handdator

Visa fullständig version : resa med 125:a



Hondamannen
2013-01-18, 18:54
Hej,

Ni som har rest med mindre motorcyklar, vad är fördelen resp nackdelen med att åka med liten hoj? Hur är det ur säkerhetsynpunkt. Förr eller senare måste man väl åka på motorvägen?

Mvh

Hondamannen

Ove
2013-01-18, 20:26
Hej,

Ni som har rest med mindre motorcyklar, vad är fördelen resp nackdelen med att åka med liten hoj? Hur är det ur säkerhetsynpunkt. Förr eller senare måste man väl åka på motorvägen?

Mvh

Hondamannen

:) Eftersom jag är en avig jäkel så måste jag bara tycka att det går alldeles utmärkt. :rolleyes:

Mitt långpendlande på Vespa touring med toppfart enl. glädjemätare 90 km/t är nu av gammalt datum - tidigt 70-tal. Då, under studietiden i Götet, var jag hemma i princip varje helg och sträckan var ca. 20 mil. Oftast blev det väl tåg eller bil men också många resor på 2 hjul. Det var bara E-väg och dessutom motorväg närmast Gbg. Kommer inte ihåg annat än att det var problemfritt bortsett från kylan.
Om jag hade haft intresserat gäng att ta med på semestertur så hade jag aldrig tvekat. :cool:

Idag skulle jag inte åka långt på den hojen, men felet är att jag inte klarar att sitta så lågt och trångt längre sträckor. :rolleyes:

V Saarela
2013-01-19, 07:41
Fördel: billigt och man söker då också mer vägar(mindre trafik) som man kanske inte normalt skulle välja.

Nu har jag ju trampat runt med en lite mer effektsvagare 125(Honda Innova), men dagens fyrtaktare 125: or klarar av svensk motorvägsfart, åtminstone nästan. Det är bara att hålla stumt eftersom den varvar inte ur.

Februari förra året :) http://youtu.be/IeZQuj124Xw

Ankan1
2013-01-19, 09:37
Färd med för små hojar på bla motorväg är tröttsamt, irriterande, pinsamt, farligt och tämligen deprimerande när man har svårt att hålla trafikrytmen och lätt ställer sig frågan när en karavan personbilar med husvagn som kör förbi varför man färdas på hoj överhuvudtaget.

Är då denna lilla hoj även nertyngd med semesterlast måste ju depressions faktorn vara ganska hög.

Körde en sommar runt på en CB 125 K5 med en ca toppfart på 100 km/h.Tror att det var det som var anledningen till att jag kände mig nedstämd under resten av året.Blev senare botad på en GPZ 550 och livet blev betydligt ljusare igen.En varning alltså.KÖR INTE LÅNGA STRÄCKOR PÅ EN FÖR LITEN MC.

Olle Å
2013-01-19, 10:10
Färd med för små hojar på bla motorväg är tröttsamt, irriterande, pinsamt, farligt och tämligen deprimerande när man har svårt att hålla trafikrytmen och lätt ställer sig frågan när en karavan personbilar med husvagn som kör förbi varför man färdas på hoj överhuvudtaget.

Är då denna lilla hoj även nertyngd med semesterlast måste ju depressions faktorn vara ganska hög.

Körde en sommar runt på en CB 125 K5 med en ca toppfart på 100 km/h.Tror att det var det som var anledningen till att jag kände mig nedstämd under resten av året.Blev senare botad på en GPZ 550 och livet blev betydligt ljusare igen.En varning alltså.KÖR INTE LÅNGA STRÄCKOR PÅ EN FÖR LITEN MC.

Jag vill säga så här, jag resonerar som Saarela, nämligen att det är inställningen man har som är avgörande för hur jobbigt det är att krypa fram.
Jag hade lite grejer ståendes ca 15 mil hemifrån, ganska skrymmande, så lastbil var ett alternativ, men jag frågade och fick låna en gammal traktor med vagn. Själva resan tog ungefär tio timmar. Jag upplevde då att vad mycket man ser på en sådan tripp jämfört med att åka bil eller mc. En annan gång köpte jag en kran som skulle sitta på traktorn. Det var 6 mil dit så det var bara att köra dit. Det var ganska trevligt så jag fortsatte en lång runda till, så det tog hela dagen.
I min ungdom körde man ju ganska ofta småhojar och då fann man inte att toppfarten var för låg, visserligen var vägnätet lite sämre, men man var inte så jäkla jäktad som nu.
Den saken är ju klar att med packning på en 125:a så tar det sin lilla tid. Om du trots all funderar på en långtripp på en 125:a så har du en trevlig resa framför dig bara du låter bli att bli stressad av alla andra.:):):):)

V Saarela
2013-01-19, 10:22
Färd med för små hojar på bla motorväg är tröttsamt, irriterande, pinsamt, farligt och tämligen deprimerande när man har svårt att hålla trafikrytmen och lätt ställer sig frågan när en karavan personbilar med husvagn som kör förbi varför man färdas på hoj överhuvudtaget.

Är då denna lilla hoj även nertyngd med semesterlast måste ju depressions faktorn vara ganska hög.

Körde en sommar runt på en CB 125 K5 med en ca toppfart på 100 km/h.Tror att det var det som var anledningen till att jag kände mig nedstämd under resten av året.Blev senare botad på en GPZ 550 och livet blev betydligt ljusare igen.En varning alltså.KÖR INTE LÅNGA STRÄCKOR PÅ EN FÖR LITEN MC.

Jo, depressionsfaktorn är väl ganska hög om man ska snurra runt i närtrakterna. Det är ju heller inte värst chickt att hänga bland dom stora grabbarna vi Mcdonalds.

Har heller inget större intresse av att brassa runt i närområdet med småmaskiner. Nu handlade ju tråden om att resa med små hojar och då är det ju en helt annan sak......

Hondamannen
2013-01-19, 10:50
Ska skriva ett längre svar lite senare men just nu undrar jag hur många mil per dag du avverkar med din 125:a?

V Saarela
2013-01-19, 11:05
Ska skriva ett längre svar lite senare men just nu undrar jag hur många mil per dag du avverkar med din 125:a?

Om det är mig du menar så.....brukar försöka snitta en 70-80 mil per dag, så man hinner laga käk, dricka lite bärs osv på kvällen.
Om jag "måste" så kan jag lägga på lite mer mil per dag. Annars så har jag kört som mest 172 mil i ett sträck....

Så, nu väntar vi väntar med spänning på vad du ska svara trådskaparen :)

Olle Å
2013-01-19, 15:12
Om det är mig du menar så.....brukar försöka snitta en 70-80 mil per dag, så man hinner laga käk, dricka lite bärs osv på kvällen.
Om jag "måste" så kan jag lägga på lite mer mil per dag. Annars så har jag kört som mest 172 mil i ett sträck....

Så, nu väntar vi väntar med spänning på vad du ska svara trådskaparen :)

Antar att det bara finns en Saarela, som snurrat åtskilliga mil med moppe.:adore:

Hondamannen
2013-01-19, 16:07
Ja, Du den allsmäktiga och allvetande bland oss motorcyklister:D:adore:

Jo det är du som lurat i mig ide'n att köra omkring på en 125:a.

Jo som du vet så har ju jag en längre tid funderat på byta hoj eller köpa en hoj till och som du vet så kommer det att ta tid innan jag kommer fram till ett val:D:p

Dt finns ett antal scenario som jag tänker på.

Det ena är att byta ut min cbf 500 mot en honda cb 1300 ABS, honda deuaville 700 eller Mana 850 ABS. Var och en av dessa hojar har sina nackdelar som jag retar mig upp på:flute:

Alternativ två är att jag behåller min cbf 500 och köper någon veteranhoj som Moto Guzzi, husqvarna 118 eller något annat encylindrig eller twin.

Att åka långt på en veteran mc är inget alternativ för mig då man behöver gott om tid och pengar.

Att åka långt på en ny eller nästa ny hoj är ingen utmaning längre. För att öka spänningen,äventyrskänsla samt skära ner på kostnaderna kan jag tänka mig att köpa en ny yamaha ybr 125:a.

Därav min fråga om fördelar och nackdelar med att köra omkring med en 125:a. Jag hade en yamaha sr 250 special som första hoj och tyvärr sålde jag den när jag tog mitt mckort. Det blev endast korta turer till grannstäder så jag har ingen erfarenhet att köra längre sträckor med en mindre hoj.

Filmsnutten som du skickade länk till, du körde alltså i den långsamtgående filen som är för lastbilar eller hur? Jag trodde att autobahn var fullsmockad med bilar. Det såg ju ut som att de var glest med bilar. Förresten, fanns det inte snö när du åkte under februari månad? Körde du hela vägen ner från där du bor till där du skulle till?

Mvh

Hondamannen



Om det är mig du menar så.....brukar försöka snitta en 70-80 mil per dag, så man hinner laga käk, dricka lite bärs osv på kvällen.
Om jag "måste" så kan jag lägga på lite mer mil per dag. Annars så har jag kört som mest 172 mil i ett sträck....

Så, nu väntar vi väntar med spänning på vad du ska svara trådskaparen :)