handdator

Visa fullständig version : KTM 1190 Adventure R vs Triumph Tiger Explorer



Tjita1
2013-01-27, 20:36
Ja, åsikter om de båda, vem är mest prisvärd osv? Provsatt båda på mässan, och jag tyckte nog att jag satt lite bättre, mer upprätt och avslappnat på nåt vis, men det kan man kanske liga göra med bar risers på KTM:en?

Edit: Explorer XC tänkte jag på, men det är ju i princip samma..

Molgan
2013-01-27, 23:20
Sittställning hit och sittställning dit.. Det går att justera. Betydligt svårare att justera styrgeometrier, försprång, effektkurvor, motorkaraktär, serviceintervall, osv, osv..

Molgan
2013-01-27, 23:40
Varför kan jag inte editera grejer på det här forumet när jag sitter på min förbannade padda?!

Edit: om man tycker att explorer och explorer XC är i princip samma ska man välja explorern, helst inte XC. Vill man däremot använda hojen till vad den ser ut att kunna ska man välja KTM'n. Säger detta inte för att raljera utan för att enligt mig så är Trajjan en gathoj som försöker se äventyrlig ut, medans KTM'en är en offroad som man försökt göra gatusmart. Så KTM = redo för racing, Trajja = dagdrömmerier. Kommer jag att få mycket skit nu? Ös på! =)

Tjita1
2013-01-28, 01:03
Inte från mig iaf, jag är själv mest inne på KTM:en. Satt jävligt bra på Ducatin, men den är ju i en egen prisklass, den vågar man ju knappast köra vidare på när asfalten ta slut..

TMax500
2013-01-28, 09:12
Säger detta inte för att raljera utan för att enligt mig så är Trajjan en gathoj som försöker se äventyrlig ut, medans KTM'en är en offroad som man försökt göra gatusmart. Så KTM = redo för racing, Trajja = dagdrömmerier. Kommer jag att få mycket skit nu? Ös på! =)Dagdömmeri är väl kanske ett udda uttryck... Dagdrömma om lerhål? :)
Men du har en poäng så vitt jag läst testerna rätt. Explorer kan kanske sägas vara en långfärdshoj med god kapacitet för dåliga vägar, men ingen skogshoj. KTM:en är nog mer "skogig" om man prioriterar det.

Tjita1
2013-01-28, 12:07
Hur känns det att hantera en så stor hoj när vägarna är "sämre"? Upplevde det när jag provsatt den som att jag hade rätt dålig kontakt med hojen, men det är förstås annorlunda när man kör den.

engström67
2013-01-28, 13:31
Ktm,en är ju läcker OCH mycket effekt.Själv väntar jag ju som sagt på min explorer xc:).Vill ha en xc bara för att det är snyggare med ekerhjul och gillar den gröna färgen.Ktm,en måhända är en bättre grusmaskin men jag ska inte åka så mycket grus,visst blir det väl lite sådana vägar med Men är ju inte syftet med köpet även om många säger vad dom är till för,oftast dom som aldrig kommer att köpa något liknande.Är det grusmaskin jag ska ha så finns det lättare smidigare maskiner.Kvalitetsmässigt tror jag knappast Ktm,n har nått att säga till om,OCH den har kedja:confused::confused:,och är dyrare än Trajjan om man vill ha samma utrustning:(.Multistradan är ju en kanon maskin,men dyr och går som fan,sedan dyra servicar precis som Ktm.Allt är väl sedan en smaksak:)

Tiger of
2013-01-28, 22:28
Varför kan jag inte editera grejer på det här forumet när jag sitter på min förbannade padda?!

Edit: om man tycker att explorer och explorer XC är i princip samma ska man välja explorern, helst inte XC. Vill man däremot använda hojen till vad den ser ut att kunna ska man välja KTM'n. Säger detta inte för att raljera utan för att enligt mig så är Trajjan en gathoj som försöker se äventyrlig ut, medans KTM'en är en offroad som man försökt göra gatusmart. Så KTM = redo för racing, Trajja = dagdrömmerier. Kommer jag att få mycket skit nu? Ös på! =)

Ingen orsak,du har så många gånger tidigare visat dina känslor för Triumph, att det här var inte oväntat.;)
Jag var och provsatte alla "adventures" och Triumph Explorer kändes bäst, som det gjorde innan jag köpte den.Nu kan de nog vara att man vant sig, under ca 1000mils körning.
KTM, kändes mer häftig när man läste om det första gång, Explorer var motsatsen, den var bättre i naturen än i bilder och tester.
Men man köper ju en hoj för sig själv, oftast en kompromiss, för mig är det Explorer

Molgan
2013-01-29, 13:07
Ingen orsak,du har så många gånger tidigare visat dina känslor för Triumoh, att det här var inte oväntat.;)
Eh, jag har aldrig uttryckt mig negativt om Trajja? Gillar märket. Däremot kan en viss bitterhet skina igenom när jag pratar om stora äventyrshojar, men det är sviter från lanseringen av superteneren. (Förväntan på att nuuu kommer en hoj som ger 660Z-konceptet en motor och komponenter som motsvarar chassit, men så kom det ytterligare en överjäst långfärdslimo för 60+are med ryggproblem (där kom den där bitterheten igen, behöver terapi).)

engström67
2013-01-29, 15:07
Eh, jag har aldrig uttryckt mig negativt om Trajja? Gillar märket. Däremot kan en viss bitterhet skina igenom när jag pratar om stora äventyrshojar, men det är sviter från lanseringen av superteneren. (Förväntan på att nuuu kommer en hoj som ger 660Z-konceptet en motor och komponenter som motsvarar chassit, men så kom det ytterligare en överjäst långfärdslimo för 60+are med ryggproblem (där kom den där bitterheten igen, behöver terapi).)

Superteneren är ju en kanon hoj.Kört 3000mil med min och mer än nöjd,en riktig gruspiskare om man väljer rätt däck.Även ett under vid snabb touring på krokiga vägar,mycket,mycket hoj.Jag byter bara för att det är kul att testa nått annat:).Men alla dom här stora offroadarna har ju fått ett ryckte om sig att vara klumpiga i skogen,men dom hör ju hemma där lika mycket som alla suvvar som går efter vägarna,speciellt på Östermalm,ska föreställa Jeepar men värdelösa utanför vägen:D

Molgan
2013-01-29, 15:48
alla dom här stora offroadarna har ju fått ett ryckte om sig att vara klumpiga i skogen,men dom hör ju hemma där lika mycket som alla suvvar som går efter vägarna,speciellt på Östermalm,ska föreställa Jeepar men värdelösa utanför vägen:D
Precis, hade önskat att Yamaha valt en annan väg. Samtidigt får man acceptera att hojtillverkarna bygger hojar som de kan dra in kulor på och skiter högaktningsfullt i vad just jag tycker. =)

engström67
2013-01-29, 17:22
Precis, hade önskat att Yamaha valt en annan väg. Samtidigt får man acceptera att hojtillverkarna bygger hojar som de kan dra in kulor på och skiter högaktningsfullt i vad just jag tycker. =)

Är väl därför som det finns lättare maskiner som tex 660 för ändamålet,om inte dom stora duger för superteneren är ju inte sämre än någon annan,förutom ktm 990,men den är ju sämre efter vägen.Och som sagt,dom stora går utmärkt på grus,eller är det crossbana du ska åka:rolleyes:.Du kan ju höra med Elving Solli vad han tycker om yamahan:)

Olle Å
2013-01-30, 10:07
Tycker en del blandar önskningar med olika hojar hej vilt.
En Varadero eller Supertenere eller största KTM är ju knaonhojar på grusvägar, så blanda inte in dem i skogskörning. Nu menar jag ju inte att smyga fram på småstigar, utan mera aktiv körning. Det finns ju lättare hojar för det.
Offroadbeteckningen på en del hojar är ju åt helskotta fel. Vet inte vad tillverkaren menar. Är det då man lämnat asfalten????
Vi tycker ju att offroad är vid sidan av allt vad väg heter.:D:):D:)

engström67
2013-01-30, 13:07
Tycker en del blandar önskningar med olika hojar hej vilt.
En Varadero eller Supertenere eller största KTM är ju knaonhojar på grusvägar, så blanda inte in dem i skogskörning. Nu menar jag ju inte att smyga fram på småstigar, utan mera aktiv körning. Det finns ju lättare hojar för det.
Offroadbeteckningen på en del hojar är ju åt helskotta fel. Vet inte vad tillverkaren menar. Är det då man lämnat asfalten????
Vi tycker ju att offroad är vid sidan av allt vad väg heter.:D:):D:)

Precis som jag tänker.En annan lustig sak..intresset är ju enormt på dessa stora hojar och säljer bra,och dom andvänds rejält av många och har aldrig hört någon klaga på dom.Verkar vara en viss grupp som inte gillar dom och tycker inte dom funkar utanför asfalten:rolleyes: dom kommer troligtvis aldrig köpa en.Många dömer ut dom och har inte ens provkört:cool:

Tjita1
2013-01-30, 13:47
Å andra sidan körde vi 800 på trafikskolan, och jag upplevde väl aldrig direkt att dom var för små.. Men det kanske är sånt man kommer under fund med efter ett tag när man har kört lite?

Tjita1
2013-01-30, 14:19
890mm sitthöjd på KTM:en, är inte det rätt högt? Nån som har koll på vilka sänkmöjligheter som finns på denna?

engström67
2013-01-30, 14:35
890mm sitthöjd på KTM:en, är inte det rätt högt? Nån som har koll på vilka sänkmöjligheter som finns på denna?

Fram är det ingen problem att sänka,bara släppa upp gaffelbenen lite,bak lär man väl väl byta nå länkar,brukar finnas annars en baggis att tillverka själv:)

Molgan
2013-01-30, 14:55
Tycker en del blandar önskningar med olika hojar hej vilt.
En Varadero eller Supertenere eller största KTM är ju knaonhojar på grusvägar, så blanda inte in dem i skogskörning. Nu menar jag ju inte att smyga fram på småstigar, utan mera aktiv körning. Det finns ju lättare hojar för det.
Offroadbeteckningen på en del hojar är ju åt helskotta fel. Vet inte vad tillverkaren menar. Är det då man lämnat asfalten????
Vi tycker ju att offroad är vid sidan av allt vad väg heter.:D:):D:)
KTM's 990 funkar till inspirerad skogskörning, nya 1190 vet jag inte. Det finns en massa körning som ligger mellan finåkning på grusväg och hårdkörning på crossbana, och även om man gillar skogsåka kan man ibland vilja ta lite längre turer eller helt enkelt ha mer pulver utan att behöva åka hem och byta hoj. BMW 800GS, Triumph Tiger 800 XC och KTM 990 är hojar som klarar både skog och hyfsat komfortabel långkörning, min 660 GÅR att köra långt med men inte direkt komfortabelt... Vad en del, fast inte tillräckligt många, önskade sig av ST när den var på G var mer sånt här (http://offroadexplorer.com/Images/ORE_SuperTenere.jpg) och mindre sånt här (http://www.touratech.de/typo3temp/pics/a24448c678.jpg). Nog tjafsat om detta, OT. :rolleyes:

Tiger of
2013-01-30, 21:44
Det var ju BMW GS som satte ribban, och den blev deras bästsäljare.
Inte undra att alla andra vill det samma:)

whiskeythrottle
2013-02-05, 19:42
Tycker en del blandar önskningar med olika hojar hej vilt.
En Varadero eller Supertenere eller största KTM är ju knaonhojar på grusvägar, så blanda inte in dem i skogskörning. Nu menar jag ju inte att smyga fram på småstigar, utan mera aktiv körning. Det finns ju lättare hojar för det.
Offroadbeteckningen på en del hojar är ju åt helskotta fel. Vet inte vad tillverkaren menar. Är det då man lämnat asfalten????
Vi tycker ju att offroad är vid sidan av allt vad väg heter.:D:):D:)


Amen brother

engström67
2014-04-04, 09:40
Blir mer och mer sugen på en Ktm 1190,den vanliga såklart.Vill ej ha en R som är mer en grusmaskin.230kg och 150hk och sedan ett par riktiga däck och sedan har man en kurvmaskin som heter duga,:).Får se till 2015 vad som förändras,färg eller nått,annars är det en silver som det kan bli.:)

Detta är ju en R men ändå.;) http://www.youtube.com/watch?v=x6cfqxELv6I

räven
2014-04-04, 11:22
Blir mer och mer sugen på en Ktm 1190,den vanliga såklart.Vill ej ha en R som är mer en grusmaskin.230kg och 150hk och sedan ett par riktiga däck och sedan har man en kurvmaskin som heter duga,:).Får se till 2015 vad som förändras,färg eller nått,annars är det en silver som det kan bli.:)

Detta är ju en R men ändå.;) http://www.youtube.com/watch?v=x6cfqxELv6I

Huvet på spiken, Hitta däcken ? Förstärkta Pilot Road har varit min favorit. Men tyvärr är dom omöjliga att få tag i mer. Efterföljarna 2-3 pallar inte vridmomentet.

Tiger of
2014-04-04, 21:48
Vem har döpt dessa mc till "Offroad" Jag har inte sett att tillverkaren har gjord det.
Alla dom stora har över "200 skäl" ( Explorer 258 skäl, KTM mindre ca 230) ;-) att de inte ar ofroad cyklar.

räven
2014-04-04, 21:56
Vem har döpt dessa mc till "Offroad" Jag har inte sett att tillverkaren har gjord det.
Alla dom stora har över "200 skäl" ( Explorer 258 skäl, KTM mindre ca 230) ;-) att de inte ar ofroad cyklar.

Dom kallas Äventyrsmaskiner. Betyder att man inte behöver vända där asfalten tar slut.

engström67
2014-04-05, 00:48
Huvet på spiken, Hitta däcken ? Förstärkta Pilot Road har varit min favorit. Men tyvärr är dom omöjliga att få tag i mer. Efterföljarna 2-3 pallar inte vridmomentet.

Få se hur 4 ,an är då.Säkert lika.Men skit samma,går dom 1 säsong så får man vara nöjd.Har beställt ett par Anakee Wild..ser tuffa ut och kul att testa.:)

Nysse
2014-04-05, 17:13
@engström67
På vilken hoj tänker du ha Anakee Wild?


Skickat från en obestämd plats i värden!

EVK
2014-04-05, 18:02
Provkörde KTMn, utan R idag. Nu har jag inte så mycket till referensramar, men jäklar vilken hoj. Jag trivdes verkligen på den. Största överraskningen var vikten. Det kändes nästan som att hålla i en moped, en moped med väldigt många hästar.

Helgoson
2014-04-05, 20:33
Jag provkörde KTM 1190 för ett år sedan och blev lite besviken. Jovisst....den gick som tusan, men i övrigt så blev jag föga imponerad. Mycket elektronik och annat , men min 990 Adventure är helt klart trevligare att köra. Den har allt som man kan önska. Kan ju tänka mig vilket strul och hål i plånboken det blir när elektroniken slutar fungera. 1190:n blev ju extremt upphausad , så jag hade väntat mig mer.

engström67
2014-04-05, 20:56
@engström67
På vilken hoj tänker du ha Anakee Wild?


Skickat från en obestämd plats i värden!

Explorern

engström67
2014-04-05, 21:00
Jag provkörde KTM 1190 för ett år sedan och blev lite besviken. Jovisst....den gick som tusan, men i övrigt så blev jag föga imponerad. Mycket elektronik och annat , men min 990 Adventure är helt klart trevligare att köra. Den har allt som man kan önska. Kan ju tänka mig vilket strul och hål i plånboken det blir när elektroniken slutar fungera. 1190:n blev ju extremt upphausad , så jag hade väntat mig mer.

Ja ja mycket elektronik är det...Bosch,säkert bättre än lucas.Och går som tusan.Det är huvudsaken.Har ej provat nån,men ska och man känner ju direkt om man vill ha en.990,in har jag provat och den hör mer hemma i skogen och där ska jag inte vara.

EVK
2014-04-05, 21:04
Jag har sneglat mer på 990 än 1190, men tydligen så har 990 utgått i år.

engström67
2014-04-05, 21:09
Jag har sneglat mer på 990 än 1190, men tydligen så har 990 utgått i år.

Ja och 990 har ju 115hk och 1190 150:) Bättre comfort på vägen ska den ha med,men lär prova först.Dom kommer ju aldrig upp i Tigerns comfort men kusarna segrar.115 hk i 1190 så skulle jag inte ens prova den:)1290 Duke har ju 180 hk och drömmen vore ju om den motorn fanns i adventure 2015

räven
2014-04-05, 21:21
Ja och 990 har ju 115hk och 1190 150:) Bättre comfort på vägen ska den ha med,men lär prova först.Dom kommer ju aldrig upp i Tigerns comfort men kusarna segrar.115 hk i 1190 så skulle jag inte ens prova den:)1290 Duke har ju 180 hk och drömmen vore ju om den motorn fanns i adventure 2015

Vad har du för nytta av alla dom

engström67
2014-04-05, 21:33
Vad har du för nytta av alla dom

Häftigt :):)Kan aldrig bli för mycket.Har 137 nu och gasar ofta fullt när jag ska väg.Gillar drag.Tänk bara när trafiken fjantar fram i 70 på 90 vägar,bara att vrida till så är man förbi 10 st.:).Gillar man motorer så är det väl klart att det är kul med mycket effekt.

räven
2014-04-05, 21:44
Häftigt :):)Kan aldrig bli för mycket.Har 137 nu och gasar ofta fullt när jag ska väg.Gillar drag.Tänk bara när trafiken fjantar fram i 70 på 90 vägar,bara att vrida till så är man förbi 10 st.:).Gillar man motorer så är det väl klart att det är kul med mycket effekt.

Personligen kör jag på kraft, skiter i varvhästarna

engström67
2014-04-05, 21:50
Personligen kör jag på kraft, skiter i varvhästarna

Finns nog kraft så det räcker.Gs har ju kraft,men Tiger och Ktm har mer :)

engström67
2014-04-05, 21:52
Personligen kör jag på kraft, skiter i varvhästarna

Jo men visst,Lastbilen har lika mycket vrid som 30 gs men är slöare ändå;)

räven
2014-04-05, 22:38
Jo men visst,Lastbilen har lika mycket vrid som 30 gs men är slöare ändå;)

Taskigt räkneexempel tycker jag, bäst vi lägger ner innan Jas 39 gripen kommer in i jämförelsen.

engström67
2014-04-05, 22:42
Taskigt räkneexempel tycker jag, bäst vi lägger ner innan Jas 39 gripen kommer in i jämförelsen.

Du har rätt,var att ta i :)

Helgoson
2014-04-07, 19:47
Det här med hk är ju lite kul att läsa. En allround/äventyrshoj behöver knappast 150 hk.
Vill man ha mycket Power på bakhjulet, dvs mer än 100 hk så skall man nog välja en annan typ av hoj.
Vill man åka offroad så räcker en 990 mer än väl. Man vågar ändå inte utnyttja all kraft på gruset såvida man inte är proffs eller extremt duktig. Jag har ägt en 990 och kan väl säga att det var det roligaste jag kört på två hjul.

engström67
2014-04-08, 00:30
Det här med hk är ju lite kul att läsa. En allround/äventyrshoj behöver knappast 150 hk.
Vill man ha mycket Power på bakhjulet, dvs mer än 100 hk så skall man nog välja en annan typ av hoj.
Vill man åka offroad så räcker en 990 mer än väl. Man vågar ändå inte utnyttja all kraft på gruset såvida man inte är proffs eller extremt duktig. Jag har ägt en 990 och kan väl säga att det var det roligaste jag kört på två hjul.

Åker mest asfalt.Åka offroad gör jag gärna med en riktig offroadhoj.990 är kanon.Den jag har och alla andra stora bufflar sk,äventyrshojar gillar jag just för körställningen.Så det är en touringhoj för mig.Och det ska vara mycket tryck i maskin.Nackdelen är väl att det blåser så mycket om det går fort.Undra varför alla testförare i olika tidningar ler med hela fejset när dom kört 1190,går ju som fan är kommentarerna var man än läser och hör av ägare,alltså KUL.Alla kan ju inte tycka lika.Vill inte ha nån gammal custom under 1000cc om dom så kastade den efter mig.

räven
2014-04-08, 09:52
Heliga kraft som är i motorn,hästkrafter varde ditt namn.Tillkom ditt vridmoment, ske din acceleration, såsom vid rödljus så ock på bana. och vår dagliga kick giv oss i dag,å förlåt oss våra hastighetsöverträdelser,såsom vi förlåter dom vi kör om. Å inled oss icke i hastighetskontroller, utan fräls oss i från radarn.Ty vägen är din, farten och härligheten tills tanken är tom AMEN.

Gammalt. men du fick mig att tänka på den Engström.

engström67
2014-04-08, 10:25
Heliga kraft som är i motorn,hästkrafter varde ditt namn.Tillkom ditt vridmoment, ske din acceleration, såsom vid rödljus så ock på bana. och vår dagliga kick giv oss i dag,å förlåt oss våra hastighetsöverträdelser,såsom vi förlåter dom vi kör om. Å inled oss icke i hastighetskontroller, utan fräls oss i från radarn.Ty vägen är din, farten och härligheten tills tanken är tom AMEN.

Gammalt. men du fick mig att tänka på den Engström.

Ok :rolleyes: Tävlar aldrig mot nån och på nån bana.Retar sällan nån i trafiken.Utan gillar kraft som är kul att ha och brukar den när det behövs på rätt sätt.Kan inte förstå att folk retar sig på att man gillar motorer,gärna med lite power.Du gillar Bmw och jag gillar allt med lite krut i även om jag inte utnyttjar det jämt.Skulle ju självklart ha värsta sporthojen ifall jag satt lika bra och den funkade lika bra på alla underlag.Snälla Yamaha stoppa i R1,ans motor i Superteneren.:).Kan Duccati och Ktm så kan väl Ni.Lite OT Se bara på snöskotrarna.Lånade en Yamaha Viper med 130hk och lekte med i Lofsdalen,men jag förstår dom som köper till ett turbokit för 25 tusen och får 185 hk,blir mycket trevligare.Skulle lätt göra samma sak.Körde max i 100 men är just kraften man vill ha.

räven
2014-04-08, 10:53
Sällan uppfinnaren använder ordet "lagom". Däcken klarar sällan motorn, chassit knyter sig Z när spårväxlingarna blir snabba. Så ser jag på det.

engström67
2014-04-08, 11:44
Sällan uppfinnaren använder ordet "lagom". Däcken klarar sällan motorn, chassit knyter sig Z när spårväxlingarna blir snabba. Så ser jag på det.

Finns ju däck som tål hård körning och är ju färskvara,bara att byta ut när dom är slut.:)Finns stabila chassien mä.15mm wirsborör är väl inte mycket att komma mä.;)

räven
2014-04-08, 11:59
Finns ju däck som tål hård körning och är ju färskvara,bara att byta ut när dom är slut.:)Finns stabila chassien mä.15mm wirsborör är väl inte mycket att komma mä.;)

Ducce är mina ögon ramens mästare. Smala rör i fackverk. Enormt lätt å stabilt.

engström67
2014-04-09, 01:41
Ducce är mina ögon ramens mästare. Smala rör i fackverk. Enormt lätt å stabilt.

Kan bara hålla med i det fallet,men finns ju andra klenare maskiner;)

engström67
2014-04-09, 01:46
Det här med hk kan vi lika gärna lägga ner.Det kan vi tugga om hur länge som helst för jag ger mig ALDRIG.Var och en väljer sin egen maskin.Jag vill ha mycket motor,andra vill ha lite motor.OCH är väl deras val och stör mig inte.Respekterar allas val.

Tiger of
2014-04-10, 18:57
Dom kallas Äventyrsmaskiner. Betyder att man inte behöver vända där asfalten tar slut.

Ja, och det är det dom närmast är.
I min tidigare mc karriär kommer jag ihåg, att vanliga gathojar kunde vara äventyrare...

räven
2014-04-10, 20:18
[QUOTE=Tiger of;92052]Ja, och det är det dom närmast är.
I min tidigare mc karriär kommer jag ihåg, att vanliga gathojar kunde vara äventyrare...[/QU

Gathojar går bättre än ägaren tror på grusvägen

Olle Å
2014-04-11, 10:10
[QUOTE=Tiger of;92052]Ja, och det är det dom närmast är.
I min tidigare mc karriär kommer jag ihåg, att vanliga gathojar kunde vara äventyrare...[/QU

Gathojar går bättre än ägaren tror på grusvägen

Tycker att dagens kategorisering av hojtyperna verkar vara en konstruktion av handlarna för att få sälja. De " flesta " hojarna kan man köra på de flesta underlag BARA FÖRAREN KAN KÖRA, och hojen har anpassad utrustning. :eek::eek::eek:
Extremhojarna som används vid tävling räknas inte in här.

Jan-Olov
2014-04-11, 15:41
Så är det nog, begränsningen sitter i skallen så att man inte vågar.

EVK
2014-04-11, 18:30
Är det inte en kombination av båda faktorer? Osäkra förare och hojar som är mer specialiserade.

Helgoson
2014-04-11, 20:09
[QUOTE=räven;92058]

Tycker att dagens kategorisering av hojtyperna verkar vara en konstruktion av handlarna för att få sälja. De " flesta " hojarna kan man köra på de flesta underlag BARA FÖRAREN KAN KÖRA, och hojen har anpassad utrustning. :eek::eek::eek:
Extremhojarna som används vid tävling räknas inte in här.

Det där är nog en sanning med modifikation.
Kör en gathoj på en grusväg med gatdäck och se hur bekvämt det känns.
Kör sedan en äventyrshoj på samma väg så kommer du att upptäcka en viss skillnad.
Jag har testat och vet litegrann om hur det är.
En KTM 990 Adventure kan man köra hur fort med som helst på grus, medans en gathoj är helt livsfarlig att köra grus med. Har testat min Shadow på grus, och det är inget jag rekommenderar.

Olle Å
2014-04-12, 08:57
[QUOTE=Olle Å;92075]

Det där är nog en sanning med modifikation.
Kör en gathoj på en grusväg med gatdäck och se hur bekvämt det känns.
Kör sedan en äventyrshoj på samma väg så kommer du att upptäcka en viss skillnad.
Jag har testat och vet litegrann om hur det är.
En KTM 990 Adventure kan man köra hur fort med som helst på grus, medans en gathoj är helt livsfarlig att köra grus med. Har testat min Shadow på grus, och det är inget jag rekommenderar.

Man skall ju inte ställa till det för sig mer än man behöver. Det hänger till stor del på däcken.
Lägg på grova däck på en gathoj, så tror jag du blir förvånad.
Jag körde efter en HD utrustad med grova däck på regnblöta små grusvägar i Sillerudsområdet. Då gick det undan, eftersom det var en van förare bakom styret.
Som jag sagt tidigare, så är det körvana och utrustning som sätter gränserna.

Förr fanns det inte så många däckstyper som i dag. Även landsvägsdäcken hade ett mycket grövre mönster än i dag.
Hade en Suzuki 850 GS som jag satte på ganska grova däck och den jäkla klumpen gick att köra förvånandsvärt hårt på grusvägarna. Jag körde då även väldigt mycket Honda Dominator, så jag hade lite att jämföra med.
Sedan finns det ju personer som inte vill riskera sin hoj, vilket man måste ha förståelse för.

räven
2014-04-12, 09:12
[QUOTE=Helgoson;92114]

Man skall ju inte ställa till det för sig mer än man behöver. Det hänger till stor del på däcken.
Lägg på grova däck på en gathoj, så tror jag du blir förvånad.
Jag körde efter en HD utrustad med grova däck på regnblöta små grusvägar i Sillerudsområdet. Då gick det undan, eftersom det var en van förare bakom styret.
Som jag sagt tidigare, så är det körvana och utrustning som sätter gränserna.

Förr fanns det inte så många däckstyper som i dag. Även landsvägsdäcken hade ett mycket grövre mönster än i dag.
Hade en Suzuki 850 GS som jag satte på ganska grova däck och den jäkla klumpen gick att köra förvånandsvärt hårt på grusvägarna. Jag körde då även väldigt mycket Honda Dominator, så jag hade lite att jämföra med.
Sedan finns det ju personer som inte vill riskera sin hoj, vilket man måste ha förståelse för.

Sant Olle. Liten marksyning kan bli väldigt dyrt för alla plastkåpor.

Olle Å
2014-04-12, 11:42
Vad är skillnaden egentligen för en normalåkare mellan KTM och Triumph????:confused:

räven
2014-04-12, 15:24
Vad är skillnaden egentligen för en normalåkare mellan KTM och Triumph????:confused:

Ungefär allsvenskan å div 5

Helgoson
2014-04-12, 16:24
Ungefär allsvenskan å div 5

...eller Tre kronor Uganda i Hockey :D

Helgoson
2014-04-12, 16:28
[QUOTE=Helgoson;92114]

Man skall ju inte ställa till det för sig mer än man behöver. Det hänger till stor del på däcken.
Lägg på grova däck på en gathoj, så tror jag du blir förvånad.
Jag körde efter en HD utrustad med grova däck på regnblöta små grusvägar i Sillerudsområdet. Då gick det undan, eftersom det var en van förare bakom styret.
Som jag sagt tidigare, så är det körvana och utrustning som sätter gränserna.

Förr fanns det inte så många däckstyper som i dag. Även landsvägsdäcken hade ett mycket grövre mönster än i dag.
Hade en Suzuki 850 GS som jag satte på ganska grova däck och den jäkla klumpen gick att köra förvånandsvärt hårt på grusvägarna. Jag körde då även väldigt mycket Honda Dominator, så jag hade lite att jämföra med.
Sedan finns det ju personer som inte vill riskera sin hoj, vilket man måste ha förståelse för.

Riktiga grusbusvägar innehåller "potthål"! Gathojar är inte byggda för div ojämnheter i underlaget. En äventyrshoj svävar över de där hålen med sin höga fjädringsgång. Åkte som sagt grusväg några kilometer med min Shadow. Varje gupp kändes som jag fick ryggbrock.

räven
2014-04-12, 18:07
...eller Tre kronor Uganda i Hockey :D

Kunde inte sagt det bättre

engström67
2014-04-12, 18:33
Vad är skillnaden egentligen för en normalåkare mellan KTM och Triumph????:confused:


150 hk i Ktm 1190 och 137 i Explorern:)
Men skulle tro att Triumphen har bättre komfort, ska låna hem en några dar och känna efter riktigt hur Ktm,en känns.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

räven
2014-04-12, 19:10
150 hk i Ktm 1190 och 137 i Explorern:)
Men skulle tro att Triumphen har bättre komfort, ska låna hem en några dar och känna efter riktigt hur Ktm,en känns.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Du är total hästkraftsfjolle, På vägen är dom enormt olika.

EVK
2014-04-12, 20:57
Är inte Triumphen mer en renodlad asfaltsmaskin? Typ Range Rover vs Volvo XC90?

engström67
2014-04-12, 22:58
Är inte Triumphen mer en renodlad asfaltsmaskin? Typ Range Rover vs Volvo XC90?

Så är det,precis som bmw och alla andra stora äventyrare.och vanliga Ktm 1190 som har bredare däck är nog också rätt bra asfaltsmaskin.Finns ju en R version med 21tum fram och 18 bak men den är helt ointressant.

engström67
2014-04-12, 23:00
Du är total hästkraftsfjolle, På vägen är dom enormt olika.

Är man fjolle för man gillar motor? :) Det är ju klart finns ju riktiga fjollor av alla de slag.:rolleyes:

Tiger of
2014-04-12, 23:05
Så är det,precis som bmw och alla andra stora äventyrare.och vanliga Ktm 1190 som har bredare däck är nog också rätt bra asfaltsmaskin.Finns ju en R version med 21tum fram och 18 bak men den är helt ointressant.
Jag vill påstå att dom är landvägsmaskiner, vanliga grusvägar, enligt hastighetsbegränsningar, går utmärkt.

engström67
2014-04-12, 23:14
Jag vill påstå att dom är landvägsmaskiner, vanliga grusvägar, enligt hastighetsbegränsningar, går utmärkt.

Helt rätt.Jag köpte inte min tiger för att jag ska åka grus utan jag vill ha en maskin med upprätt körställning och som funkar på alla vägar.

räven
2014-04-13, 09:04
Äventyrshojar, vanliga grusvägar ska kännas som hemmabana. När asfalten blir krokig pucklig, då vanliga hojar känns obekväma. Vägen blir sällan hindret för vidare framfart. Tyvärr är en del äventyrshojar bara till utseendet.

Jochen
2014-04-13, 11:00
1190 är rätt kompetent, hänger nog mest på föraren.

https://www.youtube.com/watch?v=JWIZfYQhgMc

räven
2014-04-13, 12:45
1190 är rätt kompetent, hänger nog mest på föraren.

https://www.youtube.com/watch?v=JWIZfYQhgMc

Onödigt mycket motor, kan bli lite svårmästrad för amatörer. KTM är bra på chassi, enormt följsam.

engström67
2014-04-13, 15:48
Kan aldrig bli för mycket motor.Bara att reglera med gasen hur mycket man vill ha.Men som du säger, inget för amatörer.Dock en R i filmsnutten som är mer offroad.
Dom flesta som köper en sån där pass dyr hoj behandlar nog inte den på det viset.Även i detta fall nån enduromästare som är en hejare på att köra och fått låna en hoj.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

räven
2014-04-13, 15:56
Kan aldrig bli för mycket motor.Bara att reglera med gasen hur mycket man vill ha.Men som du säger, inget för amatörer.Dock en R i filmsnutten som är mer offroad.
Dom flesta som köper en sån där pass dyr hoj behandlar nog inte den på det viset.Även i detta fall nån enduromästare som är en hejare på att köra och fått låna en hoj.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Att tro att detta är en landsvägshoj är man nog snett på det

engström67
2014-04-13, 16:01
Som sagt en R i filmen. Den vanliga med 120 däck fram och 170 bak den stormtrivs efter krokiga landsvägar.:)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

engström67
2014-05-24, 19:19
Ktm 1190 Adventure provkörd.:)Jäklar vilket krutpaket.Helt sjukt,har haft nya Firebladar och R1,or hemma och dom kör man nog 8,or runt,jisses.Det är ju klart dom går ju fortare,men att åka så fort intresserar mig inte även om Ktm,n gör 250.Har provat dom flesta hojar nu och ingen kommer i närheten gällande prestanda.Comforten var dock inte lika bra som på min Explorer men det var detsamma.Ljudet och hästsparken talar högre.Byta dämpare mot någe öppnare och kalla kårar är ett faktum.Tyckte även att den var riktigt snäll i låga farter även på hög växel.Frugan gillar Explorern bättre men hon får nöja sig med den jag vill ha.Undra när 2015 släpps :)

Tiger of
2014-05-27, 22:17
Jag provkörde KTM1190 Adventure, inga större bytesskäl dök upp..
Smidigare lättare, när man körde väldig sakta. Explorer är mycket bekvämare.
KTM behöver, kändes det, varvas mer än Explorer, vilket överraskar mig,
dryg 10 HK mer borde kännas mer trodde jag. Och efter två år med kardan, kedja är inte den första grej jag saknar, så att säga.
Men om jag hade provkört KTM innan jag hade kört någon tripple, kanske
Fin hoj ändå, fast inte för mig

engström67
2014-05-27, 23:50
Jag provkörde KTM1190 Adventure, inga större bytesskäl dök upp..
Smidigare lättare, när man körde väldig sakta. Explorer är mycket bekvämare.
KTM behöver, kändes det, varvas mer än Explorer, vilket överraskar mig,
dryg 10 HK mer borde kännas mer trodde jag. Och efter två år med kardan, kedja är inte den första grej jag saknar, så att säga.
Men om jag hade provkört KTM innan jag hade kört någon tripple, kanske
Fin hoj ändå, fast inte för mig

Funderat länge nu och håller med dig.

engström67
2014-06-26, 21:41
Funderat länge nu och håller med dig.

Men funderat lite till och eftersom pojken i mig ännu finns kvar och det är dax att byta nästa år så blir det nog en Adventure R,pga att den har snyggaste färgsättningen:)

engström67
2014-08-18, 00:16
Sådär ja :):)http://www.bike.se/nyheter/ktm-bekraftar-super-adventure

engström67
2014-08-21, 20:30
Nice http://www.bike.se/nyheter/har-ar-ktm-1290-super-adventure#vote

Baja192
2014-08-22, 14:11
Nice http://www.bike.se/nyheter/har-ar-ktm-1290-super-adventure#vote

Intressant!:)

engström67
2014-08-22, 16:29
Det kan man säga[emoji1]


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Olle Å
2014-08-23, 09:35
Nu får väl BMW se upp. Tycker det verkar som om BMW försöker att bräcka sina konkurrenter med ännu mera elektronik. Vad händer med elektroniken när något pajar. Finns ju tyvärr inget sk. reservsystem som gör att det går att kringgå vissa funktioner
Tänk att med en knapptryckning kunna koppla bort allt utom motor och belysning som på en 70-talshoj, om det skulle inträffa något långt ute i buschen.

räven
2014-08-23, 10:43
Nu får väl BMW se upp. Tycker det verkar som om BMW försöker att bräcka sina konkurrenter med ännu mera elektronik. Vad händer med elektroniken när något pajar. Finns ju tyvärr inget sk. reservsystem som gör att det går att kringgå vissa funktioner
Tänk att med en knapptryckning kunna koppla bort allt utom motor och belysning som på en 70-talshoj, om det skulle inträffa något långt ute i buschen.

Sant Olle, är som på bilar, bara att ringa bärgare.

engström67
2014-08-24, 22:45
Sant Olle, är som på bilar, bara att ringa bärgare.

Är väl det som är nackdelen :(