handdator

Visa fullständig version : OBD



Hondamannen
2013-01-27, 23:23
Hej,

Läste mc-folket nyligen där stod det något om OBD-system. Det stod att det skulle bli standard på motorcyklar från 2016 och att att fria verkstäder skulle få information om dessa. Står på sid 52 i mc-folket.

Min fråga är vad OBD-system är för ngt? Är det färddator de menar eller är något system för att mekaniker ska kunna koppla sig emot?

Mvh

Hondamannen

Molgan
2013-01-27, 23:42
Googla?

Hondamannen
2013-01-27, 23:51
Det har du rätt i. Ibland är jag bra på att använda den funktionen och ibland dålig.

Molgan
2013-01-27, 23:53
Låt mig hjälpa: http://lmgtfy.com/?q=obd+system =)

Håkan46
2013-01-28, 10:21
Låt mig hjälpa: http://lmgtfy.com/?q=obd+system =):):):):hello:

Ett inlägg som tillför kunskap.. Bravo ?!!
//Håkan

Hondamannen
2013-01-28, 11:43
Menar du mitt inlägg eller Molgans?

Olle Å
2013-01-28, 12:10
Hej,

Läste mc-folket nyligen där stod det något om OBD-system. Det stod att det skulle bli standard på motorcyklar från 2016 och att att fria verkstäder skulle få information om dessa. Står på sid 52 i mc-folket.

Min fråga är vad OBD-system är för ngt? Är det färddator de menar eller är något system för att mekaniker ska kunna koppla sig emot?

Mvh

Hondamannen

Mekanikern kopplar en dator till mcns elsystem. Antagligen för att efterlikna bilvärlden och för att komma åt hemmapularna som då inte kan reparera själva. Sedan blir det bara att "mekanikern " avläser datorn och byter ut väldigt dyrbara komponenter eftersom han inte heller kan reparera något.:):mad::):mad:

epa23
2013-01-28, 13:48
Mekanikern kopplar en dator till mcns elsystem. Antagligen för att efterlikna bilvärlden och för att komma åt hemmapularna som då inte kan reparera själva. Sedan blir det bara att "mekanikern " avläser datorn och byter ut väldigt dyrbara komponenter eftersom han inte heller kan reparera något.:):mad::):mad:

Tja, precis som till bilar så kommer det säkert billiga felkodsläsare..

Själv har jag en till min bil som kostar ca 500 kr som gör att jag kommer åt alla felkoder från motor, abs bromsar, airbag osv. Kan även nollställa och ändra service intervallen osv.

Den har hjälpt mig några gånger med felsökningen, t. ex trasig tändspole på en cylinder och trasig diverter ventil.

Så jag ser det som ett steg framåt om det även finns ett riktigt diagnos system på hojarna..
:)

/Peter

ro6ert
2013-01-29, 20:50
Raderad

Jourtjänst
2013-01-30, 00:37
Jag har ingen aning om vad OBD står för men vet med absolut säkerhet att FIAT betyder Feil In Alle Teile i Tyskland (hoppas tyskan är någorlunda rätt) :-)

Olle Å
2013-01-30, 09:54
Jag har ingen aning om vad OBD står för men vet med absolut säkerhet att FIAT betyder Feil In Alle Teile i Tyskland (hoppas tyskan är någorlunda rätt) :-)

Ok, Betala Du ???????????????:eek::eek:

LowTech
2013-02-04, 14:42
Mekanikern kopplar en dator till mcns elsystem. Antagligen för att efterlikna bilvärlden och för att komma åt hemmapularna som då inte kan reparera själva. Sedan blir det bara att "mekanikern " avläser datorn och byter ut väldigt dyrbara komponenter eftersom han inte heller kan reparera något.:):mad::):mad:
Du har nog med din beskrivning träffat mitt i prick betr många av dagens "mekaniker"...

(OBD = On Board Diagnosis eller Outside Brain Diagnostic???

akems
2013-02-04, 20:03
Använder man OBD läsaren rätt i bilen så är den ett bra hjälpmedel att felsöka med.Det är ju inte förbjudet att laga delarna bara för att det står byt i arbetsbeskrivningen.

Ankan1
2013-02-04, 20:35
OBD ... samma diagnostiksystem som bilar redan dragits med i ett flertal år där mekanikern kopplar upp sig enligt plug and play konceptet.Inget som gör tillvaron varken enklare eller svårare för hemmafixaren när det alltid finns system även för hemmamekanikern att felsöka och på så vis få reda på diverse felkoder vid motorfel som verkstaden annars tar hutlöst betalt för att åtgärda.

LowTech
2013-02-04, 21:30
Använder man OBD läsaren rätt i bilen så är den ett bra hjälpmedel att felsöka med.Det är ju inte förbjudet att laga delarna bara för att det står byt i arbetsbeskrivningen.
Delvis sant, men det är inget underverk!
Du blir ingen matematiker enbart därför att du äger en kalkylator..
Fack-Kunskaperna måste finns där ändå...

IRL-exempel: Yngel skulle räkna 10% av 120 - på kalylatorn..
Han fick det till 11.3192....

Susie
2013-02-05, 00:08
Roligaste tråden jag läst på länge, lol ni är för sköna allihopa...

akems
2013-02-06, 20:04
Delvis sant, men det är inget underverk!
Du blir ingen matematiker enbart därför att du äger en kalkylator..
Fack-Kunskaperna måste finns där ändå...

IRL-exempel: Yngel skulle räkna 10% av 120 - på kalylatorn..
Han fick det till 11.3192....

Det var nog med avdrag för energiförluster:)

Tjita1
2013-02-07, 00:10
Jag hade en kalkylator med lite inbyggda formler som tyckte att man skulle multiplicera med 3.58 och typ 15 decimaler till när man skulle göra om m/s till km/h.. Det var en Casio, men jag köpte den på Rhodos billigt, så man vet väl aldrig.. ;)

Olle Å
2013-02-07, 13:50
Delvis sant, men det är inget underverk!
Du blir ingen matematiker enbart därför att du äger en kalkylator..
Fack-Kunskaperna måste finns där ändå...

IRL-exempel: Yngel skulle räkna 10% av 120 - på kalylatorn..
Han fick det till 11.3192....

Visst måste fackkunskaper finnas. Exvis att om du slår i hop 50 + 50 sandkorn, så får du ju en liten sandhög.:confused::):confused::)

LowTech
2013-02-07, 16:07
Visst måste fackkunskaper finnas. Exvis att om du slår i hop 50 + 50 sandkorn, så får du ju en liten sandhög.:confused::):confused::)
Det är något annat, det är inom matematiken sk sortförvandling..;)

Ove
2013-02-07, 16:46
IRL-exempel: Yngel skulle räkna 10% av 120 - på kalylatorn..
Han fick det till 11.3192....

:hmmmm2: Jag fick en del insikt i något galet som hette mängdlära en gång i tiden. Då var 10% av 120 ~10.

Olle Å
2013-02-07, 23:30
Det är något annat, det är inom matematiken sk sortförvandling..;)

Det är ingen matematik eller sortförvandlig utan rent förnuft. Det är ju fortfarande samma sort.
( fattar nog va du menar)

Mera sunt förnuft som en kalkylator inte klarar av . Om du har en prilla under överläppen och flyttar ner den till underläppen, så blir det ju en prissänkning. Flyttar man upp den igen , så blir det inte prishöjning utan samma pris.:D:D:D:D:D