handdator

Visa fullständig version : Sevärda platser runtom i norden



Mymlan
2013-02-03, 14:39
Nu när det ändå börjar bli vår tänkte jag att vi kunde göra en tråd där vi ger tips om olika vackra ställen som är värda att besöka här i norden. Själv börjar jag med det här natursköna området som faktiskt inte ligger så långt ifrån min hemort :)
http://www.fagervik.fi/SWE/fagervik.htm

Mymlan
2013-02-07, 22:57
Här är ett annat ställe som jag tycker är värt ett besök om man rör sig i södra finland. Här ordnas det en hel del kul om sommarhalvåret. Bl a förvandlas gräsplanen utanför borgen till en stor utomhusteater varje sommar, med nya föreställningar varje år. Här anordnas även fornmarknad och festspel en gång per sommar.
http://www.raseborg.org/slott/
Kom igen nu. Det måste väl finnas något kul att hitta på kring era trakter också?
Skulle vara kul att veta ifall man råkar befinna sig i sverige el norge med hoj någon gång :)

Ove
2013-02-07, 23:40
Här är ett annat ställe som jag tycker är värt ett besök om man rör sig i södra finland. Här ordnas det en hel del kul om sommarhalvåret. Bl a förvandlas gräsplanen utanför borgen till en stor utomhusteater varje sommar, med nya föreställningar varje år. Här anordnas även fornmarknad och festspel en gång per sommar.
http://www.raseborg.org/slott/
Kom igen nu. Det måste väl finnas något kul att hitta på kring era trakter också?
Skulle vara kul att veta ifall man råkar befinna sig i sverige el norge med hoj någon gång :)

:mad: Raseborgs slott var en av de saker som vi missade förra året när jag var med på en bussresa och fick med en lokal guide som fan inte hade någon lokalkännedom utanför Åbo. Tråkigt men så kan det bli. Får bli att vi får ta en ny resa i egen regi. :cool:

Nu är det ju så att jag är en gubbe, men om du vill så kan jag snurra runt lite med dig bland sevärheterna mellan Vänern och Vättern. Bara att säga till så kan jag nog ställa upp med att leta vägar med höga nummer. :cool:

Tjita1
2013-02-08, 12:45
Själv tycker jag fornlämningar är väldigt spännande, men det finns det ju nästan överallt. Annars geologiska formationer, vulkankratrar, basaltpelare och liknande, eller också sånt som kommer från rymden, dvs meteoritkratrar. Vi har ett område här i Skåne som var vulkaniskt aktivt för ungefär 100 miljoner år sedan, så det finns lite att titta på och undersöka om man är av den läggningen.

pentti01
2013-02-08, 12:49
Strömsbergs bruk är ett ställe att göra en avstickare till om man tröttnat på E4an.
http://www.stromsbergsbruk.nu/
Där finns även ett nostalgimuseum med både stort o smått (se länkar) .

räven
2013-02-08, 14:44
Här i södra småland hittade istiden på att göra en del lustigheter

LowTech
2013-02-08, 14:50
Här i södra småland hittade istiden på att göra en del lustigheter
Och i Uppland, Norrtälje, rekommederas starkt Pyhagorasfabriken..
Tillverkade tändkulemotorer till nån gång på 70-talet.
När jag var där, en synnerligen engagerad guide som avskydde svensk industripolitik och inte missade att påpeka det heller....
Fängslande med begriplig teknik..
http://www.pythagorasmuseum.se/

namn
2013-02-08, 15:02
Här i södra småland hittade istiden på att göra en del lustigheter

"räven" har ju en hel del intressanta platser i sin omgivning
http://galleri.mccstchristopher.se/index.php/Utvandrartr-ffen-2012/2012-06-23-13-25-36

Jag rekomenderar/ordinerar ett besök runt midsommar...

Själv känner jag mig rätt vilsen, tänker tillbaka på Härnösand... kommer faktiskt inte på något där omkring som är värt att se... (var väl kanske en orsak till flytten) om man inte är extremt intresserad av landhöjningar (höga kusten), högakustenbron. ... eller det numera öppnade fortet "hemsöfästning"
http://www.hemsofastning.se/
med lite rolig militär historia. eller om man har något speciellt intresse för ointressanta isolerade byar med skogen som enda/närmsta granne.

Mora/Siljan bygden ... mycket fina ställen... rent allmänt.

räven
2013-02-08, 15:35
"räven" har ju en hel del intressanta platser i sin omgivning
http://galleri.mccstchristopher.se/index.php/Utvandrartr-ffen-2012/2012-06-23-13-25-36

Jag rekomenderar/ordinerar ett besök runt midsommar...

Själv känner jag mig rätt vilsen, tänker tillbaka på Härnösand... kommer faktiskt inte på något där omkring som är värt att se... (var väl kanske en orsak till flytten) om man inte är extremt intresserad av landhöjningar (höga kusten), högakustenbron. ... eller det numera öppnade fortet "hemsöfästning"
http://www.hemsofastning.se/
med lite rolig militär historia. eller om man har något speciellt intresse för ointressanta isolerade byar med skogen som enda/närmsta granne.

Mora/Siljan bygden ... mycket fina ställen... rent allmänt.

Tack namn, påminnelse om utvandrarträffen med utflykt som blev avbruten av ett jäkla regn.

TMax500
2013-02-08, 17:20
Nu är det ju så att jag är en gubbe, men om du vill så kan jag snurra runt lite med dig bland sevärheterna mellan Vänern och Vättern. Bara att säga till så kan jag nog ställa upp med att leta vägar med höga nummer. :cool:Jag har kört några mil med Ove. Han kan många konstiga (= roliga) vägar! ;)

Ove
2013-02-08, 19:24
Jag har kört några mil med Ove. Han kan många konstiga (= roliga) vägar! ;)

:cool: Jodu! och dom bästa har jag sparat. :)

Mymlan
2013-02-08, 19:58
:mad: Raseborgs slott var en av de saker som vi missade förra året när jag var med på en bussresa och fick med en lokal guide som fan inte hade någon lokalkännedom utanför Åbo. Tråkigt men så kan det bli. Får bli att vi får ta en ny resa i egen regi. :cool:

Nu är det ju så att jag är en gubbe, men om du vill så kan jag snurra runt lite med dig bland sevärheterna mellan Vänern och Vättern. Bara att säga till så kan jag nog ställa upp med att leta vägar med höga nummer. :cool:

Om jag fått tag i en hoj nästa gång ni rör er i södra finland så kan ju jag agera guide. Här finns mycket att se bara man vet vart man ska åka :)

Mymlan
2013-02-08, 20:41
Om du är historieintresserad så ska du ta dig en skogspromenad/körning när rör dig i västra nyland, har du tur kan du stöta på en del lämningar efter andra världskriget. Speciellt i Hangö (finlands sydligaste udde) kan du finna en hel del bunkrar, skyttegravar och dyl. I närheten av nya gravgården i Hangö finns det en bautastor stenplatta med lite järnbelägg och grejer och något tågräls liknande tvärs över (har klättrat på den några gånger som yngre), har kommit underfund med att det måste vara en svängplatta för järnvägskanoner som ryssarna har lämnat kvar. Sedan finns det ett litet krigsmuseum (Hangö Frontmuseum) strax före Hangö (Lappvik), där finns en hel del att titta på.

Tjita1
2013-02-08, 20:42
Ett besök till Oxelösund med sitt Femörefort är inte tokigt heller, om man är intresserad av militärhistoria.

http://www.femorefortet.se/

Mymlan
2013-02-08, 20:50
Ett besök till Oxelösund med sitt Femörefort är inte tokigt heller, om man är intresserad av militärhistoria.

http://www.femorefortet.se/

Det låter spännande, tack för tipset :shakehands:

Ove
2013-02-08, 23:27
:hmmmm2: Tackar för erbjudande om info i södra Finland. Troligtvis kommer det inte att ske på 2 hjul men jag tar gärna råd om det bär sta`.

Om man ska peka ut lite speciella ställen så har vi i Skaraborg västsidan av Göta kanal= den finaste biten. ;)

Läckö slott ligger på Kållandsö och det finns sköna vägar dit ut. Karlsborg som ett tag var Sveriges reservhuvudstad med fästning och allt ligger vid Vätterns kant.

Platåbergen finns, Kinnekulle är ju favoriten och sen kommer nog Ålleberg som tvåa för mig.
Där på toppen ligger ett segelflygsmuseum. Dom äldsta på forumet kommer nog ihåg en låt som hette "Stig upp och pröva dina vingar" Den filmen var inspelad på och omkring just Ålleberg.

Gillar man Änglagårdsfilmernas miljö så finner man den kring och f.f.a nordost om Ulricehamn mot Falköping.

Lite geologisk kuriosa: Från Dalslands södra och mellersta delar över Skaraborg (Hindens rev, Valle härad o.s.v.) via Kolmåden till södra Finland sträcker sig ett band med ändmorän som uppstod en gång i tiden när inlandsisen inte kunde bestämma sig för att öka eller minska. Resultatet blev att det bildades typ åsar på tvären mot de vanliga nord- sydgående och landskapet är väldigt vackert kuperat i liten skala. :)

Foosi
2013-02-09, 00:09
åkte runt i Finland liten runda förra sommaren. väldigt fina hojvägar. stannade ett par dagar i Savonlinna bl a. väldigt fin sommarstad.

Mymlan
2013-02-09, 02:04
:hmmmm2: Tackar för erbjudande om info i södra Finland. Troligtvis kommer det inte att ske på 2 hjul men jag tar gärna råd om det bär sta`.

Om man ska peka ut lite speciella ställen så har vi i Skaraborg västsidan av Göta kanal= den finaste biten. ;)

Läckö slott ligger på Kållandsö och det finns sköna vägar dit ut. Karlsborg som ett tag var Sveriges reservhuvudstad med fästning och allt ligger vid Vätterns kant.

Platåbergen finns, Kinnekulle är ju favoriten och sen kommer nog Ålleberg som tvåa för mig.
Där på toppen ligger ett segelflygsmuseum. Dom äldsta på forumet kommer nog ihåg en låt som hette "Stig upp och pröva dina vingar" Den filmen var inspelad på och omkring just Ålleberg.

Gillar man Änglagårdsfilmernas miljö så finner man den kring och f.f.a nordost om Ulricehamn mot Falköping.

Lite geologisk kuriosa: Från Dalslands södra och mellersta delar över Skaraborg (Hindens rev, Valle härad o.s.v.) via Kolmåden till södra Finland sträcker sig ett band med ändmorän som uppstod en gång i tiden när inlandsisen inte kunde bestämma sig för att öka eller minska. Resultatet blev att det bildades typ åsar på tvären mot de vanliga nord- sydgående och landskapet är väldigt vackert kuperat i liten skala. :)

Jag råkar faktiskt bo på en av dessa moränryggar. Salpausselkä 1 närmare bestämt :)

simen
2013-02-09, 10:08
:)
Hej på er

Bohuslän och Dalsland Västkusten mycket vackert med alla små fisksamhallen från Grebbestad Fjällbacka Hamburgsund enda ner til Smögen/Kungshavn. Och Dalslands kanal, mycket fina mc vägar från Håverud. Viadukten och åka derifån på smala krokiga vägar til Dals-Långed. Jag för min del provar stadigt at kjöra bort mig på alla dissa småvägar:rolleyes: Men har hittat hem varenda gång:p

:)___________
:)Simen

räven
2013-02-09, 10:52
:)
Hej på er

Bohuslän och Dalsland Västkusten mycket vackert med alla små fisksamhallen från Grebbestad Fjällbacka Hamburgsund enda ner til Smögen/Kungshavn. Och Dalslands kanal, mycket fina mc vägar från Håverud. Viadukten och åka derifån på smala krokiga vägar til Dals-Långed. Jag för min del provar stadigt at kjöra bort mig på alla dissa småvägar:rolleyes: Men har hittat hem varenda gång:p

:)___________
:)Simen

Solen på rätt packväska, brukar lösa kört vilse

Ove
2013-02-09, 11:09
Solen på rätt packväska, brukar lösa kört vilse

:) Håller med - solen är bästa GPS;en. Med hjälp av den har jag hittat både Vilse och hem. :)

Tjita1
2013-02-09, 13:35
I värsta fall har man ju GPS i varenda mobil nuförtin, så skulle man kollra bort sig helt är det ju bara att slå en kik där..

simen
2013-02-09, 13:50
:)
Just derfor er det kul att köra vilse:confused: Jag för min del har aldrig med nån GPS:D Jag tyckar att det är mera spennande om man hittar hem:cool: och det brukar ta nogra timmar:rolleyes: Och man brukar också möta andra på vägen:shakehands:


___________
:)Simen

Ove
2013-02-09, 15:23
I värsta fall har man ju GPS i varenda mobil nuförtin, så skulle man kollra bort sig helt är det ju bara att slå en kik där..

:p Fel fel! Jag fick leta länge men så hittade jag en som heter Doro. Den är rensad på allt utom att det går att ringa och att använda SMS. :)

räven
2013-02-09, 16:57
:p Fel fel! Jag fick leta länge men så hittade jag en som heter Doro. Den är rensad på allt utom att det går att ringa och att använda SMS. :)

Jag har oxå en Doro senilvertion. Då får ringa till mig å fråga var du är.

pentti01
2013-02-09, 22:07
:)
Just derfor er det kul att köra vilse:confused: Jag för min del har aldrig med nån GPS:D Jag tyckar att det är mera spennande om man hittar hem:cool: och det brukar ta nogra timmar:rolleyes: Och man brukar också möta andra på vägen:shakehands:


___________
:)Simen
You got a point there :cool:

RobbeS
2013-02-10, 00:12
Men om man har en vanlig hederlig analog klocka som går hyfsat rätt är det bara att ställa sig så att timvisaren pekar mot solen. Då har man söder mitt mellan timvisaren och kl 12 (kl13 på sommaren). Det har räddat mig en gång då den där fantastiska GPS:en fått slut på batteri och jag var någonstans i en jävla stor myr i traketerna av Pajala.:D

räven
2013-02-10, 11:31
Men om man har en vanlig hederlig analog klocka som går hyfsat rätt är det bara att ställa sig så att timvisaren pekar mot solen. Då har man söder mitt mellan timvisaren och kl 12 (kl13 på sommaren). Det har räddat mig en gång då den där fantastiska GPS:en fått slut på batteri och jag var någonstans i en jävla stor myr i traketerna av Pajala.:D

Klocka å sol är bra. Ingen klocka å helmulet kan sätta navigeraren på prov.

Tjita1
2013-02-10, 11:37
Jag har iofs digital klocka, men den innehåller kompass, så alltid nåt.. ;) Men back to topic!

räven
2013-02-10, 11:50
Jag har letat en snygg kompass att hänga som bling-bling på min GS

pentti01
2013-02-10, 14:19
Vill inte vara en "gnäll-Pelle" men,,,,, börjar inte denna tråd dra åt fel håll ?
Ska ju innehålla sevärda platser i norden?,,,,,,,
GPS, kompasser odyl. kan vi väl diskutera någon annanstans?

Ove
2013-02-10, 14:27
Vill inte vara en "gnäll-Pelle" men,,,,, börjar inte denna tråd dra åt fel håll ?
Ska ju innehålla sevärda platser i norden?,,,,,,,
GPS, kompasser odyl. kan vi väl diskutera någon annanstans?

:o Visst har du rätt och vi får väl skärpa till oss. :o

Olle Å brukar visa runt i västra Värmland och Dalsland, i lugnt tempo om man ber honom snällt. Där finns massor att se och härliga vägar, bl.a. Brudfjällsvägen. Där finns också en del minnen från beredskapstiden med Eda skans och ... ? OLLE! Förklara bättre du för det är ju du som bestämmer. :D

Olle Å
2013-02-11, 19:54
:o Visst har du rätt och vi får väl skärpa till oss. :o

Olle Å brukar visa runt i västra Värmland och Dalsland, i lugnt tempo om man ber honom snällt. Där finns massor att se och härliga vägar, bl.a. Brudfjällsvägen. Där finns också en del minnen från beredskapstiden med Eda skans och ... ? OLLE! Förklara bättre du för det är ju du som bestämmer. :D

Visst brukar jag guida i södra delen av Värmland och norra Dalsland. Då behöver man ju inte ha någon GPS.
Det finns en uppsjö av vägar för alla smakriktningar. Rena endurospår undviker jag, men finns det några som vill, så ordnar Anders Jonsson det.
Miltals med fina krokiga grusvägar och mycket väldigt krokiga asfaltslingor även över gränsen till Norge.
På en dagstur kan vi kolla på en skans från krigsåren, vi kan se akvedukten i Håverud, en nostalgitripp till en bikyrkogård med en massa fordon från 40 till 60-talet. Fredrikstens fästning i Halden hinner man också med. Detta är den sydliga turen.

Kör vi mera norrut, så blir det väl Mårbacka, skidtunneln i Torsby, lunch på Tossebergsklätten.
Kör man då Fryken runt, så finner man fina vägar, både krokiga och kuperade. På bägge dessa turer förekommer det fina grusvägar oxå.

Jag kommer nog att ordna den sydliga turen i slutet av April. Hör av er om ni är intresserade av mer a info, det blir i så fall två övernattningar i Borgvik eller Långserud med frukostar och middag. Ca 30 mil hojåkning.:):):)
Denna åkningen har vi kört från Borgvik i tio års tid och kallar den Vårturen.:hello::hello:

janlef
2013-02-11, 21:00
Nu när det ändå börjar bli vår tänkte jag att vi kunde göra en tråd där vi ger tips om olika vackra ställen som är värda att besöka här i norden. Själv börjar jag med det här natursköna området som faktiskt inte ligger så långt ifrån min hemort :)
http://www.fagervik.fi/SWE/fagervik.htm

Åker man söderifrån mot Östersund längs E 45 tar man vänster i Svenstavik väg 321. Där finner man Hovermo Gårdsmuseum. Sedan rekommenderas lunch på Persåsens Wärdshus.
Sedan fortsätterman 321:an som bjuder på underbar natur. Är man intresserad intresserad av bowling kan man i Mörsil (utefter E 14) ta vägen som går via Alsen mot Nälden. Efter denna väg hittar vi Kluks Bowlinghall. En nybyggd hall som är värt ett besök, om inte annat för att det är så osannolikt att den finns.
Efter bowlingen fortsätter ni österut till Östersund, om det nu var dit ni skulle när ni tog denna omväg.

pentti01
2013-02-11, 23:12
Åker man söderifrån mot Östersund längs E 45 tar man vänster i Svenstavik väg 321. Där finner man Hovermo Gårdsmuseum. Sedan rekommenderas lunch på Persåsens Wärdshus.
Sedan fortsätterman 321:an som bjuder på underbar natur. Är man intresserad intresserad av bowling kan man i Mörsil (utefter E 14) ta vägen som går via Alsen mot Nälden. Efter denna väg hittar vi Kluks Bowlinghall. En nybyggd hall som är värt ett besök, om inte annat för att det är så osannolikt att den finns.
Efter bowlingen fortsätter ni österut till Östersund, om det nu var dit ni skulle när ni tog denna omväg.

Glöm inte bort att vid Hoverberg finns både en toppstuga med fin utsikt (vet ej om de har servering fortfarande) samt en grotta som är sevärd!

janlef
2013-02-12, 22:38
Nu när det ändå börjar bli vår tänkte jag att vi kunde göra en tråd där vi ger tips om olika vackra ställen som är värda att besöka här i norden. Själv börjar jag med det här natursköna området som faktiskt inte ligger så långt ifrån min hemort :)
http://www.fagervik.fi/SWE/fagervik.htm


Glöm inte bort att vid Hoverberg finns både en toppstuga med fin utsikt (vet ej om de har servering fortfarande) samt en grotta som är sevärd!

Helt riktigt penti01. Utsikten måste vara helt fantastisk därifrån.
Passar på att fylla på med Musolles Museum i Ytterån. En minst sagt märklig man som under sin levnad samlade på allt. Och då menar jag allt. Han testamenterade sin samling med 150000 föremål till Ytterån hembygdsgård.

Mymlan
2013-02-24, 18:23
Här har vi ett annat vackert ställe. Ett litet parkskogsområde som innefattar Hagen, Ramsholmen och Högholmen. Detta finns i Ekenäs. :) http://www.visitsouthpointfinland.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=160%3Araseborg-hagen-ramsholmen-hoegholmen&catid=74%3Asevaerdheter-i-vaestra-nyland&Itemid=33&lang=sv

Hamre
2013-02-24, 21:45
http://filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=667#.USn83IOP0Bq.facebook
En pärla på Västkusten! Nostalgisk film från Lysekil, rekommenderas även idag.

Molgan
2013-02-25, 00:09
Gamla postvägen mellan Alta och Kautokeino bör man köra om man har vägarna förbi (vilket förmodligen inte är så ofta). Niklas Granberg (aka Norrland) har filmat när han passerade där:

2zuvIkggk3k&sns

Annars så är höga kusten kanon oavsett om man vill köra på eller vid sidan av vägen, kuperat, krokiga vägar och sjyssta vyer.

jtr
2013-02-25, 22:22
Gamla postvägen mellan Alta och Kautokeino bör man köra om man har vägarna förbi (vilket förmodligen inte är så ofta). Niklas Granberg (aka Norrland) har filmat när han passerade där:

2zuvIkggk3k&sns

Annars så är höga kusten kanon oavsett om man vill köra på eller vid sidan av vägen, kuperat, krokiga vägar och sjyssta vyer.

Det är exakt den typ av MC resor som är mina favoriter.

Svein2
2013-03-01, 21:56
Her kommer ett tips til fine MC veier i Norge lagt inn av MCsidens medlemmer.
Siden er stadig under utvikling.

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=5592

Beklager att jeg linker til ett annet forum, men tenkte kanskje siden er nyttig for dere også eller en idè for noe tilsvarende på Hojen.nu

Mymlan
2013-03-01, 22:19
Her kommer ett tips til fine MC veier i Norge lagt inn av MCsidens medlemmer.
Siden er stadig under utvikling.

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=5592

Beklager att jeg linker til ett annet forum, men tenkte kanskje siden er nyttig for dere også eller en idè for noe tilsvarende på Hojen.nu

Tackar för det. Jag har faktiskt aldrig varit i norge, men hoppas jag får chansen att göra en norgetripp någon gång i framtiden :)