handdator

Visa fullständig version : ARG!



Mymlan
2013-02-01, 18:46
Usch vad sur jag är just nu. Var ute och gick en sväng när jag ser ett gäng ungdomar stå vid ett vattenbryn och kasta sten. När jag kommer fram till platsen och ser en stackars gräsand simma för livet för att komma undan blir jag rejält arg och ryter till på skarpen. Missförstå mig inte nu, jag älskar ungar. Men nu till min fråga. Har man rätt att säga ifrån om främmande ungar beter sig illa? Exempelvis mot andra levande varelser? Själv ser jag inget fel i det. :confused:

Ove
2013-02-01, 18:58
Usch vad sur jag är just nu. Var ute och gick en sväng när jag ser ett gäng ungdomar stå vid ett vattenbryn och kasta sten. När jag kommer fram till platsen och ser en stackars gräsand simma för livet för att komma undan blir jag rejält arg och ryter till på skarpen. Missförstå mig inte nu, jag älskar ungar. Men nu till min fråga. Har man rätt att säga ifrån om främmande ungar beter sig illa? Exempelvis mot andra levande varelser? Själv ser jag inget fel i det. :confused:

:shakehands: Finnjäveln - du är en god människa! :love:

Civilkurage är en bristvara och det är vad som behövs för att säga ifrån, speciellt till ungdomar som bär sig dumt åt för dom har har curlingmammor som blir VANSINNIGA när man bannar deras små gullungar även om dom blivit tonåringar och rimligtvis borde ha något vett. :rolleyes:

classe8
2013-02-01, 19:32
Det är ingen rättighet att säga ifrån det är en skyldighet.

Mymlan
2013-02-01, 19:53
Det är ingen rättighet att säga ifrån det är en skyldighet.
Presis vad jag trodde ända tills jag började få underliga blickar från folk som bara stog där och såg det hända utan att säga till ;(

Jan-Olov
2013-02-01, 20:26
Du har helt rätt,säg ifrån när andra bär sig illa åt. Även till vuxna.

rakarör
2013-02-01, 20:33
Presis vad jag trodde ända tills jag började få underliga blickar från folk som bara stog där och såg det hända utan att säga till ;(

De skämdes väl över sin egen menlöshet..

Tack för att du sa ifrån.:shakehands:

akems
2013-02-01, 22:05
Du gjorde absolut helt rätt,hoppas alla gör likadant.

pentti01
2013-02-02, 00:21
De skämdes väl över sin egen menlöshet..

Tack för att du sa ifrån.:shakehands:

Det tror jag oxå ! Bra att du klev in finnjäveln !! :)

Molgan
2013-02-02, 01:35
Man ska säga ifrån har min pappa lärt mig. En gång var det ett gäng ungdomar som betedde sig illa (hur låter vi vara osagt men det var barnsligt och elakt), han sprang ikapp dom och frågade vad deras problem var. Då en av dom fortsatte att vara uppkäftig bar han tillbaka denne till "olycksplatsen", vände honom upp och ner och sänkte honom i en vattentunna tills han pep en ursäkt. Bryskt? Ja. Effektivt? Så här 30 år senare visade det sig ha varit en vändpunkt till det bättre i grabbens liv. Med tanke på att min far var präst så kanske det hade orsakat rubriker idag, men han hade nog agerat på samma sätt ändå. =)

Foosi
2013-02-02, 09:20
Man ska säga ifrån har min pappa lärt mig. En gång var det ett gäng ungdomar som betedde sig illa (hur låter vi vara osagt men det var barnsligt och elakt), han sprang ikapp dom och frågade vad deras problem var. Då en av dom fortsatte att vara uppkäftig bar han tillbaka denne till "olycksplatsen", vände honom upp och ner och sänkte honom i en vattentunna tills han pep en ursäkt. Bryskt? Ja. Effektivt? Så här 30 år senare visade det sig ha varit en vändpunkt till det bättre i grabbens liv. Med tanke på att min far var präst så kanske det hade orsakat rubriker idag, men han hade nog agerat på samma sätt ändå. =)

det där är kanske något att ta i men jag skall inte säga nåt mer, har själv blivit arg flera ggr och tagit ungar i kragen och lyft upp en bit för att skrämmas´. Inte minst när jag kom på ett gäng grabbar som sparkat ner min grabb när han cyklade förbi.

Men nu kan vi vara stolta över att skapat ett samhälle själva, eller dvs föregående generation kanske man skall säga, som uppmuntrar till total handlingsförlamning och apati vad gäller att ingripa eller säga ifrån om något över huvud taget. Av rädsla för att bli dömd för övergrepp eller misshandel så står FÖR många och ser på :mad:
Heder och Ära åt alla som trotsar de korkade lagarna, som uppfanns i början säkert i nåt bra syfte mot våld och barnaga etc etc, men borde kompletterats för länge sedan med undantag !
Igen vill gå tillbaka till medeltida straff eller barnaga men det måste finnas utrymme i lagen för undantag i situationer då man ingriper för att förhindra mobbing, djurmisshandel och skadegörelser etc. Eller är jag ute och cyklar.

Alltså pedagogik i all ära, samtal och mobbningsgrupper i skolor !
Det verkar mer som när sanningen skall fram eller det uppdagas i skolor misshandel och dylikt att det där flummet bara finns på papper för att kunna tala om att på den här skolan eller arbetsplatsen jobbar vi aktivt med såna här saker.

:shakehands: alla ni som stödjer civilkurage

Foosi
2013-02-02, 09:24
Usch vad sur jag är just nu. Var ute och gick en sväng när jag ser ett gäng ungdomar stå vid ett vattenbryn och kasta sten. När jag kommer fram till platsen och ser en stackars gräsand simma för livet för att komma undan blir jag rejält arg och ryter till på skarpen. Missförstå mig inte nu, jag älskar ungar. Men nu till min fråga. Har man rätt att säga ifrån om främmande ungar beter sig illa? Exempelvis mot andra levande varelser? Själv ser jag inget fel i det. :confused:

:shakehands:
hade själv gjort precis samma sak.

Nina
2013-02-02, 10:23
Absolut inte fel! Du gjorde rätt. :shakehands:

eljem
2013-02-02, 14:01
egentligen så finns det lagar och regler som skyddar både människor och även djur i alla länder ! vad jag vet !! men när polis och åklagare och domstol själva bryter mot dom antigen genom passivitet eller korrumption så blir det anarki och kaos i samhällen. Dessa människor lever på våra skattepengar enbart för att skydda oss, vi som valde dom och inte tvärtom.
Jag blir bara hånad när jag säger att lagen gäller för alla, tyvärr.
Jag tycker också att du gorde rätt och du skall fortsätta med din attityd och säga ifrån. Det gör jag också och det lärde jag vidare till mina barn. Rätt skall vara rätt och fel ska man rätta till i den mån man kan.
mvh
ben

Ove
2013-02-02, 17:12
Presis vad jag trodde ända tills jag började få underliga blickar från folk som bara stog där och såg det hända utan att säga till ;(

:D Om det kommer någon och klagar på att du sa ifrån så skriv ut den här tråden och stick i handen på dom! ;) :D