handdator

Visa fullständig version : OROLIG OCH LEDSEN.



Gibson
2007-10-21, 11:13
Farsan är på väg hem ifrån Kroatien med bilen, han har ett hus i sin hemby och åker ner varje sommar och är där i ca 6 månader, han är snart 74 år gammal och jag tycker inte om att han kör bil ner och jag har försökt prata med honom om det dom senaste åren men han lyssnar inte. Jag går här hemma och är så jäkla orolig när han är på väg. Till saken hör det att han börjar tappa minnet och är snurrig i allmänhet och det gör ju inte saken bättre. Idag så ringde han och sa att han har tappat sitt Visa-kort och massa kontanter och att han hade snurrat runt i Tyskland, han hade kört vilse. Han är i norra Tyskland och har en bra bit kvar.

Jag måste ta ett allvarligt samtal med honom i vinter om situationen för hans skull, han måste lyssna på mig, men det som gör saken svår är att jag vet att han inte kommer att lyssna på mig det har han aldrig gjort, han tror att han fortfarande är 20 år gammal.

Man kan prata med honom på telefon och så ringer han dagen efter och då har han glömt bort att vi talades vid dagen innan, jag vet inte hur jag ska göra för att få honom att lyssna, han är ju en fara för sig själv och alla andra som är ute i trafiken. :(

LillArne
2007-10-21, 11:17
Ja sådant är svårt :-[

Eva-Lena
2007-10-21, 17:19
Egentligen ska ju läkare fånga upp patienter som har problem med vissa saker och rapportera till myndigheter att de inte bör ha körkort längre, både för sitt eget och andras bästa. Men han kanske inte varit hos någon läkare? Hoppas det ordnar sig.

Nina
2007-10-21, 18:17
Aj då, det var mindre bra. Hur löser det sig med Tyskland om han inte har varken pengar eller VISA-kort? Var sover han? Ingen som kan köra dit och hämta hem honom?
Kanske du kan prata med UD och be dom efterlysa honom i Tyskland så får han hjälp att ta sig hem igen? Läkare har annars anmälningsplikt men som sagt, han kanske inte varit där på ett tag.

Prova med UD, de är ju anställda av oss medborgare (eftersom vi betalar skatt) och ska hjälpa sina medborgare.

Tel och adress till UD:

Utrikesdepartementet
Gustav Adolfs torg 1
103 39 Stockholm
Telefon 08-405 10 00, fax 08-723 11 76

Hoppas de kan hjälpa.

Gibson
2007-10-21, 19:54
Tack för svaren, han är på väg hit hem till oss och han sa att han skulle vara framme imorgon så vi får hoppas att han är det. Jag tror att han har pengar så att han klarar sig, han sa inget annat i alla fall och jag ska nog inte oroa mig i onödan tror jag, kanske jag gör det och det kanske inte är så farligt som jag tror, jag hoppas det i alla fall.

Nina
2007-10-22, 06:48
Vi håller tummarna och hoppas allt löser sig till det bättre. :)