handdator

Visa fullständig version : Åland/Finland.



pentti01
2013-01-25, 02:40
Är det någon här som kört till Finland via Ålands skärgård ? Syftar på att använda sig av de mindre färjorna som går mellan öarna.
Något som kan vara bra att känna till?
Jag är nyfiken på att göra en ToR resa över till Finska sidan på det viset.
Bör vara lagomt med 2 övernattningar så att jag hinner göra annat än bara åka hoj?

Borken
2013-01-25, 08:50
Kolla upp hur man som turist får åka med färjorna, jag har försökt med bil en gg men vände redan efter ett hopp.
På den tidenfick man inte fortsätta på nästa färja förräns dan efter samt att det inte var säkert man kom på den färjan man ville då lokalbefolkningen har företräde.

Sen var det riktigt vackert å en del av befolkningen var jättetrevlig, om man pratar svenska med dom dvs, öppnar man på finska så är man inte värd mycket :P

Borken
2013-01-25, 08:52
Tänkte jag skulle göra en tur i sommar från Åbo och ut i den finska delen av skärgården för att se hur det är, blir spännande.

pumpe3
2013-01-25, 12:56
Har åkt över Kökar med bil runt 2007, då bodde vi över på Kökar minns inte varför men finns info på sidan där man bokar.
Den vägen vi åkte var fin, men i princip bara att åka båt. Vi skulle upp till sommarstugan så var etthelt Ok sätt att slippa Vikingbåten :)

V Saarela
2013-01-25, 19:38
Mitt i semesterrusningstrafiken ska man boka färjorna, om man åker bil. Hoj brukar inte vara några problem, den trycker dom alltid in nånstans.

Finns två färjelinjer, En norra och en södra. Sen kan man om man vill, åka på tvären också.

Jag har åkt bara norra linjen ett par gånger. Norra föra att jag varit på väg hem. Principen funkar lika både på den norra och den södra linjen.
På den norra från åland räknat, åker man först en gratis vajerfärja. Sen tar man en större färja(som mellanlandar på ett antal öar). Den kostar ca 10 euro oxh jag har för mig att det tog cirka 2,5 timmar.
Sen får man köra cirka tre mil och man tar en annan större färja. Den minns jag tog bara cirka 45 min och kostar cirka 40 euro(om man åker den dyraste tiden), Sen tillslut åker man en vajerfärja igen.

Om man tex stannar och övernattar sparar man kvittor och den där 40 eurofärjan är då gratis.

Jag har övernattat på den stora ön, Körde moped då o hann inte till nästa färja och skulle då ha fått vänta flera timmar på nästa. Åkte till campingen o drack bärs istället. Visade då upp kvittot på övernattningen o fick åka gratis.

Cyklister brukar parkera bilen på Åland och sen cykla till fastlandet med rundan typ södra dit och norra tillbaka.

Jag har lite från moppeturen, Bläddra till dag 4 eller 5: http://www.saarela.se/moped/touring/090825/090825-1.html

Gunnar_Ha
2013-05-04, 20:38
Dom har höjt priserna ganska mycket på skärgårdsfärjorna mellan Åland och Finland.
Bor på Åland och jobbar på en av öarna så använder dom rätt ofta.
Du kan kolla på www.alandstrafiken.ax för mera info om båtarna pris tider mm.