handdator

Visa fullständig version : Svårt val



Nina
2007-10-22, 06:54
Jag är valet och kvalet. Då jag så gärna vill blåsa på friskt på grusvägarna så vill jag gärna ha en BMW GS, den är kanon där och lika bra på kurviga vägar. Fast den är lite slö förstås och då kommer Versys in i bilden. Jättekul på kurviga vägar den också men klart piggare, den har ett bra vrid på låga varv vilket man inte kan säga om BMW.
Å andra sidan är Versys lite sämre på grus, man får hålla igen där och då känner jag mig begränsad.

Jag vill inte känna mig begränsad. Men å andra sidan finns det grövre mönstrade däck till Versys storlek (17") men storleken på framhjulet begränsar mig ändå. BMW:n har ju 19" vilket gör den ypperligt bra på grus. Och jag vill köra på grus.

Hur ofta…?
Tja, känner jag mig rätt lär jag väl susa neråt utanför Södertälje och in på grusvägarna där om jag har en BMW. Med en Versys lär jag nog inte göra det i samma utsträckning pga storleken på framhjulet och begränsningarna.

Så jag har kontaktat en som ska sälja sin BMW GS och frågat om den finns kvar. +300 mil har den gått, så den är som ny. Möjligen bara inkörd, får hoppas han kört in den bra då.

Serviceintervallerna på Kawasaki ligger på var 600:e mil, på BMW är det var 1000:e mil.

Jåke
2007-10-22, 08:16
Jag vill inte känna mig begränsad. Men å andra sidan finns det grövre mönstrade däck till Versys storlek (17") men storleken på framhjulet begränsar mig ändå.

Serviceintervallerna på Kawasaki ligger på var 600:e mil, på BMW är det var 1000:e mil.

Har inga råd att ge längre, ville bara säga att det är inte storleken på framhjulet som begränsar. Det är du själv. Med lite träning och ökad erfarenhet från din sida kommer det där att övergå från att vara ett problem till nånting du bara kan konstatera och "köra runt".

Men, om du redan nu är inne på att montera grövre däck på Versys är nog BMW:n ett vettigare val för dig som du kommer att trivas bättre med. Sen vet jag väl inte om mc-livet handlar så mycket om bra val alltid ;D

Sen tror jag inte att Kawa:n behöver servas var 600:e mil, såna intervaller har inte japanska hojar haft på många, många år. Vi talar nog snarare 2400 mil för service. Det är nog troligare oljebyte, vilket är ett filterbyte egentligen för en olja pallar bra mycket mer än 600 mil :)

Nina
2007-10-22, 09:34
Men, om du redan nu är inne på att montera grövre däck på Versys är nog BMW:n ett vettigare val för dig som du kommer att trivas bättre med.
Jo, jag tror nog att jag skulle trivas bättre på en BMW GS trots att den är slöare men varför ska man lämna in en Kawa var 600:e mil egentligen? Okej, kontroller och så och oljebyte sker inte varje gång men jag bara undrar varför det är tätare kontroller på en Kawa? Sämre kvalitet? Känsligare teknik?

Jåke
2007-10-22, 10:17
Jo, jag tror nog att jag skulle trivas bättre på en BMW GS trots att den är slöare men varför ska man lämna in en Kawa var 600:e mil egentligen?
Det finns ingen anledning utom för att tillverkaren möjligen vill vara säker på att användaren inte kör omkring med ett så slitet fordon att man kan lägga skuld på dem om nåt skulle hända. Men att lämna in en hoj på verkstaden var 600:e mil är befängt, det de gör då är ändå bara byte av olja och filter samt att ta bra betalt.

Samtidigt verkar det ha blivit lite "tradition" bland tillverkare att man ska ha 600 mil som serviceintervall, det har man haft sen 70-talet. Tekniskt har det ju hänt en del sen dess... Men den servicen har nästan alltid bara handlat om filter- och oljebyte.

Sen ska du komma ihåg att den 1:a servicen alltid ligger med ett kortare intervall än senare åtgärder.

Nina
2007-10-22, 11:38
Jo, jag kan tänka mig att första servicen infaller kring 100 mil eftersom delar slits in och det hamnar spån i oljan etc. Men visst har tekniken utvecklats rejält, nu för tiden behöver man inte ens byta tändstift efter bara 1000 mil, nu byts de runt 4000 mil på moderna bilar som min hundkoja, dess första service skedde vid 1500 mil! Oljor har också utvecklats och blivit bättre.

Kawan är klart piggare och som du Jåke skriver så hänger det på användaren hur pass bra den är på gruset.

Att det ska vara så förbenat svårt att välja en hoj!! >:(
Jag vill inte köpa en och ångra mig efter en tid, därför är jag petig nu.

Jåke
2007-10-22, 11:56
Jag vill inte köpa en och ångra mig efter en tid, därför är jag petig nu.


:D :D

Det gör man alltid ändå, det är därför man köper mer på känsla än förnuft. Det är ju en hoj, inte en diskmaskin... 8)

Mina senaste 3 hojar har jag köpt med intentionen att behålla dem några år, typ minst 4. Den första av dem hade jag i 11 månader, den andra i 2 år och denna har jag just börjat på. Så det har fortfarande inte gått 4 år sedan jag köpte den första av de tre... ::)

Nina
2007-10-22, 16:01
Mina senaste 3 hojar har jag köpt med intentionen att behålla dem några år, typ minst 4. Den första av dem hade jag i 11 månader, den andra i 2 år och denna har jag just börjat på. Så det har fortfarande inte gått 4 år sedan jag köpte den första av de tre... ::)


Nä, jag kör på BMW! Skrev här tidigare idag att jag kan lika gärna köpa Kawan men då skulle jag få byta däck till grövre mönster och hålla på. Så nä det får bli en BMW så nu är det färdigfunderat här för mig. ;D

Äntligen, jobbigt när man slåss med sig själv och både vinner och förlorar på samma gång. ;)