handdator

Visa fullständig version : Hur finner jag hojkompisar i min ålder?



Mymlan
2013-01-15, 19:40
Ja, som rubriken lyder. Har ni några bra tips på hur jag kan finna hojkompisar? Har fått tipset att gå med i en klubb vid namn Ekenäs Touring MC. Verkar dock som att största delen av medlemmarna är 50-åriga gubbar, inte så kul att alla är ca 30 år äldre än mig. Som tjej tycker jag också det är synd att det verkar vara få tjejer här i trakten som kör istället för att bara åka med. Skulle gärna se att det vore mera blandat dvs både tjejer, killar, gubbar och tanter. :hmmmm2:

pumpe3
2013-01-15, 20:04
Köra tillsammans med nya människor gör ju att man träffar ytterligare nya bekantskaper om man är lite framåt, kanske åka på några träffar osv

Jourtjänst
2013-01-15, 20:20
Köra tillsammans med nya människor gör ju att man träffar ytterligare nya bekantskaper om man är lite framåt, kanske åka på några träffar osv

Detta tror jag är ett bra tips, jag är ny på hojåkande men att åka på olika grejer är verkligen kul och man träffar hela tiden nytt folk. Jag är gubbe dock men jag har sett yngre oxå ;-)

Mymlan
2013-01-15, 21:04
Detta tror jag är ett bra tips, jag är ny på hojåkande men att åka på olika grejer är verkligen kul och man träffar hela tiden nytt folk. Jag är gubbe dock men jag har sett yngre oxå ;-)

Menade inte att vara elak. Gubbar är väl helt ok, men är det gubbar i flock så tenderar det bli en viss jargong dvs vem är starkast, bäst, snyggast och har mest bira i kylen :rofl:

Hasselman
2013-01-15, 21:53
Du får nog räkna med att majoriteten av oss som kör hoj är över 50 bast. Fast jag kan trösta dig med att de flesta av oss nog é ganska barnsliga :p
Jag håller med dig att det är ett problem att medelåldern på nordiska knuttar är väldigt hög. Här i Finland borde nyrekrytering av yngre förare kunna gå relativt bra om vi kunde få igång en lika aktiv organsisation som SMC är i Sverige. Finland har ju alltid haft (procentuellt sett) betydligt flera mopedister än Sverige. Ni yngre knuttar skulle kunna göra en stor rekryteringsinstats för att föryngra motorcyklistkåren men till det behövs det resurser som Smoto inte verkar kunna/vilja avsätta. Men den diskusionen hör nog till ett annat forum ;)

Ove
2013-01-15, 22:34
Menade inte att vara elak. Gubbar är väl helt ok, men är det gubbar i flock så tenderar det bli en viss jargong dvs vem är starkast, bäst, snyggast och har mest bira i kylen :rofl:

:D:D:D Felfelfel! Riktiga gubbar har slutat stila med att vara starkast för den sanningen är alltför uppenbar. Bäst, ja det är vi väl alla och i alla åldrar. :rolleyes: Öl, passar nog inte så bra för man blir bara kissnödig och ska det vara så ska den helst inte vara för kall för då smakar den inget. ;)

Du tänker nog på såna där medelålders som vill vara yngre än dom egentligen är... :rolleyes:

Markus
2013-01-15, 22:41
Menade inte att vara elak. Gubbar är väl helt ok, men är det gubbar i flock så tenderar det bli en viss jargong dvs vem är starkast, bäst, snyggast och har mest bira i kylen :rofl:


Här är gubbar i flock :)
http://www.youtube.com/watch?v=vksdBSVAM6g&feature=player_embedded#at=34


.

Ove
2013-01-15, 22:57
Här är gubbar i flock :)
http://www.youtube.com/watch?v=vksdBSVAM6g&feature=player_embedded#at=34


.

:rock: Yiiha! Den var bra! Tror alla var 60+:are... :D

Mymlan
2013-01-15, 23:07
Här är gubbar i flock :)
http://www.youtube.com/watch?v=vksdBSVAM6g&feature=player_embedded#at=34


.
Härligt klipp. Den ena gubben påminner om min morfar som gick bort väldigt oväntat i våras (jag fann honom hemma vid lunchbordet en vecka före examen). Han visste vad som var viktigt i livet och det försökte han lära oss barnbarn också. Känns underligt att säga det, men det känns skönt att veta att han fick sin sista önskan uppfylld och det var att inte behöva tillbringa sin sista tid instängd i något grått och trist ålderdomshem eller sjukhus.

Susie
2013-01-16, 10:29
:D:D:D Felfelfel! Riktiga gubbar har slutat stila med att vara starkast för den sanningen är alltför uppenbar. Bäst, ja det är vi väl alla och i alla åldrar. :rolleyes: Öl, passar nog inte så bra för man blir bara kissnödig och ska det vara så ska den helst inte vara för kall för då smakar den inget. ;)

Du tänker nog på såna där medelålders som vill vara yngre än dom egentligen är... :rolleyes:

Klockrent haha

Allaandranamnvarupptagna
2013-01-23, 18:57
jag övertalade mina närmsta polare att vi skulle ta hoj kort tillsammans, så slipper jag köra själv! och de funkade! :D
Dock skulle jag vilja träffa andra, då jag är väldigt mycket ledig i mitt jobb och har tid till att åka mycket, men då jobbar de såklart, och jag får åka själv endå!

vart i sverige bor du ?

Mymlan
2013-01-23, 20:07
jag övertalade mina närmsta polare att vi skulle ta hoj kort tillsammans, så slipper jag köra själv! och de funkade! :D
Dock skulle jag vilja träffa andra, då jag är väldigt mycket ledig i mitt jobb och har tid till att åka mycket, men då jobbar de såklart, och jag får åka själv endå!

vart i sverige bor du ?

Synd att jag bor i södra Finland i en liten byhåla. Närmare bestämt detta ställe:http://sv.wikipedia.org/wiki/Eken%C3%A4s :D
Annars verkar du vara en kul typ :)

jtr
2013-01-24, 01:17
Ja, som rubriken lyder. Har ni några bra tips på hur jag kan finna hojkompisar? Har fått tipset att gå med i en klubb vid namn Ekenäs Touring MC. Verkar dock som att största delen av medlemmarna är 50-åriga gubbar, inte så kul att alla är ca 30 år äldre än mig. Som tjej tycker jag också det är synd att det verkar vara få tjejer här i trakten som kör istället för att bara åka med. Skulle gärna se att det vore mera blandat dvs både tjejer, killar, gubbar och tanter. :hmmmm2:

Joo de kan vara svårt. Speciellt om man heter "finnjäveln"

Ankan1
2013-01-24, 12:45
Synd att jag bor i södra Finland i en liten byhåla. Närmare bestämt detta ställe:http://sv.wikipedia.org/wiki/Eken%C3%A4s :D
Annars verkar du vara en kul typ :)

Om jag inte tolkat kartan helt fel så har du ju rätt så nära till Helsingfors.Ekenäs låter ju Svenskt !?.Är det en gammal del till Sverige som har återfallit under Finsk ägo senare i historien !?.Har för mig att jag läste om detta i grundskolan en gång i tiden.

Måste ju vara rätt häftigt att som Svensk turist komma till Ekenäs i Finland och alla pratar Svenska ... LOL.

Nåja, du har ju närma till Ryssland ha ha ... :D

Du får ta båten över till Sverige när du skaffat hoj så ska vi rejsa lite.

Ove
2013-01-24, 13:16
:hmmmm2: Ska försöka vara lite seriös .... inte lätt!

Du bor i Finland, svensktalande delen. Tjej 20 år. Hur ser det ut i Finland när det gäller ungdom på MC? Är det lika glest som i Sverige så blir det inte lätt att hitta så många ute på landsbygden inräknat småstäderna. Dessutom är det väl så att även om man finner årskamrater så är det inte säkert att man trivs tillsammans. Läste någonstans att motorcykeln är enstöringens bäste vän och det ligger väl en hel del sanning i detta.

Vad kan du göra? Finns det fora i Finland liknande Hojen? Träffar och träffpunkter förekommer och då får du väl dyka upp och snacka dig in där du tycker att det känns bra. Räkna med att hojkompisarna finns i grannskapet är nog inte att tänka på. ;)

Mymlan
2013-01-24, 20:14
Om jag inte tolkat kartan helt fel så har du ju rätt så nära till Helsingfors.Ekenäs låter ju Svenskt !?.Är det en gammal del till Sverige som har återfallit under Finsk ägo senare i historien !?.Har för mig att jag läste om detta i grundskolan en gång i tiden.

Måste ju vara rätt häftigt att som Svensk turist komma till Ekenäs i Finland och alla pratar Svenska ... LOL.

Nåja, du har ju närma till Ryssland ha ha ... :D

Du får ta båten över till Sverige när du skaffat hoj så ska vi rejsa lite.

Vet inte riktigt vad du talar om. Hela Finland är en gammal del av Sverige. Det finns några ställen både i österbotten och i södra finland där majoritetsspråket är finlandssvenska, det är ett helt eget språk. Dvs att det inte är någon blandning mellan finska och rikssvenska som många Sverige svenskar verkar tro. Faktum är att majoritetsspråket i Finland en gång var just svenska eftersom hela Finland varit en del av Sverige. Sedan har Finland också tillhört Ryssland. På något sätt har den här gammalmodiga svenskan överlevt allt detta. Efter uppbrottet från Sverige har den svenska språkutvecklingen i de båda delarna gått åt olika håll. I sverige utvecklades det till rikssvenska och i Finland började finskan ettablera sig. Svenskan levde dock kvar i vissa områden och delade upp sig i olika dialekter. Om du skulle bjuda in en svensktalande person från varje sådant område så skulle du veta exakt vilken person som är från vilken del av finland. I vissa småstäder skiftar dialekten så pass mycket att du till och med kan dela in den enligt vilken by hon/han kommer ifrån. T.ex. dialekten som talas i Ekenäs skärgård låter ganska kul. :)

Puh! Vilken djävla historielektion jag lyckades få till! Ursäkta mig! Det var inte meningen! Men är man en historienörd så är man! Älskar historia! Att veta vem som gjorde vad, hur och när! Det skall INTE hända igen! Jag lovar. Nu återgår vi till hojsnacket... :D

Varför kommer du förresten inte över till Finland din kvackare? Så att jag kan sparka dig i röva på egen mark! :aetsch:

Pronby
2013-01-24, 20:30
rikssvenska

*Förlåt för offT!*

Rikssvenska är en myt, det som man skulle kunna kalla för rikssvenska är snarare kanslisvenska. Överallt är det annars dialekt. Till och med i Stockholm. Och inte ens i hela Stockholm pratar dom med samma dialekt. Jämför Rinkeby, Danderyd, Söder...

Carry on! ;)

Olle Å
2013-01-24, 20:48
*Förlåt för offT!*

Rikssvenska är en myt, det som man skulle kunna kalla för rikssvenska är snarare kanslisvenska. Överallt är det annars dialekt. Till och med i Stockholm. Och inte ens i hela Stockholm pratar dom med samma dialekt. Jämför Rinkeby, Danderyd, Söder...

Carry on! ;)

Vad vi talade om när jag gick i skolan var att den renaste svenskan talades i Norrköping.
Även här i Värmland talas det väldigt många klart urskiljbara dialekter.:D:D:D

Mymlan
2013-01-24, 20:56
*Förlåt för offT!*

Rikssvenska är en myt, det som man skulle kunna kalla för rikssvenska är snarare kanslisvenska. Överallt är det annars dialekt. Till och med i Stockholm. Och inte ens i hela Stockholm pratar dom med samma dialekt. Jämför Rinkeby, Danderyd, Söder...

Carry on! ;)

Ouups! Förlåt! Jo, jag vet det. Formulerade mig lite fel. Borde inte skrivit rikssvenska. My mistake! Ville bara påvisa att finlandssvenskar inte är svenskar som flyttat till Finland eller tvärtom, som många svenskar tror. Göteborgskan är för övrigt en kul dialekt, min morbror och mina kusiner bor i götet. Så jag brukar nu och då befinna mig där. Var nyligen på visit i göteborg och även om jag är en pratglad person så tröttnade jag till sist på att förklara för varje kassa- och kafebiträde, samt varannan människa på gatan varför jag pratar som jag gör när jag är finne. Det var någon som sade så här till mig "Du talar väldigt bra svenska för att vara finne" :D

Ove
2013-01-24, 20:56
Varför kommer du förresten inte över till Finland din kvackare? Så att jag kan sparka dig i röva på egen mark! :aetsch:

:) VA KUL! Landskamp på gång! :D:D:D

DaddyCool
2013-01-24, 20:58
Själv har jag mitt påbrå från Larsmo i Österbotten... En riktig Finlandssvensk byhåla.. :)
Funderar på att nästa sommar ta en hojtur över dit... Hinns inte med i år tyvärr!

Ove
2013-01-24, 21:06
Det var någon som sade så här till mig "Du talar väldigt bra svenska för att vara finne" :D

:rolleyes: Hjälps inte! Mark Levengood som talat svenska hela sitt liv och inte kunde tala finska var tvungen att gå SFI-kurs. Säkert samma för dig om du flyttar till Sverige och byråkraterna slår klorna i dig. :rolleyes:

Mymlan
2013-01-24, 21:07
Vad vi talade om när jag gick i skolan var att den renaste svenskan talades i Norrköping.
Även här i Värmland talas det väldigt många klart urskiljbara dialekter.:D:D:D

Du skulle höra min lilla kusin (bott hela sitt korta liv i götet) när hon vart några dagar här på besök. Då pratar hon någon sorts göteborgska blandat eknäsiska :rofl:

Pronby
2013-01-24, 23:24
Ouups! Förlåt! Jo, jag vet det. Formulerade mig lite fel. Borde inte skrivit rikssvenska. My mistake! Ville bara påvisa att finlandssvenskar inte är svenskar som flyttat till Finland eller tvärtom, som många svenskar tror. Göteborgskan är för övrigt en kul dialekt, min morbror och mina kusiner bor i götet. Så jag brukar nu och då befinna mig där. Var nyligen på visit i göteborg och även om jag är en pratglad person så tröttnade jag till sist på att förklara för varje kassa- och kafebiträde, samt varannan människa på gatan varför jag pratar som jag gör när jag är finne. Det var någon som sade så här till mig "Du talar väldigt bra svenska för att vara finne" :D

Jag skulle kanske slängt in nån smiley i början av mitt inlägg, det lät kanske grinigare än det var tänkt. Så det finns ingen anledning att be om ursäkt. :)
För övrigt gillade jag din historialektion. Finns det inte ett starkt motstånd mot svenskan i dom norra och östra delarna av Finland? Har för mig jag hörde det för flera år sen. Det rimmar för övrigt bra med att en polare (som har finska rötter) har sagt att det tydligen är många i dom norra och östra delarna fortfarande är bittra för finska vinterkriget.

Om du ska till Göteborg och har tid och lust så säg till innan så kan jag susa ner så käkar vi glass eller nåt. :)

Molgan
2013-01-24, 23:42
Det fina med det här forumet är att trådar aldrig lyckas hålla sig till ämnet, tittar in i tråd om åksällslap och vips har man fått sig en gratis lektion i språkhistoria! =)

Ha tentaklerna ute när du träffar folk, är de hojåkare så släng ut en undran om de vill ta en tur nån dag. Till slut hittar man alltid några man kan åka med.

Ankan1
2013-01-25, 00:07
Vet inte riktigt vad du talar om. Hela Finland är en gammal del av Sverige. Det finns några ställen både i österbotten och i södra finland där majoritetsspråket är finlandssvenska, det är ett helt eget språk. Dvs att det inte är någon blandning mellan finska och rikssvenska som många Sverige svenskar verkar tro. Faktum är att majoritetsspråket i Finland en gång var just svenska eftersom hela Finland varit en del av Sverige. Sedan har Finland också tillhört Ryssland. På något sätt har den här gammalmodiga svenskan överlevt allt detta. Efter uppbrottet från Sverige har den svenska språkutvecklingen i de båda delarna gått åt olika håll. I sverige utvecklades det till rikssvenska och i Finland började finskan ettablera sig. Svenskan levde dock kvar i vissa områden och delade upp sig i olika dialekter. Om du skulle bjuda in en svensktalande person från varje sådant område så skulle du veta exakt vilken person som är från vilken del av finland. I vissa småstäder skiftar dialekten så pass mycket att du till och med kan dela in den enligt vilken by hon/han kommer ifrån. T.ex. dialekten som talas i Ekenäs skärgård låter ganska kul. :)

Puh! Vilken djävla historielektion jag lyckades få till! Ursäkta mig! Det var inte meningen! Men är man en historienörd så är man! Älskar historia! Att veta vem som gjorde vad, hur och när! Det skall INTE hända igen! Jag lovar. Nu återgår vi till hojsnacket... :D

Varför kommer du förresten inte över till Finland din kvackare? Så att jag kan sparka dig i röva på egen mark! :aetsch:

Finns ingen Finne som klarat av en Svensk Viking.Så jag kommer väl över när väglaget och tempen är bättre så du kan få lite Svenskt silitys hullu nainen.Har du inte skaffat hoj till dess så göm dig i Ryssland.
http://i46.tinypic.com/34yqi3m.gif

Mymlan
2013-01-25, 00:12
Jag skulle kanske slängt in nån smiley i början av mitt inlägg, det lät kanske grinigare än det var tänkt. Så det finns ingen anledning att be om ursäkt. :)
För övrigt gillade jag din historialektion. Finns det inte ett starkt motstånd mot svenskan i dom norra och östra delarna av Finland? Har för mig jag hörde det för flera år sen. Det rimmar för övrigt bra med att en polare (som har finska rötter) har sagt att det tydligen är många i dom norra och östra delarna fortfarande är bittra för finska vinterkriget.

Om du ska till Göteborg och har tid och lust så säg till innan så kan jag susa ner så käkar vi glass eller nåt. :)

Låter kul. Äger dock ingen hoj ännu, måste sälja moppen som står och skräpar först. Blev klar med kortet lagom tills säsongen slutade. Kommer väl vara ganska pank efter hojköpet också. Så inom den närmsta tiden kommer väl göteborgsvisiterna ske med flyg. Men har planer på att börja lägga undan lite pengar nu och då, så att jag kan dra iväg på något kul äventyr någon gång :)
Angående motstånd mot svenskan: Det är lite komplicerat. Skulle säga som så att det inte är finlandssvenskar i sig själft de ogillar. Tror det är mera det faktum att svenskan är ett officiellt språk i Finland och att vi har rätt att få service, tjänster och dylikt på vårt eget språk som retar en liten grupp finnar. En grej som diskuteras hett just nu är huruvida finska elever måste läsa svenska eller ej. Men de flesta finskatalande jag känner och har träffat är sjyssta. Visst verkar en del finnar vara lite inbunda och svåra att komma inpå livet, lite som en skyddsmur (sådan är även jag ibland). Men när du väl bryter den muren så finner du en vänskap som håller även när livet tar sina brantaste svängar. :)

Mymlan
2013-01-25, 00:29
Finns ingen Finne som klarat av en Svensk Viking.Så jag kommer väl över när väglaget och tempen är bättre så du kan få lite Svenskt silitys hullu nainen.Har du inte skaffat hoj till dess så göm dig i Ryssland.
http://i46.tinypic.com/34yqi3m.gif

Jag väntar med spänning! Jag brukar mata mina finska lejon med några vikingar per dag! :thefinger:
Men om du kommer bara för att stryka kläder så får du ta med eget strykjärn (silitys= stryka, inte stryk). :fight:

Ankan1
2013-01-25, 14:32
Jag väntar med spänning! Jag brukar mata mina finska lejon med några vikingar per dag! :thefinger:
Men om du kommer bara för att stryka kläder så får du ta med eget strykjärn (silitys= stryka, inte stryk). :fight:

Och under tiden så får du äta upp din frukost "finnjäveln" så du blir en stor flicka och kan klara dig själv.
Behöver du hjälp med detta, fråga mamma och pappa så länge ... :D

http://forumbilder.se/CD3H1/finnjaveln.jpg (http://forumbilder.se/CD3H1/finnjaveln)

Nina
2013-01-25, 15:17
Nå, mina förfäder är alla födda i Finland. Ända sedan år 1480 har jag hela släkten på papper och alla kom från Finland. Förr var Finland en del av Sverige, egentligen i grund och botten är vi alla infödingar nordbor. Jag är och det vet jag med säkerhet 100% nordbo, skandinav eller vad man vill kalla det. Finska kallade man mig också en gång i tiden men historiskt sett härstammar vi alla ur samma nordliga länder. Förutom ”finnarna” som härstammar från Ungern, finsk-ugriska språkträdet. Säg ”kvitto” på svenska som finsk till en ungrare, han kommer rodna för det kommer låta som vittu och det vet de vad det är för ord. Eftersom finländare med finska som modersmål inte kan säga k + v i samma ord så blir det ett annat ord. ;)

Det språk som vi i mitt hem, i vilket jag växte upp i, talade vi forn-nordiska som härstammar från vikingatiden och lever kvar än i främst Närpes-trakten (Närpiö på finska). Jag vet ett ord på Island som är samma som i Närpes: köpt. De säger precis som vi ”tjyöft”. :)

Vi som kommer från Närpes är oftast väldigt arbetsföra och jobbar hårt, har lite mer jävlar anamma i kroppen och tycker att svenssons är lata i jämförelse. ;)

Mymlan
2013-01-25, 18:48
Och under tiden så får du äta upp din frukost "finnjäveln" så du blir en stor flicka och kan klara dig själv.
Behöver du hjälp med detta, fråga mamma och pappa så länge ... :D

http://forumbilder.se/CD3H1/finnjaveln.jpg (http://forumbilder.se/CD3H1/finnjaveln)
Djävla pervo! :mad: Ja vi kan ju alltid kolla vem som klarar av lågfartsbanan efter mest finlandiavodka. Varför vara tråkig och rejsa, som alla andra? :rock::cheers:

Ove
2013-01-25, 19:38
Djävla pervo! :mad: Ja vi kan ju alltid kolla vem som klarar av lågfartsbanan efter mest finlandiavodka. Varför vara tråkig och rejsa, som alla andra? :rock::cheers:

:( Jodu, finnjäveln. En bekräftelse på mitt påstående i sista meningen i inlägg nr 6. :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Allaandranamnvarupptagna
2013-01-25, 23:19
Synd att jag bor i södra Finland i en liten byhåla. Närmare bestämt detta ställe:http://sv.wikipedia.org/wiki/Eken%C3%A4s :D
Annars verkar du vara en kul typ :)

DU skulle ju fixat skepparexamen istället när du bor där borta! ;)

Mymlan
2013-01-26, 00:20
DU skulle ju fixat skepparexamen istället när du bor där borta! ;)

Har faktiskt lekt med den tanken några gånger. Älskar sjön och har ända sedan jag var riktigt liten fått följa med farsan och hans brorsa i deras båt. På den tiden hade de en gammal en, det var egentligen en liten fiskebåt som ägts av en av traktens fiskare. Gammal och lite medfaren var den men det var den vackraste båten i mina ögon. Jag minns fortfarande båtens namn (Cia hette den). Ibland drog vi iväg ut bland holmarna och var borta flera dagar. Det barndomsljudet jag minns skarpast är det låga mullrandet från den gamla motorn, det var det bästa ljudet jag visste :love:
Tyvärr är den inte i våran ägo mera. Den är såld och finns nu för tiden i Åbo skärgård. Där den skjutsar skärgårdsfolk till och från öarna, samt forslar får ut till sommarbete. Visst skaffade farsan en annan båt efter det, men inget kommer någonsin klå gammle Cia :)

Ankan1
2013-01-26, 00:32
Va nu inte lessen för det "finndjäveln".Jag har hittat en hoj till dig som du kan ställa på dit rum och varje gång du vill ta en runda så kan du bara be mamma elller pappa om en liten peng.Helt ofarligt och lagom fjolligt ...

http://forumbilder.se/CD3HB/coin-op-motorcycle.jpg (http://forumbilder.se/CD3HB/coin-op-motorcycle)

Romeo
2013-01-26, 00:46
Jag förstår precis hur du känner dig : Jag är själv 28 och jag kör custom.. Blev informerad om en klubb i min stad, tror alla låg på 60+.. Känns inte riktigt som att man hör hemma.. Och att åka med dem, visst, skoj, men man träffar ju bara andra i deras ålder.. Lika leka bäst va?

Nästan så jag ångrar att jag inte köpte en sporthoj, just för gemenskapens skull..

Mymlan
2013-01-26, 00:50
Va nu inte lessen för det "finndjäveln".Jag har en hoj.

http://forumbilder.se/CD3HB/coin-op-motorcycle.jpg (http://forumbilder.se/CD3HB/coin-op-motorcycle)

Tjusig! När köpte du den? :D

Mymlan
2013-01-26, 01:07
Jag förstår precis hur du känner dig : Jag är själv 28 och jag kör custom.. Blev informerad om en klubb i min stad, tror alla låg på 60+.. Känns inte riktigt som att man hör hemma.. Och att åka med dem, visst, skoj, men man träffar ju bara andra i deras ålder.. Lika leka bäst va?

Nästan så jag ångrar att jag inte köpte en sporthoj, just för gemenskapens skull..

MC-klubben här i ekenäs är en salig blandning av folk med olika hojar, men vad hjälper det mig när alla är gubbar över 50 år. Skulle känna mig litegranna utanför som tjugoåring och tjej. Visst är det kul att umgås med sådana som kört längre och jag tror säkert jag skulle ha mycket att lära av dem, men skulle ändå vilja se lite yngre ansikten också :(

Romeo
2013-01-26, 01:12
MC-klubben här i ekenäs är en salig blandning av folk med olika hojar, men vad hjälper det mig när alla är gubbar över 50 år. Skulle känna mig litegranna utanför som tjugoåring och tjej. Visst är det kul att umgås med sådana som kört längre och jag tror säkert jag skulle ha mycket att lära av dem, men skulle ändå vilja se lite yngre ansikten också :(

Det är ju just det.. Hur mycket gemenskap har man egentligen? Alltså visst kan man tjöta och så, men det känns, som du säger bättre att också ha någon i sin egen ålder. Man delar ofta då på lite fler gemensamma intressen, tankar och oftast värderingar med de i sin egen ålder..

vad är det för hoj du brukar få låna?

Mymlan
2013-01-26, 01:23
Det är ju just det.. Hur mycket gemenskap har man egentligen? Alltså visst kan man tjöta och så, men det känns, som du säger bättre att också ha någon i sin egen ålder. Man delar ofta då på lite fler gemensamma intressen, tankar och oftast värderingar med de i sin egen ålder..

vad är det för hoj du brukar få låna?

En gammel suzuki gs 500, vet att många skulle kalla det moppe. Men jag tycker det är en helt ok nybörjarhoj :)

Romeo
2013-01-26, 01:25
Har du körkort då? Ja men det duger! Jag köpte min c1800 och visste inte ens hur man startade den :P

Mymlan
2013-01-26, 01:38
Har du körkort då? Ja men det duger! Jag köpte min c1800 och visste inte ens hur man startade den :P
Jag har körkort för tung mc, dock det begränsade (mellanklass). Blev klar med det i höstas, så för mig gäller ännu de gamla reglerna. Dvs 2 år med begränsat kort, sedan får jag det obegränsade.

Pronby
2013-01-27, 22:59
Låter kul. Äger dock ingen hoj ännu, måste sälja moppen som står och skräpar först. Blev klar med kortet lagom tills säsongen slutade. Kommer väl vara ganska pank efter hojköpet också. Så inom den närmsta tiden kommer väl göteborgsvisiterna ske med flyg. Men har planer på att börja lägga undan lite pengar nu och då, så att jag kan dra iväg på något kul äventyr någon gång :)
Angående motstånd mot svenskan: Det är lite komplicerat. Skulle säga som så att det inte är finlandssvenskar i sig själft de ogillar. Tror det är mera det faktum att svenskan är ett officiellt språk i Finland och att vi har rätt att få service, tjänster och dylikt på vårt eget språk som retar en liten grupp finnar. En grej som diskuteras hett just nu är huruvida finska elever måste läsa svenska eller ej. Men de flesta finskatalande jag känner och har träffat är sjyssta. Visst verkar en del finnar vara lite inbunda och svåra att komma inpå livet, lite som en skyddsmur (sådan är även jag ibland). Men när du väl bryter den muren så finner du en vänskap som håller även när livet tar sina brantaste svängar. :)

Att redan börja lägga undan för att dra på äventyr tycker jag låter som en grymt bra idé. :) Och hör av dig även om du flyger till Götet, alltid kul att träffa nytt folk, så får man i så fall rulla vid nåt annat tillfälle. :)

Det du beskriver tycker jag man hört talas om i flera länder där det finns flera officiella språk, och jag kan förstå att man ogillar det. Kan inte det här inbunda vara lite typiskt för nordbor överhuvudtaget? För jag känner igen mig och har vänner som är likadana och ingen av oss har finskt blod. Men vänner som är vänner i vått och torrt är bland det viktigaste man har. :)

För övrigt är väl 500cc helt ok att börja med? :)

Allaandranamnvarupptagna
2013-01-28, 12:59
Har faktiskt lekt med den tanken några gånger. Älskar sjön och har ända sedan jag var riktigt liten fått följa med farsan och hans brorsa i deras båt. På den tiden hade de en gammal en, det var egentligen en liten fiskebåt som ägts av en av traktens fiskare.

Ja du ser, lite koll har jag ;) sjön/havet är riktigt trevligt.. funderar på att köpa en kanot nu till våren, farsan känner någon som har skysta kanoter till kompis pris :D

Ove
2013-01-28, 18:43
En gammel suzuki gs 500, vet att många skulle kalla det moppe. Men jag tycker det är en helt ok nybörjarhoj :)

:) Jag har kört en sån, med lite blandade känslor. Som mc beraktad var den riktigt bra och det var bra tryck i dom 500 kubiken men vad jag inte gillade var att det sitter en bullerburk på den. Så fort jag kom åt gasen sa den bRÖÖl och det fortsatte BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖLA(:o) ute på vägen så jag körde inget motorljud, men jag tror att den lät OK.
Den är som du skriver en bra nybörjarhoj och det betyder för mig att den är bra för vem som helst. ;)

Mymlan
2013-01-28, 20:24
:) Jag har kört en sån, med lite blandade känslor. Som mc beraktad var den riktigt bra och det var bra tryck i dom 500 kubiken men vad jag inte gillade var att det sitter en bullerburk på den. Så fort jag kom åt gasen sa den bRÖÖl och det fortsatte BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖLA(:o) ute på vägen så jag körde inget motorljud, men jag tror att den lät OK.
Den är som du skriver en bra nybörjarhoj och det betyder för mig att den är bra för vem som helst. ;)

Jo, det är en ganska snacksalig hoj. Men jag älskar ju också att snacka :D

Ove
2013-01-28, 20:40
Jo, det är en ganska snacksalig hoj. Men jag älskar ju också att snacka :D

:eek: Hoppas vid Gud att du har ett annat röstläge än hojen jag körde... ;) :D

Mymlan
2013-01-28, 21:10
:eek: Hoppas vid Gud att du har ett annat röstläge än hojen jag körde... ;) :D

Hmmm! Jag låter väl som en människa. Hoppas jag :hmmmm2::)