handdator

Visa fullständig version : Södra Sverige



Oden68
2013-01-10, 10:27
Hej på er, efter 2 år i Norge så har vi bestämt att det i år blir en vecka i Sverige. Utgår från Dalsland och vill söderut.
Vi kommer ta med ett stort tält som vi egentligen har när vi kör bil men vi tänkte slå upp tältet någonstans och ha det som utgångspunkt ett par dagar för att sedan åka vidare och göra ytterligare ett stopp.
Har ni några bra förslag på vart vi ska åka?

charlyno
2013-01-10, 17:35
..titta här :) hittar du olika vägar och foton i Skåne;)

http://www.francescoinviaggio.it/RIEPILOGO%20SVEZIA%20ON%20THE%20ROAD/SVEZIA%20ON%20THE%20ROAD%202012.htm

räven
2013-01-10, 18:46
Sätt baslägret i hörnet på Småland, blekinge å skåne

Ankan1
2013-01-10, 21:13
Falsterbo efter Höllviken i Skåne.Längre ut än så kommer man inte för då trillar man över kanten, nä visst nä, jorden är ju rund var det någon som sa.

Sedan måste man ju bara kolla in Öresundsbron från Malmö till Danmark.Häftigt värre tyckte jag att köra hoj när bron går ner i en stor tunnel under havet.

Domkyrkan i Lund.Kolla in den "lilla" starka jätten i källarvalvet som håller upp en av pelarna så att kyrkan inte skulle rasa ihop.

Turning Torso i Malmö naturligtvis.Ganska häftigt att stå precis nedanför och titta upp mot toppen.Ser ut som om hela huset höll på att vrida omkull sig själv.

Malmöhus slott.Här hällde man tjära över fienden en gång i tiden från de höga murarna.Museet på insidan är klart värt ett beök.

Oden68
2013-01-11, 11:28
Tackar för tipsen, nu har jag att göra i helgen!

Cy2
2013-01-11, 12:48
Här hittar du lite olika rundor har inte provat dem men de verkar vara bra,
http://www.motorsportmc.se/
Lycka till med er resa

TMax500
2013-01-11, 14:33
Som icke-skåning har jag inte så mycket att tillföra. Men, missa inte Söderåsen! Fin-fina hojvägar i vacker omgivning. Riktigt bra!

Minns också från en tur 2012 att Brösarps backar var en härlig sträcka. Alldeles för kort, men ändå. Se till att du har fri sträcka framför dig (inga bilar i vägen alltså), växla ned, dra på och bara njut av hur det svänger! Dumt att "bara" köra 70 där. Lägg på lite extra gas! :)

På vägen ned så kan du med fördel leta dig fram i det inre av Halland. E6 går bort, det är ju motorväg! Att sitta i 120 km/t rakt fram mil efter mil blir man inte så mycket gladare av. Gamla E6 är lite mer ok (leta på kartan - kustvägen Kungsbacka-Varberg-Falkenberg osv). Sträckan Falkenberg-Halmstad via Ugglarp, Steninge, Haverdal är fin och klart körvärd! (kolla kartan!)

Men egentligen tycker jag att du skall "klara av" Halland på småvägarna i inlandet. Ta fram kartan och leta dig fram mellan småorterna i "spenaten" (ursäkta uttrycket, hallänningar!) på de små vägarna en bit in i landet. I övergången mellan det flackare kustlandskapet och början av höglandet mot Smålandsgränsen finns massor av väggodis med små byar, åar, lövskogar, gårdar. Det är ofta kurvigt och i regel vackert - kul hojvägar. Leta på kartan och kör på känn så blir det bra.

Det tar förstås mera tid än att bara blåsa genom landskapet - men det var väl hojkörning du skulle iväg på och inte ren transport? :)

Småvägarna genom Bohuslän gissar jag att du kan som varande Dalslänning? Det är ju nästan granngårds...:)

Oden68
2013-01-11, 18:36
Ojojoj! Det var svar att få det! :)
Är bosatt i Åmål så jag har drygt 20 minuter till brudfjällsvägen.
Har inte åkt omkring så mycket egentligen då det finns så mycket bra vägar runtomkring.
Runt bengtsfors finns ju hur mycket som helst och även mot ed.

Är inte så bra på att kolla kartor, brukar köra på "känn" när vi är ute.
För 2 år sen stack vi iväg på en minisemester, tanken var att vi skulle till Öland...vi hamnade i Laholm! Haha fel kust och allt men hittade mycket roligt på vägen ner dit. Precis som det ska va!

Men som sagt denna gången blir det nog en vecka på camping och mycket körning på dagarna och en o annan pilsner på kvällen!

räven
2013-01-11, 18:43
Dalsland är ett av mina favoritlän, mycket fina vägar

V Saarela
2013-01-11, 19:02
Tänkte på T-max kommentar om att han inte är skåning, i samma veva som tankarna går till norrmannen som svarade mig om sevärdheter "- vet inte för jag ju bor här"

Själv tycker jag om att följa kustvägarna ända ner till Ystad. Har man inte sett Öresundsbron från asfalten så är det ju också ett måste. Dock så räcker det ju att åka den en väg och det kan man ju göra genom att ta färjan från H-borg till Helsinggör först. Brukar gilla att åka från Helsingör kustvägen till Köpenhamn. Skippa vattensidan och glo mot husen efter vägen, häftiga....

Skippa stortältet och ta med lilltält så ni kan förflytta er....

räven
2013-01-11, 21:59
Tänkte på T-max kommentar om att han inte är skåning, i samma veva som tankarna går till norrmannen som svarade mig om sevärdheter "- vet inte för jag ju bor här"

Själv tycker jag om att följa kustvägarna ända ner till Ystad. Har man inte sett Öresundsbron från asfalten så är det ju också ett måste. Dock så räcker det ju att åka den en väg och det kan man ju göra genom att ta färjan från H-borg till Helsinggör först. Brukar gilla att åka från Helsingör kustvägen till Köpenhamn. Skippa vattensidan och glo mot husen efter vägen, häftiga....

Skippa stortältet och ta med lilltält så ni kan förflytta er....

Strandvägen = rikemanshus

whiskeythrottle
2013-01-11, 22:17
satsa på tält å sen ett av stoppen bör vara hallandsåsen. Grym utsikt om ni åker dit en molnfri dag. Om ni åker offroad kan man åka lite på stranden vid Mellbystrand. Åkte östkusten i somras å måste säga att det var inte lika mycket å se. Mest skog jämfört med västkusten. Då åkte jag iofs snabba vägen ner från norrköping. Sverige är ju platt där nere så räkna inte med några alpvyer.

Oden68
2013-01-11, 23:02
Åker Blackbird så får försöka hålla mig till asfalterade vägar.
Kusten älskar jag, har kört ner till Laholm tidigare och hittade mycket bra vägar ner dit.
Vi brukar ha det lilla tältet men nu lutar det åt ett större, visst blir man inte lika mobil men gott att ha tältet klart när man kört en hel dag och boendet fixat redan. Får se hur det blir, lite charmigt att bara åka och se vart man hamnar också, brukar nästan vara roligare.

Nu börjar man bli gött sugen på att köra känner jag!

TMax500
2013-01-12, 01:30
Så du siktade på Öland och hamnade i Laholm...? Ja, då är det nog inget mer vi kan hjälpa dig med! :D

Annars instämmer jag att Hallandsåsen är fint och likaså Bjärehalvön (Båstad, Torekov mm).

Det finns gott om små sköna vägar i Skåne. Tricket är bara att hitta rätt. Det är ju rätt tättbefolkat där nere och en hel del 80/90-vägar med mitträcke och annat tradigt som man vill undvika. Du är dessutom kanske "bortskämd" från Dalsland som har massor av kanonvägar för hojåkning? ;)
(Tips till andra läsare i tråden - Dalsland! Absolut värt en resa.)

Jag brukar grov-reka i förväg med Ducatiklubbens karta över körvärda hojvägar. Kan du få tag på den så är det en mycket bra start. Så tar jag fram kartan plus Google Maps och gör en enkel roadbook i ett worddokument med de vägar och orter som skall passeras längs min planerade väg. Brukar bli bra. Fast hade jag ägt en GPS så hade jag nog använt den istället! :)

Oden68
2013-01-12, 10:38
Ok, ducati-klubbens karta lät spännande. Hur får man tag på en sån?
Jag brukar också kolla Google Maps och grovplanera där, sen träffar man ju alltid folk efter vägarna som brukar ha tips på bra vägval.

Hur är det att köra på Öland? Aldrig varit där men verkar fint.

Oden68
2013-01-12, 11:36
Hittade en liten trevlig camping i Älmhult som troligtvis blir vårt boende ett par dagar. Sjöstugans camping heter den och därifrån finns det ju oändligt med dagsturer åt alla håll.

Bighoj
2013-01-12, 12:07
Hittade en liten trevlig camping i Älmhult som troligtvis blir vårt boende ett par dagar. Sjöstugans camping heter den och därifrån finns det ju oändligt med dagsturer åt alla håll.

Firade några midsommar på Sjöstugans camping för ca 30 år sedan.Vi var där även 2009 och då fanns där plötsligt restaurang med sjöutsikt och rättigheter så där hade hänt en del sedan vi först var där,men den verkade vara helt ok.Det tar 15-20 min att gå in till älmhults centrum.
Är det mest körning på goa vägar du är ute efter eller vill du kolla sevärdheter också då du ska ner hit ?

Oden68
2013-01-12, 21:07
Rättigheterna läste jag om, det är alltid + i kanten på det!
Gott att det var så nära centrum också, såg riktigt mysigt ut på bilderna.
Eftersom det är strängt förbjudet att köra hoj utan att ha med whiskey så brukar det räcka med en öl på en uteservering. :)

Vi brukar mest köra hoj på våra resor och stanna till lite här och var för att ta lite kort. Museum och sånt där går bort men andra saker som typ turning torso är helt klart intressanta.

Så gärna tips på riktigt bra vägar eller schyssta omgivningar och fotograferingsvänliga områden att stanna vid och laga lite mat/ta en kopp på.
Ölandsbron och TT ska vi till har jag bestämt men det hinner man ju på en dag så 2-3 dagar till vore bra om man kunde få tips på dagsturer.

Sen åker vi vidare någonstans, möjligtvis Öland eller nåt...

wbr
2013-01-16, 15:31
Bohuslän sedan Bohuslän och sedan ev. Dalsland.
Äsch jag skojade - alla platser har sin tjusning, dock utan att förringa andra ställen,
Bohuslän är inte dumt.

Oden68
2013-01-17, 11:10
Hittade lite rutter i Skåne på ett tidigare inlägg, såg intressant ut.
Blir en bra start, sen lär man ju träffa en hel del folk som man kan fråga allteftersom.
Blir nog bra till slut! :)

lars
2013-01-17, 20:05
Vi har sväldigt mycket smått o gott vad det gäller vägval här nere i soliga södern. Ett måste är (tycker jag) tisdagsräffarna i hög utanför Löddeköpinge vid vackert väder så får man se sjukt mycket motor på hjul och i luften.
Svedala - Ängelholm 28mil bara småvägar :)

Oden68
2013-01-17, 21:50
Vi har sväldigt mycket smått o gott vad det gäller vägval här nere i soliga södern. Ett måste är (tycker jag) tisdagsräffarna i hög utanför Löddeköpinge vid vackert väder så får man se sjukt mycket motor på hjul och i luften.
Svedala - Ängelholm 28mil bara småvägar :)

Låter bra detta, berätta gärna lite mer om tisdagsträffarna. Lät spännande :)

Ankan1
2013-01-17, 22:29
Vi har sväldigt mycket smått o gott vad det gäller vägval här nere i soliga södern. Ett måste är (tycker jag) tisdagsräffarna i hög utanför Löddeköpinge vid vackert väder så får man se sjukt mycket motor på hjul och i luften.
Svedala - Ängelholm 28mil bara småvägar :)

Och till och från så är där lika mycket blåljus på Tisdagsträffarna som på (sjöborakan - street race på mc) beroende på kategorin motorintresserade. :flute: