handdator

Visa fullständig version : Örebro till Nice sommaren 2013



whiskeythrottle
2013-01-11, 22:04
Jag har bestämt mig för att åka på en drömresa på min motorcykel.

Tanken är att åka från Örebro till Nice i frankrike. På vägen ner tänkte jag åka via göteborg å färja till Kiel där jag vill försöka träffa 2 tyska bikers jag träffa i somras uppe i värmland. Sedan är det tänkta att undvika autobahn genom hela tyskland ner till Schweiz och kolla in deras berg. Sen vidare in i Franska alperna och åka Col De La Bonette (frankrikes högsta asfalterade väg). Sedan vidare ner till Nice och Saint Rafael där jag tänkte semestra i 1 vecka i en lägenhet jag fått tag på.



Här skulle jag vilja ha lite bra å veta tips ang allt som finns att se och göra. Även vilka förberedelser ni rekommenderar och lagar man bör se upp med. Genomförde frankrike sina sjuka lagförslag på västar och alkomätare m.m.????


Jag har inte hunnit planera hemresan ännu men tanken är nog att åka västerut till atlanten och sedan upp längs kusten genom holland belgien och kanske att jag åker stora bron över till sverige.

Eftersom hemresan inte är så brottom att planera nu behöver ni inte tipsa om det nu, det kan vi ta lite längre fram när jag vet hur länge jag kommer vara borta.

Lite grovt planerat så gissar jag på att det kommer gå åt 3 veckor varav 1 vecka tillbringas i Saint Rafael å där i krokarna. Vill inte stressa som fan eller jättemycket på vägen ner eller hem. Det skulle förstöra hela njutningen av semestern.

Tack på förhand.

V Saarela
2013-01-12, 06:45
Sorry

whiskeythrottle
2013-01-12, 13:52
V Saarela: då kanske du kan ge lite mer tips än så? om du nu åkt där i krokarna?

V Saarela
2013-01-12, 15:32
Sorry

namn
2013-01-12, 18:44
Tänkte hoppa över att ta "sommar semester" i år, men nu fick jag nya ideer, ritade upp din tripp lite grovt Saarela, ca450 mil + alla felkörningar jag kommer att göra (jag slipper ju det långa tråkiga Sverige) men hur sent på "sommaren" törs man åka, september, oktober ?
whiskeythrottle när tänkte du åka?
Jag kan inte ett ord tyska, franska,italienska.... Kommer jag att svälta ihjäl med bara svenska och min skolengelska?(tyskland fixar jag men sen då?)

Jag har inte riktigt förankrat det här med semester med min nya arbetsgivare ännu... men det här lät riktigt spännande ju.

V Saarela
2013-01-12, 19:07
Här kan man se när passen är öppna http://www.alpineroads.com/passes.php

whiskeythrottle
2013-01-12, 23:05
ok då ska man inte åka för tidigt i juni för annars är inte vägarna öppna verkar det som. tack för den. I juli verkar allt vara öppet. Minns du vad temperaturen i alperna låg på när du var där? Lär väl vara över 10 grader en vanlig dag iaf?

V Saarela
2013-01-13, 06:38
Sorry

whiskeythrottle
2013-01-13, 07:51
fränt....men varför moped? måste vara jävligt trött med all packning?

V Saarela
2013-01-13, 09:02
Sorry

eljem
2013-01-13, 11:35
V Saarela: då kanske du kan ge lite mer tips än så? om du nu åkt där i krokarna?

som jag skrev ovan ! bara funderingar :)
1980 gorde jag en sån resa ensam. Augusti tror jag det var.
Startade från norrland. till södra frankrike och sedan färjan till afrika. Det var skit häftigt men på väg tebaks fyra månader senare var jag tvungen att sätta hojen på tåg från lyon till älvsbyn och själv ta flyget för det var för kallt för att fortsätta vidare hem.
nu var det så länge sen och jag var ung och galen. nu har nått 60 plus och tyvärr lika galen som då men inte lika stark kanske :)
Jag ska fortsätta och kolla om flera tips dyker upp här och är tacksam för det.
mvh
ben

whiskeythrottle
2013-01-14, 13:27
Lagen om motorcyklister och reflekterande västar i Frankrike har avbrutits

Good news for riders in France: the new French Interior Minister, Manuel Valls, has decided to suspend the forthcoming obligation for all riders (whether residents or visitors) to wear at least 150cm2 of reflective clothing between the waist and the shoulders. Bikers who were caught not wearing the appropriate reflective clothing from 1st January 2013 would have been liable to a 68 euros fine payable on the spot and two points taken off their licence.

http://ukfrancebikers.com/2012/12/02/france-compulsory-reflective-clothing-suspended/


Några andra lagar och regler jag hitta på ett annat forum men kunde inte hitta nån källa som styrker detta.
-----------------------------------------------------------
- Frankrike fortsätter att införa nya lagar för trafikanter. Från och med 1 juli (2012) måste alla som framför ett fordon ha ett alkotest med sig vid färd.
- New French laws will also ban filtering and force all riders to remain stationary in traffic jams
- Belgium has just legalised filtering on 1 January 2011, so long as it's within limits - you can't ride faster than 50Km/h or more than 20Km/h faster than the traffic you're filtering past.]

Zigge
2013-01-22, 17:35
--------------------

V Saarela
2013-01-22, 17:59
Sorry

Zigge
2013-01-22, 18:21
-----------------------------

whiskeythrottle
2013-01-23, 00:42
wtf? pm finns om man klickar på namnet på personen man vill prata med. back to topic plz

Oden68
2013-01-23, 09:34
Pratade lite med dig på färjan Trelleborg Sazznitz, o så körde du om oss o ropade ur vägen här kommer mopeden när vi stannade o tog på oss regnställen ;) Jag åkte Suzuki då o frugan Bmw.

:) :) :)

Zigge
2013-01-23, 10:38
wtf? pm finns om man klickar på namnet på personen man vill prata med. back to topic plz

Sorry