handdator

Visa fullständig version : Ni som har Triumph Tiger 800 XC - är ni nöjda?



goldfish
2013-01-31, 09:21
Jag provade en Triumph Tiger 800 förra året som jag tyckte var skön att köra, förutom att ljudet var lite trist.

Funderar nu på en 800XC (som jag ej provat) samt alternativen BMW 800GS eller 1200GS.

Vad tycker ni om 800 XC i relation till alternativen? Gärna lite för- och nackdelar

Jag kanske ska tillägga att detta är min första hoj och helst vill jag inte byta varje år utan köpa en hoj som man kan ha ett bra tag / några år.

TMax500
2013-01-31, 09:39
Jag äger visserligen ingen Tiger men är lite såld på den...

GS 800 - jättebra hoj, presterar kalas. Ett mycket bra köp, tror jag. Något könlös, kanske? Åtminstone fick jag inte den rätta "passionen" när jag provkörde. Lite hög om du har korta ben som jag. Annars ok. GS 700:an är lite lägre.

GS 1200 - en superhoj. Vinner nästan alla jämförelser (eller kommer tvåa). Dock hög den med. Särskilt Adventure... där måste du nästan vara 1,80 för att nå ned på ett bra sätt, tycker jag. Och den väger en hel del del än de övriga två.

Tiger 800 - mitt val om jag skulle köpa. Härlig motor, lagom stor. Man (jag) behöver inte en stor 1200 på 230+ kilo om jag inte skall åka riktigt långt med riktigt mycket packning. Eller med passagerare.

En hoj på runt 800 cc är jättebra i mina ögon. Smidig nog i vardagen, kompetent så att det räcker och blir över på långresan. Ljudet fixar du med ett Arrowssystem, då blir det bra! Det gäller förresten alla här tycker jag - byt system till ett med go'are ljud!

EDIT: den vanliga Tigern och XC:n känns lite, lite olika i styrningen. Skillnaden beror nog på storleksskillnaden på framhjulet. XC:n kändes mer kursstabil och asfalts-Tigern med sitt mindre hjul upplevdes som något mera snabbstyrd, tyckte jag när jag provade båda efter varandra.

whiskeythrottle
2013-01-31, 11:42
Vilken typ av åkning är du ute efter? Den fungerar säkert att smyga lite grusvägar med. Ska du åka 99% asfalt så finns det bättre hojjar. likaså om du ska åka mest offroad=inte grusväg/asfalt....Har för mig att de där väger ca 220kg å det e lagom kul att köra fast i terrängen med.

goldfish
2013-02-01, 21:44
Ren offroad kommer nog inte bli så aktuellt. Kanske att man skulle åka till Säfsen Adventure days någon gång, men annars är det mest en kombination av asfalt/grusväg (mest asfalt). Dock måste det vara någon hoj som klarar lite grusvägar.

Whiskeythrottle: Vad är det för hojar du tänker på när du säger att det finns bättre hojar? Några exempel?

engström67
2013-02-01, 21:59
Ren offroad kommer nog inte bli så aktuellt. Kanske att man skulle åka till Säfsen Adventure days någon gång, men annars är det mest en kombination av asfalt/grusväg (mest asfalt). Dock måste det vara någon hoj som klarar lite grusvägar.

Whiskeythrottle: Vad är det för hojar du tänker på när du säger att det finns bättre hojar? Några exempel?

Han menar nog om du ska åka i skogen,då finns det bättre hojar.Kurviga asfaltsvägar så funkar ju 800,an kanon,hänger lätt av många,många hojar där om man vill köra aktivt:)

namn
2013-02-01, 23:16
Om jag skulle trots min berusning slänga in en liten fundering, gs 800 & 1200 samt Tiger 800, varför inte då ta med Tiger Explorer 1200 ?
Är det ljud du vill ha, så kom och lyssna på min... sedan kommer du aldrig titta på en "tysk" igen.
men det är ingen skogsmaskin/enduro, 240kg... då spelar det ingen roll vad det står på tanken , nya ktm 1190 samma sak 235 kg... vad ska du ha den till?
åka komfortabelt på väg (dålig eller bra väg) då rekomenderar jag en stor & stark maskin,

men.....

Som din första hoj skulle jag ändå förelå att du köper en nyare (inte helt ny) hoj som ligger i ditt "område" jag tänker Suzuki v.strom, Honda Varadero, triump tiger (? 1050 ?). sedan när du av egen erfarenhet vet vad du vill ha så kan du köpa en Explorer 1200 vanlig eller XC.

Skål !

Tiger of
2013-02-02, 23:11
Jag provade en Triumph Tiger 800 förra året som jag tyckte var skön att köra, förutom att ljudet var lite trist.

Funderar nu på en 800XC (som jag ej provat) samt alternativen BMW 800GS eller 1200GS.

Vad tycker ni om 800 XC i relation till alternativen? Gärna lite för- och nackdelar

Jag kanske ska tillägga att detta är min första hoj och helst vill jag inte byta varje år utan köpa en hoj som man kan ha ett bra tag / några år.

Jag rekommenderar att du provar Tiger 1050 eller Tiger sport också.

Intruder
2015-01-14, 14:28
Är det någon mer som har uppdateringar ang denna hoj ???
Börjat fundera mer på denna hoj ;-)
Ca förbrukning , pigg ? '
Funkar den på bland körning ?

räven
2015-01-14, 15:10
Ofta ligger dom runt 200kg tomvikt om du inte väljer Advent hoj. Vikten kanske inte betyder så mycket för vanlig gruskörning. Skulle den ramla så är det dom sista 20kg som är dom tyngsta.

TMax500
2015-01-14, 17:34
Har kört ett par kortare turer bara, både på den vanligt Tigern och på XC:n.

- Förbrukning: ingen aning. Drar inte de flesta hojarna runt 0,5? :) Eller strax under vid försiktigt körning, och strax över när man gasar tungt?
- Pigg: ja. Pigg, kul och lättkörd. Särskilt med Arrows-pipa baktill. Kändes lite piggare än original. XC:n är lite mer riktningsstabil, den vanliga är mera snabbstyrd (mindre framhjul).
- Blandad körning: absolut. Bra komfort. Ganska upprätt körställning (bra i stan). Vindruta - bra att ha på landsväg. Tillräckligt med effekt (har dock inte testat att skjutsa). Trivsam att köra.

Gillar!

Kan mycket väl tänka mig en Tiger med tillbehörspipor (för ljudet och de extra hästarna), väskor, värmehandtag och navigator för mina resor till Norge. Bör vara en kalashoj för de vägarna. Lättkörd och smidig på krokvägarna (200 kg nånting?) och ändå tillräckligt med pulver för att dra på lite uppför fjällsidorna.

Den vore ett bättre val är de trajjor jag har nu. Thruxton: härlig att köra, men inte så praktisk. Sprint: mustig karaktär och skön effekt, men en Tiger 800 är smidigare i hårnålarna.

EDIT: såg nu att jag skrivit i den här tråden tidigare. För nära två år sedan. Vilken tur att jag skrev nästan samma nu! ;)

Krokmark
2015-01-14, 23:25
Hur är det med slitstyrka och kvalitet?
Servicekostnader och är det svårt att skruva själv med dom?
Vanliga fel/svaga länkar?
Det finns en del som gått över 4-5000 mil, något som är något att bry sig om eller är det som övriga kvalitetsmärken, spelar mindre roll sålänge servicen är skött.

TMax500
2015-01-15, 00:33
Dina specifika frågor om servicekostnader har jag ingen koll på. Troligen inte billig att serva - vilken modern hoj är det...? ;)

Det finns massor att läsa här http://www.triumphrat.net/ där trajjaägare över hela världen skriver om både glädje och ev. problem.

Generellt är annars de moderna trajjorna av god eller mycket god kvalitet. Tyska Motorad hade länge en Sprint med 1050-motorn som "bäst kvalitet över 5000 mil". Det var visserligen flera år sedan, så den rankningen kan ha ändrats nu.

4-5000 mil på en Tiger 800? Vet inte. Säkert helt utan problem så länge servicen är skött. Jag har över 4000 mil vardera på mina två hojar. Räknar med att min 955:a har gått uppåt 5000 mil innan 2015 är till ända (den skall till Ardennerna i maj!). Då är det en 12 år gammal lady som är lite uppskrämd effektmässigt med slip-on och annan mappning.

räven
2015-01-15, 09:01
Dina specifika frågor om servicekostnader har jag ingen koll på. Troligen inte billig att serva - vilken modern hoj är det...? ;)

Det finns massor att läsa här http://www.triumphrat.net/ där trajjaägare över hela världen skriver om både glädje och ev. problem.

Generellt är annars de moderna trajjorna av god eller mycket god kvalitet. Tyska Motorad hade länge en Sprint med 1050-motorn som "bäst kvalitet över 5000 mil". Det var visserligen flera år sedan, så den rankningen kan ha ändrats nu.

4-5000 mil på en Tiger 800? Vet inte. Säkert helt utan problem så länge servicen är skött. Jag har över 4000 mil vardera på mina två hojar. Räknar med att min 955:a har gått uppåt 5000 mil innan 2015 är till ända (den skall till Ardennerna i maj!). Då är det en 12 år gammal lady som är lite uppskrämd effektmässigt med slip-on och annan mappning.

10000 problemfria mil är väl minikrav ?

Nina
2015-01-17, 21:45
Hur är det med slitstyrka och kvalitet?
Servicekostnader och är det svårt att skruva själv med dom?


Jag har två Triumph och jag tycker att de är toppenfina att köra. Den ena, Triumph Scrambler är enkel att t o m jag klarar av att meka med den. Lite old school över den och allt känns så där intuitivt när man börjar skruva på den, det liksom bli logiskt av alltihop medan man håller på.

Den andra har databoxar, av rädsla för att lyckas ha sönder den så lämnas den in. Men de har båda bara funkat utan problem. Helt klart nöjd med dem.

Kommer det återkallelser så får man reda på det, dock har min med databoxen återkallats en gång, sen har det varit tyst på den fronten. Den andra old school-moppen har aldrig blivit återkallad, den bara tuffar på.

Servicekostnader, old school-moppen kostar ören medan den med databox kostar kronor. Men inget man blir skinnad på som BMW:n jag hade.

Krokmark
2015-01-17, 22:27
Jag har två Triumph och jag tycker att de är toppenfina att köra. Den ena, Triumph Scrambler är enkel att t o m jag klarar av att meka med den. Lite old school över den och allt känns så där intuitivt när man börjar skruva på den, det liksom bli logiskt av alltihop medan man håller på.

Den andra har databoxar, av rädsla för att lyckas ha sönder den så lämnas den in. Men de har båda bara funkat utan problem. Helt klart nöjd med dem.

Kommer det återkallelser så får man reda på det, dock har min med databoxen återkallats en gång, sen har det varit tyst på den fronten. Den andra old school-moppen har aldrig blivit återkallad, den bara tuffar på.

Servicekostnader, old school-moppen kostar ören medan den med databox kostar kronor. Men inget man blir skinnad på som BMW:n jag hade.
Låter mycket bra.
Jag har inte tummen mitt i handen men ger mig inte på allt för avancerade operationer själv.
Scramblern var en riktig läckerbit men en gammaldags hoj har jag redan så det lutar åt något i samma stil som Triumph Tiger, BMW R1200GS, Suzuki V-Strom, mm...

Gillar V-Strom starkt men det är skralt utbud med beg DL1000 så jag tänkte utvidga sökningen till Triumph Tiger också, gärna större än 800 men den duger ju fint sen också.
BMW är ju BMW, men tycker priserna är lite i överkant och har förstått att service och underhåll kan innebära betydande kostnader...

Får använda säsongen för att försöka bringa klarhet i vad jag vill ha och hur stort...

räven
2015-01-17, 22:36
Låter mycket bra.
Jag har inte tummen mitt i handen men ger mig inte på allt för avancerade operationer själv.
Scramblern var en riktig läckerbit men en gammaldags hoj har jag redan så det lutar åt något i samma stil som Triumph Tiger, BMW R1200GS, Suzuki V-Strom, mm...

Gillar V-Strom starkt men det är skralt utbud med beg DL1000 så jag tänkte utvidga sökningen till Triumph Tiger också, gärna större än 800 men den duger ju fint sen också.
BMW är ju BMW, men tycker priserna är lite i överkant och har förstått att service och underhåll kan innebära betydande kostnader...

Får använda säsongen för att försöka bringa klarhet i vad jag vill ha och hur stort...

Tiger 900 med 19 tum framhjul är trevlig hoj.

Krokmark
2015-01-17, 22:41
Tiger 900 med 19 tum framhjul är trevlig hoj.
Den tar vi med på listan den också...

TMax500
2015-01-17, 23:00
Fast tänk då på att Tiger 900 (egentligen: 885) är minst 15-20 år gammal. Tre generationer tillbaka.
Men... så fräck! :) Se här: https://www.google.se/search?q=triumph+tiger+900&safe=off&espv=2&biw=1332&bih=851&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=GMy6VPfwIqHjywOngIGwAQ&ved=0CCIQsAQ#safe=off&tbm=isch&q=triumph+tiger+885

Vill ha!!

Kommentar: Scrambler må se gammal ut och är konstruerad att se ålderdomlig ut. Men det är en modern hoj. Både den och syskonen Bonneville och Thruxton är moderna hojar med "databox" (Nina!), balansaxlar, insprutning, katalysator och allt det där. (Utom ABS, då.)
I en retroförpackning...

Kommentar 2: Tiger finns ju som 1050 också. En helt annat cykel än 800:an.

räven
2015-01-17, 23:43
Fast tänk då på att Tiger 900 (egentligen: 885) är minst 15-20 år gammal. Tre generationer tillbaka.
Men... så fräck! :) Se här: https://www.google.se/search?q=triumph+tiger+900&safe=off&espv=2&biw=1332&bih=851&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=GMy6VPfwIqHjywOngIGwAQ&ved=0CCIQsAQ#safe=off&tbm=isch&q=triumph+tiger+885

Vill ha!!

Kommentar: Scrambler må se gammal ut och är konstruerad att se ålderdomlig ut. Men det är en modern hoj. Både den och syskonen Bonneville och Thruxton är moderna hojar med "databox" (Nina!), balansaxlar, insprutning, katalysator och allt det där. (Utom ABS, då.)
I en retroförpackning...

Kommentar 2: Tiger finns ju som 1050 också. En helt annat cykel än 800:an.

1050 har väl 17 tum framhjul å blir mer ren gathoj ?

Krokmark
2015-01-18, 01:29
Fast tänk då på att Tiger 900 (egentligen: 885) är minst 15-20 år gammal. Tre generationer tillbaka.
Men... så fräck! :) Se här: https://www.google.se/search?q=triumph+tiger+900&safe=off&espv=2&biw=1332&bih=851&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=GMy6VPfwIqHjywOngIGwAQ&ved=0CCIQsAQ#safe=off&tbm=isch&q=triumph+tiger+885

Vill ha!!

Kommentar: Scrambler må se gammal ut och är konstruerad att se ålderdomlig ut. Men det är en modern hoj. Både den och syskonen Bonneville och Thruxton är moderna hojar med "databox" (Nina!), balansaxlar, insprutning, katalysator och allt det där. (Utom ABS, då.)
I en retroförpackning...

Kommentar 2: Tiger finns ju som 1050 också. En helt annat cykel än 800:an.
15 år är väl ingen ålder...
Precis byxmyndig så innan dess går de knappt köras ju... [emoji12]

Rätt pris och bra skick med regelbunden service så ska det nog inte vara någon fara.

V Saarela
2015-01-18, 06:35
Efter att ha ägt en ny Triumph Tiger 2001 så.....har jag ännu lite svårt för märket. Men, dom har väl blivit bättre?

TMax500
2015-01-18, 11:22
V Saarela: kanske hade du otur? Eller så hade fabriken en tillfällig "svacka"? I övrigt hör man sällan/aldrig om några särskilda kvalitetsproblem, tycker jag.

räven: ja, 1050 är mer en utpräglad landsvägshoj.

Krokmark: menade mest att hojen är gammal konstruktionsmässigt. Att en nyare objektivt sett är är en bättre produkt - chassie, motor, avgasrening, ABS och allt det där andra som blivit bättre över tiden. Ålder i övrigt visar väl sig ofta i form av torkat gummi, blek lack och plast, ärg och glapp i elsystem och sådant.

Förutom rent slitage av maskin/drivlina då, men det var du ju inte så orolig för.

Sedan sägs startmotorerna vara en öm punkt på Tiger 900. Sitter tydligen illa till = dyrt/jobbigt att byta.

955:an en bättre/mer utvecklad maskin än 900:an. Kännas skillnad när man kör den. Och nästa generations 1050:a är i sin tur ännu bättre....

Men, jag vill ändå ha en Tiger 900. En röd. Den är sååå fräck! ;)

engström67
2015-01-18, 19:45
Har själv haft 2 Tiger 955,en -02 och 05.Kanonmaskiner,aldrig krångel.Snabbare och snålare än alla konkurenter då.Jag vet -02 hade uppdaterad topp jämfört med 01 som lät mer i motorn.Har då aldrig hört om nått problem.Därimot dom äldre 900 var mer rassliga.Känner många som åker sådana med 10-15000mil på mätarn.

räven
2015-01-18, 20:06
Jag körde mycket med en kompis på Tiger 900 när jag hade 1100 GS. Tigern verkade smidigare, men behövde varvas för att hänga med. Ett vinande ljud som man snart vant sig vid. Funkade även bra på grusvägar

markbaay
2016-01-05, 22:30
Hej,

Jag har en 2012's XC.

Under tiden jag haft den (2år) har jag kört ca 2500mil.

Kvalite: Ja mycket bra, finns vissa svagpunkter för tidiga årsmodeller så som dåligt med fett i styrlager, stepper motor problem (googla). Lite dålig framgaffel. (slår lätt igenom vid hård körning)
Dessa är iofs lätt åtgärdade för en normal begåvad hemma pulare.

Min hoj ANVÄNDS kan ja säga.
Grusåka är mitt motto.
Den har varit ut på ställen som man normalt sett inte skulle ta en sån stor och dyr hoj på.
Den har smakat lera i endurospår.

Men den har hållt för det mesta.
Vid vurpor har saker gått sönder, men det gör det oavsett märke/modell.

Under mina 2500mil har jag bytt: bromsar runt om (fram var beläggen dåliga, så ja passade på att byta bak till helfräsha inför en norgetur). Har nyss bytt drivpaket då kedjan vart sliten ((smörjer alldeles för sällan). Thats it om man bortser från sönderkörda prylar efter marksyningar.
Nu har jag valt att skaffa en enduro då jag insett att tigern är för tung (ramlar för ofta) så nu kommer den enbart användas till grusvägar, dåliga grusvägar och asfalt.
Enduron kommer bistå vid lera och stigar.

Men förövrigt så tycker jag det är en bättre hoj än tex F800GSA osv. Det ända negativa om man ställer dom mot varandra är väl soppaförbrukningen.