handdator

Visa fullständig version : Vardag



Nina
2013-01-30, 10:32
I det stora hela har saker och ting flutit på ganska bra, snart är det dags för att ta ut Streeten samt Scramblern, jag både längtar men ändå inte. Känner mig mer som att jag har tid på mig, ingen brådska med det där inte.

Opeln, den som skämtsamt kallas för Brandbilen hemma, är snart historia i hushållet. Den brann i sätet med mig i det så mina kläder fick jag slänga och köpa nya. Skinnet fick sig en svedd bränna på köpet. Maken har kikat efter nån annan gammal bil men jag ser samma problem med krånglande bilar, bara i annan lack och skepnad. Så jag ledsnade rejält på det där med gamla bilar, bilen ska bara funka och ta mig dit jag vill. Och hem också för den delen så i går skrev jag på pappren på en Mazda 6 kombi. Grymt lastutrymme där bak, helt okej att köra så nu kommer Opelskrället bli historia. Äääntligen. Som jag längtat och önskat att få bort den där Opeln!

Jag har ännu inte kört nån Husqvarna i vinter, det har mer känts som att jag hinner nog med det tids nog, ingen brådska med det. Jag kände mig inte heller för att ta mig till mc-mässan heller, där kändes tanken mer som att det är väl som tidigare år: mycket grejer men färre intressanta saker att se på. Jag hinner, ingen brådska med att springa på mässor, kanske jag besöker Göteborg nästa gång, vi får se. Just nu tar jag saker och ting som de kommer, jag går mycket på inre känsla och vad jag egentligen vill just för tillfället. Och just nu ville jag inte gå på mässan. :)

pentti01
2013-01-30, 11:53
Hoppas du blir nöjd med Mazdan. Förr hade dom hög dragkapacitet. är det så fortfarande?
Det där med Mc-mässor har faktiskt jag personligen ledsnat på, dels pga att jag är inbiten "gammelhojs-åkare" , dels för att det har varit för trångt, de gånger jag haft möjlighet att göra ett besök.
Att besöka veteranmarknader,div. gammelbil/mc-träffar och haka på mc-rundor räcker gott för mig :)

Nina
2013-01-30, 12:22
Hoppas du blir nöjd med Mazdan. Förr hade dom hög dragkapacitet. är det så fortfarande?
Det där med Mc-mässor har faktiskt jag personligen ledsnat på, dels pga att jag är inbiten "gammelhojs-åkare" , dels för att det har varit för trångt, de gånger jag haft möjlighet att göra ett besök.
Att besöka veteranmarknader,div. gammelbil/mc-träffar och haka på mc-rundor räcker gott för mig :)

Mazdan får dra maximalt 1510 kg på B-kort, tycker det är rätt bra med en 2-liters motor. De har tydligen gjort om en hel del i förarmiljön, nu har jag inte sett de tidigare modellerna men den här senaste skapelsen tycker jag att de har gjort ett bra jobb med. Den kändes fin att köra, lätthanterad och bra. Svår att motstå... Nu ska vi ha den under flera år så jag var noga med att studera all sorts tekniska data på den och vad jag sökte skulle passa in bra: billig att äga, billiga servicekostnader, billig i försäkring och skatt, bra lastkapacitet, att få dra husvagnen, inte för slö, alla ska få plats. Förutom att den skulle vara röd och dessutom snygg... Men viktigast av allt: bara fungera och helst inte börja brinna i sätet medan jag kör. ;)

Här kan man läsa mer om just den modellen (http://www.mazda.se/bilarna/mazda6-wagon/). :)

Jag är som du, Pentti, gammelmarknader ger mer, av nån anledning gillar jag gamla hojar och gå på marknader och kika. Att åka med nånstans med MCHK på nån tur, det är inte lika stressigt och hetsigt hos dem i deras körningar så jag gillar att hänga med där. :)

engström67
2013-01-30, 13:23
Mazdan får dra maximalt 1510 kg på B-kort, tycker det är rätt bra med en 2-liters motor. De har tydligen gjort om en hel del i förarmiljön, nu har jag inte sett de tidigare modellerna men den här senaste skapelsen tycker jag att de har gjort ett bra jobb med. Den kändes fin att köra, lätthanterad och bra. Svår att motstå... Nu ska vi ha den under flera år så jag var noga med att studera all sorts tekniska data på den och vad jag sökte skulle passa in bra: billig att äga, billiga servicekostnader, billig i försäkring och skatt, bra lastkapacitet, att få dra husvagnen, inte för slö, alla ska få plats. Förutom att den skulle vara röd och dessutom snygg... Men viktigast av allt: bara fungera och helst inte börja brinna i sätet medan jag kör. ;)

Här kan man läsa mer om just den modellen (http://www.mazda.se/bilarna/mazda6-wagon/). :)

Jag är som du, Pentti, gammelmarknader ger mer, av nån anledning gillar jag gamla hojar och gå på marknader och kika. Att åka med nånstans med MCHK på nån tur, det är inte lika stressigt och hetsigt hos dem i deras körningar så jag gillar att hänga med där. :)

Ja och den har väl 10års garanti med va:) Snygga tycker jag,men billig att äga??den ska ju betalas med:),men det ska ju en ny hoj med:)

Nina
2013-01-30, 14:33
Ja och den har väl 10års garanti med va:) Snygga tycker jag,men billig att äga??den ska ju betalas med:),men det ska ju en ny hoj med:)

Jo 10 års garanti ger de nu. Fast den är billigare att äga än min MINI där servicekostnaderna är i snitt dubbelt högre än på en Mazda. Försäkringen och skatten är också lägre än på MINIn, i det stora hela är Mazdan billigare än hundkojan. Jag fick minst lika mycket bil för pengarna och då gav jag ändå 100.000 kr mindre peng på Mazdan... :rolleyes: Jag tycker den ändå är billigare att äga så frågan lär dyka upp senare: vad ska jag göra med hundkojan? Sälja..? :)

engström67
2013-01-31, 18:48
Jo 10 års garanti ger de nu. Fast den är billigare att äga än min MINI där servicekostnaderna är i snitt dubbelt högre än på en Mazda. Försäkringen och skatten är också lägre än på MINIn, i det stora hela är Mazdan billigare än hundkojan. Jag fick minst lika mycket bil för pengarna och då gav jag ändå 100.000 kr mindre peng på Mazdan... :rolleyes: Jag tycker den ändå är billigare att äga så frågan lär dyka upp senare: vad ska jag göra med hundkojan? Sälja..? :)

Dumt att sälja,bättre att samla bilarna på hög;)

Nina
2013-02-01, 09:46
Dumt att sälja,bättre att samla bilarna på hög;)

Ha ha, fast då är det lite onödigt att betala skatt och försäkring för en bil som bara står. ;)

engström67
2013-02-01, 15:58
Ha ha, fast då är det lite onödigt att betala skatt och försäkring för en bil som bara står. ;)

är väl kaffe pengar i sammanhanget;);)

freddemannen
2013-02-01, 23:58
Snygg kärra det där!

Nina
2013-02-02, 10:15
Snygg kärra det där!

Ja gissa om jag tyckte det också första gången jag såg en bild på den! Jag har inte sett på Mazda tidigare men den här designen fick upp ögonen på mig. Att den var grymt tyst och skön att köra samt billig i drift gjorde inte saken sämre. Bilen i sig känns inte så stor men jag häpnade över hur stort lastutrymme det är bak i den. Kändes som en synvilla när jag öppnade bakluckan och såg utrymmet. :)

Just nu går tiden väldigt långsamt, 1,5-2 veckor känns som en evighet, hoppas de ringer på måndag redan. Jag ville ha dragkrok och motorvärmare på bilen så jag får vänta lite extra tills de hunnit beställa och fått allt monterat. :)

Chappy
2013-02-02, 22:30
Hur bra en hoj eller bil än är, är den alltid bäst innan man fått hem den. Så bara njuuut!

Nina
2013-02-03, 10:28
Hur bra en hoj eller bil än är, är den alltid bäst innan man fått hem den. Så bara njuuut!Jag tror den kommer bli bra även efter att den kommit hem också. :)