handdator

Visa fullständig version : Provkörning gjord, 8 mil



Nina
2007-10-20, 07:17
Så har jag då avverkat 8 mil på en Versys i går, bland annat på grusvägar (härligt, GRUS!!). Den går väldigt bra på grus också, sväljer gupp och hål ganska bra. Nu hade jag en lånehoj utan ABS men det funkar det också på gruset. Man får dock med tanke på typen av däck och storleken på framhjul ta det lite nätt med handbromsen, annars hasar framhjulet lite lättare. Man får bromsa hårdare med bakhjulet och mindre med handbromsen bara så går det alldeles utmärkt med Versys på grus.

När jag tänker tillbaka på den gången när jag väjde på grusväg för en bil som överraskade mig och jag drog till med handbromsen och svängde undan på F650 GS så skulle nog en Versys hasa och lättare drutta omkull om jag gjorde samma manöver med den.

Fjädringen är ställbar, man kan ha den hårdare eller mjukare och det finns 13 lägen (!) på stötdämparen bak. Jämfört med den jag körde i lördags (med ABS) så var den här lånehojen hårdare ställd, nån har ändrat på stötdämpningen på den för den andra kändes mjukare.

8 mil avverkade jag på den i går, kände mig inte ens trött eller fick nån värk efteråt. Jag körde slingerbult, grusväg och stadstrafik. På slingerbulten är den kanonfin och verkligen rolig där! På gruset likaså men här önskade jag mig större framhjul och lite mer grovmönstrade däck, då tror jag den är ännu roligare på gruset.

Jag har läst om vibrationer, folk tycker den vibrerar så mycket. Jag tyckte inte den vibrerade så hemskt. Visst var sikten bakåt vibrerande i speglarna men så är ju min hundkoja också så jag är van med att speglarna vibrerar och man ser dubbla lysen på varje fordon. Jag stördes inte alls av det faktiskt.
Runt 3000 varv är den fin i registret och man märker ingen skillnad på den i 70 som i 90 km/tim, den går lika fint i båda farterna vilket gör att man häpnar över att man ökat farten utan att märka nåt.

Nu till affären:
Jag fick ett skambud på min hoj samtidigt som man sa att Honda är pålitlig och slitstark. Demohojen har rullat ca 300 mil och var nersatt 7000 kr från nypris. För samma pris har jag sett prisdumpade demohojar som gått betydligt färre mil. För det andra vet man ju inte om folk har övervarvat eller kört med för hög växel så det dunkat i motorn. :o
De har normalt en inkörningsperiod och de har nog redan från första början varvats friskt med.
Nej, jag kan lika gärna vänta och kolla in de nya 08:orna när de kommer och sälja min i vår så får jag några kronor till än det låga bud jag fick i går.
Alternativt när jag nu gör service på min Honda och byter däck behåller den och har två.

Fast…
Jag gillar ju att köra på grus, pga framhjulet och däcktypen kände jag mig något begränsad på gruset med en Versys, jag ville gasa på som jag brukar gasa men inte med dom däcken och 17" fram. Kanske jag ändå köper en F650 GS, trots att den är slöare men jag tror jag skulle trivas mycket bättre med en sån på grus.
Den funkar också i stadstrafik och på slingerbultar ganska bra.

Jag har tid på mig att fundera nu.