handdator

Visa fullständig version : Camping med komfort?



Oden68
2013-01-18, 14:30
Skaffade mitt hojkort för 3 år sen nu och det är det bästa jag någonsin gjort, utan tvekan.
Jag har aldrig varit särskilt intresserad av camping med allt vad det innebär tidigare men nu när man skaffat hoj så har det plötsligt väckts till liv.
Har varit i Norge tidigare år och då hyrt stuga vilket har fungerat bra men nu i år så är det Sverige och tältet som gäller.
Tältade ett par nötter i fjol och tyckte det var obekvämt och sov knappt alls på nätterna, hade köpt en uppblåsbar madrass på jysk för 200 :- men den var inte alls skön, kallt och läckte lite grann så man vaknade på backen och hade ont i hela kroppen efter det...
Ska iväg med sambon någon vecka innan med bil för att sedan ta hojen och åka ytterligare en vecka och då vill jag ha något som verkligen fungerar. Vad använder ni när/om ni tältar?
Har kollat lite på olika alternativ, tältsäng m.m. Är dom bra?

Budgeten är väl ca. 1000 spänn styck och tältet är 2x1,80.

wbr
2013-01-18, 15:45
Har tältat en del på "stenhårda" ojämna klipphällar då jag varit ute med kajak. Hade alltid uppblåsbar luftmadrass. Pumpade först så den blev hård och då jag lagt mig i sovsäck ovanpå, släppte jag ur lagom luft, så den formade sig efter huvud, kropp och ojämn mark, detta fungerar toppenbra, även nu med MC-camping och på skogsbackar.
Enda jobbiga är att blåsa upp den. Har letat efter en smart pryl som jag såg reklam för en gång men aldrig hittat. Det var en tunn mindre säck, (lätt att ha med hopvikt o vägde minimalt) med anslutning i botten som passar till ex. en luftmadrass luftintag. Först anslöt man säcken till luftmadrassen, så öppnade man säcken och höll upp den helt öppen, vek ihop överkanten runt en käpp och rullade sedan neråt med käppen och på så vis pressades en massa luft sakta in i madrassen. En sådan säck/påse skulle jag vilja ha.
Har funderat på att tillverka en själv av min packpåse som jag har tält m.m. i på MCn, en typ av nippel i botten är allt som behövs, var man nu kan hitta en sådan nippel?

Jan-Olov
2013-01-18, 17:48
Jag har lärt mig av en yrkesmilitär som sovit mycket i tält. När jag blåst upp madrassen så tar jag en flisfilt och lägger ovanpå och låter den ligga utanför så att mina armar inte hamnar på tältgolvet när jag rör mig i sömnen. Utan filten så vaknar jag garanterat för golvet är kalt. Filten isolerar med så det känns behagligare att ligga.

Bighoj
2013-01-18, 18:12
Skaffade mitt hojkort för 3 år sen nu och det är det bästa jag någonsin gjort, utan tvekan.
Jag har aldrig varit särskilt intresserad av camping med allt vad det innebär tidigare men nu när man skaffat hoj så har det plötsligt väckts till liv.
Har varit i Norge tidigare år och då hyrt stuga vilket har fungerat bra men nu i år så är det Sverige och tältet som gäller.
Tältade ett par nötter i fjol och tyckte det var obekvämt och sov knappt alls på nätterna, hade köpt en uppblåsbar madrass på jysk för 200 :- men den var inte alls skön, kallt och läckte lite grann så man vaknade på backen och hade ont i hela kroppen efter det...
Ska iväg med sambon någon vecka innan med bil för att sedan ta hojen och åka ytterligare en vecka och då vill jag ha något som verkligen fungerar. Vad använder ni när/om ni tältar?
Har kollat lite på olika alternativ, tältsäng m.m. Är dom bra?

Budgeten är väl ca. 1000 spänn styck och tältet är 2x1,80.

Var det möjligtvis den luftmadrassen med sammets på ovansidan,dom brukar inte vara jättebra.Då vi tältade hade vi den äldre tjockare luftmadrasserna blå/röda.Dom väger lite mer men du kan och andra sidan ligga på stenar utan att dom går sönder.Ovanpå har vi sovsäckar.
Har hört dom som har en liten kupevärmare med sig då dom tältar och då blir det varmt och fuktfrit i tältet,har ej testat detta själv men kan vara ett alternativ.

Oden68
2013-01-18, 18:19
Kupevärmare är ju rätt smart när man kör bil men på hojen vill man ju ha med så lite som möjligt. Kanske kan klämma ner en liten en, fick med en när vi köpte bil och den är typ 3 cm tjock.
Har en liten 12 volts-kompressor med som knappt tar någon plats alls som funkar bra att blåsa upp med. (Svårt med kanot dock :) )
Fleecefilt låter som en vettig idé tycker jag.
Men om man ska köpa en uppblåsbar madrass, är det någon som har ett bra märke eller tips på vad man ska köpa?

Oden68
2013-01-18, 18:21
Var det möjligtvis den luftmadrassen med sammets på ovansidan,dom brukar inte vara jättebra.Då vi tältade hade vi den äldre tjockare luftmadrasserna blå/röda.Dom väger lite mer men du kan och andra sidan ligga på stenar utan att dom går sönder.Ovanpå har vi sovsäckar.
Har hört dom som har en liten kupevärmare med sig då dom tältar och då blir det varmt och fuktfrit i tältet,har ej testat detta själv men kan vara ett alternativ.

Huvet på spiken! Den köpte jag och håller med om att den INTE var bra.

pumpe3
2013-01-18, 18:56
Själv önskar jag att jag inte var så lat och bekväm så man fick campa i tält mer, tycker egentligen om det men campingstugor är så rysligt skönt (både med bil eller hoj)

Ove
2013-01-18, 20:34
:hmmmm2: Men hörni pojkar, när jag var tvungen att ligga i tält på 80- 90-tal fanns det självuppblåsande madrasser som var jättesmidiga och bekväma. Existerar inte dom längre?

Pronby
2013-01-18, 22:24
:hmmmm2: Men hörni pojkar, när jag var tvungen att ligga i tält på 80- 90-tal fanns det självuppblåsande madrasser som var jättesmidiga och bekväma. Existerar inte dom längre?

Dom existerar. Jag fick en i julklapp. Jag har inte hunnit testa den än men jag vill tro att den är bekvämare än liggunderlag iaf.

TS: När jag var mindre var jag scout och hade inga problem att sova ute. Inte heller när jag ett antal år senare var med i junior-hemvärnet var det några problem. När jag slaggade i tält i somras var det däremot en plåga.
Jag vill tro att det är lika mycket utrustning som vana i hur väl man sover ute. För egen del ska jag tälta massor i år, främst på mc-turer.

Oden68
2013-01-18, 23:19
Själv önskar jag att jag inte var så lat och bekväm så man fick campa i tält mer, tycker egentligen om det men campingstugor är så rysligt skönt (både med bil eller hoj)

Håller med till 100% men ekonomin tillåter tyvärr inte stugor i år, tältar man kan man vara borta dubbelt så länge!

Vad gör man inte för å slippa diska :)

Oden68
2013-01-18, 23:21
:hmmmm2: Men hörni pojkar, när jag var tvungen att ligga i tält på 80- 90-tal fanns det självuppblåsande madrasser som var jättesmidiga och bekväma. Existerar inte dom längre?

Lutar nog åt en sån variant, ju tyngre dessdå billigare verkar det som...

swischmc
2013-01-19, 03:44
Jag har en luftmadrass med inbyggd pump och en där själva säcken blir en pump. De tar lite plats, blir oroväckande tunna när man pumpar dem, men är fantastiskt sköna att sova på!

I tältväg rekommenderar jag ett som är lätt och snabbt att sätta upp. Har det ståhöjd är det ett enormt plus! Är man ensam räcker ett tvåmannatält med vattentätt förtält för skor och packväskor.

Letar du bra saker som är lätta och tar lite plats rekommenderar jag valfri butik i stil med Naturkompaniet. Tyvärr är de dyrare. Bra saker kan också finnas på tex Biltema, Coop, XXL till lägre priser.

Förra sommaren tältade jag i en vecka under mc-semestern. Hade med ovan nämnda luftmadrass/liggunderlag, en sovsäck som blir minimal när man packar ned den och ett tvåmannatält. Fungerar kanontills det börjar regna, vilket det garanterat gör när man sover i tält...
I somras lyxade jag till det och tog in på B&B eller vandrarhem (sidenselma m.fl. har sovpåsar som tar väldigt liten plats). Inte en regndroppe på hela veckan. :)

Seth
2013-01-19, 07:12
jag kör med ett 3 manna stadiumtält med förgård. väldans gött med utrymme.
Har fått in rutin så får upp den relativt fort och innertältet hänger i yttertältet så man kommer in i det torra fort om det skulle vara så.
Sen kör jag med en 90 luftmadrass som är ca 10cm tjock. pumpar den med en batteridriven pump som man kan ladda med cigguttag om man vill med den håller bra länge

Seth
2013-01-19, 07:18
Jag har lärt mig av en yrkesmilitär som sovit mycket i tält. När jag blåst upp madrassen så tar jag en flisfilt och lägger ovanpå och låter den ligga utanför så att mina armar inte hamnar på tältgolvet när jag rör mig i sömnen. Utan filten så vaknar jag garanterat för golvet är kalt. Filten isolerar med så det känns behagligare att ligga.

väldans bra idé kör. gör typ samma sak. har antingen med mig 1 eller 2 filtar varav ena lägger jag på tältgolvet bredvid madrassen och den andra på madrassen

V Saarela
2013-01-19, 07:34
Jag brukar normalt sova varje säsong en cirka 15-30 nätter i tält. Tycker det är trevligt, behöver inte tänka på att det finns en övernattningsplats. Har bara ett liggunderlag och bekvämligheten reglerar man med antalet öl.

Riktigt grisväder så tar man stuga.....och då uppskattar man den jädrans mycket.

Med åldern så har man tappat lite smidighet så för mig är ett tält viktigt att man kan sätta upp och ta ner den snabbt och enkelt.(även vid regn) Likväl så ska den vara stor, så pass stor att man kan ha all utsrustning liggande inne i tältet, även då tre väskor liggande öppna.

En annan sak är att det ska vara lättpackat och snabbt. Fattar inte riktigt när folk köper tex supersmå sovsäckar för att spara vikt och plats. Vad spelar det för roll om campingutrustningen väger 5 kilo mer, eller att man vill att den ska ta minimal plats bakom förardynan.

Oden68
2013-01-19, 10:10
Får bli en resa till Karlstad idag, större utbud där än här hemma på vischan.
Kompisen har ett 2manstält som funkar men är lite litet, ska köpa ett större som vi kan ha när vi är ute med bilen.
Finns många prisvärda på www.tent-tents.com, visst väger dom mer men man kan ju köra hoj med passagerare bak så detta ser jag inte som något problem.

stefan.
2013-01-19, 11:23
Gällande liggunderlag:
Rena uppblåsbara madrasser, typ luftmadrass, utan fyllning isolerar dåligt mot kall mark, eftersom luft som sådan inte isolerar bra. Helst vill man alltså ha något med lite fyllning i, eller ha något mer under som isolerar mot marken, typ vanligt liggunderlag.

Det finns självuppblåsande madrasser/liggunderlag. Dock brukar man behöva blåsa i lite luft i slutändan i dem ändå. Till det kan man ju ha en pump, eller själv agera pump. Nackdelen med att blåsa i luft själv är att din utandningsluft är fuktig. Hur stort problemet är vet jag inte, men det brukar inte rekomenderas att göra så, då risken är att madrassens fyllning kan börja mögla inuti.
Dessutom är det iallfall inte vad jag vill ägna mig åt.

Jag kan rekomendera Exped's liggunderlag med inbyggd pump, tex:
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=EXPEDSYNMAT7MW
Man pumpar upp den genom att trycka på liggunderlaget med båda händerna. Går ganska fort att fylla det tycker jag.

Oden68
2013-01-19, 17:39
Gällande liggunderlag:
Rena uppblåsbara madrasser, typ luftmadrass, utan fyllning isolerar dåligt mot kall mark, eftersom luft som sådan inte isolerar bra. Helst vill man alltså ha något med lite fyllning i, eller ha något mer under som isolerar mot marken, typ vanligt liggunderlag.

Det finns självuppblåsande madrasser/liggunderlag. Dock brukar man behöva blåsa i lite luft i slutändan i dem ändå. Till det kan man ju ha en pump, eller själv agera pump. Nackdelen med att blåsa i luft själv är att din utandningsluft är fuktig. Hur stort problemet är vet jag inte, men det brukar inte rekomenderas att göra så, då risken är att madrassens fyllning kan börja mögla inuti.
Dessutom är det iallfall inte vad jag vill ägna mig åt.

Jag kan rekomendera Exped's liggunderlag med inbyggd pump, tex:
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=EXPEDSYNMAT7MW
Man pumpar upp den genom att trycka på liggunderlaget med båda händerna. Går ganska fort att fylla det tycker jag.

Har kollat på expeds, verkar grymt bra men är lite dyra tycker jag.
Är det värt dom extra slantarna?
Behöver 2 st så det blir ju en del men vill samtidigt inte köpa nåt halvdant som man ändå tvingas byta året efter.
Tror att jag kommer använda dom ca. 2-3 veckor om året.

Hur e dom att sova på?

stefan.
2013-01-19, 21:07
Har kollat på expeds, verkar grymt bra men är lite dyra tycker jag.
Är det värt dom extra slantarna?
Behöver 2 st så det blir ju en del men vill samtidigt inte köpa nåt halvdant som man ändå tvingas byta året efter.
Tror att jag kommer använda dom ca. 2-3 veckor om året.

Hur e dom att sova på?

Har använt mitt som lägst på en eller ettpar minusgrader, och tyckte det isolerade bra.

Om det är värt pengarna beror väl på hur man prioriterar komfort.. Jag har tidigare använt "vanliga" liggunderlag (alltså ej uppblåsbara), vilka isolerar bra med inte bjuder på så mycket komfort direkt. Det Exped jag länkade till är 7cm tjockt, det är ett sånt jag har, och det sväljer en hel del ojämnheter i jämförelse. Jag lägger mig också gärna på sidan när jag sover. Med Exped'en fungerar det bra, med ett vanligt fungerar det inte alls eftersom det inte formar sig något efter kroppen.

Ska du ha uppblåsbart skulle jag inte rekomendera mindre än 7cm tjocklek. Man vill inte blåsa upp det stenhårt, då tappar man ju mycket av fördelen att det formar sig, men har man ett för tunnt och inte blåser upp det lika mycket riskerar man istället att någon punkt trycker/sjunker igenom.

Visst kostar dem lite, men jag tycker det var värt det. Sen resonerar jag lite såhär också; Jag har inget emot att campa, tvärtom, under förutsättning att jag kan göra det någolunda bekvämt, dvs inte frysa och sova bra. Annars blir allt rätt värdelöst.

jtr
2013-01-19, 21:26
Jag hade köpt "EXPED DOWNMAT 9" föra året. Den var kanon fint och bra. (Tyvärr bara några timmar - dålig ventil) Fick skicka den tillb. efter bara några dagar. Men jag hade kanske otur med måndag`s ex. Om man läser några forum så får man läsa bara alt positivt om just denna produkt

Molgan
2013-01-19, 21:46
Då jag tidigare lidit av insomni har jag lärt mig att uppskatta en god nattsömn, så camping kommer inte att hända. Finns många mysiga billiga vandrarhem och stugor överallt i landet. Är inte direkt ekonomiskt oberoende, men även på den tiden min ekonomi var riktigt risig skar jag hellre ner på okynneskonsumptionen än släpade med mig en massa bråte när jag skulle ut å åka. Om jag skulle justera trivselfaktorn med öl om jag tältade, som VS, skulle jag gå back i förhållande till vandrarhem. Dessutom skulle jag inte vara i skick att köra dan efter. =)

stefan.
2013-01-19, 22:11
Alla är väl olika, men med rätt grejor så sover jag oftast bättre ute i tält än jag gör i ett instängt rum. Så jag tycker inte man ska likställa camping med sämre nattsömn.

Hamre
2013-01-19, 22:33
Hotell på mc semestern annars kan det kvitta! Absolut ingen camping eller vandrarhem!!

Oden68
2013-01-19, 23:27
Har använt mitt som lägst på en eller ettpar minusgrader, och tyckte det isolerade bra.

Om det är värt pengarna beror väl på hur man prioriterar komfort.. Jag har tidigare använt "vanliga" liggunderlag (alltså ej uppblåsbara), vilka isolerar bra med inte bjuder på så mycket komfort direkt. Det Exped jag länkade till är 7cm tjockt, det är ett sånt jag har, och det sväljer en hel del ojämnheter i jämförelse. Jag lägger mig också gärna på sidan när jag sover. Med Exped'en fungerar det bra, med ett vanligt fungerar det inte alls eftersom det inte formar sig något efter kroppen.

Ska du ha uppblåsbart skulle jag inte rekomendera mindre än 7cm tjocklek. Man vill inte blåsa upp det stenhårt, då tappar man ju mycket av fördelen att det formar sig, men har man ett för tunnt och inte blåser upp det lika mycket riskerar man istället att någon punkt trycker/sjunker igenom.

Visst kostar dem lite, men jag tycker det var värt det. Sen resonerar jag lite såhär också; Jag har inget emot att campa, tvärtom, under förutsättning att jag kan göra det någolunda bekvämt, dvs inte frysa och sova bra. Annars blir allt rätt värdelöst.

Ok, låter som att det är grejen för mig, var uppe i Karlstad en sväng idag och kollade lite men det var inte så givande som jag trodde.
Handelsboden har ett som mer passade min plånbok för tillfället eftersom jag behöver 2 st. Länk här http://www.handelsboden.com/liggunderlag-exklusiv-p-1687-c-220.aspx
Det är förvisso bara 5 cm tjockt och jag sover också alltid på sidan så det kanske inte räcker till.
Lutar åt att åka upp och köpa ett sånt och testa, duger inte det till mig så får sambon ta det istället! :) :)

Oden68
2013-01-19, 23:29
Hotell på mc semestern annars kan det kvitta! Absolut ingen camping eller vandrarhem!!

Hade jag gärna också gjort men då blir det nog inte lika ofta. Gott att bara kunna dra iväg på en spontansemester utan att det kostar skjortan, allemansrätten är gratis. :)

Oden68
2013-01-20, 11:19
Hittade detta liggunderlaget.
http://se.wolfcamper.com/deluxe.html
7 cm och lite billigare än expeds variant, vad tror ni om det?

Ove
2013-01-20, 11:44
Hittade detta liggunderlaget.
http://se.wolfcamper.com/deluxe.html
7 cm och lite billigare än expeds variant, vad tror ni om det?

:) Ser riktigt bra ut. Väger lite men vad spelar det för roll, MC är en bra packåsna. ;)

Bekvämt? Det bestämmer man ju innan man sätter upp tältet för det beror mer på underlagets form än madrassen. Det bästa för min del var när vi satte upp tältet över en driva med hoprepat starrgräs under tältbotten. Finns inte bättre köpesäng än den tältnatten. :)

simen
2013-01-20, 13:02
:)Hej
Skal til Göteborg. Handelsboden och innhandla telt + liggunderlag. Skal bli kul på eldra dagar att börja telta igjen:cool: Som pensjoner har jo man tid att bruka hela sommaren på at åka mc så sparar man jo mycket pengar på å bo i telt framför hotell:banana: Jag ser framimot våren nu;):flute:

_____________
:)Simen

Oden68
2013-01-20, 14:16
:)Hej
Skal til Göteborg. Handelsboden och innhandla telt + liggunderlag. Skal bli kul på eldra dagar att börja telta igjen:cool: Som pensjoner har jo man tid att bruka hela sommaren på at åka mc så sparar man jo mycket pengar på å bo i telt framför hotell:banana: Jag ser framimot våren nu;):flute:

_____________
:)Simen

Ok, låter härligt!
Skriv gärna en recension om hur underlaget är här när du provat.

Markus
2013-01-20, 17:54
Det finns eller i alla fall fanns för nu hittar jag inte dom längre på Stadiums hemsida en luftmadrass från Everest som byggde på samma princip som Exped, isolerad och inbyggd pump för typ 250kr. Det är kanske fel säsong, eller så har dom plockat bort dom. Säkert inte samma kvalitet som ett Exped, men tältar man inte på vintern så kanske det funkar.

Mitt Therm-a-rest gick sönder i somras efter många år, så jag tänkte kolla på ett sådant till sommaren, då jag är lite för snål för ett Exped :)

Mymlan
2013-01-20, 18:35
Är det klart väder kan man ju alltid släpa sovsäcken med sig till någon mysig löv- eller gräshög och sovaunder bar himmel. Har gjort det några gånger då jag varit på upptäktsfärd med min gamla roddbåt. Har dock alltid haft tältet med som en nödlösning om vädret mitt i allt skulle växla. :)

Oden68
2013-01-20, 20:52
Det finns eller i alla fall fanns för nu hittar jag inte dom längre på Stadiums hemsida en luftmadrass från Everest som byggde på samma princip som Exped, isolerad och inbyggd pump för typ 250kr. Det är kanske fel säsong, eller så har dom plockat bort dom. Säkert inte samma kvalitet som ett Exped, men tältar man inte på vintern så kanske det funkar.

Mitt Therm-a-rest gick sönder i somras efter många år, så jag tänkte kolla på ett sådant till sommaren, då jag är lite för snål för ett Exped :)

Tack för tipset, ska hålla utkik efter dom.

Oden68
2013-01-20, 20:53
Är det klart väder kan man ju alltid släpa sovsäcken med sig till någon mysig löv- eller gräshög och sovaunder bar himmel. Har gjort det några gånger då jag varit på upptäktsfärd med min gamla roddbåt. Har dock alltid haft tältet med som en nödlösning om vädret mitt i allt skulle växla. :)

Haha, funkar säkert för en del. :)

Mymlan
2013-01-20, 21:09
Haha, funkar säkert för en del. :)

Fungerar bra. Dock får man ta risken att få sällskap i kojsen av ormar, fästingar, myror eller andra mysiga småkryp. Hände en gång att jag i mörkret kojsade i en myrstack (pissmyrer). :thumpdown:

Oden68
2013-01-20, 21:14
Haha, jag har förvisso sovit ganska skönt och länge i en trappuppgång för ett antal år sedan, funkade fint det med!
Vaknade av att en granne Stog och skrek på mig, då är myror snällare. :)

Mymlan
2013-01-20, 21:48
Haha, jag har förvisso sovit ganska skönt och länge i en trappuppgång för ett antal år sedan, funkade fint det med!
Vaknade av att en granne Stog och skrek på mig, då är myror snällare. :)

Snälla vet jag inte. Fick ett ganska abrupt uppvaknande, en pissmyra gör inget. Men inte så värst trevligt att ha hela sovsäcken full. Fast hade jag vart myra hade jag nog också nypit tillom någon kojsade på mitt tak :D

engström67
2013-01-20, 21:51
Snälla vet jag inte. Fick ett ganska abrupt uppvaknande, en pissmyra gör inget. Men inte så värst trevligt att ha hela sovsäcken full. Fast hade jag vart myra hade jag nog också nypit tillom någon kojsade på mitt tak :D

:):) http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Wr8xGaYa90g

Markus
2013-01-20, 22:56
Fungerar bra. Dock får man ta risken att få sällskap i kojsen av ormar, fästingar, myror eller andra mysiga småkryp. Hände en gång att jag i mörkret kojsade i en myrstack (pissmyrer). :thumpdown:

Lyckades med det också en gång, hade gått lite för långt på en vandrig med kompis så vi var väldigt, väldigt trötta. Spännde upp ett vindskydd mitt i natten och fick sova kanske 20 minuter innan det blev total panik :)

Ove
2013-01-20, 23:42
Snälla vet jag inte. Fick ett ganska abrupt uppvaknande, en pissmyra gör inget. Men inte så värst trevligt att ha hela sovsäcken full. Fast hade jag vart myra hade jag nog också nypit tillom någon kojsade på mitt tak :D

:D Det är att uppleva naturen på riktigt. Själv har jag delat sovsäck med en geting och visste om den först när jag hörde surret och kände den fara omkring på kroppen. Liiite svettigt när jag försökte öppna dragkedjan för att få ut odjuret utan att klämma den vilket naturligtvis inte gick. Fick ett par stick av gadden i armhålan innan jag lyckades att bli av med den. :eek:

:eek: Men det var inte hemskare än när jag fick dela tält med en americanfootballspelare på 120 kilo muskler som drömde mardrömmar och slog omkring sig i sovpåsen. Jisses!! :eek::eek::eek:

Mymlan
2013-01-20, 23:56
:D Det är att uppleva naturen på riktigt. Själv har jag delat sovsäck med en geting och visste om den först när jag hörde surret och kände den fara omkring på kroppen. Liiite svettigt när jag försökte öppna dragkedjan för att få ut odjuret utan att klämma den vilket naturligtvis inte gick. Fick ett par stick av gadden i armhålan innan jag lyckades att bli av med den. :eek:

:eek: Men det var inte hemskare än när jag fick dela tält med en americanfootballspelare på 120 kilo muskler som drömde mardrömmar och slog omkring sig i sovpåsen. Jisses!! :eek::eek::eek:

He he heh! Kom plötsligt ihåg en sak som hände när jag var 15 år. Hade fått nytt tält i julklapp och bestämde mig för att inviga det någon gång i juni samma år, så jag tältade i utkanten av tomten vid morsans och farsans sommarställe. Vaknade som tur var vid kl 4 och kunde inte somna om, så jag lämnade tältet som det var och gick in i stugan för att äta frukost. Ca 50 min senare knallade björnen förbi i närheten av tältet. Jag och farsan som satt vid köksfönstret och tittade trodde inte våra ögon. Hemska tanke om jag hade fortsatt att sova och fått sällskap i tältet av Baloo (som vi valde att kalla den för) :eek:

Oden68
2013-01-21, 11:14
Man kanske ska lägga ner tält-planerna och satsa på hotell i stället! Det verkar inte vara så många bra upplevelser i samband med tältning... :)

V Saarela
2013-01-21, 11:40
Jisses vad man kan tjorva till saker och ting. Fattar inte att ni ens ids ta hojen när det finns en bil på gården? :)

Halva nöjet med att resa är ju tältet. Slänga upp den strategiskt, surra med lite folk/andra människor, sprätta en bärsa sittande på liggunderlaget, laga lite käk, studera folk, knalla runt på campingen, sova.
Allt detta får man i gengäld mot att sitta inne och uggla i nåt vandrarhem eller hotelrum.

Vid busväder så tar man stuga(eller hotellrum).....och då är det ett uppskattat underbart koncept just då.

Frysa i tält? Det händer mycket sällan. Brukar vara tvärtom....

Markus
2013-01-21, 16:46
Jisses vad man kan tjorva till saker och ting. Fattar inte att ni ens ids ta hojen när det finns en bil på gården? :)

Halva nöjet med att resa är ju tältet. Slänga upp den strategiskt, surra med lite folk/andra människor, sprätta en bärsa sittande på liggunderlaget, laga lite käk, studera folk, knalla runt på campingen, sova.
Allt detta får man i gengäld mot att sitta inne och uggla i nåt vandrarhem eller hotelrum.

Vid busväder så tar man stuga(eller hotellrum).....och då är det ett uppskattat underbart koncept just då.

Frysa i tält? Det händer mycket sällan. Brukar vara tvärtom....

Måste säga att jag gillar din inställning :)

Mymlan
2013-01-21, 17:51
Man kanske ska lägga ner tält-planerna och satsa på hotell i stället! Det verkar inte vara så många bra upplevelser i samband med tältning... :)

Skämtar du!? Det är ju riskerna som gör det kul att sova utomhus. Klart du ska tälta. Själv tänker jag ge mig på en ny tur i min smått gistna båt i sommar. Tänker dessutom ta en lite längre tur. Kommer lämna tältet hemma och endast i nödfall vända båten upp och ner som ett skydd om det börjar regna mycket. Kalla mig galen om ni vill! :)

Ove
2013-01-21, 17:59
Man kanske ska lägga ner tält-planerna och satsa på hotell i stället! Det verkar inte vara så många bra upplevelser i samband med tältning... :)

:D Passa på att tälta medan du är ung och kan. Att man får lite äventyr på köpet är väl närmast ett +. Det bättre alternativet är egentligen att ligga i vindskydd, men då på vår och höst för på sommaren har man dom eländiga insekterna. ;)

Hotellrum kan du köra med när du blir gammal och får en massa problem med nattpinkande pga prostatan, arthros i lederna och är för stel i ryggen för att leka plockepinn med tältpinnarna. :rolleyes:

räven
2013-01-21, 19:32
:D Passa på att tälta medan du är ung och kan. Att man får lite äventyr på köpet är väl närmast ett +. Det bättre alternativet är egentligen att ligga i vindskydd, men då på vår och höst för på sommaren har man dom eländiga insekterna. ;)

Hotellrum kan du köra med när du blir gammal och får en massa problem med nattpinkande pga prostatan, arthros i lederna och är för stel i ryggen för att leka plockepinn med tältpinnarna. :rolleyes:

Så talar en äkta 60+are

Bighoj
2013-01-21, 19:40
Jo,allt har sina bra och mindre bra sidor.Har tältat några år innan men väljer rum,bungalow,hotell nu.Det är bekvämt att bara öppna dörren till sitt boende och slänga in sina prylar,man är så att säga klar direkt när man kommer fram,likaså då man ska iväg.Däremot missar man lite av myset och känslan av att ligga i tält och laga sin mat på spritköket osv.

Olle Å
2013-01-21, 20:34
Föredrar ju numera hytter eller liknande. Vi hade en jäklig ovädersdag i Norge men visste att en varm hytte väntade. Snabbt kläd byte och in i restaurangen och en pilsner med varmrätt.
Jag kanske börjar bli gammal??????:):)


Förstår inte charmen i att krypa in i ett blött tält och försöka brassa käk på ett trangiakök.:eek::eek:

Ove
2013-01-21, 20:47
Föredrar ju numera hytter eller liknande. Jag kanske börjar bli gammal??????:):)

Förstår inte charmen i att krypa in i ett blött tält och försöka brassa käk på ett trangiakök.:eek::eek:

:) Ja du är GUBBE nu Olle och då ska du att ha det bekvämt. ;) :D

räven
2013-01-21, 21:22
:) Ja du är GUBBE nu Olle och då ska du att ha det bekvämt. ;) :D

Livet ska va gott att leva

Olle Å
2013-01-21, 22:02
Livet ska va gott att leva

Följ med till Norge i sommar, så skall vi kolla på mera hytter. Du får oxå dela en.:):)

Oden68
2013-01-21, 22:43
Gubbe har jag inte hunnit bli ännu, ser mest möjligheten att kunna vara borta lite längre för pengarna.
Vi tältade när vi var i Norge och den största fördelen med att tälta är att man själv väljer stället att bo på.
En oslagbar känsla att gå upp på morgonen och brassa lite käk uppe i fjällen runt geiranger med en helt galen utsikt, då smakar frukosten mumma! :)

LAHA
2013-01-21, 23:54
Det finns de som bara har med sig en lättviktspressening 2x3 m där ena ändan binds i hojen och andra ändan förankras lämpligen i marken, lite väl spartanskt kan man tycka men ger nästan samma luft som "under bar himmel"
Efter att i somras ha kört över 40 mil i hällregn första dagen på våran norrlandstur så var jag väldigt nöjd med att vi bokat övernattning på Hällefors Herrgård, det tog 2 dagar att få kläderna torra!
En vecka och över 300 mil, men det medtagna tältet lämnade aldrig sin påse ;)

Ove
2013-01-22, 09:54
Det finns de som bara har med sig en lättviktspressening 2x3 m där ena ändan binds i hojen och andra ändan förankras lämpligen i marken, lite väl spartanskt kan man tycka men ger nästan samma luft som "under bar himmel"
Efter att i somras ha kört över 40 mil i hällregn första dagen på våran norrlandstur så var jag väldigt nöjd med att vi bokat övernattning på Hällefors Herrgård, det tog 2 dagar att få kläderna torra!
En vecka och över 300 mil, men det medtagna tältet lämnade aldrig sin påse ;)

:hello: Instämmer! Tältet ger bättre skydd mot insekter, regn som kommer från andra håll än uppifrån och ger möjligen lite "privatliv". Med ett enkelt regnskydd, om man vill vindskydd, så har man frisk luft och slipper kondens som det lätt blir i tälten. Kanske att jag skulle velat ha en till presenning som marktäckare.

:hmmmm2: Binda upp presenningen i hojen skulle jag nog inte göra. Hellre ett träd eller låta den gå via en pinne och binda lågt på hojen. Skulle inte vilja vakna av att ett par hundra kilo motorcykel vill dela kudde mitt i mörka natten när det börjat blåsa på. :rolleyes:

Oden68
2013-01-22, 14:38
Verkar råda väldigt delade åsikter om hur man ska bo på semestern. :)
Men det var någon klok individ som skrev någonstans att ju längre man är hemifrån dessdå mindre måste man göra hemma...
Låter vettigt så för min del blir det tält! :)

Foosi
2013-01-22, 15:23
en mc camp som de har i Danmark vore trevligt !
http://www.mctc.dk/?id=958

Någon här som brukar dra dit eller varit där ?

Ove
2013-01-22, 15:53
Verkar råda väldigt delade åsikter om hur man ska bo på semestern. :)
Men det var någon klok individ som skrev någonstans att ju längre man är hemifrån dessdå mindre måste man göra hemma...
Låter vettigt så för min del blir det tält! :)

:) Nja, det blev väl egentligen hur man kan bo på semestern. Den enklast nattvilan jag hört om var en kille som parkerade hojen och lade sig ovanpå med packningen som kudde. Dumt nog hade han ställt sig vid en rosenrabatt så det blev ett taggigt uppvaknande när han ramlade av. :eek:

Gör som du känner passar dig själv. Är du tveksam om du behöver ha med en pryl så lämna den hemma. Spara gamla kalsingar, sockor och skjortor som du tänker slänga och tag med dom och kasta efterhand så minskar packningen och du slipper tvätta. ;)

Oden68
2013-01-22, 16:37
:) Nja, det blev väl egentligen hur man kan bo på semestern. Den enklast nattvilan jag hört om var en kille som parkerade hojen och lade sig ovanpå med packningen som kudde. Dumt nog hade han ställt sig vid en rosenrabatt så det blev ett taggigt uppvaknande när han ramlade av. :eek:

Gör som du känner passar dig själv. Är du tveksam om du behöver ha med en pryl så lämna den hemma. Spara gamla kalsingar, sockor och skjortor som du tänker slänga och tag med dom och kasta efterhand så minskar packningen och du slipper tvätta. ;)

Låter som en bra idé, har inte tältat så mycket så det blir en erfarenhet att lägga till samlingen.