)

Ankan1
2013-02-04, 19:46
Fram och tillbaka till arbetet oavsett väder och däremellan rundor rakt ut i Sverige.Så får man se var man hamnar.
Finns ju mycket att studera i detta land.

Reject
2013-02-04, 22:51
Funderar själv på att antingen åka till Berlin för att shoppa (fan, det där lät maskulint, va...) eller till Hannover. Det ska finnas ett par bra "MC-hotell" i närheten. Vissa av dessa ska visst ha guidade turer runt traktens landskap.

Har dock aldrig kört utomlands någon gång, så jag funderar på att fega ur och bara dra till...till...Växjö...eller nåt...

Baja192
2013-02-04, 23:02
Planerar också Norge 5-9/6, nationaldagen ligger så perfekt på torsdagen:)
Blir inte helt oväntat Geiranger och Trollstigen. Härligt att sitta och planera rutten, nästan så man glömmer vintern för en stund..

pentti01
2013-02-05, 01:10
Finns ju mycket att studera i detta land.

Håller med dig ; finns oerhört mycket att studera i detta land :)

Jourtjänst
2013-02-05, 01:11
Jag ska ta hojen till festivalen West Bay Heaven and Hell i Västervik den 25 maj. Sedan kommer jag att göra jobbresor mellan Hbg och Sthlm många gånger. Jag har också en lös plan att ta hojen till Finale Ligure på Italienska Rivieran. Jag kommer också att åka en del med BMW-klubben, vilket jag tyckte var kul förra året. Sedan kommer jag förstås att göra ett gäng turer på bygden i sommar.

Kimmo
2013-02-05, 14:02
Det blir hoj semester till Rügen och bornholm med frugan och hojen under hela midsommanveckan.
ToR jobbet dagligen med lite avstickare hit och dit (kan ta lång tid hem ibland).
Ska försöka hinna med Mälaren runt. Ska hinna med en längre tur med palten oxå.

engström67
2013-02-05, 17:51
Blir nog Tigerträff i Oslo 17 maj sedan Motogp i Assen Holland helgen efter midsommar,samt ett tripp till Cohem,Moseldalen.Sedan blir det väl den årliga Norgeresan i Augusti,förhoppningsvis Nordkap beror på sällskapet.Förra året hittade jag en kille jag aldrig träffat på sporthoj.com och vi gjorde en riktigt trevlig tur i 5 dar,i mest fint väder,som vanligt i Augusti :)

Tjita1
2013-02-05, 18:54
Min enda riktiga resplan hittills är att åka till Färöarna i mars 2015. Får väl börja med att skaffa en hoj, dock..

räven
2013-02-05, 19:16
Vi är några som bokat tågbiljet från Hamburg till Basel för oss å hojarna

Olle Å
2013-02-05, 21:57
Vi är några som bokat tågbiljet från Hamburg till Basel för oss å hojarna

Vad kostar tågbiljetten? för hojen. för en person. enkel resa.:confused:

räven
2013-02-05, 22:18
Vad kostar tågbiljetten? för hojen. för en person. enkel resa.:confused:

Detta är beroende på veckodag å massa olika rabatter. Grupp på 4 hojar extrapris.

eljem
2013-02-06, 12:41
Åldern har tyvärr hunnit ifatt mig ! sånt är livet.
Jag hade en dröm och göra om en resa från sverige till afrika på hoj. Men nu blir det mer än halva resa på tåg och resten på Hoj. Hoppas det blir till sommarn.
mvh
ben

räven
2013-02-06, 13:00
Åldern har tyvärr hunnit ifatt mig ! sånt är livet.
Jag hade en dröm och göra om en resa från sverige till afrika på hoj. Men nu blir det mer än halva resa på tåg och resten på Hoj. Hoppas det blir till sommarn.
mvh
ben

Tåg är ok, slippa träliga motorvägar.

Mats Liifv
2013-02-06, 13:56
För vår del blir det Rügen under två dagar, vidare till Prag under två dagar, sedan bär det av ner till Österrike. Där ska vi bo en vecka på hotell, alldeles vid foten av Grossglockner.

Härifrån kommer vi att göra dagsutflykter åt olika håll. Bland annat kommer Hitlers Örnnäste, i trakten av Berchtesgaden att besökas.

På hemvägen blir det en sväng över till Italien. Kommer att bo två nätter i Bormio innan vi via Stelviopasset tar oss till Bolzano, varifrån vi sedan tar tåget upp till Hamburg för vidare transport hem till Stockholm.

Sen är det inplanerat en IronButt och lite andra turer kors och tvärs över landet. Ungefär som vanligt alltså... :)

pentti01
2013-02-06, 16:28
,,,uj uj uj,,, jämfört med er andra är jag rena "fis-åkarn" : korta 1 och 2 dagars-turer i landet,,, :o
Funderar ändå på att göra en blogg alt. reseskildring av mina små äventyr,,

Mats Liifv
2013-02-06, 20:08
,,,uj uj uj,,, jämfört med er andra är jag rena "fis-åkarn" : korta 1 och 2 dagars-turer i landet,,, :o
Funderar ändå på att göra en blogg alt. reseskildring av mina små äventyr,,
Gör gärna det, alltid trevligt att läsa! :)

Oden68
2013-02-07, 10:32
Blir en vecka i Skåne under semestern.
Sen blir det en hel del dagsturer och kanske en helg i Norge.
Ska försöka klämma in en dag på gälleråsen också och då kanske i samband med en liten helgtur.

pentti01
2013-02-07, 15:04
Blir en vecka i Skåne under semestern.
Sen blir det en hel del dagsturer och kanske en helg i Norge.
Ska försöka klämma in en dag på gälleråsen också och då kanske i samband med en liten helgtur.

Historic Racing på Gelleråsen e skoj o kika på. Med lite tur kan det bli en tur dit i år, har inte varit där på 2 år nu,,

Röjkvist
2014-12-06, 12:04
Sommaren 2015 ska jag åka till Normandie med SMC.
Är man historieintresserad så är det ett måste att ha varit på platsen för invasionen
under andra världskriget.

mel
2014-12-06, 12:23
När åker ni?

mel
2014-12-06, 12:28
Vi har bokat hoj och flyg. Den här gången utgår vi från Malaga så det blir en ögla runt sydöstra Spanien/portugal. Vi åker redan 25:e mars. Vår två gånger...
Om några har lust skulle jag gärna arrangera en vända till runt Norra Spanien. Hör av er bara!

Röjkvist
2014-12-06, 12:31
När åker ni?
27 Juli till 5 Augusti

Shaun
2014-12-06, 14:06
Tänkt att ta norra Italien Dolomiterna nästa år. Gbg- Kiel med båt sedan ner till Trento. På väg blir det München (Daschau) och några dagar i Hartz. Hade tänkt att bli borta ca två veckor. Sedan hade det varit kul med lite grus/ offroad kurser under våren/ hösten.
Någon mer som ska till Alperna i Juli ??

räven
2014-12-06, 14:52
Tänkt att ta norra Italien Dolomiterna nästa år. Gbg- Kiel med båt sedan ner till Trento. På väg blir det München (Daschau) och några dagar i Hartz. Hade tänkt att bli borta ca två veckor. Sedan hade det varit kul med lite grus/ offroad kurser under våren/ hösten.
Någon mer som ska till Alperna i Juli ??

Passa på å åk tåg sista året det går. Själv åkt Altona- Lörach.

Shaun
2014-12-06, 15:04
Är det sista året ?? Jag läste att det var lite svårt med att köra av och på pga höjden. Jag är nog skeptiskt med tanke att min nya hoj R1200GS Adv är ganska hög. Hur gick det med din GS ? Någon mer som har haft samma tankar ?

räven
2014-12-06, 15:30
Är det sista året ?? Jag läste att det var lite svårt med att köra av och på pga höjden. Jag är nog skeptiskt med tanke att min nya hoj R1200GS Adv är ganska hög. Hur gick det med din GS ? Någon mer som har haft samma tankar ?

Det går bra med GSen, man får hålla ner huvudet lite.

Röjkvist
2014-12-14, 12:42
Passa på å åk tåg sista året det går. Själv åkt Altona- Lörach.
Är inte 2016 sista året? Endast Lörrach och München finns kvar.

Shaun
2015-01-12, 13:02
Nu börjar reseplaner klarna. Jag tar Autozug till Munchen den 11 Juli från Hamburg.
Finns det några mer som ska köra ner till Hamburg med Omnejd den 11 Juli och vill ha lite resesällskap ?

Mvh, Shaun.

nudle90
2015-01-15, 01:53
Tänkte själv börja planera en resa till Norge i sommar :) Ska tydligen vara rätt fint där på sommaren i de bergiga områdena som tex "trollstigen"

TMax500
2015-01-15, 10:41
Tänkte själv börja planera en resa till Norge i sommar :) Ska tydligen vara rätt fint där på sommaren i de bergiga områdena som tex "trollstigen"Norge är kalasfint att hoja i! Lite av "biker's heaven" bara en dagstur (eller mindre) från Sverige.

Finns massor av trådar och tips om vägar och mål, både här, på SMCs forum, på sporthoj.com. Bara att leta/googla runt!

Se till att beställa bra väder, bara. Vädret är (dessvärre) som en svensk sommar. Fast kallare.... (på högre höjder)

WaterLily
2015-01-19, 11:15
Efter att precis ha tittat klart på "Long way round" med Ewan McGregor och Charley Boorman, så blir man rätt sugen på att planera något riktigt stort äventyr... Dumt att titta på sådana serier, man blir ju så inspirerad! =D

Röjkvist
2015-01-19, 18:12
Normandie med SMC blir det i år.
En tur till Dalarna med omnejd är också inplanerad.

räven
2015-01-19, 18:36
2-3 Norgeturer ? Är sugen att utforska Jämtland ganska noggrant ?

MEHall
2015-01-21, 13:36
Vore pengar inte ett hinder för mig så skulle jag åka till Manx GP på Isle of Man som hålls i slutet av Augusti varje år. ;) Den jag reste med 2013 ville ha 16800 sek för 18 dagars resa med 13 övernattningar på hotell i huvudstaden Douglas. ;)
Dessutom tillkom ju pengar för mat och bensin och jag räknade med 1000 sek per dag när jag kunde köra med min hoj plus maten jag åt. ;)
Ska man gå på riktigt fin restaurang eller pub så kan det dra iväg över 250 sek.
Vet man var så går det naturligtvis att äta billigare. ;)





:cool:

engström67
2015-01-21, 21:50
Vore pengar inte ett hinder för mig så skulle jag åka till Manx GP på Isle of Man som hålls i slutet av Augusti varje år. ;) Den jag reste med 2013 ville ha 16800 sek för 18 dagars resa med 13 övernattningar på hotell i huvudstaden Douglas. ;)
Dessutom tillkom ju pengar för mat och bensin och jag räknade med 1000 sek per dag när jag kunde köra med min hoj plus maten jag åt. ;)
Ska man gå på riktigt fin restaurang eller pub så kan det dra iväg över 250 sek.
Vet man var så går det naturligtvis att äta billigare. ;)





:cool:


Jisses vad dyrt.1000kr dagen/mat,bensin.???:eek:

MEHall
2015-01-24, 02:38
Jag räknade med 1000 sek per dag inte att det kostade så mycket. Men när ett mål mat på en pub eller restaurang går på upp emot 250 sek så är det bäst att ha en generös buffert för eventuella extrautgifter. Isle of Man har blivit en del av skatteparadiset som Guernsey Jersey tillhör och därmed så har priserna på det mesta stigit på ön. ;) :rolleyes:





:cool:

Olle Å
2015-01-24, 18:58
[QUOTE=MEHall;99177]Jag räknade med 1000 sek per dag inte att det kostade så mycket. Men när ett mål mat på en pub eller restaurang går på upp emot 250 sek så är det bäst att ha en generös buffert för eventuella extrautgifter. Isle of Man har blivit en del av skatteparadiset som Guernsey Jersey tillhör och därmed så har priserna på det mesta stigit på ön. ;) :rolleyes:

Vi har ju brukat räkna med att en norgeresa kostar 1000 :- om dagen. Det brukar räcka till bensin, mat, boende i hytter, färjor och lite annat. Eftersom den norska kronan blivit billigare i år, så kan man ju kosta på sig en extra dag.:):):)

räven
2015-01-24, 19:24
[QUOTE=MEHall;99177]Jag räknade med 1000 sek per dag inte att det kostade så mycket. Men när ett mål mat på en pub eller restaurang går på upp emot 250 sek så är det bäst att ha en generös buffert för eventuella extrautgifter. Isle of Man har blivit en del av skatteparadiset som Guernsey Jersey tillhör och därmed så har priserna på det mesta stigit på ön. ;) :rolleyes:

Vi har ju brukat räkna med att en norgeresa kostar 1000 :- om dagen. Det brukar räcka till bensin, mat, boende i hytter, färjor och lite annat. Eftersom den norska kronan blivit billigare i år, så kan man ju kosta på sig en extra dag.:):):)

En bra mall Olle. Kaffe å bakanpölse är dyrt men gott.

engström67
2015-01-24, 19:29
[QUOTE=MEHall;99177]Jag räknade med 1000 sek per dag inte att det kostade så mycket. Men när ett mål mat på en pub eller restaurang går på upp emot 250 sek så är det bäst att ha en generös buffert för eventuella extrautgifter. Isle of Man har blivit en del av skatteparadiset som Guernsey Jersey tillhör och därmed så har priserna på det mesta stigit på ön. ;) :rolleyes:

Vi har ju brukat räkna med att en norgeresa kostar 1000 :- om dagen. Det brukar räcka till bensin, mat, boende i hytter, färjor och lite annat. Eftersom den norska kronan blivit billigare i år, så kan man ju kosta på sig en extra dag.:):):)

Ja kanske det.Äter aldrig på matställen i Norge.Tjusningen är ju att koka nån medhavd soppa eller äta ur nån konservburk med makrill eller nått.Jag vill åka hoj och många små lätta måltider är nyttigare.Visst kan jag kosta på mig nån Pizza ibland,eller en baconkorv vid tankning.Det räcker.Lägger hellre pengar på nått roligt.Och hytterna kostar ju mellan 180-500kr delat på minst 2.:)