handdator

Visa fullständig version : mc-ställ



engström67
2013-01-20, 20:28
Passa på att handla nytt ställ när ni besöker mc mässan till våren,det bästa som finns,har ett själv:)

http://www.touratech.se/content/news/companero-testsegrare-250-jan-2013.jpg

Jokern
2013-01-22, 14:50
Kan man köpa direkt på plats? Antar att det är billigare på plats, eller?
Blir mitt första besök på mc-mässan!

Mats Liifv
2013-01-22, 15:45
Prisbild, någonstans kring 20.000:- eller...?

engström67
2013-01-23, 08:56
Prisbild, någonstans kring 20.000:- eller...?

Nja runt 15 tusen gick det på såg jag minus ev mäss rabatt kanske? Micke som säljer finns på plats på mässan.Det andra stället som vann Touratech kostar runt 20, Stadler det med:rolleyes:Mitt ställ heter track pro och kostar runt 17 papp,haft det några år nu och kan verkligen rekomendera.

räven
2013-01-23, 11:15
Jag anser nog att Rukka har plats i gänget (bra Mc ställ) för halva det priset ni skriver

Jokern
2013-01-23, 15:58
Köpte ett skinnställ via Handelsboden, Sepang. Kostade mig 1500 kr (originalpris enl hemsidan var 5995kr).

jtr
2013-01-23, 17:13
Jag kör med "KLIM" både på MC (ca 10.000,-) och snöskoter (ca 7,000,-) och kommer förmodligen aldrig att bytta till andra märke. Hade tidigare 3-4 andra MC ställ men ingen av de kommer i närheten av "KLIM"

engström67
2013-01-24, 00:36
Jag anser nog att Rukka har plats i gänget (bra Mc ställ) för halva det priset ni skriver

Inget fel på Rukka men inte samma klass.Hade ett före detta och vid regn så vart ju kläderna våta och tunga,inte blöt på kroppen men kläderna sög åt sig.Det gör inte mitt,vattnet rinner av.Jag letade efter just detta och hittade det.Vill ha ett ETT plagg när jag kör oavsett väder.När andra håller på med tröjor,regnställ,osv,kan inte bli bättre visst kostar ju lite men man får ju vad man betalar för+ 10års garanti:) Lurar faktiskt på att köpa ett nytt:) inget fel på mitt men kul att byta färg eller lite design.Såg förresten rukkas ställ som var med i testet kostade 20 papp

engström67
2013-01-24, 00:37
Jag kör med "KLIM" både på MC (ca 10.000,-) och snöskoter (ca 7,000,-) och kommer förmodligen aldrig att bytta till andra märke. Hade tidigare 3-4 andra MC ställ men ingen av de kommer i närheten av "KLIM"

Då har du nog inte testat Stadler:)

jtr
2013-01-24, 00:49
Då har du nog inte testat Stadler:)

Nej. Jag är så nöjd med "KLIM" att jag behöver inte göra det. Jag var i Funäsdalen föra vecka och körde skoter vid -26/C i 120 -130 km/tim (på sjön) med mina "KLIM" kläder utan några som helst problem.

engström67
2013-01-24, 07:10
Nej. Jag är så nöjd med "KLIM" att jag behöver inte göra det. Jag var i Funäsdalen föra vecka och körde skoter vid -26/C i 120 -130 km/tim (på sjön) med mina "KLIM" kläder utan några som helst problem.

Säkert ett kanon ställ:) men vi snackar nog om olika saker:)Mitt skinn/textil ställ är super men som skoterställ,nja då ska man ju ha nått annat,typ ditt.Jag har en skoteroverall som funkar peerfekt om jag ska åka skoter i 20-30 minus:)

jtr
2013-01-24, 09:41
Säkert ett kanon ställ:) men vi snackar nog om olika saker:)Mitt skinn/textil ställ är super men som skoterställ,nja då ska man ju ha nått annat,typ ditt.Jag har en skoteroverall som funkar peerfekt om jag ska åka skoter i 20-30 minus:)

Det var bara som exempel på att "KLIM" kläder är mycket bra alternativt. Som du har kanske läst tidigare så har jag ett annat ställ (också "KLIM") till MC. Men "Stadler" är säkert bättre.

Ove
2013-01-24, 11:03
:hmmmm2: Blir nog att man får gå till Biltemamontern. Prisnivån ligger nog bättre till där för stället får inte kosta mer än hojen för min del. ;)

paddyspub
2013-01-24, 11:56
Vilka priser tror ni att ni man kan förvänta sig på mässan, 10%, 20%, 30%, 40%, 50%? 2013 kommer bli min första MC-säsong och jag har nada. Ska köpa hojen i vår efter kortet men jag kommer nog köpa en hjälm på mässan om jag hittar någon bra deal.

Ankan1
2013-01-24, 12:26
MC ställ för 20 000:- ha ha ha ... :D

engström67
2013-01-24, 21:49
MC ställ för 20 000:- ha ha ha ... :D

Kul va:) beror väl vad man prioriterar.:)

paddyspub
2013-01-25, 21:35
Eftersom jag gick till mässan på jakt efter ett MC ställ blev resultatet lyckat. Eller MC-ställ och MC-ställ, det blev en läderjacka med alla inbyggda skydd och utbytbart innanmäte, samt ett par vattentäta byxor, även dessa med inbyggda skydd och utbytbart foder. Bägge av märket Bullfighter- snackade med någon som hette Kåre och fick hela rasket för 1800 kr!!

engström67
2013-01-26, 11:17
:hmmmm2: Blir nog att man får gå till Biltemamontern. Prisnivån ligger nog bättre till där för stället får inte kosta mer än hojen för min del. ;)

Ha ha ja passerade där inte nå folk bara en liten tjej som det stod biltema på och som säkert är fullärd:rolleyes:

räven
2013-01-26, 11:49
Om man handlar på biltema får man läsa på eventuell information, bestämma sig å gå till kassan. Enkelt Eller ?

engström67
2013-01-26, 12:02
Om man handlar på biltema får man läsa på eventuell information, bestämma sig å gå till kassan. Enkelt Eller ?

mycket enkelt,som att gå till Öb:)

erot
2013-01-26, 19:51
konstigt att man klagar på follk som köper funktionella kläder men tiger när andra
köper mopeder för 200000 och mer. var finns logiken

engström67
2013-01-26, 20:33
konstigt att man klagar på follk som köper funktionella kläder men tiger när andra
köper mopeder för 200000 och mer. var finns logiken

Svenska avundsjukan:D

Ove
2013-01-27, 09:58
konstigt att man klagar på follk som köper funktionella kläder men tiger när andra
köper mopeder för 200000 och mer. var finns logiken


Svenska avundsjukan:D

:D Eftersom jag är en som inläggen syftar på så får jag väl svara. :rolleyes:

Nej, det är inte avundsjuka utan bara ekonomisk realitet. Funktionella kläder behöver inte vara svindyra. Finns ju folk som lägger ut miljoner på ett smycke utan annan funktion än att glittra och det bekymrar mig inte ett dugg. Samma sak med dyraste mcstället, funktionen kanske är marginellt bättre men det viktigaste är väl känslan att ha det häftigaste som kan köpas för pengar. Imponerande? Ja, hos dom med samma inställning, men i allmänhet - knappast.

engström67
2013-01-27, 10:23
:D Eftersom jag är en som inläggen syftar på så får jag väl svara. :rolleyes:

Nej, det är inte avundsjuka utan bara ekonomisk realitet. Funktionella kläder behöver inte vara svindyra. Finns ju folk som lägger ut miljoner på ett smycke utan annan funktion än att glittra och det bekymrar mig inte ett dugg. Samma sak med dyraste mcstället, funktionen kanske är marginellt bättre men det viktigaste är väl känslan att ha det häftigaste som kan köpas för pengar. Imponerande? Ja, hos dom med samma inställning, men i allmänhet - knappast.

He he så du tror att jag skulle köpa dyra kläder för att sticka ut??knappast,har testat det mesta och fick vid ett tillfälle möjlighet att köpa detta och har nu haft det i några år(10års garanti) och skulle jag behöva ett nytt ställ så vet jag vad det skulle bli.Har letat efter just ett sådant plagg som funkar vår,sommar,höst oavsett väder,bara ett enkelt underställ under,merinoull såklart sedan bara att åka utan bekymmer.Många gånger på långa resor som man fått vänta på resekamrater som lär på med regnställ,extra tröjor osv,störande,ja.Jag är lite av ensamvarg när jag är ute och kör,åker för det mesta själv och skiter fullständigt vad folk tycker och tror om mig.Visst många i min omgivning har väl lite bekymmer att man byter hoj var och vartannat år,OCH är ju mitt intresse.Jag brukar fundera lite så här,dom som är så ekonomiska och köper det billigaste jämt,även hoj,inget fel i det.MEN då måste man ju kunna få hur mycket pengar som helst över till slut.Varför inte prova på att köpa tex en ny motorcykel som man säkert drömmer om och se vad man gått miste om,än att grävas ner med massa pengar i madrassen:).Men alla är ju olika,finns även dom som vill glänsa,men inte jag.

Ove
2013-01-27, 11:05
Jag brukar fundera lite så här,dom som är så ekonomiska och köper det billigaste jämt,även hoj,inget fel i det.MEN då måste man ju kunna få hur mycket pengar som helst över till slut.Varför inte prova på att köpa tex en ny motorcykel som man säkert drömmer om och se vad man gått miste om,än att grävas ner med massa pengar i madrassen:).Men alla är ju olika,finns även dom som vill glänsa,men inte jag.

:) Jo visst har du rätt - till en del. Vi har en del grupper i samhället som faktiskt vill men inte kan. Dom som kämpat till sig ett körkort och befinner sig i början av karriären - livet, yrket och mc-körandet men en ekonomi som mest pekar på minus. Finns inget att gräva ner i någon madrass där inte. Då tycker jag att det är helt rätt att ändå satsa på en billigare hoj, kanske en 80-talare i nyskick och utrustning som är bra men billig. Inte världsbäst men OK.

Finns folk som trots att man har jobb sen länge ändå inte kan lägga undan så mycket, men ändå vill, samma sak - man gör som man kan och har kul ändå.

Min och många andras: Vägen mot en bra pension avbröts pga att kroppen lade av och det blev sjukhus, långtidssjukskrivning, sjukpension och en pension långt mindre än vad som var kalkylerat.

Det handlar inte om avund, snålhet eller annan typ av oginhet. det handlar om att alla inte KAN satsa allt på ett hojliv, det finns annat som också kostar. Därför kan det vara OK, tycker jag, att man nämner de billigare alternativen. ;)

engström67
2013-01-27, 11:55
:) Jo visst har du rätt - till en del. Vi har en del grupper i samhället som faktiskt vill men inte kan. Dom som kämpat till sig ett körkort och befinner sig i början av karriären - livet, yrket och mc-körandet men en ekonomi som mest pekar på minus. Finns inget att gräva ner i någon madrass där inte. Då tycker jag att det är helt rätt att ändå satsa på en billigare hoj, kanske en 80-talare i nyskick och utrustning som är bra men billig. Inte världsbäst men OK.

Finns folk som trots att man har jobb sen länge ändå inte kan lägga undan så mycket, men ändå vill, samma sak - man gör som man kan och har kul ändå.

Min och många andras: Vägen mot en bra pension avbröts pga att kroppen lade av och det blev sjukhus, långtidssjukskrivning, sjukpension och en pension långt mindre än vad som var kalkylerat.

Det handlar inte om avund, snålhet eller annan typ av oginhet. det handlar om att alla inte KAN satsa allt på ett hojliv, det finns annat som också kostar. Därför kan det vara OK, tycker jag, att man nämner de billigare alternativen. ;)

Helt klart,respekterar det med,som jag sa tidigare inget fel det.:)Men skulle ju aldrig döma nån för det heller.Jag får nog vända och dona på slantarna och åka skrotbil ska du veta,men är värt det.

LAHA
2013-01-27, 12:14
Jag har ett 3 lagers EVO-allväderställ som jag varmt rekomenderar, kostar ca 4000:- så det får väl sägas ligga i det lite billigare segmentet!
Det inhandlades på Addemoto i Lund som för övrigt också varmt kan rekomenderas! Trevlig och kunnig personal och alltid en massa bra erbjudande.
Jag har använt detta ställ flitigt mestadels höst, vinter och vår utan att något som helst problem (förutom ett brännhål på benet efter närkontakt med avgasröret på min fyrhjuling) , det håller både regn och kyla ute.

http://www.addemoto.se/

classe8
2013-01-27, 12:35
Ja, EVO är helt klart ett prisvärt alternativ. Har själv ett gammalt EVO ställ samt ett nyare Dainese och måste säga att EVO-stället är mer genomtänkt och har bättre funktionalitet. Jag har dock ingen erfarenhet av kläderna i den högsta prisklassen och kan därför inte jämföra med dessa.

engström67
2013-01-27, 12:49
Finns en uppsjö av bra mc ställ på marknaden i olika prisklasser,även dåliga.Det som är viktigt är hur dom sitter så skydden sitter på plats.Mitt ställ är ju 100% vattentätt skinn/textil som sitter åt på kroppen och med bra skydd som sitter på plats,även riktigt ryggskydd..level2 innbyggt:)

pentti01
2013-01-28, 00:29
Svenska avundsjukan:D

Jag erkänner; jag är avundsjuk, om jag hade råd skulle jag defenitivt köpa de bästa kläderna jag kunde (behöver inte vara dyrast).
Jag tror mycket på att de dyrare kläderna fungerar o sitter bättre på kroppen.
Att de ofta kommer med mycke längre garantier är ju ett plus !
Men om jag personligen ska lägga ut 15-20 tusen på min Mc-hobby, blir det på en till hoj eller en bättre/intressantare hoj.
Och som det är nu så måste jag erkänna; min "outfit" stämmer bra med min Rat bike :cool:

engström67
2013-01-28, 13:38
Jag erkänner; jag är avundsjuk, om jag hade råd skulle jag defenitivt köpa de bästa kläderna jag kunde (behöver inte vara dyrast).
Jag tror mycket på att de dyrare kläderna fungerar o sitter bättre på kroppen.
Att de ofta kommer med mycke längre garantier är ju ett plus !
Men om jag personligen ska lägga ut 15-20 tusen på min Mc-hobby, blir det på en till hoj eller en bättre/intressantare hoj.
Och som det är nu så måste jag erkänna; min "outfit" stämmer bra med min Rat bike :cool:

He he håller med dig.Din maskin är frän och då ska man ha någon frän klädsel med.Jag menar åka HD i skinnställ och sportkruka går ju bort.Då ska man ha coolare kläder,som passar.Så helt klart så väljer jag även klädsel och utr efter hoj:).

paddyspub
2013-01-28, 15:07
Ska ta körkort, köpa mc och alla prylar nu under våren. Är student och har ett jobb på sidan... Självklart har inte jag möjlighet att köpa de dyraste grejerna utan går på var som verkar vara okej både i kvalitet och för plånboken.

Lutar åt en NTV 650 senare i vår och körkortet förhoppningsvis innan juni. Är dock nöjd med ett ställ för 1800 som iaf känns okej när jag tar på det.

Chappy
2013-01-28, 20:25
Nu när vi är överens om att det finns hyfsade, om inte bäst ställ i olika prislägen ,kan vi då få lite tips om vilka "skitställ" vi ska undvika? Misstag,oavsett prisklass.

räven
2013-01-28, 23:11
Dom som inte vill lämna minst 5 års garanti på sina mckläder ska man nog undvika

RobbeS
2013-01-29, 08:07
Nu när vi är överens om att det finns hyfsade, om inte bäst ställ i olika prislägen ,kan vi då få lite tips om vilka "skitställ" vi ska undvika? Misstag,oavsett prisklass.

Undvik allt från nätfirman Sharkspeed. Dålig service med otroliga leveranstider och mycket bök då man vill byta storlek. Cordura tyget som dom har i kläderna och som framställs som äkta på hemsidan är egentligen så kallad Asia Cordura som är en billigvariant och alltså inte äkta från företaget cordura som är ett fabrikat. Blixtlås av otroligt dålig kvalité. På min jacka gick de sönder efter en månad. Skydden som följer med är i princip urklippta från liggunderlag. Alltså väldigt billigt men ändå för dyrt för kvalitén man får.

Chappy
2013-01-29, 09:41
Funderade lite på deras hjälm v210B. Billig Bluetoth . Samma sak där? någon som testat???

engström67
2013-01-29, 15:09
Undvik allt från nätfirman Sharkspeed. Dålig service med otroliga leveranstider och mycket bök då man vill byta storlek. Cordura tyget som dom har i kläderna och som framställs som äkta på hemsidan är egentligen så kallad Asia Cordura som är en billigvariant och alltså inte äkta från företaget cordura som är ett fabrikat. Blixtlås av otroligt dålig kvalité. På min jacka gick de sönder efter en månad. Skydden som följer med är i princip urklippta från liggunderlag. Alltså väldigt billigt men ändå för dyrt för kvalitén man får.

Är väl smällar man får ta när det ska vara billigt:):)

engström67
2013-01-29, 15:11
Funderade lite på deras hjälm v210B. Billig Bluetoth . Samma sak där? någon som testat???

Skulle ju knappast rekomendera:)

LAHA
2013-01-29, 19:23
Funderade lite på deras hjälm v210B. Billig Bluetoth . Samma sak där? någon som testat???

Håller med föregående, riktig skithjälm och hörlur bara på en sida.....

Mats Liifv
2013-01-30, 16:49
Man brukar få vad man betalar för....;)