handdator

Visa fullständig version : Ensam i familjen.



pentti01
2013-01-28, 00:40
Till sommaren blir jag ensam i familjen att åka mc; frugan sålde sitt sidvagns-ekipage idag. Så nu kommer jag inte kunna njuta av att ha både fru o hund med mig på Mc turer,,
Ja ja,, får väl haka på "en dag i veckan"-träffarna som anordnas, lite oftare i stället.

Jourtjänst
2013-01-28, 01:33
Min fru vill åka väldigt sällan, men det går att köra utan sällskap oxå.

pentti01
2013-01-28, 01:56
Min fru vill åka väldigt sällan, men det går att köra utan sällskap oxå.

O ja, det gör jag oftast. Men det var mysigt att ha familjen med ibland,,

Ankan1
2013-01-28, 07:21
Nä, sådant är ju alltid lite tråkigt om man vill ha sällskap.Tjejen åkte med en period men blev ofta dålig av draget så jag förstår att hon gav upp.Hon är mer en bil människa.Nu ringer hon däremot på mobilen för att kolla så jag inte gått omkull på mina äventyr.Jourservice skulle man kunna säga.Vi syns kanske i sommar om vädret vill.Skulle varit kul att se vad det är för folk på hojen.nu mer än i text på en webbsida om jag inte kraschat Blackbirden innan ... LOL.

pentti01
2013-01-28, 08:18
Nä, sådant är ju alltid lite tråkigt om man vill ha sällskap.Tjejen åkte med en period men blev ofta dålig av draget så jag förstår att hon gav upp.Hon är mer en bil människa.Nu ringer hon däremot på mobilen för att kolla så jag inte gått omkull på mina äventyr.Jourservice skulle man kunna säga.Vi syns kanske i sommar om vädret vill.Skulle varit kul att se vad det är för folk på hojen.nu mer än i text på en webbsida om jag inte kraschat Blackbirden innan ... LOL.
Om jag förstått det rätt är du från Skåne ? Dit är frugans ekipage sålt.
Vi bor ju lite längre norrut så chansen att ses blir väl lite mindre, eller?
Har inget planerat än men en tripp till Mantorp för att se lite racing, är jag alltid sugen på !

Ankan1
2013-01-28, 09:49
Helt rätt, pendlar ofta mellan Malmö - Kristianstadshållet som är mina hemorter.Körde till Uppsala i fjor och köpte glass innan jag tröttnade och vände hemåt igen.Hade ett liggunderlag och en sovsäck med mig som klarar av även minusgrader.Använde detta några timmar på natten när jag höll på att trilla av hojen i ren trötthet.Det hjälper att vara lite halvtokig ibland.Upplänningarna kan vara riktigt roliga att lyssna på om man är van vid inpräglad Skånska.

Olle Å
2013-01-28, 09:57
Helt rätt, pendlar ofta mellan Malmö - Kristianstadshållet som är mina hemorter.Körde till Uppsala i fjor och köpte glass innan jag tröttnade och vände hemåt igen.Hade ett liggunderlag och en sovsäck med mig som klarar av även minusgrader.Använde detta några timmar på natten när jag höll på att trilla av hojen i ren trötthet.Det hjälper att vara lite halvtokig ibland.Upplänningarna kan vara riktigt roliga att lyssna på om man är van vid inpräglad Skånska.

När det gäller språket så är det ju lika år andra hållet oxå.:eek::eek:

Jourtjänst
2013-01-29, 00:01
Hä e bar å åk

engström67
2013-01-29, 15:14
Hä e bar å åk

:):):)

Ankan1
2013-01-29, 15:46
När det gäller språket så är det ju lika år andra hållet oxå.:eek::eek:

Precis, kör man åt andra hållet så pratar dom Tyska.Aldrig blir det någon ordning ... :D

Nina
2013-01-29, 16:03
Jag hade en dansk vän, det tog mig ca 5 år innan jag fattade vad han pratade om. Det var så grötigt och svårt att förstå vad han sa men till slut så fattade man. I jämförelse är skånska lätt att begripa. :)

Ankan1
2013-01-29, 17:05
Jag hade en dansk vän, det tog mig ca 5 år innan jag fattade vad han pratade om. Det var så grötigt och svårt att förstå vad han sa men till slut så fattade man. I jämförelse är skånska lätt att begripa. :)

Och ovanpå det så är skånskan indelad i ytterligare dialekter som kan skilja sig åt ganska mycket.En person från t ex Osby har en helt annan dialekt än t ex Malmöbon.

För övrigt så är Danska språket egentligen Skånska som är uppspelad bak och fram i dubbla hastigheten.Alla Danskar som kommer till Malmö med bron får numera en gratis ljudkassett så att de ska kunna göra sig förstådda när man en period hade allt för många Danskar i Skåne som svalt ihjäl när ingen förstod vad dom sa.Så kan det gå ... :D

Nina
2013-01-29, 17:20
Och ovanpå det så är skånskan indelad i ytterligare dialekter som kan skilja sig åt ganska mycket.En person från t ex Osby har en helt annan dialekt än t ex Malmöbon.

För övrigt så är Danska språket egentligen Skånska som är uppspelad bak och fram i dubbla hastigheten.Alla Danskar som kommer till Malmö med bron får numera en gratis ljudkassett så att de ska kunna göra sig förstådda när man en period hade allt för många Danskar i Skåne som svalt ihjäl när ingen förstod vad dom sa.Så kan det gå ... :D

Oh ja, jag har svårt för sydligare skånska, Helsingborgare pratar mera ”rent” i jämförelse. :)

Ankan1
2013-01-29, 17:40
Oh ja, jag har svårt för sydligare skånska, Helsingborgare pratar mera ”rent” i jämförelse. :)

Dagens Skånska ord för invandrade upplänningar är :

Spiddekaga -Spettekaka.

Korvalua - Korvkiosk.

Hossebannare - Moped med remdrift.

Stolpa päror - Pommes frites.

Bugasprängd - Mätt.

Blannevan - Grogg.

Fubbick - Idiot.

Mög - Skit.

Fittemad - Smörgås med ister / fett på.

Bonkaknull - Gruppsamlag.

Räligt - Smakar inte bra.

Ännaklämd - Bekymrad.

Spissrövad - Stel och besvärlig människa.

Lase - Trasa.

Örla rundor - Irra omkring.

Kasebana - Rutschkana.

Osv ...

VÄLKOMMEN TILL SKÅNE. :D

pentti01
2013-01-29, 17:59
Helt rätt, pendlar ofta mellan Malmö - Kristianstadshållet som är mina hemorter.Körde till Uppsala i fjor och köpte glass innan jag tröttnade och vände hemåt igen.Hade ett liggunderlag och en sovsäck med mig som klarar av även minusgrader.Använde detta några timmar på natten när jag höll på att trilla av hojen i ren trötthet.Det hjälper att vara lite halvtokig ibland.Upplänningarna kan vara riktigt roliga att lyssna på om man är van vid inpräglad Skånska.

Någons i Krisiantianstads-trakten hamnar frugan hoj, du kommer kanske se den!?
Har sagt det förr; måste åka ner till skåne för lite hojåkning igen, älskar det landskapet.
Språket är bara sintressant ;)

pentti01
2013-01-29, 18:05
Dagens Skånska ord för invandrade upplänningar är :

Spiddekaga -Spettekaka.

Korvalua - Korvkiosk.

Hossebannare - Moped med remdrift.

Stolpa päror - Pommes frites.

Bugasprängd - Mätt.

Blannevan - Grogg.

Fubbick - Idiot.

Mög - Skit.

Fittemad - Smörgås med ister / fett på.

VÄLKOMMEN TILL SKÅNE. :D
Och där har vi det mest väsentliga vi behöver känna till ! :D

Jan-Olov
2013-01-29, 20:06
Nordöstra skåne med göingedialäkten är ännu svårare att förstå. Jag jobbade några månader i Hökön, och när dom talade med varandra fans inte en chans att förstå vad dom sa, men pratade dom till mig så ändrade sig språket så då var det inga problem. Men detta var på 70talet så det har nog slätats ut versäntligt liksom överallt annas.

engström67
2013-01-29, 20:28
Dagens Skånska ord för invandrade upplänningar är :

Spiddekaga -Spettekaka.

Korvalua - Korvkiosk.

Hossebannare - Moped med remdrift.

Stolpa päror - Pommes frites.

Bugasprängd - Mätt.

Blannevan - Grogg.

Fubbick - Idiot.

Mög - Skit.

Fittemad - Smörgås med ister / fett på.

Bonkaknull - Gruppsamlag.

Räligt - Smakar inte bra.

Ännaklämd - Bekymrad.

Spissrövad - Stel och besvärlig människa.

Lase - Trasa.

Örla rundor - Irra omkring.

Kasebana - Rutschkana.

Osv ...

VÄLKOMMEN TILL SKÅNE. :D


Låter som nått läte som flutit iland från Danmark:):)Jo tack har kompisar där nere och brukar åka mycket hoj där,gudomliga vägar

pentti01
2013-01-30, 00:14
Låter som nått läte som flutit iland från Danmark:):)Jo tack har kompisar där nere och brukar åka mycket hoj där,gudomliga vägar

Inte bara vägarna; LANDSKAPET! :D

Jourtjänst
2013-01-30, 00:28
Engström, är det nya hojen på bilden?

Jourtjänst
2013-01-30, 00:31
Dagens Skånska ord för invandrade upplänningar är :

Spiddekaga -Spettekaka.

Korvalua - Korvkiosk.

Hossebannare - Moped med remdrift.

Stolpa päror - Pommes frites.

Bugasprängd - Mätt.

Blannevan - Grogg.

Fubbick - Idiot.

Mög - Skit.

Fittemad - Smörgås med ister / fett på.

Bonkaknull - Gruppsamlag.

Räligt - Smakar inte bra.

Ännaklämd - Bekymrad.

Spissrövad - Stel och besvärlig människa.

Lase - Trasa.

Örla rundor - Irra omkring.

Kasebana - Rutschkana.

Osv ...

VÄLKOMMEN TILL SKÅNE. :D

Rullebören (skottkärran) saknas :-) :-)

Nina
2013-01-30, 09:05
Dagens Skånska ord för invandrade upplänningar är :

Spiddekaga -Spettekaka.

Korvalua - Korvkiosk.

Hossebannare - Moped med remdrift.

Stolpa päror - Pommes frites.

Bugasprängd - Mätt.

Blannevan - Grogg.

Fubbick - Idiot.

Mög - Skit.

Fittemad - Smörgås med ister / fett på.

Bonkaknull - Gruppsamlag.

Räligt - Smakar inte bra.

Ännaklämd - Bekymrad.

Spissrövad - Stel och besvärlig människa.

Lase - Trasa.

Örla rundor - Irra omkring.

Kasebana - Rutschkana.

Osv ...

VÄLKOMMEN TILL SKÅNE. :D

En del av dem har jag hört, som räligt, spiddekaga, stolpapäror. Fast spettekakan var inte så god som den såg ut, fast man är väl bara ovan. =)

pentti01
2013-01-30, 12:02
Hur äter man spettekaka egentligen? Som fikabröd ? med något tillbehör ?

engström67
2013-01-30, 13:15
Engström, är det nya hojen på bilden?

jepp det är det:)

engström67
2013-01-30, 13:15
Inte bara vägarna; LANDSKAPET! :D

Ja det med:)

Foosi
2013-01-30, 13:57
Ja det med:)


joo, håller med absolut :p angående vägar så tycker jag det är underbart komma ut ifrån smålandsskogen ibland och faktiskt kunna se några meter utanför vägkanten :eek:
alltså det är fan att man inte kan klippa lite längre ifrån vägen så hade vi haft färre viltolyckor tror jag :nurse:
helt underbart att kunna brassa på lite kuliga kurviga vägar utan att få upp inre bilder av tidigare close encounters med rådjur :mad: pga knappt ingen sikt, och därför ganska kort reaktionstid ifall nåt närmar sig vägen !
kommer man neråt och landskapet öppnar upp sig lite... ja det är liksom lite lugnare.. och nu pratar jag inte nödvändigtvis för att hålla 200 knop utan faktiskt kunna se öht !
jag vet jag vet, ni behöver ej kommentera med att anpassa farten osv... klart man gör det, men skulle vi inte ha betydligt färre nära döden upplevelser om man åtminst såg några meter utanför vägkanterna .. måste hålla med om ;)
åker gärna öppnare vägar neråt Halland och Skeåååne just av den anledningen

Mymlan
2013-01-30, 19:38
Har inte heller någon bekant som kör hoj :(
Morsan sade dock att hon gärna kommer med på en lagom lång och lagom snabb åktur. Dvs runt kvarteret i högst 30-40km i timmen :rofl: