handdator

Visa fullständig version : Upp-piffning på hojen till sommarn.



Joachim
2013-01-25, 17:14
Hej,

Snart *om några månader* är vinterns plågor slut och man kan återigen ta sig ut på vägarna utan att halka omkull.
Till dess tänkte jag få min gamla XJ 600 att bli lite snyggare och önskar lite tips.

Då tidigare ägaren hade mer eller mindre misshandlat hojen så har den redan gått igenom omfattande (i mina mått) reparationer. Byte av luftfilter, avgasrör/dämpare reparerade, framstänkskärmen ska snart få lite ny lack, fläckar från vad som verkar vara målarfärg är bortpolerade.

Det jag hade tänkt är att linda in avgasrören ink. förgreningen i avgasbandage men hittar bara snordyra varianter (400kr för knappt en meter). Vet någon vart man kan hitta till bättre pris?

Det andra är att byta ut styret som inte ser så fräscht ut - tips på vad man ska tänka på och/eller vart man kan hitta till bra pris?

En tredje sak är att få till någon bagagelösning - tips här? :)

Jan-Olov
2013-01-25, 18:11
Se http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Avgasror/Avgasbandage-79450/

Allaandranamnvarupptagna
2013-01-25, 23:14
Ja precis, biltema, de är mycket billigare, har själv gjort som du tänker!
tror de kosta 300:- nått sånt om jag inte mins fel, följ länken av föregående talare.

Ankan1
2013-01-26, 00:13
Biltemas svarta avgasbandage är förvisso billiga men håller inte svärtan någon längre tid vid hög värme.Tenderar till att bli mer gråaktiga.Biltema säljer även styren till hojen.Satte ett MX styre på Sevenfiftyn.Blev ett klart roliga stuk på den med fågelpinne.Moddar du hojen så köp ett utan denna fågelpinne och sätt det upp och ner så har du ett coolt britt utseende.

WestcoastHstd
2013-01-26, 10:07
Biltemas svarta avgasbandage är förvisso billiga men håller inte svärtan någon längre tid vid hög värme.Tenderar till att bli mer gråaktiga.

Jag sprayade mina med värmebeständig färg, funkar fint.

Ankan1
2013-01-26, 16:45
... glöm nu inte att du ska linda avgasbandaget på samma håll som avgaserna strömmar.Annars får du motliggande bandagekanter som kan släppa in vatten.Blöt / fukta avgasbandaget i en större skål med citronsyra (finns att köpa i livsmedelsaffärer) så har metallen i bandaget svårare för att bilda rost och bandaget blir betydligt lättare att forma runt avgassystemet.Fäst början och slutet på bandaget med smala kromade buntband i metall om du inte får tag i bredare kromade slangklämmor.Dra åt ordentligt när du snurrar bandaget så att det inte blir för löst och senare har en tendens att fransa upp sig.Överlappa varje varv på avgasbandaget med ca en halv bandagebredd (olika svar på överlappningen beroende på vem du frågar).När allt är klart starta upp hojen och låt den få gå varm så fukten försvinner fortare om det våta avgasbandaget.Har du nu lyckats så ska det se riktigt bra ut.

(Korrigering 3/2 för eventuella framtida läsare.Rätt tänkt men fel nerskrivet.Naturligtvis ska du linda mot motorn och inte från som jag tidigare skrev.Allt för att få bort de motliggande överlappningarna som annars har lättare för att gå upp samt samla smuts och vatten när de ligger mot fartvinden).

erot
2013-01-26, 18:35
kan man inte göra ett gipsrör och lägga glasfiber på och måla i glada färger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Joachim
2013-01-26, 18:59
Bra tips alla kommer med tycker jag! Mycket uppskattat!
Kan man fixa det såhär års tro eller är det för kallt? Står i garage med en byggvärmefläkt bara.
Man borde plocka loss avgasröret innan man försöker linda in det antar jag? Om så är fallet - måste man då täppa igen hålen till motorn med något medan man lindar?
Samt hur mycket kan tänkas behövas för en fyrcylindrig rackare med dubbla ljuddämpare bak? (en på vardra sida)

Ankan1
2013-01-26, 19:15
Klart det är bättre om du kan få av avgassystemet från hojen men du måste ändå ha något att rigga upp blåset i när du lindar så att du kan dra med rätt moment utan att behöva hålla i det samtidigt.Drog själv med blåset på plats på Sevenfiftyn.Lite marigare när det blir trångt men det går om man vill.

Testa först med en rulle från Biltema om du tycker andra märken är för dyra.Ska du ha väck blåset från motorn så värm upp skallarna på avgasbultarna och knacka lite försiktigt innan du drar loss dom.Ärgade bultar i lättmetall som tvingas loss med våld har en otäck tendens att kunna ryka rakt av.Vill bultarna hänga sig på väg ut så vrid fram och tillbaka ett antal gånger för att få fritt i gängorna, (återigen, inget våld).Inte så roligt med att borra och gänga om med andra ord.Stoppa lite papper eller en ren trasa i hålen på motorn om du är rädd för att få in skit i den.

Har du dålig värme i lokalen så vänta en tid.Finns ingen som gör ett bra arbete med frusna fingrar samt att det är betydligt lättare att skada fingrarna om det är för kallt.Hojdelar kan man ersätta men det är svårare med kroppsdelar.Jag saknar redan en halv tumme på vänsterhanden efter diverse vilda mekaniska äventyr.

Olle Å
2013-01-26, 20:53
Klart det är bättre om du kan få av avgassystemet från hojen men du måste ändå ha något att rigga upp blåset i när du lindar så att du kan dra med rätt moment utan att behöva hålla i det samtidigt.Drog själv med blåset på plats på Sevenfiftyn.Lite marigare när det blir trångt men det går om man vill.

Testa först med en rulle från Biltema om du tycker andra märken är för dyra.Ska du ha väck blåset från motorn så värm upp skallarna på avgasbultarna och knacka lite försiktigt innan du drar loss dom.Ärgade bultar i lättmetall som tvingas loss med våld har en otäck tendens att kunna ryka rakt av.Vill bultarna hänga sig på väg ut så vrid fram och tillbaka ett antal gånger för att få fritt i gängorna, (återigen, inget våld).Inte så roligt med att borra och gänga om med andra ord.Stoppa lite papper eller en ren trasa i hålen på motorn om du är rädd för att få in skit i den.

Har du dålig värme i lokalen så vänta en tid.Finns ingen som gör ett bra arbete med frusna fingrar samt att det är betydligt lättare att skada fingrarna om det är för kallt.Hojdelar kan man ersätta men det är svårare med kroppsdelar.Jag saknar redan en halv tumme på vänsterhanden efter diverse vilda mekaniska äventyr.

Håller med Ankan här. Det är alldeles för många som brukar mer kraft än vad nöden kräver. En sån simpel grej som en värmepistol som man tillverkar en tratt till för att få mer koncentrerad värmestråle på, kan vara mycket bra till en del muttrar och annat som fastnat. Går även utmärkt att göra lödningar med. Som, sagt kylan ställer högre krav på:nurse::nurse:

engström67
2013-01-27, 17:57
Håller med Ankan här. Det är alldeles för många som brukar mer kraft än vad nöden kräver. En sån simpel grej som en värmepistol som man tillverkar en tratt till för att få mer koncentrerad värmestråle på, kan vara mycket bra till en del muttrar och annat som fastnat. Går även utmärkt att göra lödningar med. Som, sagt kylan ställer högre krav på:nurse::nurse:

Värmepistol och tratt?? det har jag aldrig tänkt på:).Måste testa vid tillfälle.

Olle Å
2013-01-27, 18:40
Värmepistol och tratt?? det har jag aldrig tänkt på:).Måste testa vid tillfälle.

Tänk bara på att skydda det bakomliggande från värmestrålen,annars, :nurse::nurse:

Joachim
2013-01-27, 20:05
Rekomendation på material till tratten som inte kostar apa? :)
Mistänker att papp av tjockare slag fungerar men att plats blir lite sladdrigt?

engström67
2013-01-27, 20:31
Rekomendation på material till tratten som inte kostar apa? :)
Mistänker att papp av tjockare slag fungerar men att plats blir lite sladdrigt?

antar att det ska vara plåt helst:cool:

Allaandranamnvarupptagna
2013-01-27, 21:38
Jag hade förvisso bara ett rör att linda, men hade massor av väv kvar! så en förpackning bör räcka tror jag!

De där ankan skrev om att linda i avgasernas färdriktning har jag faktinsk inte tänkt på, men låter smart, tror jag ska fundera på att göra om de på mitt.. går rätt snabbt

Olle Å
2013-01-27, 22:57
Rekomendation på material till tratten som inte kostar apa? :)
Mistänker att papp av tjockare slag fungerar men att plats blir lite sladdrigt?

Inte att tänka på för väemepistolen ger nog 6-700 grader. Lämpligt material till en tratt är en klippt konservburk som läggs runt och sätts fast med slangklämma. Bör sticka ut åminstone 6-7 cm framför pisolen som ett rör. Klipp in ca 4 cm med ungefär 1,5 cm mellan. Vik in de klippta remsorna om lott mot mitten och lämna ett hål på ca en cm, så har du en tratt.
Jag har en ställbar Bosch pistol på max 2000 w. var försiktig för det blir varmt.:nurse::nurse:

Olle Å
2013-01-27, 23:01
Jag hade förvisso bara ett rör att linda, men hade massor av väv kvar! så en förpackning bör räcka tror jag!

De där ankan skrev om att linda i avgasernas färdriktning har jag faktinsk inte tänkt på, men låter smart, tror jag ska fundera på att göra om de på mitt.. går rätt snabbt

Om vi säger så här. Med tanke på hur smuts samlas så skall du nog börja linda vid ljuddämparen och gå mot motorn. Annars så får du kanter som smutsen samlas på, om du lindar med överlapp.:D:D

Jan-Olov
2013-01-27, 23:22
Är det en sådan här du menar http://www.clasohlson.com/se/Munstycken-Cotech/Pr309350000

Allaandranamnvarupptagna
2013-01-28, 12:56
Om vi säger så här. Med tanke på hur smuts samlas så skall du nog börja linda vid ljuddämparen och gå mot motorn. Annars så får du kanter som smutsen samlas på, om du lindar med överlapp.:D:D

Det är precis så jag gjort, blev osäker så kollade upp de, får lixom en skruv efekt på väven och det är lindat korekt ( som takpannor ) så all skit inte får fäste.. ser ut som jag tänkte till endå!

WestcoastHstd
2013-01-30, 22:03
Till min radfyra tror jag det 2 paket ifrån biltema, men då fick jag också över.

Gör bara inte som jag gjorde.
Satt i soffan i vardagsrummet och lindade.
Förutom att det kliade som fan, (satt i kallingarna) så fick jag lite skäll ifrån frugan också.
MEN slutresultatet blev bra.

Jourtjänst
2013-01-31, 01:49
Värmepistol och tratt?? det har jag aldrig tänkt på:).Måste testa vid tillfälle.

Lite OT, men värmepistol är också ett utmärkt och miljövänligt sätt att tända grillen

Tjita1
2013-02-03, 22:50
Eller vedpannan. Fast våran varmluftpistol lade av efter sådär en 200 braständningar..