handdator

Visa fullständig version : Motorcyklister kör långsammare



Nina
2013-01-30, 15:01
Motorcyklister kör långsammare än övrig trafik, enligt Trafikverkets egen statistik. :)

» Läs mer om detta här (http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motorcyklister-langsammare-an-ovriga-fordon/)

Ankan1
2013-01-30, 18:46
Nja, kör nog betydligt fortare än vad denna undersökning försöker ge sken av.Men jag tackar och kan väl fortsätta att elda på efter detta med ett ökat förtroende från omgivningen att ... så fort gick det nog inte även om det såg konstigt ut.LOL.

(Köpte ett kolsvart visir idag så nu ser det coolare ut också även om sikten försämrades aningen vid mörker). :D

Jourtjänst
2013-01-30, 20:16
Nja, kör nog betydligt fortare än vad denna undersökning försöker ge sken av.Men jag tackar och kan väl fortsätta att elda på efter detta med ett ökat förtroende från omgivningen att ... så fort gick det nog inte även om det såg konstigt ut.LOL.

(Köpte ett kolsvart visir idag så nu ser det coolare ut också även om sikten försämrades aningen vid mörker). :D

Aningen? :smile:

Hamre
2013-01-30, 21:10
Jag tror att det stämmer. Har kört med customslädar ibland och dom vet ta mej fan inte var gasen sitter!!!

engström67
2013-01-30, 21:55
Jag tror att det stämmer. Har kört med customslädar ibland och dom vet ta mej fan inte var gasen sitter!!!

Kan bara hålla med,åkte i en grupp blyslädar och det gick i 70 på 90 väg hela tiden:mad:.Det var sista gången.Man lär väl förf...n hålla minst det som står på skylten,hatar detta.

Mr.Peter
2013-01-30, 22:02
Även jag håller med,man kör ju bara och gäspar när de är med.:cool:

Ove
2013-01-30, 22:14
Även jag håller med,man kör ju bara och gäspar när de är med.:cool:

:D Alla kör inte lika fort, och när jag tänker efter gör jag det inte själv heller. Ibland gillar jag att makligt puttra runt, men så flyger något i kroppen(knoppen?) när vägen slingrar iväg på något särskillt sätt och då blir det ett helt annat tempo. Om jag då åker tillsammans = efter någon som kör långsammare blir det lite jojoeffekt som inte stör mig, men kompisen kan bli störd. :D

Har man alltför stor skillnad på förväntat tempo kanske det är bättre att bestämma träffpunkter än att envist hålla ihop och bli irriterad. :cool:

Jan-Olov
2013-01-30, 23:16
:D Alla kör inte lika fort, och när jag tänker efter gör jag det inte själv heller. Ibland gillar jag att makligt puttra runt, men så flyger något i kroppen(knoppen?) när vägen slingrar iväg på något särskillt sätt och då blir det ett helt annat tempo. Om jag då åker tillsammans = efter någon som kör långsammare blir det lite jojoeffekt som inte stör mig, men kompisen kan bli störd. :D

Har man alltför stor skillnad på förväntat tempo kanske det är bättre att bestämma träffpunkter än att envist hålla ihop och bli irriterad. :cool:

Jag fick fort lära mig att den som vill köra fort i en grupp skall ligga sist, just för att den där jojo eller gummibands effektens skull.

Molgan
2013-01-30, 23:25
Det är min förtjänst att mc har så låg snittfart. I somras körde vi en sträcka på 25 mil, tog 10 timmar så snitthastigheten var 25km/h.

(de 10 timmarna innefattar även lite fastkörning i lera och smultronplockning, men det anser jag tillhöra normal körning)

engström67
2013-01-31, 08:55
:D Alla kör inte lika fort, och när jag tänker efter gör jag det inte själv heller. Ibland gillar jag att makligt puttra runt, men så flyger något i kroppen(knoppen?) när vägen slingrar iväg på något särskillt sätt och då blir det ett helt annat tempo. Om jag då åker tillsammans = efter någon som kör långsammare blir det lite jojoeffekt som inte stör mig, men kompisen kan bli störd. :D

Har man alltför stor skillnad på förväntat tempo kanske det är bättre att bestämma träffpunkter än att envist hålla ihop och bli irriterad. :cool:

Nä så är det ju.Men alla får väl puttra runt i sitt lungna tempo om dom vill för mig bara dom inte hindrar andra som vill hålla gällande hastighet.Det värsta som finns,helst när man sitter i tradaren och kör och försöker hålla den fart man får och sedan kommer man kapp någon dagdrömmare som åker för sakta,det funkar ej.Stressade chaufförer sägs det ofta,nää så behöver det inte vara men att ligga i 60-70 när man får köra 80 det håller inte,tidsmässigt.Lite ot.Men åker jag hoj så är det aldrig ett problem går ju alltid att köra om så det visslar om det:)

Ove
2013-01-31, 09:22
Nä så är det ju.Men alla får väl puttra runt i sitt lungna tempo om dom vill för mig bara dom inte hindrar andra som vill hålla gällande hastighet.Det värsta som finns,helst när man sitter i tradaren och kör och försöker hålla den fart man får och sedan kommer man kapp någon dagdrömmare som åker för sakta,det funkar ej.Stressade chaufförer sägs det ofta,nää så behöver det inte vara men att ligga i 60-70 när man får köra 80 det håller inte,tidsmässigt.Lite ot.Men åker jag hoj så är det aldrig ett problem går ju alltid att köra om så det visslar om det:)

:) Puttrar runt gör inte jag på vägar där det förekommer så många tradare, men faktiskt, det är tillåtet att köra sakta men inte att köra för fort. Visst kan det vara retligt, som när jag körde vajervägen Mariestad - Skövde häromdagen och hamnade bakom en taxi(!) som körde 70-75 när det var enkelfil och ökade till 120 på dubbelfil tills det var enkelt igen och det gick i 75 efter att människan bromsat så hela ändan var röd. :evil: Håller dom bara jämn fart så är det inget problem för då kan man köra förbi - förr eller senare.

Figurehead
2013-01-31, 13:00
Fast det står ju faktiskt att Motorcyklister kör långsammare i snitt, men att de överstiger hastighetsbegränsningen oftare än bilar... Det tror jag har att göra med den stora andelen customåkare som gärna ligger i 80 på 90-väg osv. Men att de antagligen ligger i högre hastighet på tex. 30, 50 och 60-sträckor...

Molgan
2013-01-31, 13:56
Om jag ska ge ett seriöst svar så tror jag inte customåkarnas föredömligt makliga tempo är enda förklaringen. Däremot så brukar hojåkare, som figurehead säger, prioritera kurvigare, långsammare vägar i motsats till exempelvis tradare som inte har lyxen att nöjesåka utan hela tiden väljer snabbaste vägen. De flesta hojar man möter på E-märkta vägar är långkörare, fartdårarna brukar välja vägar där det är lättare att skrämma gamla tanter.