handdator

Visa fullständig version : Våra hastigheter på vägarna



Hornet
2013-01-19, 22:03
För vem är hastigheten anpassad för! Jo personbil förstås. Varför i ett modernt samhälle inte ha olika begränsningar 1. för tunga fordon 2. för personbilar 3. för mc. Jag kör själv långtradare i jobbet och personbil & mc på fritid. Kan tänka mig att på en säg idag en 70 väg 70 för tungt, och 80 för personbil och för mc 90. hur skulle detta scenario te sig i en verklighet tro.

pumpe3
2013-01-19, 22:11
Ganska illa tror jag då hastighetsskillanderna blir för stora och skapar problem, däremot så skulle jag gärna se lägsta hastighet i vissa filer på motorväg i ex mittfil (där otroligt många raggar oavsett fart) och innerfil.

Ankan1
2013-01-19, 23:38
Möjligt att jag missuppfattat frågan men det finns ju redan en begränsning för olika fordon.

Terrängvagn / Motorredskap : 50 km/h.

Buss över 3,5 ton : 90 km/h.

Tung lastbil : 80 km/h.

Moped Klass 1 och 2 : 25 / 45 km/h

Personbil, Mc, Lätt lastbil, Lätt buss : Enligt gällande skyltning.

Osv med andra fordon beroende på tillkopplad släpvagn.

För övrigt så hjälper det ju inte ibland vad för högsta hastighet fordonet får färdas i när olyckan på t ex Tranarpsbon här nere i Skåne nu i Januari visade sig innehålla nästan enbart lastbilar som körde på tok för fort och orsakade den värsta masskollisionen i svensk historia i det dåliga väglaget trots en relativt låg maxhastighet på dessa fordon.

För övrigt så finns det många olika personbilar / mc beroende på modell som är lika lämpliga / olämpliga för högre farter.Dagens låga hastighetsreglering är på tok förlegad med tanke på tekniksprånget sett i rena fordonsfrågor när t ex en PV och en S80 bara har de fyra hjulen gemensamt rent säkerhetsmässigt även om apan bakom ratten (ironi) är densamma.Men så går det lätt i en trafiksäkerhetskamp om att ingen ska förolyckas i trafiken där många väljer att bryta mot hasighetregleringen och kanske köra 40 - 50 km/h över hastighetsgränsen där samtidigt andra verkar vara rent livsfarliga även om de är långt under gällande högsta hastighetsreglering.

Allt handlar inte om farten utan minst lika mycket om omdömmet hos individen som framför det specifika fordonet.Och det lär det bli enormt svårt att sätta några gränser på.För någon sommar sedan hade vi en hel del mc olyckor på lånade hojar via mc firmor där låntagaren vid vissa fall aldrig kört hoj utan fick det till på köpet en gång i tiden.Inget vidare naturligtvis och så gick det som det gick.Några dog och andra blev skadade för livet.

engström67
2013-01-20, 14:15
Det bästa vore ju om alla fick köra 90 på 90 väg.Stora bussar i tunt aluminium med liv i lasten får ju köra 90 men en lastbil får åka 80:confused:.ingen skillnad på bromsar eller nått,men döa ting i lasten.Fick jag bestämma så skulle ju alla större vägar ha minst 120 för bil och mc är väl inget för moderna fordon utbilda folk att lära sig köra istället.Är ju okundskapen som ställer till dom flesta olyckor.

Olle Å
2013-01-20, 15:27
Det är väl därför som det alltid står i tidningarna att halkan var orsaken till olyckan.:eek::eek:,
i stället för att förare är orsaken.
Har man ABS så är det ju skitenkelt att kolla om det är halt, i allafall på min bil. Bromsa till lite lagom, och om ABS-systemet verkar, så är det ju jäkligt halt.:):)

engström67
2013-01-20, 16:36
Det är väl därför som det alltid står i tidningarna att halkan var orsaken till olyckan.:eek::eek:,
i stället för att förare är orsaken.
Har man ABS så är det ju skitenkelt att kolla om det är halt, i allafall på min bil. Bromsa till lite lagom, och om ABS-systemet verkar, så är det ju jäkligt halt.:):)

Lika lätt att kolla med lastbilen med,håller man 80 och trampar på gasen och det spinner då är det rätt halt:)

räven
2013-01-20, 19:06
Problemet med en 60 tonnare är ju som en atlantångare

engström67
2013-01-20, 19:37
Problemet med en 60 tonnare är ju som en atlantångare

:):):)

RobbeS
2013-01-21, 01:10
Det är väl därför som det alltid står i tidningarna att halkan var orsaken till olyckan.:eek::eek:,
i stället för att förare är orsaken.
Har man ABS så är det ju skitenkelt att kolla om det är halt, i allafall på min bil. Bromsa till lite lagom, och om ABS-systemet verkar, så är det ju jäkligt halt.:):)

Har hänt mer än en gång att jag kommit till en trafikolycka i Xc 70:an och undrat hur sjutton den kvaddade bilen kunde köra av vägen eller komma över på fel sida. Men det frågetecknet har försvunnit snabbt när jag satt ut benet på asfalten för att gå ur bilen och helt plötsligt kravlat omkring som en räka på gatan:D. Dagens bilar med antislir, fyrhjulsdrift och ABS går ju som tåget tills det släpper och då släpper det rejält. Egentligen var dom gamla 240 och 740/940 med bakhjulsdrift tydligare då man tidigt kände att nu jävlar är det halt och kunde parera sladdarna. Även om bilarna alltså är gjorda för högre hastigheter så är det inte alltid väglag och körskicklighet hänger med. Så hastighetsgränserna är väl ett försök att hitta en medelväg för alla tänkbara förhållanden och körkunskaper.

Ove
2013-01-21, 08:24
Så hastighetsgränserna är väl ett försök att hitta en medelväg för alla tänkbara förhållanden och körkunskaper.

Som Skaraborgare så undrar jag...? E20 har numera 80 som gräns där det inte är räcken. Det vill jag inte kalla medelväg när man gör europavägen till en byväg. Det handlar dessutom om många mil.

Resultat av detta är att körningen blir otroligt sövande + att man får se vad kängurukörning innebär i praktiken. :bootyshake:

räven
2013-01-21, 09:13
Som Skaraborgare så undrar jag...? E20 har numera 80 som gräns där det inte är räcken. Det vill jag inte kalla medelväg när man gör europavägen till en byväg. Det handlar dessutom om många mil.

Resultat av detta är att körningen blir otroligt sövande + att man får se vad kängurukörning innebär i praktiken. :bootyshake:

Man ska undvika E, både på vägar å i maten.

engström67
2013-01-21, 10:02
Har hänt mer än en gång att jag kommit till en trafikolycka i Xc 70:an och undrat hur sjutton den kvaddade bilen kunde köra av vägen eller komma över på fel sida. Men det frågetecknet har försvunnit snabbt när jag satt ut benet på asfalten för att gå ur bilen och helt plötsligt kravlat omkring som en räka på gatan:D. Dagens bilar med antislir, fyrhjulsdrift och ABS går ju som tåget tills det släpper och då släpper det rejält. Egentligen var dom gamla 240 och 740/940 med bakhjulsdrift tydligare då man tidigt kände att nu jävlar är det halt och kunde parera sladdarna. Även om bilarna alltså är gjorda för högre hastigheter så är det inte alltid väglag och körskicklighet hänger med. Så hastighetsgränserna är väl ett försök att hitta en medelväg för alla tänkbara förhållanden och körkunskaper.

Det är då körsskickligheten kommer in i bilden,man lär sig se att det är halt:)

Olle Å
2013-01-21, 10:24
Det är då körsskickligheten kommer in i bilden,man lär sig se att det är halt:)

Men det här problemet me en bil utrustad med de bästa INVAGGAR NOG EN DEL FÖRARE I FALSK SÄKERHET. :mad::mad:
Min frus väninna kom farande en vinterdag med sin Mercedes. Det var lite nysnö med blankis under på många ställen. Jag hade själv varit ute en sväng och konstaterade att det var jäkligt lurigt. Frågade henne om det var halt eftersom hon kör ganska friskt. Nej jag märkte inget, blev svaret.:eek::eek::eek:

Ove
2013-01-21, 10:26
Det är då körsskickligheten kommer in i bilden,man lär sig se att det är halt:)

:hmmmm2: Nja? Körskicklighet kanske, men mest handlar det väl om att man ska vara nästan sjukligt misstänksam. Före jättekrocken på E4;an hade man tydligen spritt ut saltlake vid sträng kyla och det ger som bekant en extrem halka som resultat. Helt omöjligt att se isen för man tror att det är bara blött men jäklar vad man får bli försiktig när man upptäcker att motorvarvet ökar fastän man kör på högsta växeln. Dubb och vinterdäck hjälper icke, däremot är det en fördel att ha en väldans massa tur. :eek:

engström67
2013-01-21, 10:53
:hmmmm2: Nja? Körskicklighet kanske, men mest handlar det väl om att man ska vara nästan sjukligt misstänksam. Före jättekrocken på E4;an hade man tydligen spritt ut saltlake vid sträng kyla och det ger som bekant en extrem halka som resultat. Helt omöjligt att se isen för man tror att det är bara blött men jäklar vad man får bli försiktig när man upptäcker att motorvarvet ökar fastän man kör på högsta växeln. Dubb och vinterdäck hjälper icke, däremot är det en fördel att ha en väldans massa tur. :eek:

Misstänktsam måste man ju vara när det är vinter,finns många olika sätt att se och märka att det är såphalt,men hör till vardagen som yrkeschaufför,man har ju ingen lust att kvadda ett fordon för 3-5miljoner eller köra ihjäl någon.när det våta slutar skvätta runt hjulen eller det plötsligt blir tystare vägljud då är det lurigt.Is i alla former,inte kör man av vägen hur som helst,nånting orsaker det,hög hastighet dåligt avstånd,lek med barn,mobiler,etc,etc man ser ner i bilarna som passerar och har sett allt och lite till.Härligt nu börjar det snöa,packa väskan och dra till Huddiksvall en vända:)

Ankan1
2013-01-21, 20:27
Fassan fick en hjärtattack för några år sedan en natt och telefonen ringde.Satte mig i bilen en vinternatt för att ta mig upp till sjukhuset han hamnat på.En färd på ca tjugo mil i snö och is.Kom slutligen fram och höll på att stå på näsan i halkan när jag lämnade bilen.Så visst kan en säker bil invagga förare i en fiktiv verklighet även om jag tror starkt på att erfarenhet och kunskap om att kunna läsa av väder och vind många gånger är en starkt bidragande orsak till att många som inte kommer ända fram till sitt mål saknar denna förmåga.

Allaandranamnvarupptagna
2013-01-23, 19:10
Hade alla istället alltid kört EXAKT i samma hastighet på en skyltad väg tex 70 kmh hade man aldrig behövt irriterande omkörningar för fordonet framför kör konstigt eller 5-10 kmh saktare.. man hade iallafall minimerat omkörningarna och folk hade förmodligen mått bättre i trafiken!

dock finns det ju andra andledningar till att man måste köra om.. men en "cynkad" hastighet hade nog varit en fin take :)

Olle Å
2013-01-23, 21:58
Hade alla istället alltid kört EXAKT i samma hastighet på en skyltad väg tex 70 kmh hade man aldrig behövt irriterande omkörningar för fordonet framför kör konstigt eller 5-10 kmh saktare.. man hade iallafall minimerat omkörningarna och folk hade förmodligen mått bättre i trafiken!

dock finns det ju andra andledningar till att man måste köra om.. men en "cynkad" hastighet hade nog varit en fin take :)

Men när folk som upptäcker en fartkamera bromsar ner till 80 på en 90väg, gör ju att trafikrytmen verkligen störs. Folk verkar inte fatta att det faktiskt går att lita på hastighetsmätarna och att de oftast visar lite för mycket:mad::mad::mad:

pentti01
2013-01-24, 21:04
Behöver inga fler hastighetsbegränsningar, jag ligger alltid 10-20 km/h över det tillåtna !
(utom i samhällen) :D

engström67
2013-01-24, 22:03
Behöver inga fler hastighetsbegränsningar, jag ligger alltid 10-20 km/h över det tillåtna !
(utom i samhällen) :D

Håller med dig:)

Allaandranamnvarupptagna
2013-01-25, 23:27
Men när folk som upptäcker en fartkamera bromsar ner till 80 på en 90väg, gör ju att trafikrytmen verkligen störs. Folk verkar inte fatta att det faktiskt går att lita på hastighetsmätarna och att de oftast visar lite för mycket:mad::mad::mad:

Det har jag oxå reagerat på, varför gör folk så ?
Hastighetsmätaren i panelen ligger knappast över utsatt hastighet på vägen Dvs en glädjemätare så om man kör i tex 70 på mätaren är det mer sannolikt att man kör i 68kmh!

sen måste man ju köra så pass förfort att kameran ska fotta en...

Knas de där

Jåke
2013-01-30, 08:26
Det har jag oxå reagerat på, varför gör folk så?
Det är fler än du som funderar på det...

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

jtr
2013-01-30, 14:31
Jag undrar hur många år till tar det för våra "lagskrivare" att fatta hur det fungerar i praktiken med hastigheter på vara vägar. Tex. - varför får lastbilar köra bara 80km på 90km väg? Varför har man 4-5 olika hastighets skyltar på 200 m lång sträcka? Varför jagar polisen inte även de som är riktiga hinder i trafiken. (folk som kör "90km vajerväg" under flera kilometer i 50-60 km/tim) m.m.

Allaandranamnvarupptagna
2013-02-02, 13:01
Varför jagar polisen inte även de som är riktiga hinder i trafiken. (folk som kör "90km vajerväg" under flera kilometer i 50-60 km/tim) m.m.

Därför det är Väldigt gamla människor som är ute och kör som värken hör eller ser sig om ute i trafiken, och polisen har inte mage till att stanna en gammal farbror eller dam och läxa upp dem för det är ju inte rätt...

Chappy
2013-02-02, 21:24
Tillhör dom som för det mesta ligger mellan 20-30km över hastighetsbegränsningarna på landsväg när jag kör hoj, men av någon anledning lugnat ner mig betydligt som bilförare. Troligtvis får jag inte samma kick av farten i dagens tysta avvibrerade bilar som jag fick förr då dåliga vägar,fjädring och motorstyrka satte gränserna. Kör därför sällan över hastighetsbegränsningarna,(nåja) med bil. Blir därför jäkligt irriterad på bilförare som kör upp i häcken på mig och blinkar o tom tutar under den korta tid vajerräcket hindrar omkörning. Denna typ av väg är ju gjord för att snabbare trafik ska kunna köra om långsammare trafik utan olycksrisk! Att i mörker eller spårig ishalka hetsa nyblivna eller äldre osäkra förare i trånga filer är ett oskick. Ni kan ju inte veta att det är tuffa jag som bara räcker fuck you åt er när dubbelfilen kommer :)

Ove
2013-02-02, 21:36
Blir därför jäkligt irriterad på bilförare som kör upp i häcken på mig och blinkar o tom tutar under den korta tid vajerräcket hindrar omkörning. Denna typ av väg är ju gjord för att snabbare trafik ska kunna köra om långsammare trafik utan olycksrisk!

:mad: Instämmer! Tuffingar som tror att dom kan köra men bara är omogna och saknar omdöme är ett plågoris på vägen. Jag kör tillräckligt över för att riskera böter men lik förbannat kommer det såna där glopar och tränger upp i ändan. :mad:

Som väl är har polisen fått upp ögonen för problemet och det kan bli ordentliga böter om man har mindre än en halv sekund mellan fordonen, kanske t.o.m. att körkortet ryker. :bootyshake: