handdator

Visa fullständig version : Mc resa österrike, Italien, Schweiz



Hondamannen
2013-02-02, 13:20
Hej,

Jag vill i sommar åka ner till Österrike och sedan eventuellt åka igenom italien och Schweiz. Jag vet att smc anordnar resor till Heiligenblut i Österrike.

Har ni tips och råd angående rutter från Östterike , italien och Schweiz så tas det emot tacksamt.

Sen är jag lite nyfiken på prisläget i Italien. Hört att det kan vara ganska dyrt. Stämmer det?

Har tips om sevärdigheter, roliga vägar att åka får ni gärna ocskå tipsa om detta.

Mvh

Hondamannen

eljem
2013-02-02, 14:11
jag också har tänkt åka ner till italien och södra frankrike (rivieran) men jag vill gärna slippa åka genom tyskland . att åka via benelux länderna lär bli jobbigt också. så är det någon som har bra förslag på en bra motorcyckel rutt så skulle jag vara tacksam och veta mera.
mvh
ben

räven
2013-02-02, 17:25
jag också har tänkt åka ner till italien och södra frankrike (rivieran) men jag vill gärna slippa åka genom tyskland . att åka via benelux länderna lär bli jobbigt också. så är det någon som har bra förslag på en bra motorcyckel rutt så skulle jag vara tacksam och veta mera.
mvh
ben

Tåget till alperna

Cy2
2013-02-02, 17:45
Var i norra Italien i höstas, tyckte prisläget helt ok. För att ge dig en uppfattning om prisläget.
Lunch ca 5 till 7 Euoro
Middag 10 Euoro och uppåt.
Vin ett glas från 3 Euoro öl ungefär detsamma, en flaska vin 5 Euro och uppåt.
Boende på hotell från ca 50 Euro och uppåt.
BoB från ca 30Euro.

Österrike har jag ingen direkt koll på länge sen jag var där, skulle tippa lika som Italien och Tysklsnd.
Schweiz dyrare.

Lycka till med din resa.
Ps maten är god i Italien.

Bensinen ungefär som i Sverige.
Du kan köra genom Tyskland på en dag, annars som någon annan skrev ta biltåget från Hamburg till München.
Har ingen koll på vad det kostar skulle tippa på ca 5till 7 tusenlappar. Googla så ser du.
Bara till att börja spara räkna med ca 20 tusenlappar till resan,

Hondamannen
2013-02-02, 17:58
De 20 tusen du nämner, för hur lång tid har du tänkt dig att det ska räcka?

Cy2
2013-02-02, 18:08
Två veckor

Hondamannen
2013-02-02, 18:11
Tack för ditt svar! Har du tips på sevärdigheter? Så om man räknar på 1000 kr om dagen så blir det bra?

pumpe3
2013-02-02, 18:17
2011 bilade vi till Italien tror vi gjorde av med runt 21500:- på ca 16 dagar ink färjor+bro (Trelleborg-Travemunde dit, via Danmark hem), prisläget skulle jag sägs är ganska lika mellan Tyskland, Österrike och Italien vissa saker billigare i nått land annat dyrare så det jämnar ut sig.
Tyskland kan man ju välja tåg, men personligen skulle jag välja att åka igenom antingen via autobahn om man har begränsat med tid eller via mindre vägar (se upp med polisen där dom brukar kunna vara heta)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Hondamannen
2013-02-02, 19:00
Landskapsmässigt, är det stor skillnad mellan Österrike och Schweiz? Jag menar har man sett det ena landet så kanske man har sett det andra?

Cy2
2013-02-02, 19:17
Alpländer båda, om jag skulle stryka något land av dessa hade jag strukit Schweiz.
Har inte kört i något annat land med så mycket fartkameror på vägarna.

Hondamannen
2013-02-02, 19:28
har de bra relationer med svenska polisen?

pumpe3
2013-02-02, 19:30
Många år sen jag var i Schweiz men e inte det ganska dyrt? Ska du till Österrike och hamnar på motorväg måste du ha vingette (inga stora pengar) bra att tänka på. Vissa städer i Italien har miljözoner som dom själva har 0 koll på vad som gäller känns det som (vet ej om det gäller mc?)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Hondamannen
2013-02-02, 19:34
jag har hört att det är europas dyraste land och ser landskapet likadant ut som i Österrike så kanske jag skippar Schweiz.

V Saarela
2013-02-03, 06:20
Jag lever ju inte flott(äter ute tre gånger om dan, sover på hotell, shoppar loss) när jag är ute och reser, så för min del spelar egentligen ingen större roll var man åker....

Ska man nästan "bosätta" sig eller riktigt shoppa loss så är det nog inte kanske dom lämpligaste länderna att besöka. Annars så kan väl inte den lilla merkostnaden spela nån roll?

Cy2
2013-02-03, 14:08
Planera vart du vill åka, och vad du vill ha ut av din resa.
För egen del brukar jag planera en rutt, på denna rutt ser jag till att ha ett antal bra mcvägar att ta per dag. Helst ska det vara ca 25 mil roliga vägar per dag. När dessa är avklarade en transportsträcka till nästa hållpunkt. Försöker hålla dessa inom en 10 mils radie.
Hittar ett trevligt ställe att bo på i någon mindre ort.
Vill helst sova i en sägn, tält går bort för min del. En god middag på kvällen är perfekt att avnjuta.

En grovplanering är bra men låt den inte styra dig helt ha med eventuella alternativvägar och improvisera längs vägen.
Googla så hittar du fullt med mcvägar på nätet.
Finns även så du kan ladda ner dem i en gps.

Vad ska du köra för typ av mc på denna resa?
Ta hänsyn till din mc i planeringen av transportsträckor, klarar du och mc av längre turer i ett snabbt tempo?

Lycka till

Hondamannen
2013-02-03, 14:28
jag kommer att åka med min cbf 500. Min tanke är att kombinera roliga vägar med sevärdigheter.
Jag kan tänka mig att åka till Heiligenblut och ha det utgångspunkt och göra dagsresor därifrån, bland annat till Dolmiterna. Sen kan jag också tänka mig att vistas på några dagar på ngn annan ort och göra dagsresor från denna ort.

Cy2
2013-02-03, 17:12
Hur klara den Autobahn etapper? Funkar det med packning?
Tänk på att trafiken är snabb, inga problem med att köra mc där. Kör hellre i Tyskland än på svenska motorvägar.

Lite planering så slipper man Autobahn om mam vill, själv tycker jag det är ok att köra där, skönt att kunna dra på i ett 20 tal mil snabbt sen dags för tankning.
Mata en 70 mil inga problem där. Milen går snabbt om du vrider på högerhanden.
Vilket går där...
Ta med kedjespray till kedjan.

Låter som en vettig planering. Om du ska bo flera nätter på samma ställe kan det vara smart att boka i förväg.

Hotels.com är ett smart ställe att hitta prisvärt boende på, finns säkert fler.

Cy2
2013-02-03, 17:27
har de bra relationer med svenska polisen?

Betalning på plats, om du blir tagen gäller i hela Europa, fartkameror vet jaginte. Har läst någonstans att visst samarbete ska komma eller har kommit att kunna driva in fortkörningsböter.
Hur långt det har kommit eller är genomfört vet jag inte.

Hondamannen
2013-02-03, 17:28
Kör helst ej mer än 50 mil om dagen och kommer att undvika motorväg. Den funkar bra med packning.

Cy2
2013-02-03, 21:03
Kör helst ej mer än 50 mil om dagen och kommer att undvika motorväg. Den funkar bra med packning.

50 mil om dagen tror du får tänja lite på detta om du vill ner till alperna, jag hade satt ett mål minst Halvvägs genom Tyskland dag 1.
Innsbruck dag 2 sen lagt 25 till 30 mils rundor per dag med bra mcvägar.
Hur länge ska resan ta? En två eller tre veckor eller mer.
Gör det inte bara till en transportsträcka utan lägg in rundor där du kan skrapa fotpinnarna i asfalt, du kommer att klara det.

Bighoj
2013-02-03, 22:04
Jag skulle personligen tagit nattfärja Trelleborg-rostock för att sedan köra ner till Litomerice/Prag för ett par övernattningar.Sedan skulle jag dra vidare ner till Cesky Krumlov för 1 el 2 dagar.Därefter ner till Werfen och kollat sevärdheter några dagar.Från Werfen är det sedan närma till att köra GrossGlockner passet för att sen dra ner till Italien och kollat in bl a Venedig.Efter detta skulle jag ta Tyskland hem.Tyskland är mycket mer än enbart transportsträcka,och här finns fina vägar att ta sig norrut på.Det krävs dock att man måste ha en del rena transportsträckor,om man inte har väldigt mycket tid på sig vill säga.

Cy2
2013-02-03, 23:16
Jag skulle inte kört via Polen plomberna lossnar:-)
Håller med dig om att det finns massor av bra och roliga vägar i Tyskland, det är mer än en transportsträcka.

Bron till Danmark Sen Rödby Puttgarten eller Gedser Rostock. Fördelen Rödby Puttgarten är att färjorna går oftare, då är man inte styrd av klockan om något händer.

V Saarela
2013-02-04, 07:40
Östra och västra Tyskland är vackert om man följer småvägarna. För mig tog det från Helsingborg med moped(topfart 42 km/timmen) 3 dagar att köra moped ner till Grossglockner.

Polen har fina vägar nuförtiden. Dock gör den ständigt pågående vägförbättringarna och den intensiva trafiken att det tar tid att resa där. Man får kika på kartan, göra en tidsbedömning och sen gångra det med 1,5

jtr
2013-02-04, 09:38
Jag åkte i föra året genom Polen till Tjeckien och Slovakien. Natt färja från Ystad till Swinoujscie och sedan rakt söderut. Måste bara konstatera att Polen har mycket bra vägar (oftast nybyggda för EU pengar) Vägnätet i Polen har faktiskt på många ställe mycket högre standard än svenska vägar.
När Ni åker på MC i Sverige nästa gång - kolla gärna hur har kvalitet på svenska vägar försämrats bara på sista 10 år. Vi skickar mycket pengar till EU för att andra länder (bla. till Polen) kan bygga nya vägar m.m.

P.S. Polen är inte länge ett u-land inom öst-blocket.

Mats Liifv
2013-02-04, 12:16
I min blogg kan man läsa om resor till Österrike, såväl 2010 som 2011.

Går även att läsa om surrning av hojen, som varit uppe i en annan tråd. Här var det dock surrning på tåg och ett misstag av mig som ställde till det en aning....;)

Cy2
2013-02-05, 11:40
Jag åkte i föra året genom Polen till Tjeckien och Slovakien. Natt färja från Ystad till Swinoujscie och sedan rakt söderut. Måste bara konstatera att Polen har mycket bra vägar (oftast nybyggda för EU pengar) Vägnätet i Polen har faktiskt på många ställe mycket högre standard än svenska vägar.
När Ni åker på MC i Sverige nästa gång - kolla gärna hur har kvalitet på svenska vägar försämrats bara på sista 10 år. Vi skickar mycket pengar till EU för att andra länder (bla. till Polen) kan bygga nya vägar m.m.

P.S. Polen är inte länge ett u-land inom öst-blocket.

Polen är ett trevligt land att turista i, vänliga människor. Ja de stora vägarna är bra mindre vägar nej. Körde med bil i Polen i somras längs Östersjökusten, fint.

Håller med dig om att Polen inte är ett U-land.

För mycket trafik på vägarna för att jag ska få behållning av mc körning där.
Kan tänka mig att avsluta en Mc resa i Swinoujscie med en Spabehandling massage på något av badhotellen där.

Månne
2013-03-14, 23:49
En 500ing om dagen inkl allt om du campar och lagar maten själv!

Hondamannen
2013-09-29, 22:28
Det lutar åt att min nästa mcresa går till Italien. Har ni tips på ställen man kan besöka? Gissar att det blir två veckor.
Är det lätt att hitta campingplatser i Italien eller får man leta ihjäl sig för att hitta dem?

Österrike, är det mest regionen kring Heiligenblut som har alp pass och är allmänt bergigt?

räven
2013-09-30, 09:02
Allt är beroende på om du vill köra hoj i alpen eller bada i medelhavet ?

Hondamannen
2013-09-30, 09:35
Bägge två :-)

räven
2013-09-30, 11:15
I alperna www.motorad-hotel.com. Prisvärt å bra, värt att kolla.