handdator

Visa fullständig version : Bästa sätt att rengöra krom?



Romeo
2013-01-26, 01:33
Jag har som bekant en C1800 med en massa krom och lite till. Jag har lite småfläckar som inte går bort om jag tvättar hojen hur noga jag än är.. Så jag köpte autosol, men då sa en granne till mig, en HD ägare att det värsta jag kan göra för chromet är att använda autosol. Nu har jag flyttat och tänkte aldrig på vad jag istället skulle ha..

Så, tips? Hur rengör ni era kromsläden? Och vatten/tvål/vax fungerar inte på dessa småfläckar (Se ser ut lite mörka ut och lite rund/oval formade)..

engström67
2013-01-26, 11:12
Jag har som bekant en C1800 med en massa krom och lite till. Jag har lite småfläckar som inte går bort om jag tvättar hojen hur noga jag än är.. Så jag köpte autosol, men då sa en granne till mig, en HD ägare att det värsta jag kan göra för chromet är att använda autosol. Nu har jag flyttat och tänkte aldrig på vad jag istället skulle ha..

Så, tips? Hur rengör ni era kromsläden? Och vatten/tvål/vax fungerar inte på dessa småfläckar (Se ser ut lite mörka ut och lite rund/oval formade)..

Ska ju funka,men svinto går bra annars bara det är löddrigt:)

räven
2013-01-26, 12:07
Tur man kör äventyrshoj. Slipper tänka på sånt trams.

Jan-Olov
2013-01-26, 12:31
Tur man kör äventyrshoj. Slipper tänka på sånt trams.

Helt rätt.

Romeo
2013-01-26, 14:51
Ja men Gud vilken tur för er! Tack för de otroligt givande rådet i min tråd, jag känner nu, att era intellektuella inlägg fick mig precis att överväga om jag inte ska köpa en annan hoj, för att slippa tänka på sånt trams.

Och för er andra, som tyvärr måste tänka på detta Gudsfördömda trams, hur gör ni?

Olle Å
2013-01-26, 15:23
Ja men Gud vilken tur för er! Tack för de otroligt givande rådet i min tråd, jag känner nu, att era intellektuella inlägg fick mig precis att överväga om jag inte ska köpa en annan hoj, för att slippa tänka på sånt trams.

Och för er andra, som tyvärr måste tänka på detta Gudsfördömda trams, hur gör ni?

Vi byter ju naturligtvis hoj, men vi väger ju inte lika mycket.:):)
Lycka till med forsatt slimning, så kan även du köra en äventyrshoj med behållning.:):):)

Som sagt Svinto rengör det mesta, funkar ganska bra på lite grövre smuts, men Autosol har en liten polerande effekt samtidigt som den rengör.

engström67
2013-01-26, 15:32
Ja men Gud vilken tur för er! Tack för de otroligt givande rådet i min tråd, jag känner nu, att era intellektuella inlägg fick mig precis att överväga om jag inte ska köpa en annan hoj, för att slippa tänka på sånt trams.

Och för er andra, som tyvärr måste tänka på detta Gudsfördömda trams, hur gör ni?

inget att bry sig om Romeo,gamla snåla gubbar som är för stela för att putsa:) nä men testa det.Prova gärna på nått ställe som inte syns ifall det skulle repa,men det gör inte svinto.Självklart ska det vara puts på grejerna oavsett modell,förutom gammalt skrot då:)

Romeo
2013-01-26, 16:02
Tack för svar :=)

akems
2013-01-26, 16:07
Tyvärr finns det på detta forumet en del "surgubbar" som bara ser en sorts motorcyklar och de som föredrar något annat är idioter som inte sett "ljuset".Tråkigt att det ska vara så mycket tråkiga och ibland oförskämnda åsikter om både motorcyklarna och deras förare här.
Men till din fråga så kan det vara så att någon har gnidit för mycket eller så har "cromen" släppt lite på just det stället som är skadat så det helt enkelt inte går att putsa upp,kvaliteten är alltid inte den bästa på tillbehören.Vi brukar använda autosol och putsduk det fungerar om kromen inte är skadad.

Romeo
2013-01-26, 16:12
Ja jag förstår inte vitsen med att ens kommentera vare sig det är på skämt eller inte, något som inte tillför någonting. Detta är orsaken till varför jag lämnade hojen.nu ett tag.

I alla fall, har fått lite tips nu tack! Autosol, svinto och "nevr-dull". Ska definitivt provas all above! :) Tack igen.

akems
2013-01-26, 16:37
Jag har heller inte skrivit något på ett tag just för alla "roliga " kommentarer.Vi kan bara hoppas att det blir bättre så vi alla kan ta del och nytta av varandras erfarenheter.Lycka till med din träning,imponerande resultat.

Ankan1
2013-01-26, 16:37
Ähh, bry dig inte om amatör nissarna på sina trimmade skogs mopeder.Dom tror fortfarande att världen ska gå under imorgon och att all asfalt försvinner.Det här är enda tidpunkten på året då de är lite tuffare än vanligt och snart är det vår och de får rast igen.Samma visa varje år.

Gör ett besök hos en lokal biltillbehörs affär som brukar inneha en mängd produkter till krom som både rengör och bevarar ytan.Viktigt att du inte kromförseglar en allt för smårepad yta som kan visa sig vara väldigt svår att få ordning på senare.

räven
2013-01-26, 17:30
Förlåt så jävla mycket, skulle bara testa vinterhumöret

Olle Å
2013-01-26, 17:57
Förlåt så jävla mycket, skulle bara testa vinterhumöret

Humöret är ju på topp för nu är våren nästan nära.:):):):)

räven
2013-01-26, 19:21
Bra Olle, snart så

RobbeS
2013-01-26, 19:25
Jag har som bekant en C1800 med en massa krom och lite till. Jag har lite småfläckar som inte går bort om jag tvättar hojen hur noga jag än är.. Så jag köpte autosol, men då sa en granne till mig, en HD ägare att det värsta jag kan göra för chromet är att använda autosol. Nu har jag flyttat och tänkte aldrig på vad jag istället skulle ha..

Så, tips? Hur rengör ni era kromsläden? Och vatten/tvål/vax fungerar inte på dessa småfläckar (Se ser ut lite mörka ut och lite rund/oval formade)..

Jag köpte kromputs på biltema och tycker mig märka att det funkar bättre än autosol. Men det är en amatörbedömning. Svinto låter ju lite våldsamt....

Olle Å
2013-01-26, 20:47
Jag köpte kromputs på biltema och tycker mig märka att det funkar bättre än autosol. Men det är en amatörbedömning. Svinto låter ju lite våldsamt....

Svinto är ok om du blöter den ordentligt först så att det löddrar. Ev kan man försöka blöta upp smutsen först. Ett sätt mot fastbränd smuts är ju att linda fuktiga trasor om röret och sedan använda Svinto.:):):)

Molgan
2013-01-26, 22:10
Aldrig provat själv, men någon påstod att borste med mässingsborst är snällare än stålull. Mässing är mjukare än kromet så det skadar inte på samma sätt. Ett annat tips är att lägga grejerna i filmjölk över natten och gnugga bort skiten sen, men verkar knepigt att få ner hojen i filtallriken..

Bighoj
2013-01-26, 23:40
Svinto kan funka,men ta nytt så fort löddret börjar avta och gärna innan samt tryck inte för hårt utan var lätt på handen(Ej foten)Tar du sedan Mp blir det bra glans som gör att smutsen ej fastnar så lätt.Lycka till med putsandet,du lär säkert få hojen blänkande fin innan våren är här.

engström67
2013-01-27, 12:59
Ett tips Romeo.Köp en flaska Motul wash an wax spruta på torka av,superbra rengör lämnar en skyddande blank vax hinna,funkar på allt från plast till chrome.Gör nog själv slut på minst 2 flaskor per säsong:)

Twenty2
2013-01-27, 14:48
Kan tipsa om "BlueJob" har för mig att jag köpte det på bikeline efter lite research om chromputs och slipande effekter.

Det har funkat kanon för mig på min och min sambos avgassystem som varit lite eftersatta på putsandet.
Kostar en slant men det är drygt och jag tycker helt klart det är värt det.
Blanda ut lite av pulvret/pastan i lite vatten, doppa trasan i blandningen och gnugga.... som nån gubbe sa i en reklam jag såg om det på youtube "the only active ingredient is your elbow".

Foosi
2013-01-27, 17:21
hej hej.
var och en blir salig på sitt sätt. vi som kör bägge delarna har fattat det där för länge sedan med underhåll pch att det krävs på både hojar med eller utan krom :o) kör man grus får man grus i maskineriet som skall rensas, bl a kedje och drev rengöring i tid och otid och byte av drev. endast barnsligt omoget att svara som en efterbliven på inlägg om underhållstips oavsätt vad det handlar om. har man inget komma med i ärendet, varför svara ? Har ni behov av att spy starta en gnälltråd. Den kan ni kalla "Gnälltråden"
Beskrivning: Tråden för almännt gnäll och suck om varför världen är orättvis och inte begriper att JAG vet bäst om allt.

till din fråga så skulle jag råda dig ifrån ge dig på hojens krom med några hårda putsgrejer vare sig autosol eller ännu mindre svinto eller kökssvamp eller sånt utan som absolut sista utvägen och då menar jag att vara beredd kroma om !
Fick själv tipset för att rengöra och underhålla krom använda oljor, typ babyolja eller liknande.
har du fläckar som behövs mer jobb så är det svårt att jobba helt bort utan riktiga proffsgrejer. det är kemi på lite annan nivå än svinto och autosol. alltså beror det på fläcken och på skicket på kromet runt om.
Risken är några svep med autosol eller svinto och du får en större fläck att jobba med istället !
det är så stor skillnad på krom. på en del tjocka lager med kromade saker kan ytterst försiktig mjuk polering med autosol funka, på en del krom är du igenom hinnan på en gång och det är kört :(
jag kommer inte ge dig några konkreta råd om polering tyvärr utan att du skall kolla med proffs istället. har fått lära mig den hårda vägen att helst låta bli. vårda med olja eller kromvax i förebyggande syfte.

skall se om jag hittar den tråden på en motorsajt specifikt om krom.

engström67
2013-01-27, 17:27
hej hej.
var och en blir salig på sitt sätt. vi som kör bägge delarna har fattat det där för länge sedan med underhåll pch att det krävs på både hojar med eller utan krom :o) kör man grus får man grus i maskineriet som skall rensas, bl a kedje och drev rengöring i tid och otid och byte av drev. endast barnsligt omoget att svara som en efterbliven på inlägg om underhållstips oavsätt vad det handlar om. har man inget komma med i ärendet, varför svara ? Har ni behov av att spy starta en gnälltråd. Den kan ni kalla "Gnälltråden"
Beskrivning: Tråden för almännt gnäll och suck om varför världen är orättvis och inte begriper att JAG vet bäst om allt.

till din fråga så skulle jag råda dig ifrån ge dig på hojens krom med några hårda putsgrejer vare sig autosol eller ännu mindre svinto eller kökssvamp eller sånt utan som absolut sista utvägen och då menar jag att vara beredd kroma om !
Fick själv tipset för att rengöra och underhålla krom använda oljor, typ babyolja eller liknande.
har du fläckar som behövs mer jobb så är det svårt att jobba helt bort utan riktiga proffsgrejer. det är kemi på lite annan nivå än svinto och autosol. alltså beror det på fläcken och på skicket på kromet runt om.
Risken är några svep med autosol eller svinto och du får en större fläck att jobba med istället !
det är så stor skillnad på krom. på en del tjocka lager med kromade saker kan ytterst försiktig mjuk polering med autosol funka, på en del krom är du igenom hinnan på en gång och det är kört :(
jag kommer inte ge dig några konkreta råd om polering tyvärr utan att du skall kolla med proffs istället. har fått lära mig den hårda vägen att helst låta bli. vårda med olja eller kromvax i förebyggande syfte.

skall se om jag hittar den tråden på en motorsajt specifikt om krom.

Sedan är det ju frågan om det är chrome eller rostfritt.Nu handlade ju det om en modern hoj som ofta kan ha chromad plast vilken kan vara känslig.

royan
2013-01-27, 22:58
Hej Romeo det finns krompolish hos mekonomen jag har inte testa det. sen kan du se på en sida som heter Meguiars en firma som har det mästa inom bil o mc vård, kicka in där så ska du få se att de kommer att bli sååååå jävla bra ha deee såå gött m v h roy

robthebob
2013-02-02, 16:05
När jag polerar risigt krom använder jag autosol, är det bara lite smutsigt så vaxar jag och sen har jag även köpt ett polermedel som är mildare än autosol. Autosol repar ju kromet, har en gång gått igenom massa krom som var schysst till att göra det mycket repigare och sämre med autosol. Inget någon annan än jag ser och jag polerade som satan då. Det som är mildare än autosol heter Pol Metalpolish och ska ha plastkulor i sig som är svinmilt mot kromet.

http://www.tradera.com/pol-polermedel-bast-i-test-auktion_100708_169515815

Där köpte jag men har inte testat det ännu så kan inte svara på hur bra det är.

Gunnar_Ha
2013-05-06, 17:46
Om man har som min svärfar lite fast bränt gore-tex på avgasröret i krom. Vet nån hur man skulle kunna få bort det? :(

Gert
2013-05-06, 18:46
Det vet jag, har aldrig provat något som är i närheten av detta tips.

Köp ett paket hårt bitsocker (den typen man hade förr i tiden när man drack kaffe på bit) och fukta en bit och gnugga, fukta och gnugga och sen är klädresterna borta.
Går med vanligt bit socker med om det inte är mycket för det smular i sönder sig väldigt snabbt.

Gunnar_Ha
2013-05-06, 21:40
Tack för tipset skall pröva bara han får hem cykeln igen.

Gunnar_Ha
2013-05-13, 10:27
Nu e svärfars kromet rent tack för tipset :)

Gert
2013-05-13, 23:04
Vad tyckte du om tipset med bitsockert?

Gunnar_Ha
2013-05-14, 06:18
D gick fint å rensa bort klädresterna från kromet med sockret så nu e svärfar nöjd. Tack för tipset :)