handdator

Visa fullständig version : Självförtroende



Eva-Lena
2007-10-20, 21:00
Kul att jag äntligen reggat mig här på hojen.nu efter att ha tjuvkikat i flera månader. Känner att jag inte direkt har något spännande att tillföra eftersom jag inte precis är den som står med ena foten på styret och kör, men det verkar vara en trevlig stämning här så jag kommer att läsa vidare som medlem även om jag inte kommer att ha så mycket att bjuda på själv.

Idag har jag ställt in hojen för säsongen eftersom jag blev av med garageplatsen jag hyrt under sommaren. Hoppas jag hittar någon ny plats till våren... och att den kommer snabbt! :)

Har tänkt på det där med självförtroende idag. Hur känner ni er som mc-förare? Lite osäkra och stela ibland, eller alltid fit-for-fight? Ibland känner jag mig som ett med hojen, men det är liksom dagsformen som bestämmer. Ibland är jag stelare och tycker jag verkar ringrostig. Underligt.

Jag har känt mig extra ringrostig i sommar eftersom jag kört så lite jämfört med tidigare år. Men jag tror att det mest beror på självförtroendet.

Jag har nämligen haft en liten smygpunka på framdäcket ända sedan det var nytt, som jag varje gång jag ska ut och köra har glömt bort - ända tills det under flera mils körning har känts instabilt i kurvorna. Då har jag alltså trott att jag varit kass på att köra, men så har jag tillslut kommit ihåg: javisst, ja, smygpunkan!

Och så har jag äntligen kört in till en mack för att kolla trycket - och sett att det varit 1,2 istället för 2,3. Hehe.... där ser man hur självförtroendet är...

Nilsson
2007-10-20, 21:03
vi har alla våra dåliga dagar sen spelar det ingen roll att man kört mycket

Mr.Peter
2007-10-20, 21:55
E nog som du skriver Eva Lena det hänger mycket på dagsformen.Vissa dagar e de som man inte skulle haft nåt kort för att nästa e de som man aldrig gjort nåt annat.Självförtroendet det svajar även för oss med mycket rutin.

Nilsson
2007-10-20, 22:46
det är så enkelt , man kan inte vara på topp alltid

Nina
2007-10-21, 06:16
Välkommen Eva-Lena!

Oh ja, håller med fullständigt. Ibland kör jag som en kratta och andra dar som om jag vuxit upp på hojen. Jag tror inte det har med självförtroendet att göra, däremot om man sovit bra eller inte, frusen/för varm (vätskebrist), har mat i magen (är man hungrig kör man också sämre) etc. :D

Eva-Lena
2007-10-21, 10:54
Ja, det är nog för alla, så som ni skriver, att dagsformen avgör. Har man sovit dåligt så har man t.ex inte alls bra balans.

Det är härligt när allt klaffar och det känns som om man är integrerad med hojen!

Fast de flesta hade nog tänkt på att kolla däcken istället för att tro att de var kassa på att köra, när det känns konstigt i kurvorna. ::)

Nilsson
2007-10-21, 11:09
nä jag tror alla hade gjort som du

LillArne
2007-10-21, 11:10
Det beror ju på vilka kurvor du menar ;D
Nä skämt åsido så tittar man väl inte sååå ofta på däcktrycket som man borde, fast å andra sidan så åker jag ju glidare och svänger väl inte så häftigt ;)

Guzzi-Leif
2007-10-21, 12:07
Har varit mc-ägare oavbrutet sedan 1973 och haft A-kort sedan 1974. Har (hittills) haft 10+4 egna mc samt tagit hand om och kört ett otal andras. Har haft "klippkort" på Europasemestrar och kör både grus och asfalt. Tidigare har jag varit mc-instruktör i jobbet och på fritid.

Visserligen ger erfarenheten trygghet men ändå:
Då och då känner jag mig som en grön nybörjare. Ibland gör jag "löjliga" misstag såväl tekniskt som med körningen. Fortfarande kan det hända att jag får ett STORT "Ooooohps" och efteråt inte kan begripa hur tusan jag kunde klanta mig så. Ibland är jag stor och stark på min mc och ibland är självförtroendet lika med noll och jag krymper, krymper, krymper.

Jag tror att jag vet varför det blir såhär för oss alla:
Motorcylar körs av människor och människor gör fel; de tappar koncentration, missar i varseblivningen, bearbetar intryck med galna parametrar och....

Med skärpta sinnen, mycket övning, erfarenhet och en bra mc kan vi minimera felkällorna men människor förblir vi - tack gode Gud för det!

Välkommen i gänget förresten, Eva-Lena!

pewa
2007-10-21, 15:50
Intressant ämne!

Ibland när man kör känns det som att man aldrig gjort något annat, varje kurva går som en dans och hojen flyger fram! Andra gånger räcker det men en taskig sväng i början av turen, lite vobbel sen är hela den körningen pajad.. man får en liten turn och hamnar liksom i en ond cirkel.

Kan säkert ha en hel del med självförtroende att göra. Brukar man inte skylla alla överdådliga olyckor på FÖR bra självförtroende? Ibörjan kör man lugnt och sansat sen känner man att man börja behärska hojen och vill testa gränserna lite.. kanske ett kill-fenomen det här ;)

Hasse i Kristianstad
2007-10-22, 22:27
Jag är nog den ende som kört omkull stillastående, så nog är det dagsformen som gäller :D

Nilsson
2007-10-22, 22:31
nädå jag har med gjort det , kolla tråden har du kraschat där e lite historier

Guzzi-Leif
2007-10-22, 22:31
Jag är nog den ende som kört omkull stillastående, så nog är det dagsformen som gäller :D


Du är icke ensam, broder!
Styrlås ena gången (OK; helt stilla stod jag inte i fallet) och kick i byxben andra gången.

Mr.Peter
2007-10-22, 22:32
Jag är nog den ende som kört omkull stillastående, så nog är det dagsformen som gäller :D

Nej det är det inte Hasse här är en till o kanske inför tusen pers.Kortegen till Åhus ifjol och fy f...n vad jag skämdes.

Nilsson
2007-10-22, 22:33
tror alla gjort det men ingen vill ju erkänna sånt ju

Mr.Peter
2007-10-22, 22:39
Och till på allt elände så var det från en hög trottoar så jag orkade inte rubba skiten.

Nilsson
2007-10-22, 22:42
så e det att köra BUSS :o

Mr.Peter
2007-10-22, 22:49
så e det att köra BUSS :o

Och här får man inget medlidande heller?

Nina
2007-10-23, 06:37
tror alla gjort det men ingen vill ju erkänna sånt ju


Nä! Inte jag men det kommer säkert.

Kanten
2007-10-23, 06:41
tror alla gjort det men ingen vill ju erkänna sånt ju


Har faktiskt inte kört omkull på många år ;D Tror faktiskt inte att jag kommer att göra det heller 8)

Nilsson
2007-10-23, 16:35
om du vällter så måste du sluta köra (kanten ) du har ju redan stödhjul

Boogieman
2007-10-23, 16:51
Har heller aldrig kört omkull, men har iofs bara haft körkort i två år :-\

Nilsson
2007-10-23, 16:56
aaaa det kommer ska ni se

Boogieman
2007-10-23, 17:00
Skulle inte förvåna mig :-\

Nina
2007-10-23, 17:46
Inte jag heller men jag kommer nog drutta omkull vad tiden lider. Det finns väl ingen hojförare som *aldrig* druttat omkull? I så fall är det ovanligt.

pewa
2007-10-23, 23:04
Tror också alla druttar nån gång, har ni inte gjort det än så vet ni ju vad som väntar.

För att återgå till ämnet lite så tror jag självförtroendet kan spela större roll än man anar. Många olykor i skarpa kurvor hade nog kunnat undvikas om personen bakom styrat litat på sin egen förmåga till att göra en kraftig sväng. Istället tänker man att det inte går och bromsar sig rakt fram i diket..